Uskallanko ottaa uudestaan riskin?
Olin n. 10 vuotta sitten varastotyöntekijänä keräilemässä vaatteita. En silloin pärjännyt, koska olin liian hidas. Olisi pitänyt pystyä keräämään monta sataa vaatetta linjalla ja lähettää eteen päin, mutta ehdin vain n. 60-70 päivässä. Tämä sen takia, koska tarkistin liian tarkkaan vaatteet ennen eteen päin laittoa. Nyt oon hakenut samaan työhön ja työnkuva todennäköisesti samankaltainen. Kyseessä vuokrafirma, mutta eri kuin viimeksi. Viime kerralla sain olla vain viikon verran kunnes laittoivat pois.
10 vuotta kuitenkin pitkä aika ja oon varmasti kehittynyt sinä aikana ja osaan vähän paremmin tiedostaa liiallisen tarkkuuden. Mutta se vain riittääkö se? Eli pystyisinkö viisinkertaistamaan nopeuteni? Toisaalta haluaisin todistaa, etten ole sama ihminen kuin silloin. Tässä välissä olin mm. töissä ulkomailla siivoojana, joka tuotti ekassa paikassa vaikeuksia liikatarkkuuteni vuoksi, mutta seuraavassa pystyin petraamaan ja sain jäädä.
Uskaltaisinko siis ryhtyä uudestaan samaan työhön, kun en viime kerralla pärjännyt? Vai kiusaanko vain itseäni? Mitä tekisitte? Jostain olisi työpaikka kuitenkin saatava. Ensi viikolla haastattelu tähän paikkaan.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riski ei kuulosta isolta, eli eipä paljon kai voi pahaa tapahtua asiassa =) Eli go for it!
Tässä on siinä mielessä riski, koska olen nyt TE-toimiston järjestämällä kurssilla. Siivousala. Eli sitten joutuisin jättämään kurssin kesken. Mutta, jos pystyisin sopimaan voisinko jatkaa koulutusta, jos ei sujukaan. Jos pystyisivät antamaan viikon-pari taukoa siitä. On sallittua keskeyttää kurssi, jos löytää työpaikan, mutta en haluaisi, että työttömäksi joudun uudelleen ja sitten keskeytin kurssin turhaan. Eli tilanne olisi silloin sama kuin ennen kurssia.
Onpas sulla nyt pelkkiä huonoja vaihtoehtoja. Aika tosi kakka elämäntilanne sulla. Työttömyys jo itsessään on jokseenkin paha juttu. Mutta työttömyys + työkkärin kurssit on aivan erityisen tosipaha juttu.
Tjaa. Ehkä neuvoisin ehkä näin ehkä: pysy sillä kurssilla. Ei se kurssi kullan arvoinen ole. Aika kakkoja kursseja ne useimmiten on. Mutta jos nyt poistut siltä kurssilta jonkin minkälie epävarman työn takia niin tulee vain turhaa sählinkiä ja epävarmuutta ja paperisotaa ja työkkärin kanssa selvittelemistä. Ei se varastotyö kuulosta kaiken tuon sählingin ja riskin arvoiselta. Se varastotyö kuulostaa tosi kakalta ja epävarmalta joten parempi on että et sen takia riskeeraa mitään ja sotke asioitasi.
Sä olet nyt päätynyt ("päässyt") sille kurssille. Jatka se loppuun. Koska ethän sä tiedä pääsetkö sä sille enää jos sen keskeytät.
Toki työttömän olisi parempi päästä töihin kuin kursseille, mutta ei se mitään hyödytä jos menee varastotyöhön pariksi päiväksi ja sitten saa potkut. Nyt on tarjolla mahdollisuus mennä kakkatyöhön. Mutta: ehkä niitä mahdollisuuksia on myös tulevaisuudessa, sen sun kurssin jälkeen. Ei sun ole mikään pakko mennä siihen kakkatyöhön juuri nyt, voit hakea sellaiseen myös joskus myöhemmin. Kakkatöitä voi olla tulevaisuudessa. Se kurssi on nyt.
Älä sotke asioitasi, älä tee elämästäsi monimutkaista. Moni ihminen tekee sen virheen että yrittää liikaa siinä mielessä että vain sekoittaa asioita sen sijaan että toimisi fiksusti ja rauhallisesti ja johdonmukaisesti. Ei saa kiirehtiä. Pidä elämäsi yksinkertaisena - säästät energiaasi ja parannat työnsaantimahdollisuuksiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai kannattaa ottaa riski.
Pyydä selkeät ohjeet, mitä tarkistat. Ja teet vain sen, et mitään muuta. Jos olet liian hidas, niin pyydä esimies viereen katsomaan, mitä teet väärin. Ota uudet ohjeet vastaan. Älä itse päätä, mikä on tärkeää.Tarkistin viime kerralla ohjeen mukaan takkien taskut onko papereita niihin jäänyt, oijoin kaulukset ja laitoin vetoketjut kiinni. Mutta tein sen ihan liian tarkkaan eli tarkistamisessa meni liian kauan, kun unohdin jonkun taskun katsoa ja palasin uudestaan samaan takkiin. Vaikka ei varmasti niin vaarallista olisi, jos jäisi yhteen taskuun papereita.
Pyydä esimies seuraamaan. Jotain teit eri tavalla kuin muut.
Niin ja voin myös kysyä haittaako, jos esimerkiksi unohtuu jokin paperi yhteen taskuun. Varmaan johtui siitä, kun olen varmistelija eli ehkä monta kertaa kävin saman takin läpi, ettei varmasti unohtunut mitään. Vaikka virheistähän oppii eikä tarvitse olla täydellinen.
Se vielä, jos sama esimies olisi yhä töissä siellä. Oli nimittäin aika tyly viime kerralla, kun kysyin miksi jouduin pois :(
Jos edelleen olet tuollainen varmistelija niin en kertakaikkiaan ymmärrä miksi kiusaisit itseäsi menemällä tuollaiseen aivottomaan nopeaan liukuhihnatyöhön. Joku intialainen tekisi tuota työtä 100 kertaa nopeampaa kuin sinä. Miksi tuollaista työtä edes tehdään Suomessa? Sairasta.
Vaikutat bytheway tosi kivalta ihmiseltä. Tai no, siis minä olen samanlainen varmistelija ;) Ja olen huomannut että on kyllä tosi vaikea pärjätä nykypäivän työelämässä, analyyttisia ihmisiä ei palkata minnekään jos ei ole viittä tohtorintutkintoa.
Nr. 22 kirjoitti fiksusti. Älä säntäile joka suuntaan, vaan suorita se kurssi loppuun, jolla nyt olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai kannattaa ottaa riski.
Pyydä selkeät ohjeet, mitä tarkistat. Ja teet vain sen, et mitään muuta. Jos olet liian hidas, niin pyydä esimies viereen katsomaan, mitä teet väärin. Ota uudet ohjeet vastaan. Älä itse päätä, mikä on tärkeää.Tarkistin viime kerralla ohjeen mukaan takkien taskut onko papereita niihin jäänyt, oijoin kaulukset ja laitoin vetoketjut kiinni. Mutta tein sen ihan liian tarkkaan eli tarkistamisessa meni liian kauan, kun unohdin jonkun taskun katsoa ja palasin uudestaan samaan takkiin. Vaikka ei varmasti niin vaarallista olisi, jos jäisi yhteen taskuun papereita.
Pyydä esimies seuraamaan. Jotain teit eri tavalla kuin muut.
Niin ja voin myös kysyä haittaako, jos esimerkiksi unohtuu jokin paperi yhteen taskuun. Varmaan johtui siitä, kun olen varmistelija eli ehkä monta kertaa kävin saman takin läpi, ettei varmasti unohtunut mitään. Vaikka virheistähän oppii eikä tarvitse olla täydellinen.
Se vielä, jos sama esimies olisi yhä töissä siellä. Oli nimittäin aika tyly viime kerralla, kun kysyin miksi jouduin pois :(
Jos edelleen olet tuollainen varmistelija niin en kertakaikkiaan ymmärrä miksi kiusaisit itseäsi menemällä tuollaiseen aivottomaan nopeaan liukuhihnatyöhön. Joku intialainen tekisi tuota työtä 100 kertaa nopeampaa kuin sinä. Miksi tuollaista työtä edes tehdään Suomessa? Sairasta.
Vaikutat bytheway tosi kivalta ihmiseltä. Tai no, siis minä olen samanlainen varmistelija ;) Ja olen huomannut että on kyllä tosi vaikea pärjätä nykypäivän työelämässä, analyyttisia ihmisiä ei palkata minnekään jos ei ole viittä tohtorintutkintoa.
Kiitos, saatat olla oikeassa :)
Miksi et hae siivoojan töitä, jos niitä olet jo aiemmin tehnyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riski ei kuulosta isolta, eli eipä paljon kai voi pahaa tapahtua asiassa =) Eli go for it!
Tässä on siinä mielessä riski, koska olen nyt TE-toimiston järjestämällä kurssilla. Siivousala. Eli sitten joutuisin jättämään kurssin kesken. Mutta, jos pystyisin sopimaan voisinko jatkaa koulutusta, jos ei sujukaan. Jos pystyisivät antamaan viikon-pari taukoa siitä. On sallittua keskeyttää kurssi, jos löytää työpaikan, mutta en haluaisi, että työttömäksi joudun uudelleen ja sitten keskeytin kurssin turhaan. Eli tilanne olisi silloin sama kuin ennen kurssia.
Onpas sulla nyt pelkkiä huonoja vaihtoehtoja. Aika tosi kakka elämäntilanne sulla. Työttömyys jo itsessään on jokseenkin paha juttu. Mutta työttömyys + työkkärin kurssit on aivan erityisen tosipaha juttu.
Tjaa. Ehkä neuvoisin ehkä näin ehkä: pysy sillä kurssilla. Ei se kurssi kullan arvoinen ole. Aika kakkoja kursseja ne useimmiten on. Mutta jos nyt poistut siltä kurssilta jonkin minkälie epävarman työn takia niin tulee vain turhaa sählinkiä ja epävarmuutta ja paperisotaa ja työkkärin kanssa selvittelemistä. Ei se varastotyö kuulosta kaiken tuon sählingin ja riskin arvoiselta. Se varastotyö kuulostaa tosi kakalta ja epävarmalta joten parempi on että et sen takia riskeeraa mitään ja sotke asioitasi.
Sä olet nyt päätynyt ("päässyt") sille kurssille. Jatka se loppuun. Koska ethän sä tiedä pääsetkö sä sille enää jos sen keskeytät.
Toki työttömän olisi parempi päästä töihin kuin kursseille, mutta ei se mitään hyödytä jos menee varastotyöhön pariksi päiväksi ja sitten saa potkut. Nyt on tarjolla mahdollisuus mennä kakkatyöhön. Mutta: ehkä niitä mahdollisuuksia on myös tulevaisuudessa, sen sun kurssin jälkeen. Ei sun ole mikään pakko mennä siihen kakkatyöhön juuri nyt, voit hakea sellaiseen myös joskus myöhemmin. Kakkatöitä voi olla tulevaisuudessa. Se kurssi on nyt.
Älä sotke asioitasi, älä tee elämästäsi monimutkaista. Moni ihminen tekee sen virheen että yrittää liikaa siinä mielessä että vain sekoittaa asioita sen sijaan että toimisi fiksusti ja rauhallisesti ja johdonmukaisesti. Ei saa kiirehtiä. Pidä elämäsi yksinkertaisena - säästät energiaasi ja parannat työnsaantimahdollisuuksiasi.
Hain itse kurssille, koska ajattelin sen mahdollisesti auttavan työnsaannissa ja muutenkin hyvää vaihtelua kuin vain istua kotona työttömänä. Pelkään vain, että entä jos menee sukset ristiin kurssin opettajan kanssa :( Nimittäin työpaikalla pitäisi oikeasti tehdä koko päivää, mutta koska toinen opettaja kurssin alussa puhui lyhyemmästä päivästä, harjoittelupaikan kanssa sovittiin lyhyempi. Siksi yritän kehitellä varasuunnitelmaa :( Vaikkakin opettaja jo allekirjoitti sopimuksen.
Ihan sivuhuomiona että miten paljon tuolla yrityksellä menee läpi epäkuranttia vaatetta myyntiin? Mikä on yrityksen imago? Kun sä teit silloin aiemmin laaduntarkistusta, tuliko sun tarkastuksen jäljiltä enemmän sivuun laitettavaa vaatetta kuin noiden nopeiden tarkistajien jäljiltä? Haluaako firma että se laittaa eteenpäin huonoa laatua vai parempaa laatua? Miten vaatteet valmistetaan? Onko nopeus aina valttia? Vai olisiko maltti sittenkin?
(sivusta)
Myös siivoojan pitäisi olla tehokas ja nopea, koska firmat kilpailee hinnalla, ja sen takia mitoittaa käytettävän ajan (maksettavan pslkan) pieneksi.
Harjoittelemalla tule nopeammaksi. Mutta jos olet luonnostaan hidas ja on ehkä vähän vaikeaa myös olla järjestelmällinen, voit joutua hyväksymään, että saat kahden tunnin palkan ja käytät työhön kolme tai neljä. Tuohan ei haittaa jos työ tehdään niin ettei kukaan ole sinne tulossa töihin kahden tunnin kuluttua, ja sinulle on tärkeää saada työ, rajoitteistasi huolinatta.
Oli todella hyvä neuvo tuo opetella"kuvio" ja muistisääntö, ja toistaa sitä. Hankkia automaatio, ja refleksi, ei tietoisesti koko ajan tuskailla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et hae siivoojan töitä, jos niitä olet jo aiemmin tehnyt?
Olen hakenutkin, mutta en ole päässyt. Vaativat usein monen vuoden kokemusta tai koulutusta, mitä minulla ei ole. Siksi halusin kurssille, jos paremmin sillä tavoin pääsen töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy siihen miksi mietin varastotyötä, on että nyt kurssilla ollessani on työharjoittelu, josta en saa palkkaa. Tuntuu vähän orjatyöltä tehdä ilman palkkaa varsinkin siivoustyötä. Siksi ajattelen palkkatyön aina olevan parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy siihen miksi mietin varastotyötä, on että nyt kurssilla ollessani on työharjoittelu, josta en saa palkkaa. Tuntuu vähän orjatyöltä tehdä ilman palkkaa varsinkin siivoustyötä. Siksi ajattelen palkkatyön aina olevan parempi vaihtoehto.
Ja etenkin 8 tuntia palkatta. Firma vain käyttää hyväksi.
Kurssin keskeyttämisestä lukee, että jos on ollut ilman mitään syytä pois 5 päivää, kurssi keskeytyy. Tai jos on ollut 2 viikon sairaslomalla. Eli eikö ehkä voisi viikon laittaa kurssin katkolle neuvottemalla opettajan kanssa? Jos sujuisikin työssä, sitten vain ilmoittaisin, etten enää tule kurssille?