Millainen ihminen pettää?
Toki helppoja vastauksia on että narsisti tai sellainen joka ei muuten vaan välitä kuin itsestään. Mutta kuitenkin sellaisetkin ihmiset jotka aidosti ymmärtävät tekojensa seuraukset ja saattavat katua sitä lopun elämäänsä saattavat pettää. Miksi joillekin niin tapahtuu?
Kommentit (90)
Sanoisin, että onneton. Joku on onneton nimenomaan siinä parisuhteessaan, mutta ei ole kykyä ja rohkeutta käsitellä asioita ajoissa rakentavalla, fiksulla tavalla ja sitten päätyy pettämään. Joku taas on onneton lähinnä itsensä kanssa, itsetunto vaikka todella hajalla, ja ei osaa käsitellä sitä kuten pitäisi vaan sortuu pettämään jos saa huomiota ja kehuja joltakulta viehättävältä ihmiseltä. Tai jos on onneton esimerkiksi siksi, että on psyykkisesti sairastunut tai elämässä on todella rankkoja vastoinkäymisiä, saattaa pahaa oloa hukuttaa päihteisiin ja päihteet yhdistettynä ongelmiin voivat tehdä ihmisestä aika harkitsemattoman.
En nyt väitä, että 100 % se menee aina näin, mutta mitä itse nähnyt tässä reilussa 30 vuodessa niin näissä tapauksissa aina ollut kyse jostakin sellaisesta. Mikään edellämainittu ei tarkoita, että pettäminen olisi oikein ja ok, mutta jollain tavalla pientä inhimillistä ymmärrystä on herättänyt esim. kaverini, joka aikanaan petti kun oli niin onneton suhteessa, jossa koki henkistä sekä fyysistä väkivaltaa, muttei vaan ollut tarpeeksi rohkea lähteäkseen ko. suhteesta. Itse en ole pettänyt, mutta kerran on kieltämättä tehnyt mieli, kun olin sietänyt liian pitkään huonoa kohtelua kumppaniltani ja sitten työkaveri, joka on mahtava tyyppi, tunnusti ihastuneensa ja alkoi flirttailemaan ja pokailemaan. Olin kuitenkin aiemmin tullut petetyksi (hänellä oli aikamoisia itsetunto-ongelmia, oletan syyn löytyvän niistä) ja muistin miten paljon se loukkasi, joten onneksi pysyin lujana, vaikka itsekin kieltämättä olin jo siinä kohtaa hieman ihastunut työkaveriini. Mutta keräsin itseni, päätin parisuhteeni ja vasta muutama kk eron jälkeen kysyin työkaverilta vieläkö nappaisi lähteä ulos, ja sillä tiellä ollaan edelleen eli nykyään olemme jo monta vuotta olleet onnellisesti yhdessä :)
N31
Hmm mietitäämpä
1. PETTÄÄ KÄNNISSÄ...joo se tavallinen
2: PETTÄÄ KUN VAIMO EI ANNA...joo tääkin...
3: PETTÄÄ KOSKA VOI....niinpä niin
4.VÄLITTÄÄ VAIN ITSESTÄÄN...uutta pukkaa
Vierailija kirjoitti:
Hmm mietitäämpä
1. PETTÄÄ KÄNNISSÄ...joo se tavallinen
2: PETTÄÄ KUN VAIMO EI ANNA...joo tääkin...
3: PETTÄÄ KOSKA VOI....niinpä niin
4.VÄLITTÄÄ VAIN ITSESTÄÄN...uutta pukkaa
Omien kokemusteni perusteella tuo kakkonen on varsin yleinen syy etenkin keski-ikäisillä ja pätee kumpaankin sukupuoleen. Kotiasiat saattavat olla muuten ihan hyvällä mallilla, mutta kun se ei anna...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun pettäjiä niin arvostetaan ja ihannoidaan, niin olisi hyvä jos otsassa lukisi: pettäjä
Ne ihmiset jotka eivät arvosta voisivat kiertää kaukaa, ja ilmeisimmin suuri enemmistö joka arvostaa voisi lähestyä ja osoittaa ihan julkisesti kunnioitusta näille sankareille.Kerrotko vielä, missä näkyy tämä pettäjien arvostaminen ja ihannointi?
Pettäjien omissa harhoissa, luulevat olevansa hienojakin ihmisiä
Valitsee sellaisen puolison, jossa ei ole muita ihmisiä kiinnostavia ominaisuuksia. Tällainen ihminen ei uskalla tai edes kykene pettämään, koska pelkää/tietää jäävänsä yksin. Jos taas tällainen ihminen ei kiinnosta, niin sitten on vain otettava riski että puoliso pettää joskus. Kyse on todennäköisyyksillä pelaamisesta. Moni mieskin joutuu tyytymään naiseen missä ei ole mitään kiinostavia ominaisuuksia, mutta kun vaihtoehtona on yksinolo niin minkäs teet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun pettäjiä niin arvostetaan ja ihannoidaan, niin olisi hyvä jos otsassa lukisi: pettäjä
Ne ihmiset jotka eivät arvosta voisivat kiertää kaukaa, ja ilmeisimmin suuri enemmistö joka arvostaa voisi lähestyä ja osoittaa ihan julkisesti kunnioitusta näille sankareille.Kerrotko vielä, missä näkyy tämä pettäjien arvostaminen ja ihannointi?
Pettäjien omissa harhoissa, luulevat olevansa hienojakin ihmisiä
Luulet tietäväsi jotain toisten ihmisten omista ajatuksista itsestään. Kuka tässä on harhoissaan?
Uskovaiset pettävät enemmän kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Uskovaiset pettävät enemmän kuin muut.
Uskovaiset eivät sinällään petä, mutta joillakin pettämiseen taipuvaisilla on tapana hakea tukea uskonnosta tai uskonnollisista piireistä. Joko siksi että haluavat oikeasti löytää ratkaisun ja päästä pettämisvietistään, tai sitten vaan siksi että haluavat peittää tuon taipumuksensa uskonnon antaman suojamuurin taakse. Ihan samalla tavalla kuin pedofiilejäkin hakeutuu uskonnollisiin piireihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun kommenteista huomaa, keitä on petetty ja ketkä ovat itse pettäneet... joillakin on varmaan kokemusta molemmista.
Voihan kaikenlaista aina olettaa.
Itse olen taas muodostanut näkemykseni ihan vaan yleisen elämänkokemuksen ja aikuistumisen myötä. Nuorena olin mustavalkoinen ja jyrkän torjuva kaikenlaisen pettämisen suhteen, mutta sittemmin olen oppinut paljon erilaisten ihmisten ja parisuhteiden dynamiikan asioista pääosin muiden ihmisten kokemusten kautta. Aina kaikki ei välttämättä perustu omakohtaiseen kokemukseen, ihmisyyttä kun voi oppia ymmärtämään laajemmallakin otannalla kuin vain sisäisesti omia subjektiivisia tunteitaan ja kokemuksiaan tulkitsemalla. Sitä kautta juurikin ymmärtää sen monimuotoisuuden ja eri tilanteiden kirjon, missä erilaiset ihmiset tekevät monenlaisia ratkaisuita ja tekoja. Ymmärtää, että ei ole yksiselitteistä hyvää ja pahaa, oikeaa ja väärää, eikä kategorinen tuomitseminen oikeastaan ole mitenkään hyödyksi kellekään, kaikkein vähiten itselle ulkopuolisena tuomarina.
Niin että kun saa pettäjältä sukupuolitaudin, ei ole niin mustavalkoista ja yksiselitteistä onko se sukupuolitauti vai ei, vaikka testit niin kertovat. Kyllä kyllä. Pitää ymmärtää laajasti ja kirjavasti pettäjän halua tuhota toisen elämä, ehkä kirjaimellisestikin taudista riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen ihminen pettää joka ei välitä, ei kunnioita, ei rakasta, valehtelee toiselle surutta pilkaten tämän älykkyyttä, eikä piittaa millään tavalla toisen tunteista tai siitä tuskasta mitä tuottaa. Ihminen ei petä vahingossa, ei jos rakastaa tai välittää. Se on aina täydellistä tunnekylmyyttä toista kohtaan ja hylkääminen.
Sellainenkin ihminen pettää, joka on joutunut täydellisen tunnekylmyyden ja hylkäämisen kohteeksi kumppaninsa taholta. Jos kumppani ei välitä tunteista tai tuottamastaan tuskasta, saattaa ihminen hakeutua toisen luokse, jolta kokee saavansa arvostusta ja välittämistä.
Myös kumppanin sairas mustasukkaisuus altistaa pettämiselle. Vaikka se kuulostaakin vähän kliseeltä, niin jos joka päivä saa kuulla syyttelyä ja epäilyjä siitä että on käynyt panemassa muita miehiä tai naisia, niin kyllä se myös alentaa kynnystä joskus niin tehdä jos tilaisuus tulee.
Ja mitähän hyötyä siitä on? Sen kun lähtee lätkimään, ei tarvitse kuunnella kenenkään mustasukkaisuuksia. Taas haetaan oikeutusta omille teoille.
Nämä "sen kuin lähtee lätkimään" -kommentit kertovat ihmistyypistä, jolla ei ole kykyä ja halua sitoutua mihinkään. Puoliso on vain hyödyke, jonka voi vaihtaa parempaan tai olla ilman, kuin muodista jääneen jkulahtaneen käsilaukun.
Sitoutua elämään parisuhteessa ja samalla pettämään? Siinäkö puoliso ei ole vain hyödyke? Ei jumankauta näitä lapsellisia selityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen ihminen pettää joka ei välitä, ei kunnioita, ei rakasta, valehtelee toiselle surutta pilkaten tämän älykkyyttä, eikä piittaa millään tavalla toisen tunteista tai siitä tuskasta mitä tuottaa. Ihminen ei petä vahingossa, ei jos rakastaa tai välittää. Se on aina täydellistä tunnekylmyyttä toista kohtaan ja hylkääminen.
Sellainenkin ihminen pettää, joka on joutunut täydellisen tunnekylmyyden ja hylkäämisen kohteeksi kumppaninsa taholta. Jos kumppani ei välitä tunteista tai tuottamastaan tuskasta, saattaa ihminen hakeutua toisen luokse, jolta kokee saavansa arvostusta ja välittämistä.
Myös kumppanin sairas mustasukkaisuus altistaa pettämiselle. Vaikka se kuulostaakin vähän kliseeltä, niin jos joka päivä saa kuulla syyttelyä ja epäilyjä siitä että on käynyt panemassa muita miehiä tai naisia, niin kyllä se myös alentaa kynnystä joskus niin tehdä jos tilaisuus tulee.
Ja mitähän hyötyä siitä on? Sen kun lähtee lätkimään, ei tarvitse kuunnella kenenkään mustasukkaisuuksia. Taas haetaan oikeutusta omille teoille.
Nämä "sen kuin lähtee lätkimään" -kommentit kertovat ihmistyypistä, jolla ei ole kykyä ja halua sitoutua mihinkään. Puoliso on vain hyödyke, jonka voi vaihtaa parempaan tai olla ilman, kuin muodista jääneen jkulahtaneen käsilaukun.
Sitoutua elämään parisuhteessa ja samalla pettämään? Siinäkö puoliso ei ole vain hyödyke? Ei jumankauta näitä lapsellisia selityksiä.
Puoliso jolta ei saa tarvitsemaansa on tuskin mikään hyödyke. Hyödyke voi olla se petoskumppani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun kommenteista huomaa, keitä on petetty ja ketkä ovat itse pettäneet... joillakin on varmaan kokemusta molemmista.
Itse olen taas muodostanut näkemykseni ihan vaan yleisen elämänkokemuksen ja aikuistumisen myötä. Nuorena olin mustavalkoinen ja jyrkän torjuva kaikenlaisen pettämisen suhteen, mutta sittemmin olen oppinut paljon erilaisten ihmisten ja parisuhteiden dynamiikan asioista pääosin muiden ihmisten kokemusten kautta. Aina kaikki ei välttämättä perustu omakohtaiseen kokemukseen, ihmisyyttä kun voi oppia ymmärtämään laajemmallakin otannalla kuin vain sisäisesti omia subjektiivisia tunteitaan ja kokemuksiaan tulkitsemalla. Sitä kautta juurikin ymmärtää sen monimuotoisuuden ja eri tilanteiden kirjon, missä erilaiset ihmiset tekevät monenlaisia ratkaisuita ja tekoja. Ymmärtää, että ei ole yksiselitteistä hyvää ja pahaa, oikeaa ja väärää, eikä kategorinen tuomitseminen oikeastaan ole mitenkään hyödyksi kellekään, kaikkein vähiten itselle ulkopuolisena tuomarina.
Niin että kun saa pettäjältä sukupuolitaudin, ei ole niin mustavalkoista ja yksiselitteistä onko se sukupuolitauti vai ei, vaikka testit niin kertovat. Kyllä kyllä. Pitää ymmärtää laajasti ja kirjavasti pettäjän halua tuhota toisen elämä, ehkä kirjaimellisestikin taudista riippuen.
Sulla on ilmeisiä vaikeuksia ymmärtää aihetta ja sanottua. Tässä ei puhuta taudeista ja lisäksi niiden saaminen ei riipu siitä pettääkö vai harrastaako luvallista yhdyntää vaan ainoastaan kortsun käytöstä ja toissijaisesti tietty partnerin vastuullisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on ilmeisiä vaikeuksia ymmärtää aihetta ja sanottua. Tässä ei puhuta taudeista ja lisäksi niiden saaminen ei riipu siitä pettääkö vai harrastaako luvallista yhdyntää vaan ainoastaan kortsun käytöstä ja toissijaisesti tietty partnerin vastuullisuudesta.
Niin sinullakin. Elämä on mustavalkoista. Joko elät tai olet kuollut. Taudit liittyvät vahvasti pettämiseen, äläkä sössötä mistään avoimista suhteista, se ei ole pettämistä. Mistä petetty muuten tietää käyttikö pettäjä kortsua? Onhan pettäjä pettämisestäänkin valehdellut, joten miksei siitäkin.
Ilmeisesti tapapettäjien lisäksi lähes kuka tahansa, myös empaattinen ja itseään luotettavana pitävä ihminen.
Kannattaa miettiä kestääkö petetyksi joutumista ennen minkäänlaisen parisuhteen aloittamista.
Itse päädyin pettämään päästäkseni pois suhteesta jossa voin huonosti.
En silloin tiedostanut sitä, mutta nyt jälkikäteen ymmärrän, että olin jo pitkään kaivannut jotain "syytä" lähteä suhteesta. Suhteessa ei ollut mitään muuta vikaa, kuin että en halunnut sitä. Aviomies oli kaikin tavoin paperilla "täydellinen", mutta tunsin silti olevani ansassa. Nyt jälkeenpäin ymmärrän, että viimeiset puoli vuosikymmentä olin suhteessa vain koska en uskaltanut lähteä, minulla ei ollut ns. sosiaalisesti pätevää syytä lähteä. Välitin miehestäni suuresti, mutta en osannut rakastaa tavalla jonka hän ansaitsisi. Pettäminen antoi minulle lopulta sen konkreettisen varmuuden siitä, että haluan elämältäni jotain muuta. Se antoi voimaa lähteä parisuhteesta.
Ex-mies ei tiedä että petin. Eikä tule tietämään. En halua, että viha ja katkeruus estäisi häntä rakastumasta uudelleen ja olemasta mahtava puoliso naiselle joka on häntä varten, hänen arvoisensa ja jotka tekevät toisensa onnelliseksi.
Kertoisitko enemmän Terosta, esim. että minkä ikäinen tällä hetkellä ja millä kirjaimella sukunimi alkaa. Toki, jos muitakin, joilla kokemuksia petetyksi tulemisesta ko. henkilön toimesta, voivat myös kertoa.
Lähes kaikki pettää niin miehet kuin naisetkin
Kuulostat tervepäiseltä pettäjältä. Kykenevältä ymmärtämään itseäsi, tunteitasi ja tekojasi syineen ja seurauksineen, sekä ottamaan vastuuta.