Millainen ihminen pettää?
Toki helppoja vastauksia on että narsisti tai sellainen joka ei muuten vaan välitä kuin itsestään. Mutta kuitenkin sellaisetkin ihmiset jotka aidosti ymmärtävät tekojensa seuraukset ja saattavat katua sitä lopun elämäänsä saattavat pettää. Miksi joillekin niin tapahtuu?
Kommentit (90)
Oletan että exäni petti siitä syystä, ettei hän voinut henkisesti hyvin. Ei ollut tyytyväinen elämäntilanteeseensa vaikka kaikki oli perheessä periaatteessa hyvin. Hänellä ei vaan selvästikään ollut kaikki hyvin. Pettäminen, ja siitä johtunut erokin, on tietysti parempi ratkaisu kuin itsensä lopettaminen, sekin ajatus tuli puheissa esille. Ainakin lasten kannalta.
Samalta alalta löytynyt edistyneempi (ja omaa eroprosessiaan läpikäyvä) kollega oli varmasti hyvä keskustelukumppani siinä henkisessä olotilassa jossa minä en ilmeisesti pystynyt auttamaan. Apu meni vaan hieman liian pitkälle.
En osaa sanoa miksi ihmiset pettävät, itse en ole ketään pettänyt ja voin melko suurella varmuudella sanoa, etten myöskään petä tulevaisuudessa. Mahdollisuuksia on kaikilla, kaikki eivät vain käytä niitä. Minullakin on tällä hetkellä vaikeuksia keskustella niiden tuttujeni kanssa joiden tiedän pettäneen kumppaniaan. En usko, että he tajuavat miten pahalta se oikeasti tuntuu petetystä.
Kun mietin omaa historiaani, niin kaksi pisintä ihmissuhdettani on loppunut toisen osapuolen pettämiseen. Ehkä minä vaan valitsen vääriä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen ihminen pettää joka ei välitä, ei kunnioita, ei rakasta, valehtelee toiselle surutta pilkaten tämän älykkyyttä, eikä piittaa millään tavalla toisen tunteista tai siitä tuskasta mitä tuottaa. Ihminen ei petä vahingossa, ei jos rakastaa tai välittää. Se on aina täydellistä tunnekylmyyttä toista kohtaan ja hylkääminen.
Sellainenkin ihminen pettää, joka on joutunut täydellisen tunnekylmyyden ja hylkäämisen kohteeksi kumppaninsa taholta. Jos kumppani ei välitä tunteista tai tuottamastaan tuskasta, saattaa ihminen hakeutua toisen luokse, jolta kokee saavansa arvostusta ja välittämistä.
Olisi varmaan syytä lopettaa ensin se tunnekylläistä suhde ei pettää? Mutta aina tuntuu löytyvän tekosyy miksi voi pettää missä tahansa parisuhdetilanteessa. Ei tarvitse pettää ja syyttää siitä huonoa suhdetta/puolisoa, lopettaa vain sen suhteen ja on onnellinen.
Tässä on minusta suuri ristiriita, että huonossa suhteessa oleva ihminen pettää, mutta ei lopeta huonoa suhdetta, jolla ratkaisisi ongelmansa eikä lisäisi niitä (huono suhde+pettäminen). Mäntti pettää.
Tässä ei kysytty, tarvitseeko pettää, vaan että millainen ihminen pettää. Useimmat tekevät tarpeettomia ja jopa tyhmiä asioita eri vaiheissa elämäänsä. Hyvin harvassa ovat ne täydelliset ihmiset, joilla on oikeus ensimmäisen kiven heittoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamala ihminen, en huolisi ystäväkseni ihmistä jonka tiedän pettäneen puolisoaan. Hyi, en halua lähelleni sellaisia ihmisiä. Ei mitään kunnioitusta pettäjiä kohtaan.
En voi katsoa kuin halveksuen ihmistä jonka tiedän pettäneen.Olet vastenmielinen ihminen. Sinun kaltaisesi narsistit oksettavat minua.
Pettäjät oksettavat minua, myös sinun puolisosi kun hän sinua pettää. Onneksi sinä olet ihana ihminen, ja arvostat puolisoasi vain enemmän, kun hän liittyy pettäjien ihailtavaan joukkoon. <3
Sinulle taitaa tulla vähän paha mieli näistä kirjoituksista? Onko sattunut omalle kohdalle? Jaxuhalit 🤗Kyllä sinäkin vielä jonkun löydät.
Vierailija kirjoitti:
Itse taas haluaisin pettää, mutta mistä löytäisi sen toisen puoliskon. Parisuhde on jo niin kuralla, että ei väliä.
En halua mitään yhden tunnin koeajoa jonkun tuntemattoman Tinder-kaverin kanssa, koska minusta siihen vaaditaan tunnetta. Ideaalitilanteessa tuo henkilö olisi joku entuudestan tutta kaveri tai puolituttu. Moni kuulemma pettää työmatkoillaan. No, en mä ole naisena ketään koskaan työmatkoillani tavannut vaikka matkustan ympäri Eurooppaa työn puolesta. Kukaan työmatkalla ollut miespuolinen työtyökaverikaanjkaverikaan ei ole koskaan pyytänyt huoneeseensa.
Ja mä olen oikein huoliteltu ja hoikka nainen enkä mikään ylipainoinen takkutukka.
Mistä te oikein löydätte näitä pettämiskavereita? Kysyn siis ihan vakavissani.
No mitä ihmettä, jos parisuhteesi on kuralla niin lopeta se! Miksi ihmeessä valitsisit sen vaihtoehdon, että tuhoaisit viimeisetkin itsekunnioituksesi rippeet pettämällä tyyppiä, josta et edes välitä, ja vielä jonkun kanssa joka mahdollisesti itse pettää omaa puolisoaan? Eroa ja etsi vapaa mies/miehiä/nainen/muunsukupuolinen, mutta jätä pettäminen väliin!
Seksiriippuvainen, kun mikään ei ole tarpeeksi niin mikään ei ole tarpeeksi.
Huonolla itsetunnolla varustettu, jonka täytyy todistaa itselleen kelpoisuutensa kun saa muiltakin kuin omalta puolisoltaan.
Vaarasta ja petoksesta nauttivat (kaksoiselämää elävät).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidaan jakaa varmaan kolmeen eri tyyppiin:
1. Henkisesti sairaat tapapettäjät (murto-osa on näitä)
2. Liitossaan onnettomat, jotka eivät syystä tai toisesta saa erottua (lapset, omaisuus, sosiaalinen paine)
3. Kännissä tai muuten vaan hetken huumassa hairahtujat, jotka tekevät kerran virheen ja katuvat sitä paljonEiköhän suurin osa kuulu kategoriaan 2.
Juuri näin. Kakkosen ja kolmosen erona on se, että kolmostyyppi liittyy impulssikontrollin pettämiseen ja seksuaaliseen himoon kun taas kakkosessa kyse on useimmiten tunne-elämän oireilusta ja vajeen paikkaamisesta.
Kyllä, ja juuri tämän takia pidän 1. ja 3. kategorian tyyppejä sellaisina, joiden kanssa en lähtisi suhteeseen.
Ymmärrän. Tosin kolmoseen itse laittaisin sellaisen varauman, että kertavirheestä voi oppia ja olla sitä toistamatta. Jos niin ei käy, tuo tyyppi voi liukua ykköskategoriaan.
Tämän ketjun kommenteista huomaa, keitä on petetty ja ketkä ovat itse pettäneet... joillakin on varmaan kokemusta molemmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamala ihminen, en huolisi ystäväkseni ihmistä jonka tiedän pettäneen puolisoaan. Hyi, en halua lähelleni sellaisia ihmisiä. Ei mitään kunnioitusta pettäjiä kohtaan.
En voi katsoa kuin halveksuen ihmistä jonka tiedän pettäneen.Olet vastenmielinen ihminen. Sinun kaltaisesi narsistit oksettavat minua.
Pettäjät oksettavat minua, myös sinun puolisosi kun hän sinua pettää. Onneksi sinä olet ihana ihminen, ja arvostat puolisoasi vain enemmän, kun hän liittyy pettäjien ihailtavaan joukkoon. <3
Sinulle taitaa tulla vähän paha mieli näistä kirjoituksista? Onko sattunut omalle kohdalle? Jaxuhalit 🤗Kyllä sinäkin vielä jonkun löydät.
Kiitos, mutta ei tule pahamieli. :)
Ja minulla on jo joku.
Vierailija kirjoitti:
Itse taas haluaisin pettää, mutta mistä löytäisi sen toisen puoliskon. Parisuhde on jo niin kuralla, että ei väliä.
En halua mitään yhden tunnin koeajoa jonkun tuntemattoman Tinder-kaverin kanssa, koska minusta siihen vaaditaan tunnetta. Ideaalitilanteessa tuo henkilö olisi joku entuudestan tutta kaveri tai puolituttu. Moni kuulemma pettää työmatkoillaan. No, en mä ole naisena ketään koskaan työmatkoillani tavannut vaikka matkustan ympäri Eurooppaa työn puolesta. Kukaan työmatkalla ollut miespuolinen työkaverikaan ei ole koskaan pyytänyt huoneeseensa.
Ja mä olen oikein huoliteltu ja hoikka nainen enkä mikään ylipainoinen takkutukka.
Miksi haluat pettää? Mitä kuvittelet saavasi pettämisestä? Miksi et eroa jos parisuhde on kuralla? Pelottaako yksinjääminen?
Sellainen jolla tekee kovasti mieli pinppiä/munaa, eli varsin moni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen ihminen pettää joka ei välitä, ei kunnioita, ei rakasta, valehtelee toiselle surutta pilkaten tämän älykkyyttä, eikä piittaa millään tavalla toisen tunteista tai siitä tuskasta mitä tuottaa. Ihminen ei petä vahingossa, ei jos rakastaa tai välittää. Se on aina täydellistä tunnekylmyyttä toista kohtaan ja hylkääminen.
Sellainenkin ihminen pettää, joka on joutunut täydellisen tunnekylmyyden ja hylkäämisen kohteeksi kumppaninsa taholta. Jos kumppani ei välitä tunteista tai tuottamastaan tuskasta, saattaa ihminen hakeutua toisen luokse, jolta kokee saavansa arvostusta ja välittämistä.
Myös kumppanin sairas mustasukkaisuus altistaa pettämiselle. Vaikka se kuulostaakin vähän kliseeltä, niin jos joka päivä saa kuulla syyttelyä ja epäilyjä siitä että on käynyt panemassa muita miehiä tai naisia, niin kyllä se myös alentaa kynnystä joskus niin tehdä jos tilaisuus tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös kumppanin sairas mustasukkaisuus altistaa pettämiselle. Vaikka se kuulostaakin vähän kliseeltä, niin jos joka päivä saa kuulla syyttelyä ja epäilyjä siitä että on käynyt panemassa muita miehiä tai naisia, niin kyllä se myös alentaa kynnystä joskus niin tehdä jos tilaisuus tulee.
Ja mitähän hyötyä siitä on? Sen kun lähtee lätkimään, ei tarvitse kuunnella kenenkään mustasukkaisuuksia. Taas haetaan oikeutusta omille teoille.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun kommenteista huomaa, keitä on petetty ja ketkä ovat itse pettäneet... joillakin on varmaan kokemusta molemmista.
Voihan kaikenlaista aina olettaa.
Itse olen taas muodostanut näkemykseni ihan vaan yleisen elämänkokemuksen ja aikuistumisen myötä. Nuorena olin mustavalkoinen ja jyrkän torjuva kaikenlaisen pettämisen suhteen, mutta sittemmin olen oppinut paljon erilaisten ihmisten ja parisuhteiden dynamiikan asioista pääosin muiden ihmisten kokemusten kautta. Aina kaikki ei välttämättä perustu omakohtaiseen kokemukseen, ihmisyyttä kun voi oppia ymmärtämään laajemmallakin otannalla kuin vain sisäisesti omia subjektiivisia tunteitaan ja kokemuksiaan tulkitsemalla. Sitä kautta juurikin ymmärtää sen monimuotoisuuden ja eri tilanteiden kirjon, missä erilaiset ihmiset tekevät monenlaisia ratkaisuita ja tekoja. Ymmärtää, että ei ole yksiselitteistä hyvää ja pahaa, oikeaa ja väärää, eikä kategorinen tuomitseminen oikeastaan ole mitenkään hyödyksi kellekään, kaikkein vähiten itselle ulkopuolisena tuomarina.
Kun pettäjiä niin arvostetaan ja ihannoidaan, niin olisi hyvä jos otsassa lukisi: pettäjä
Ne ihmiset jotka eivät arvosta voisivat kiertää kaukaa, ja ilmeisimmin suuri enemmistö joka arvostaa voisi lähestyä ja osoittaa ihan julkisesti kunnioitusta näille sankareille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitähän hyötyä siitä on? Sen kun lähtee lätkimään, ei tarvitse kuunnella kenenkään mustasukkaisuuksia. Taas haetaan oikeutusta omille teoille.
Nämä "sen kuin lähtee lätkimään" -kommentit kertovat ihmistyypistä, jolla ei ole kykyä ja halua sitoutua mihinkään. Puoliso on vain hyödyke, jonka voi vaihtaa parempaan tai olla ilman, kuin muodista jääneen jkulahtaneen käsilaukun.
Vierailija kirjoitti:
Kun pettäjiä niin arvostetaan ja ihannoidaan, niin olisi hyvä jos otsassa lukisi: pettäjä
Ne ihmiset jotka eivät arvosta voisivat kiertää kaukaa, ja ilmeisimmin suuri enemmistö joka arvostaa voisi lähestyä ja osoittaa ihan julkisesti kunnioitusta näille sankareille.
Kerrotko vielä, missä näkyy tämä pettäjien arvostaminen ja ihannointi?
Minä olen pettänyt, kun olen ollut liian humalassa jaksaakseni välittää seurauksista. Suhteessa on ollut paljon vialla, olen ollut ahdistunut tai masentunut ja sitten juonut niin että himo ja toisen huomio on ollut sillä hetkellä tärkeämpää kuin parisuhde.
Silti pidän itseäni empaattisena ihmisenä ja rakastin entistä puolisoani. Olisimmepa osanneet käsitellä asioita rakentavammin, mutta meillä ei kummallakaan ollut siihen keinoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua mitään yhden tunnin koeajoa jonkun tuntemattoman Tinder-kaverin kanssa, koska minusta siihen vaaditaan tunnetta. Ideaalitilanteessa tuo henkilö olisi joku entuudestan tutta kaveri tai puolituttu. Moni kuulemma pettää työmatkoillaan. No, en mä ole naisena ketään koskaan työmatkoillani tavannut vaikka matkustan ympäri Eurooppaa työn puolesta. Kukaan työmatkalla ollut miespuolinen työtyökaverikaanjkaverikaan ei ole koskaan pyytänyt huoneeseensa.
No mitä ihmettä, jos parisuhteesi on kuralla niin lopeta se! Miksi ihmeessä valitsisit sen vaihtoehdon, että tuhoaisit viimeisetkin itsekunnioituksesi rippeet pettämällä tyyppiä, josta et edes välitä, ja vielä jonkun kanssa joka mahdollisesti itse pettää omaa puolisoaan? Eroa ja etsi vapaa mies/miehiä/nainen/muunsukupuolinen, mutta jätä pettäminen väliin!
Pettäminen vaikuttaa itsekunnioitukseen ainoastaan, jos on sillä lailla sementoitu kunniallisuuskäsitys, missä pettäminen on vahvasti kunniattomuutta. Monilla elämä ei kietoudu voimakkaasti kunniakäsityksen kaltaisiin lähinnä ulkokultaisuutta viestiviin ajatuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Voidaan jakaa varmaan kolmeen eri tyyppiin:
1. Henkisesti sairaat tapapettäjät (murto-osa on näitä)
2. Liitossaan onnettomat, jotka eivät syystä tai toisesta saa erottua (lapset, omaisuus, sosiaalinen paine)
3. Kännissä tai muuten vaan hetken huumassa hairahtujat, jotka tekevät kerran virheen ja katuvat sitä paljonEiköhän suurin osa kuulu kategoriaan 2.
Olen itse tuota kolmostyyppiä. Pystyn olemaan pettämättä, mutta se vaatii tiettyjä toimia. Alkoholia otan hyvin kohtuudella, ja baari-illan jälkeen menen aina suoraan kotiin enkä lähde mihinkään kavereiden luokse jatkoille. Se toki hieman rajoittaa sosiaalista elämää, mutta minusta hyvin vähän.
Kyllä, ja juuri tämän takia pidän 1. ja 3. kategorian tyyppejä sellaisina, joiden kanssa en lähtisi suhteeseen.