Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko oikein, että päiväkodin työntekijät eivät saa pitää taukoa

Vierailija
06.09.2019 |

Tällaista palautetta sain töistä, että ”tauon” aikana pitää tehdä myös töitä esim vaihtaa heräävän lapsen vaipat. Eilen ehdin olla 10min tauolla, kunnes eräs lapsista heräsi. Muut työntekijät, jotka pitivät ”palaveria” samassa tilassa, sanoivat, että minun pitää huolehtia heränneensä lapsesta. Kun sanoin, että olen tauolla ollut vasta 10 min, minulle sanottiin, että kyllä täällä pitää tehdä hommia tauollakin.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole oikein. Mutta ei taida mikään muukaan olla oikein tuolla riistoalalla

Vierailija
2/34 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla ei taukoja tunneta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia ihmiset suostuu tähän?

Vierailija
4/34 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mikä tauko sinulla oli? 

Vierailija
5/34 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 6 tunnin työvuorossa työntekijälle pitää järjestää vähintään 30 min ruokailutauko, joka ei kuulu työajaksi. Lisäksi kaikilla on 10 min kahvitauko, joka kuuluu työaikaan.

Vierailija
6/34 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia ihmiset suostuu tähän?

No, kun ei niitä ihmisiä oikein voi hoitamattakaan jättää. 

Vierailija
7/34 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän opettelin päiväkodissa töissä ollessa kahvia, jotta sain pitää lakisääteiset taukoni. Jos olin tauolla ilman kahvikuppia olin ensimmäinen joka lähti esim. vastaanottamaan lapsia nukkarista, samalla kun muut jäi vielä kahville. Kun otin myös sen kahvin, niin vuoro vaihteli sen mukaan kuka oli jo juonut kahvinsa. 

Vierailija
8/34 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä sait pidettyä 10 minuuttia taukoa ja ajattelit jotenkin vielä sen olevan liian vähän 😏

Ruoka syödään lasten kanssa samaan aikaan esimerkkinä, ihan niinkuin vanhuspuolellakin.

Tauon voi pitää jos sellainen hetki tulee mutta ei nyt joka päivä sentään, usein kuitenkin pääsee vessaan tarvittaessa, kyllä sen pitää riittää.

Olihan ne muutkin palaverissa, eikä heillä ollut mahdollisuutta taukoon.

Vierailija
9/34 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 6 tunnin työvuorossa työntekijälle pitää järjestää vähintään 30 min ruokailutauko, joka ei kuulu työajaksi. Lisäksi kaikilla on 10 min kahvitauko, joka kuuluu työaikaan.

Paitsi kun se tauko ei ole omaa aikaa. Määritelmä on että saa syödä työn niin salliessa.

Vierailija
10/34 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 30min on työaikaa, jos on määrätty lastenruokailuun esimerkkiruokalilaksi ja valvojaksi. Ja tuo 10 min on tosiaan aina työaikaa jolloin saattaa joutua hoitamaan niitä työasioita.

Vierailija
11/34 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi kun se tauko ei ole omaa aikaa. Määritelmä on että saa syödä työn niin salliessa.

Olin lisäämässä tuon, mutta ajattelin että jokainen ymmärtää sanomattakin että työaikana tehdään sitä työtä johon on palkattu ilman että sitä pitää erikseen mainita.

Vierailija
12/34 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä taukoja päiväkodissa ehtii pitämään? Esim. huomenna tulossa päivä, jolloin ei taukoja. Työtehtävät/pienryhmätuoki ja ulkoilu ja toisen ryhmän palaverin valvonta. Onneksi meen aamuvuoroon niin saan tauon kotona töiden jälkeen👍🏻

Vierailija
13/34 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne muut simputtaa.

Vierailija
14/34 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö päiväkodissa tauot voi pitää lasten ruokataukojen yhteydessä? Tehdastyössä yms. ei välttis oo edes sallittua evästellä työpisteellä.

Vierailija
15/34 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne päiväkotialaa, mutta ihmettelen teidän käsitystä työaikaan sisältyvästä tauosta. Normaalisti se tarkoittaa vain sitä, että tauko on palkallinen. Ei sitä, että sen aikana tehdään töitä. Työn ei pitäisi olla sellaista, että normaalipäivänä ei ehtisi taukoja pitää. Poikkeustilanteet toki erikseen. Ja tauot saa pitää myös se, joka ei juo kahvia. Kaikki muu on epäreilua.

Vierailija
16/34 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aivan älytöntä, että me päiväkodin työntekijät emme saa edes taukoa pitää. Ruokailu tapahtuu lasten kanssa ja kahvitaukoa harvoin ehtii kaikki tiimiläiset pitää. 10min virallista taukoa 7h45min päivässä on minusta liian vähän ja edes sitä ei ehdi pitämään.

En ihmettele yhtään, että ala ei houkuttele meitä opettajia. Mihinkään ei ole aikaa, ei edes suunnitteluun.

Vierailija
17/34 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö päiväkodissa tauot voi pitää lasten ruokataukojen yhteydessä? Tehdastyössä yms. ei välttis oo edes sallittua evästellä työpisteellä.

Joo, voi hyvin, niin itsekin teen. Eihän ne lapset tietenkään itse vielä ruokaa saa otettua tai osaa käyttää ruokailuvälineitä, mutta olen ratkaissut sen niin, että laitan ruoka-astiat lattialle, kyllä ne sieltä saa sormin aina jotain räävittyä. Itse pidän toisaalla 30 min rauhallisen lounastaukoni.

Vierailija
18/34 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ei varhaiskasvatuksen työntekijöillä mitään erillistä ruokataukoa ole, ruokailu tapahtuu siinä samaan aikaan kuin lapsillakin ja keskeytyy useita kertoja senkin aikana (maidot, ruoat ym voi kaatuilla, lapsi alkaa itkemään ja kaipaa lohdutusta/syliä, vessaan pitää mennä pyyhkimään kakkapyllyä tai vaikka pesemään kakkoja jne.jne).

Kvtes antaa meille 10min kahvitauon työpäivän aikana, tosin sitä ei aina voi erinäisistä syistä johtuen pitää lainkaan eikä ainakaan ehdi teetä nauttimaan, koska veden kiehahtaminen ja juoman sopivan lämpöiseksi jäähtyminen ottaa aikansa.

T. 15v alalla ollut

Vierailija
19/34 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voida säätää virallisia taukoja eli tarkkoja aikoja. Eihän kaikkien tarvitse olla tauolla samaan aikaan vaan esimerkiksi vuorotellen.

Vierailija
20/34 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun tulisi meillekin lakko. Kaipaan päiväkotiapulaiset takaisin ryhmiin!!!!!! Niin kuin oli vielä 90- luvulla. NYT HEITÄ VASTA TARVITTAISIINKIN.