Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan " jättisuuret" valmistujaislahjat ( esim. YO)

Vierailija
30.05.2006 |

Juttelin yhden tutun kanssa, jolla on suht iso suku. On jo yli 3-kymppinen ( kuten minäkin), mutta tällä hetkellä hoitovapaalla. Ovat kuulemma menossa käymään neljissä tai viisissä YO-juhlissa viikonloppuna. Sanoi, että viime vuonna olivat käyneet jonkun miehen serkun juhlissa tms ja hän oli antanut ruusun ja 30 euroa. Oli sitten poika kuulemma kuiskutellut jollekin, että " vaan kolme kypää tuli..." . Siis haloo. Nyt tämä nainen kuulemma on menossa taas jonnekin miehensä ison suvuun juhliin ja ovat siis jotain serkun lapsia/ serkkuja yms, jonka kanssa eivät ole kovinkaan aktiivisesti tekemisissä. Pähkäili sitten, että hirveä rahanmeno, kun pitää antaa se 20-30 euroa yhdelle + esim. ruusu. Siinä saa sitten hoiovapaalainen kaivaa kuvettaan ihan kunnolla.

Mistä nämä nykyajan nuorison vaatimukset oikein sikiää? En käsitä. Ymmärrän, että jos erittäin hyvin toimeentulevat tai lähisukulaiset/ kummit tms antavat esim. 50-200 euroa tilanteesta riiippuen. Mutta mun mielostä on järkkyä, että " pitäis" antaa joku 30 euroa, jos 20 on liian vähän. Itse pääsin ylioppilaaksi vajaa 20 v sitten ja silloin oli ihan normaalia, että kaukaisemmat antoivat " vain" kukan tai sitten esim. 50 mk. Jos joltain sai 200 mk, ni se oli jo olevinaan isompikin lahja.

Mä en aio mennä mukaan tähän kilpavarusteluun tai miksi tätä nyt sanois. Itse sain viime vuonna kutsun jonnekin serkun lapsen tms ( jonka kanssa en tekemisissä varsinaisesti) juhliin ja vein " vain" kukan ja kuohuviinipullon. Mun mielestä kukin antakoon varojensa ja tilanteensa mukaan. Ei se paljoa naurata jos " pitää" käydä esim. miehen serkun lasten neljissä juhlissa ( yhdet on kaksoset ja kummallkein tietty pitää viedä) ja sitten siinä lähistöllä asuu vielä 2 muuta sukulaispentua. Lisäksi kuulemma vielä naapurustossakin olivat pyytäneet kahville ( asuvat rivarissa) ja sinnekin pitäis viedä muistaminen. Ihan kivahan se on muistaa enkä ole pihi, mutta musitakaa nyt juhlien järjestäjät ja vanhemmatkin, että jos vaikka on viidet juhlat samana päivänä ja kaikkiin vie 30 euroa + viiden euron ruusun, ni se on 175 euroa..... Varsinkin kun tästä sitten alkaa juhlasesonki, jossa isosukuisilla saattaa olla useita rippijuhlia, häitä yms..

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse puolituntemattomille viedä todellakaan isoja rahasummia, huonosti kasvatettu jos sellaiselta vieraalta odottaa niin isoja rahoja.

Vierailija
2/39 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nyt ei ole edes suurta sukua, mutta ei minulla silti ole varaa tuhlata lahjoihin. Eikä se nyt ole edes se pääasia. Itse valmistumisen pitäisi olla se iso juttu valmistumisessa, ja sen yo-todistuksen (tai mikä nyt onkin, miksi valmistutaan) se palkkio valmistujalle. Lahjat ovat

hyvänonnentoivotuksia

, ja sellaisina ne pitäisi osata ottaa vastaan, eikä minään kilpalahjontana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai olisitko ollut onnellinen jos olisit saanut vaikka 5mk ylppärilahjaksi? Olihan 5mk jätti-iso raha joskus 1900-luvun alussa..

En ikinä kehtaisi viedä 20e rahana lahjaksi! Jos ei ole varaa enempään, niin veisin vaikka hopeakorvikset, mukavan mukin tms. mitä sillä rahalla saa. Tai sitten osallistua johonkin kimppalahjaan 20e:n arvosta.

Jos rahaa vie, niin minusta 50e alkaa olla sellainen minimisumma.

Vierailija
4/39 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran annoin veljenpojalle tavalliseksi syntymäpäivälahjaksi.

Vierailija
5/39 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä kyllä tullut mieleenkään odottaa sukulaisilta ja tutuilta edes sitä 30¿ (no vanhemmat ja isovanhemmat tietysti eri asia).

Tärkeintä oli, että muistivat, ei ne lahjat.

Vierailija
6/39 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun minä valmistuin reilut 10 vuotta sitten, satasella tosiaan sai jo jotakin. Eipä nyt saa 20 eurolla juuri mitään. Siksi ne lahjasummat on varmasti nykyään toista kuin ennen. Mä oon samaa mieltä, että pahalta tuntuu viedä puolitutulle 50 euroa, mutta vähempää ei oikein kehtää viedä.

Vierailija
7/39 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sattuu olemaan isän puolelta iso suku ja oikein sukurakasta porukkaa ovatkin...Serkkuja on paljon ja aina pari pääsee vuosittain ylioppilaaksi pelkästään serkuista.

Viime vuonna oli kahdet lakkiaisjuhlat ja jo se ihmisten määrä oli ihan älytöntä...vieraita vastaan otettiin toista sataa ja alle 50e lahjan kanssa ei edes paikalle kehtaa mennä. Maksat bensakulut, kortit, kukat sekä lahjat ja parista tilaisuudesta kertyy helposti 200e " keikka" .

Kyllä tulee hintaa kahvikupille ja kakkupalalle! Tänä vuonna pokkana valehtelin, että olemme sattumoisin Ruotsin-risteilyllä, emmekä pääse juhlimaan. Yhdet tulevan kesän häät sekä rippijuhlat saavat riittää!

Vierailija
8/39 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 2:n mainitsema tyynyliinakin olisi kivempi! Siinä lahjan antaja on suonut edes jonkun ajatuksen valmistuvalle.

Vierailija
9/39 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain -99 pääosin 100 markkaa lahjaksi, siskoni v. 2003 20 euroa ja uskonpa, että tänäkin vuonna toinen siskoni saa nimen omaan sitä 20 euroa suurimmalta osalta. Eikä tosiaan valita, että liian vähän on saanut. Ei nyt muutamassa vuodessa rahan arvo _niin_ paljoa ole muuttunut!

Naapurit, tuttavat, kaukaisemmat sukulaiset jne. laittaa ns. listalle rahaa (eli paikallisiin pankkeihin on avattu uusille ylioppilaille listat, joille voi laittaa haluamansa summan, 5 euroa varmaan aika normaali), eivätkä tuo itse juhlaan yhtään mitään. Niin ja se maksettu summa ei näy missään, vain nimi, kuka on muistanut :) Kiva tapa muistaa ei niin läheistä uutta ylioppilasta. Pienistä yksittäisistä summista tulee ihan kiva " potti" .

Näin siis maalla :)

Vierailija
10/39 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa vähällä muistaa, lähetä onnittelukortti.

Eivät taida juhlien järjetäminenkään isolle suvulle halpaa lystiä olla, kun ruokkii kaikki ei olla tekemisissä tyypit.

Vierailija
11/39 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä rahalla ostan sen ja sen tavaran. Vai pitäiskö viisiin kummin kaiman juhliin viedä a 50 euroa + kukka. Eli 275 euroa silkkaa rahaa ja sen lisäksi bensat yms kulut.....

Entä rippijuhliin yms, joita saattaa kesässä olla vaikka viidet ja kolmet häät. Rippijuhliin kans jokaiselle serkun lapselle 50 euroa ja ruusu eli taas tuo 275 euroa. Kolmet häät, joihin kaikille sata euroa eli 300 euroa häälahjoihin. ELi pelkkiin näihin juhliin menisi ( tähän eivät kuulu lasten synttärit yms anopin synttärit yms) menisi vaatimattomasti 850 euroa. Siinä voi sitten miettiä, että mihin se kotihoidontuki menee. KÄyttäkää nyt järkeä hyvät ihmiset!

Vierailija
12/39 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei halua/ pysty antaa 50 euroa lahjaksi jollekin nuorelle, jonka kanssa ei ole paljoa tekemisissä, ni ei se tarkoita sitä, että " haluaisi sitten pysyä mieluummin kotona" tai ei haluaisi lähetä juhliin tai väheksyisi juhlia.

Vierailija
13/39 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienimmästä päästä? Kaukaisemmilta sukulaisilta muistelen saaneeni 50 - 100 mk, ja täysin tyytyväinen/kiitollinen noihin rahasummiin olin.

Vierailija
14/39 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli käykää vaan juhlissa joiden juhlahenkilön tunnette ja näette ees joskus. ja kukin antaa mitä antaa ei siihen ole sääntöjhä

Vierailija
15/39 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin ihanalle kummipojalleni vaikka miljoonan, jos olisi varaa, mutta valitettavasti mulla ei ole varaa kuin hädin tuskin 50 euroon. Ihan paha mieli tuli näistä jutuista täällä, koska ajattelin, että se olis kummipojankin mielestä kiva summa, mutta ilmeisesti sitten ei. Kaksiin muihin ajattelin viedä n.20 euron arvoiset lahjat...

terv. köyhä asuntovelkainen th

Vierailija
16/39 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää te minun puolesta " etiketin" vastaisesti jos haluatte, itse vien sen 20eur.

Vierailija
17/39 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että hääparille on hankala ostaa mitään kun monella on jo " kaikkea" , mutta esim. nuorella ylioppilaalla ei varmaankaan ole sitä " kaikkea" . Joku hauska pussilakanasettikin olisi taatusti mukavempi. Tai Kartio -lasit.

Vierailija
18/39 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
19/39 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti, suurin osa nuorista ei ole ahneita! Suurin osa nuorista on todella kiitollisia muistamisista, nykyinen miehenikin oli ihan otettu joka ikisestä lahjasta, joita yo-juhlissaan aikanaan (v.2000) sai! Sitä iloa oli oikeasti liikuttavaa katsoa :)

Älä näitä av-mammojen kotkotuksia kuuntele ;)

Vierailija:

Antaisin ihanalle kummipojalleni vaikka miljoonan, jos olisi varaa, mutta valitettavasti mulla ei ole varaa kuin hädin tuskin 50 euroon. Ihan paha mieli tuli näistä jutuista täällä, koska ajattelin, että se olis kummipojankin mielestä kiva summa, mutta ilmeisesti sitten ei. Kaksiin muihin ajattelin viedä n.20 euron arvoiset lahjat...

terv. köyhä asuntovelkainen th

Vierailija
20/39 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä rahan arvo (tai ihmisarvo) on toinen nykyisin, muttei voi olla tarkoitus että jokainen yksittäinen vieras jotenkin rahoittaa tuttua tai vähän tuntemattomampaa valmistujaa??! Vai?

20 euroa sellaisenaan ehkä on vaatimattomampi summa, mutta ideahan on se että useammasta vieraasta kertyy sitten mukavampi summa. Törkeää on kenenkään odottaa tai olettaa että jokaisella vieraalla olisi joku velvollisuus tuoda sievoisia sumia juhlakalulle. Kohtapa tilanne menee siihen että kannattaa jo etukäteen laskelmoida ketä kannattaa kutsua tai omalta kohdaltaan: onko varaa osallistua kenenkään YO-juhliin. Varsinkin jos lahjan vietyään pitäisi vielä jotenkin hävetä?!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi