Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huonoimmat ja oudoimmat kotiniksit, mitä olette kuulleet

Vierailija
05.09.2019 |

...tai jopa erehtyneet kokeilemaan?

Yksi outo sekä surkea niksi: hajonneen lasin sirpaleet saa lattialta pois painelemalla vaalean leivän palalla. Ööh, kuulostaa paljon työläämmältä kuin vanha kunnon imuri tai harja, ja montakohan leipäpalaa siihen pitäisi tuhlata?

Kommentit (344)

Vierailija
121/344 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää vaivalloinen kompostin sekoittaminen ja muka ei saa jäätyä. Mulla se jäätyy joka talvi ja kun en tarvitse mitään pikakompostia niin ei tarvitse vaivata eikä heräteaineksia. Ihan multaa sieltä tulee kun viiden vuoden välein alhaalta sitä kaivan lapiolla alta pois ja päällys sitten laskeutuu alemmaksi. Pitää olla iso se kompostori. Pienestä pitää se kerätä jälki kompostoitumaan jos tyhjentää. Se kamala sekoittaminen ja vatkaaminen on ihan turhaa työtä. Haketta joko itse tehtyä tai kaupan komposti haketta väliin heittää vähän niin se riittää. Aluksi kun en sitä tehnyt niin tuli kärpäsiä mutta kun kompostit eivät ole talon lähellä niin mitä sekään haittaa. Sai linnut syötävää ja oli se kompostorin kansi linnun paskassa kun ne niitä herkkuja sitten söivät.  Miksi hankkia kallista pika kompostoria jos ei tarvitse mitään pika multaa. 

Vierailija
122/344 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toisessa ketjussa oli juttua siitä vihtiläisestä poikamiehestä joka teki kortonkinsa pakastepusseista joissa äiti toimitti ruuat uusavuttomalle. Mutta iso oli kuulemma vehjes.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/344 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kompostin jumbo isoja sarvikuonokkaan toukkia ei pidä pelätä vaan heitän ne takaisin kompostin päälle sillä ne tekevät siellä sen hajoittamistyön niin ihmisen on ihan turhaa kuluttaa aikaansa sen jätteen möyhentämiseen. Ottaa päähän ne ihmiset jotka sanoo että se kompostointi on niin vaivalloista ettei sen takia viitsi, kun minulle se ei aiheuta mitään vaivaa juurikaan muuta kuin viiden vuoden välein vähän viitsii sitä alakautta lapiolla tyhjentää. 

Vierailija
124/344 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alusvaatteita, pyyhkeitä yms. ei tartte pestä 60 asteessa jos ne silittää huolella kuumalla raudalla. 

Mä en kyllä silitä alusvaatteita ikinä. Pyyhkeet ja lakanat pesen kyllä 60 asteessa ihan vaan sen takia, että olen hiukka laiska silittämään...

Vierailija
125/344 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toisessa ketjussa oli juttua siitä vihtiläisestä poikamiehestä joka teki kortonkinsa pakastepusseista joissa äiti toimitti ruuat uusavuttomalle. Mutta iso oli kuulemma vehjes.

No, on sitä kuulemma käytetty elmukelmuakin kun ei oikeita kortonkeja ollut saatavissa. Kaikkea ne himot teettää ja onnea vaan jos joku siitä touhusta sitten vielä nauttii.

Vierailija
126/344 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaruohojen nyppiminen nurmikolta on ihan turhaa jos keväällä neljän päivän välein ajelee koneella terä matalalla kuten olen tehnyt kaksikymmentä vuotta ja kasvukauden laannuttua keskikesällä joskus juhannuksesta lähtien riittää kerran viikossa. Ei ole voi kukittunut siis voi kukkaa ja rikkaruoho vallannut nurmikkoa. Sitten säännöllinen lannoitus siis ravinteiden lisääminen ja ruohon leikkuri on silppuava niin etten kerää ruohojätettä pois ja tiheään ajelee niin se ruoho silppu menee sinne sekaan sujuvasti. 

Näitä nurmikon hoito- ohjeitakin on niin vaivalloisia että ei kukaan jaksa sellaisia noudattaa ja ilmastokengillä en ole koskaan ilmastoinut ja mitään santaa riputellut. Voi kukkien nyhtämimen ei auta yhtään mitään kun naapurit eivät niitä nyhdä vaan antavat kasvaa, siementää niin aina lisää tulee. Ihan sama onko se nyt ihan täydellinen nurmikko vai ei mutta hyvältä se näyttää kun säännöllisesti ajelee ruohonleikkuri terä matalalla niin ettei pääse rikkakasvit siementämään. Ruohikolle pitää lisätä jotain lannoitetta keväällä tai syksyllä ja vuorottelen että joka toinen vuosi kevätlannoite ja joka toinen vuosi syyslannoite. Kalkkia parin vuoden välein. 

Vierailija
127/344 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mattojen tamppaus on ihan turhaa kun nykyään on tehokkaat imurit ja ne mattojen loimut löystyy pilalle hakkaamisesta niin että se matto lepsuuntuu pilalle. Tuulettaminen yli 20 asteen pakkasessa ainoastaan voi olla hyödyllistä kun pölypunkit kuolevat. 

Mattojen hakkaamista en ymmärrä mitä hyötyä siitä on muuta kuin jos ei omista pölyimuria. Matolle siitä ei ainakaan ole mitään hyötyä vaan pilaa sen lepsuksi. 

Kun muutin lapsuudenkodista niin omassa kodissani en ole koskaan tarvinnut mattopiiskaa enkä ole tampannut niitä koskaan. Ei ole eläimiä eikä lapsia ja vaihdan kaikki matot uusiin n. viiden vuoden välein. Lahjoitan vanhat pois sukulaisille. Hyvin on kelvanneet niille ja he pesevät ne koira ja lapsi huusholleihinsa joihinka ei kannata mitään uusia kalliita ostaakkaan. 

Vierailija
128/344 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liesituulettimen ritilä kuulemma puhdistuu niin kätevästi, kun kuplittaa siinä soodaa ja etikkaa, ja sitten vähän harjalla auttaa. No ei se mitään puhdistunut. Panen ritilän edelleen tiskikoneeseen kuten ennenkin, sieltä se tulee hohtavan puhtaana ilman vaivaa.

Etikan ja soodan yhdistelmä tuottaa lähinnä hiilidioksidia ja vettä, joista kumpikaan ei ole mikään ihmepuhdistaja. Kivaltahan se toki näyttää ja tuntuu kuin olisi ollut ahkera.

Etikka tappaa mikrobit ja liuottaa sekä rasvaa että esim. kalkkia ja sooda pehmittää lian. Kumpikin poistaa hajuja.

No joo, mutta etikan teho on juuri sen happamuudessa ja soodan sen emäksisyydessä. Kun ne yhdistää, ne neutraloivat toisensa ja teho katoaa.

Vierailija
129/344 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liesituulettimen ritilä kuulemma puhdistuu niin kätevästi, kun kuplittaa siinä soodaa ja etikkaa, ja sitten vähän harjalla auttaa. No ei se mitään puhdistunut. Panen ritilän edelleen tiskikoneeseen kuten ennenkin, sieltä se tulee hohtavan puhtaana ilman vaivaa.

Etikan ja soodan yhdistelmä tuottaa lähinnä hiilidioksidia ja vettä, joista kumpikaan ei ole mikään ihmepuhdistaja. Kivaltahan se toki näyttää ja tuntuu kuin olisi ollut ahkera.

Tätä olen aina ihmetellyt näissä tee itse siivousaineesi- ohjeissa: sekoitetaan happoa (etikkaa) ja emästä (soodaa), (jotka kumpikin ovat tehokkaita puhdistusaineita yksinään) ja saadaan sitten pH-arvoltaan aika neutraali seos, vastaa kai jotain Fairya (toki silläkin moni lika irtoaa).

Ehkä kuvitellaan että sitten se vasta on tehokasta, kun teho puolitetaan.

Ai mutta totta kai! Tässähän on kyse homeopatiasta!

Vierailija
130/344 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan uskottiin, että kupariputki sängyn alla estää maasäteilyä, eli radonia.

Kirves sängyn alla takaa poikavauvan. Saattaa tosin tulla tyttökin. Konsti ei ole 100% varma.

Vierailija
131/344 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Norpat ja emättimet siivousvälineinä.

Miten näillä siis joku siivoaa? Kaataa vettä lattialle ja norppa ryömimään? Ja miten emättimellä siivotaan?

Ehkä tähän on joku jo vastannut, mutta vastaan silti.

Tää oli viesti vakavalla mielellä kirjoitetusta siivousketjusta, jossa ennakoiva tekstinsyöttö oli tehnyt tepposet jollekin kirjoittajalle. En muista enää, mitä siinä piti lukea, jotain ... ja rätit. Luin sen silloin aikanaan, eikä meinannut henki kulkea, kun nauroin sille niin hirveästi. Tyrskähdin nytkin ääneen.

Näköjään joku muukin on saanut siitä makeat naurut.

Vierailija
132/344 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikkunat tulisi kuivata sanomalehdellä. Jos se muste tarttuu käsiin, niin tarttuu se myös ikkunaan. Ellei sitten tavoitteena alunperinkin ollut likaiset ikkunat.

Tämä on ihan toimiva niksi, ei se muste tartu lasiin. Itse olen hinkannut ikkunoita sanomalehdellä ja lopputulos on erittäin kirkas.

Minäkin olen kokeillut, ja ikkuna oli täynnä mustia raitoja. Sain kuulla, että olen tehnyt sen väärin, ja järkeäkin voi käyttää, mutta kukaan ei kyllä kyennyt kertomaan, miten se tehdään oikein.

Tuomio: busted. Paska niksi.

Vierailija
133/344 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä äiti käyttää astioiden huuhdeveden tiskivetenä (lämmittää hellalla kattilassa). Sitten tämä tiskivesi palvelee lattian pesussa. Seuraavaksi samalla vedellä pestään lenkin jälkeen koiran tassuja ja ulkokenkiä. Samainen vesi kelpaa sitten lopuksi vielä auton pesemiseen. Säästöä on se pienikin säästö...

Todella ällöttävää. Lattiat vaan likaantuu entisestään kun levitetään likaisten astioiden tiskivedet lattioille. Siinä vedessä on siinä vaiheessa sekä astioista liuennutta rasvaa, tärkkelystä, bakteereja ja toki jäämiä tiskiaineesta. Ei myöskään varmasti tee likainen tiskivesi koiran tassuille hyvää. Enkä ymmärrä miten auton pintaan ei jää rasva- ja kurajälkiä likaisella vedellä pesusta.

Toinen inhokki on tämä ketjussa mainittu vanhojen alusvaatteiden, sukkien ja petivaatteiden leikkely räteiksi. Oma äitini myös harrastaa tätä ja niillä kangasriekaleilla on ihan hirveää siivota: aina irtoilee nukkaa, lankoja ja jää hillittömät pyykimäjäljet. Saat tehdä kaiken vähintään kahteen kertaan verrattuna kunnon siivousliinalla pyyhkimiseen.

Ostin tarjouksesta pari kappaletta mikrokuituliinoja ja kaksi lattianpesuliinaa- maksoi ehkä 5-7e yhteensä ja niillä samoilla liinoilla siivonnut jo vuosia eikä ne ole miksikään menneet. Välillä heittää pesukoneeseen huuhtomisen lisäksi. En tajua miksi tehdä omasta elämästä hiton hankalaa parin euron takia.

Vierailija
134/344 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikkunat tulisi kuivata sanomalehdellä. Jos se muste tarttuu käsiin, niin tarttuu se myös ikkunaan. Ellei sitten tavoitteena alunperinkin ollut likaiset ikkunat.

Ainoa tapa jolla saan raidattomat kirkkaat ikkunat.

Itse olen pessyt ikkunoita ammatikseni noin kaksikymmentä vuotta ja voin sanoa että tämä on fuulaa.

Jos osaa pestä ikkunoita niin niihin ei jää raitoja ja niistä tulee kirkkaat ihan normaaleilla menetelmillä. Jos ei osaa, ja raitoja tulee, niin mikä tahansa nukkaamaton liina tai paperi poistaa raidat ja kirkastaa ikkunat.

Vierailija
135/344 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pirkassa tämäkin taisi olla. Suunnilleen näin: "Miksi siivotessa pitäisi pukeutua huonoihin vaatteisiin? Pukeudu juhlamekkoon ja korkkareihin, niin siivous tuntuu paljon kivemmalta!" Niin, voihan se jopa toimia, että saa uutta pirteyttä, kun tekee kotihommia eri tavalla. Mutta vielä olisi voinut miettiä tuota kohtaa, että niin, MIKSI tosiaan siivotessa yleensä pukeudutaan rönttävaatteisiin...

Tuo mielestäni huono niksi koska korkkarit jalassa on hankala kävellä ja kyykkiä. Mieluummin olen avojaloin tai mukavissa kengissä. Yleensä siivotessa tulee kuuma joten en halua hikistyttää matalissa lämpötiloissa pestäviä vaatteita.

Vähän sama ns. Hienojen vaatteiden kanssa saattaa voimakas pesuaine haalistaa värejä. Turha sotkea parempiavaatteita ja ne rönttö vaatteet yleensä on hengittäviä ja niitä voi pestä kuumassa ja joustavat hyvin kun parisängyn alta imuroidessa ainakin joutuu kyykkimään tai makaamaan lattialla. Ainakaan oma vaatevarastoni ei ole niin iso että sotkisin parempia arkivaatteita pelkästään siivouksessa.

Vierailija
136/344 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pirkassa tämäkin taisi olla. Suunnilleen näin: "Miksi siivotessa pitäisi pukeutua huonoihin vaatteisiin? Pukeudu juhlamekkoon ja korkkareihin, niin siivous tuntuu paljon kivemmalta!" Niin, voihan se jopa toimia, että saa uutta pirteyttä, kun tekee kotihommia eri tavalla. Mutta vielä olisi voinut miettiä tuota kohtaa, että niin, MIKSI tosiaan siivotessa yleensä pukeudutaan rönttävaatteisiin...

Tuo mielestäni huono niksi koska korkkarit jalassa on hankala kävellä ja kyykkiä. Mieluummin olen avojaloin tai mukavissa kengissä. Yleensä siivotessa tulee kuuma joten en halua hikistyttää matalissa lämpötiloissa pestäviä vaatteita.

Vähän sama ns. Hienojen vaatteiden kanssa saattaa voimakas pesuaine haalistaa värejä. Turha sotkea parempiavaatteita ja ne rönttö vaatteet yleensä on hengittäviä ja niitä voi pestä kuumassa ja joustavat hyvin kun parisängyn alta imuroidessa ainakin joutuu kyykkimään tai makaamaan lattialla. Ainakaan oma vaatevarastoni ei ole niin iso että sotkisin parempia arkivaatteita pelkästään siivouksessa.

Joo, korkkarit tekee siivouksesta vain vaikeampaa ja epämukavaa. Aivan typerä idea. Tuo banaanikärpäset = keijuja taas jaksaa naurattaa vuodesta toiseen, vaikka kyllä ne kärpäset ärsyttää silti.

137/344 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina voi pakastaa makaronin keittoveden myöhempää käyttöä varten, kuten tällä sivulla on neuvottu. En kyllä muista mihin tarkoitukseen 🤪

Leivän leipomiseen! Ja siitä voi tehdä sitten niitä raikkaita voileipiä... ja makaronista tehdään makaronilaatikkoa, 200 gramman valmiita annoksia.

🇺🇦🇮🇱

138/344 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää vaivalloinen kompostin sekoittaminen ja muka ei saa jäätyä. Mulla se jäätyy joka talvi ja kun en tarvitse mitään pikakompostia niin ei tarvitse vaivata eikä heräteaineksia. Ihan multaa sieltä tulee kun viiden vuoden välein alhaalta sitä kaivan lapiolla alta pois ja päällys sitten laskeutuu alemmaksi. Pitää olla iso se kompostori. Pienestä pitää se kerätä jälki kompostoitumaan jos tyhjentää. Se kamala sekoittaminen ja vatkaaminen on ihan turhaa työtä. Haketta joko itse tehtyä tai kaupan komposti haketta väliin heittää vähän niin se riittää. Aluksi kun en sitä tehnyt niin tuli kärpäsiä mutta kun kompostit eivät ole talon lähellä niin mitä sekään haittaa. Sai linnut syötävää ja oli se kompostorin kansi linnun paskassa kun ne niitä herkkuja sitten söivät.  Miksi hankkia kallista pika kompostoria jos ei tarvitse mitään pika multaa. 

Mun veljen perheellä oli tällainen. Siitä valui pihalle haisevaa litkua ja multaa siitä ei tullut. Vissiin rupesi käymään. Lisäksi se täyttyi todella nopeasti.

Paljon paremman kompostin pystyy rakentamaan itse metalliverkosta tai laudoista. Iso kuutio josta saa yhden sivun auki. Se hengittää eikä ala käymään.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
139/344 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavia niksejä. Näitä lisää!

Minäkin leikkelen vanhat t-paidat ja lakanat räteiksi. Käytän niitä sellaisissa hommissa missä tarvitaan kertakäyttöisiä rättejä. Jos lapsi tai eläin oksentaa. Keväällä tulee mutaa eteiseen, roskiskaapin pesun ensimmäisessä vaiheessa jne. Talouspaperia meni näissä ennen tuhottoman paljon, niin yritän hyötykäyttöä vanhat tekstiilit. Ei täällä ole edes missään mitään tekstiilien keräyspistettä. Alusvaatteita en käyttäisi.

Olen myös joskus tiskannut ja imuroinut korkkareissa, kun niitä piti ajaa sisään ja muuten sitä vaan istui sohvalla.

Pyykkietikkaa käytän, en huomannut eroa vaatteissa, mutta iho-oireet hävisivät ja kone on raikkaampi. Käytän jotain onni merkkistä, joka maksaa "vain" 4€ ja haisee vähän sitrukselle. Ärsyttää pykin hajuinen pyykki.

Vierailija
140/344 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteita ei tarvitse selittää jos niitä pesun jälkeen suihkuttaa tulikuumalla vedellä ja jättää kuivumaan. Hullua haaskausta sanon minä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän