Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vihreä on maailman harvinaisin silmien väri? Eikös suomalaisissa vihreä ole yleinen? Ruskeat silmät taas on maailman yleisin silmien väri. Tästä pohdintaa

Vierailija
05.09.2019 |

Aika ihmeellinen juttu, että ruskeat silmät ovat maailman yleisin silmäväri, ja samanaikaisesti moni pitää "suklaasimmuja" viehättävimpänä.

Mutta yleisin ei vaan voi olla viehättävin ihan vain tarjonnan lain mukaan. Tämän mukaan vihreän pitäisi olla viehättävin silmien väri mitä on, koska se on harvinaisin. Harvinaiset asiat ovat arvokkaita, ei yleiset.

Suomalaisilla on todella usein vihreät silmät, mutta miksi meillä on niin paljon tätä harvinaisinta väriä?

https://owlcation.com/stem/Rarest-Eye-Color-in-Humans

Mitenkähän nuo prosentit menee noin suurin piirtein suomalaisissa silmien värien suhteen.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran nähnyt niin vaaleanruskeat silmät, että ensisilmäyksellä ne näyttivät jopa keltaisilta. Hätkäyttävän näköiset.

Vierailija
42/52 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

uo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään, et hazel eyes tai caribbean blue eyes on kauneimmat.

Tietty riippuu kantajastakin, tuuheat ja tummat ripset sekä kulmat tekevät aina oikeutta ulkonäölle ja silmille.

Mulla on tosi vihreät silmät, niitä on useasti ihmeteltykin kun ne on niin vihreät ja vasta tutustuin yhteen naiseen, joka kertoi kiinnittäneensä heti huomiota minuun, koska oli katsonut että onpa tuolla naisella harvinaisen vihreät silmät.

Vierailija
44/52 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreät silmät on upeat ruskeita on maailma täynnä

Vierailija
45/52 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on sitten varmaan pähkinänruskeat mullakin on omasta mielestä aika samanväriset kuin mitä kuvailit. 

Vierailija
46/52 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreissä silmissä on vähän pigmenttiä. Sinisissä ei ole. Avaruuden edessä ilmakehä näyttää siniseltä.

En tiedä miten harmaa poikkeaa.

Esim. Adelella ja puoliksi suomalaisella Ville Valolla on vihreät silmät.

Vierailija
47/52 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on oikeasti vihreät silmät, ilman mitään sekavärisiä renkaita tai pilkkuja. Olisin toivonut niiden periytyvän edes jollekin lapselle, mutta kaikilla isänsä tylsät siniharmaat.

Vierailija
48/52 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni oli maailman kauneimmat silmät, upeat jäänsiniset. Pojallamme on hailakamman siniset silmät ja tyttärellämme vihreät (rusehtavalla vivahteella). Itsellä on vihreää ja ruskeaa silmissä.

Vierailija
49/52 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vihreät silmät, molemmilla pojillani ruskeat, pidän tosi paljon ruskeista silmistä.

Vierailija
50/52 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vihreäsilmäinen" voi olla ns. ruskeasilmäinen tai sinisilmäinen. Osalla silmät ovat rusehtavan vihreät, toisilla sinertävät vihreät. Minusta ne ovat keskenään aivan erivärisiä, joten tuntuu aina kummalliselta, kun kaikki vihreäsilmäiset niputetaan yhteen.

Vierailija
51/52 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vihreänsinisenharmaat silmät, joissa myös vähän keltaruskeita pilkkuja. Omasta mielestä nämä ovat vihreät, mutta on näitä jotkut sinisiksi, harmaiksi, sinivihreiksi ja vihreänharmaiksi sanoneet. "Puhtaan" vihreäsilmäisiksi laskettavia lienee vähän.

Vihreissä silmissä on usein harmaa rengas ulkoreunassa ja ruskeampaa sisälaidalla. Se minkäverran kullakin nuo eri värit näkyy vaihtelee. Toisilla ei ole juuri ollenkaan ruskeaa ja toisilla selvästi enemmän.

Minulla on juuri tällaiset ja monet jotka vilkaisee nopeasti luulee että silmät ovat ruskeat kun olen tummahiuksinen. Usein olen kuullut kommentin, oho, minkäväriset silmät, luulin että olisi ruskeat. Ovat aika kirkkaan tummanvihreät ja jossain valossa ihan harmaat mutta ei missään nimessä ruskeat. 

Tyttärellä on hienot ruskeat jotka kuitenkin ovat kullanväriset. Tämä mielestäni on harvinaisin silmän väri.

Vierailija
52/52 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amber ja hazel siis edellisillä. Suvussa suurimmalla osalla on vaaleansiniset tai siniharmaat silmät. Ruskeita myös joillakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän