Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vihreä on maailman harvinaisin silmien väri? Eikös suomalaisissa vihreä ole yleinen? Ruskeat silmät taas on maailman yleisin silmien väri. Tästä pohdintaa

Vierailija
05.09.2019 |

Aika ihmeellinen juttu, että ruskeat silmät ovat maailman yleisin silmäväri, ja samanaikaisesti moni pitää "suklaasimmuja" viehättävimpänä.

Mutta yleisin ei vaan voi olla viehättävin ihan vain tarjonnan lain mukaan. Tämän mukaan vihreän pitäisi olla viehättävin silmien väri mitä on, koska se on harvinaisin. Harvinaiset asiat ovat arvokkaita, ei yleiset.

Suomalaisilla on todella usein vihreät silmät, mutta miksi meillä on niin paljon tätä harvinaisinta väriä?

https://owlcation.com/stem/Rarest-Eye-Color-in-Humans

Mitenkähän nuo prosentit menee noin suurin piirtein suomalaisissa silmien värien suhteen.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei harvinaisuus tee sinänsä kaunista. Mulla on vihreät silmät mutta välillä käytän keskiruskeita piilolinssejä. Voin vilpittömästi sanoa, että olen kauniimpi ruskeilla kuin vihreillä silmillä. Vihreät silmät saavat minut näyttämään jotenkin sairaalloiselta.

Vierailija
22/52 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eksoottisuus viehättää. Mun tyttärelläni on keväisen koivunlehden väriset silmät eli kauniin vaaleanvihreät ja esimerkiksi Meksikossa käydessään hän saa jatkuvasti kuulla ihailuja silmiensä väristä. Siis ihan tuntemattomatkin pysähtyvät kadulla ja sanovat, että tyttärelläni on kauneimmat silmät, mitä he ovat ikinä nähneet. 

Niinpä tietysti. Ei kannata olla naiivi. Just saying,

Naiivi missä suhteessa? Suurin osa kommentoijista on ollut naisia. Suomessa taas kukaan ei reagoi mitenkään erityisesti vihreisiin silmiin, koska täällä ne ovat niin tavallisia.

Naiset on niin ennustettavia kuten tietynlaiset miehet on huomanneet. Toisaalta huijarit on huomanneet että ne jotka on täysin varmoja ettei heitä voi huijata on helpompia huijattavia. 

En nyt oikein tajua, mitä tarkoitat, Vai oletatko, että kun tyttäreni kulkee meksikolaisen puolisonsa kanssa Meksikossa kadulla, miehet tulisivat iskemään tytärtäni? Voin kertoa, että näin ei todellakaan käy :D Miehet, jotka tyttäreni silmiä ovat kehuneet, ovat olleet hänen puolisonsa sukulaisia tai kavereita

Ja täähän ei tietenkään tarkoita mitään? Saat sinä olla miten naiivi haluat, sinua on neuvottu ja se mitä sinä teet neuvoilla on sinun ongelmasi eikä minun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siniset on rumimmat. Mitä haaleammat sen pahempi.

Valkosilmä, sanoo japanilainen. Nahaton ihminen, sanoo afrikkalainen.

Vierailija
24/52 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heterochromia on tuo ruskea rinkula pupillin ympärillä. Itsellä tuo, vihreiden silmien kera. Kiinnostava aihe.

Vierailija
25/52 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perusgenetiikan kertaus ois paikallaan.

No kertaapa meille.

Vierailija
26/52 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on on harmaanvihreet silmät, sellaset oliivin väriset, Vanhemmilla molemmilla siniset silmät ollu ja on.

Omalla lapsella on onneksi taas siniset silmät, vaikka isänsä ruskeasilmäinen.

En tiedä miten muka vihreäsilmäsiä ois vähemmän kuin sinisilmäsiä maailmassa, luulis että enemmän ois vihreesilmäsiä, vihreitäkin on niin montaa eri sävyä, joidenkin vihreesilmästen silmät on ihan melkein keltaruskeet, joillain taas juuri harmaat ja kaikkea siltä väliltä.

Samoin toki sinisissä ja jopa ruskeissa, että eri sävyjä..

Vierailija
27/52 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ruskeat ovat vähemmistössä. Kyllä varmaan maailmanlaajuisesti vihreät silmät on suosittuja, koska ovat yleensä ottaen harvinaisia, Suomessa vihreä- ja sinisilmäiset ovat vankka enemmistö

Vierailija
28/52 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tässä olisi hyvä muistaa, ettei ruskeasilmäinen suomalainen ole etnisesti sen vähemmän kantasuomalainen kun vaikka sinisilmäinenkään. Ja omasta mielestäni ainakaan silmissä ei yleensä ole kauneinta väri vaan yleisesti kokonaisuus, silmän muoto, ripsien pituus, pupillien koko jne. Kaiken väriset silmät voi olla kauniita ja käikenn väriset silmät voi olla rumia.

Vierailija
29/52 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monessa kulttuurissa - jenkit, keskieurooppa sinisilmäisyyteen ja blondiuteet liitetään  pidetään epäluotettavuuteen, kovuuteen ja jopa psykopaattiuteen liittyviä mielikuvia. 

Vierailija
30/52 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heterochromia on tuo ruskea rinkula pupillin ympärillä. Itsellä tuo, vihreiden silmien kera. Kiinnostava aihe.

Ei ole heterokromia tuo vaan normaali sekavärinen silmä, jos rinkula. Heterokromia on osa iiriksestä, niinkuin siivu tai jotain, joskus koko iiris eri väriä kuin toinen.

Vierailija
31/52 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 9, kannattaa muistaa että silmien värin periytyy vanhempien geenien perusteella. Esim. mun äidillä on tumman siniset silmät ja isällä ruskeat ja sain ruskeat silmät. Kun taas mun tädillä on ruskeat silmät ja hänen miehellään siniset silmät ja heidän neljällä lapsellaan on siniset silmät. Näissä molemmissa tapauksissa lapsien mahdollisuus saada ruskeat tai siniset silmät on fifty-fifty. Se kumman värin lopultaa saa on sattumaa, mutta molempiin silmien väriin on tasapuolinen mahdollisuus.

Eli mitä yritän nyt sanoa on se, että sinisilmäiset eivät ole katoamassa maailmasta vaikka eivät tekisi lapsia toisten sinisilmäisten kanssa, koska se geeni on edelleen elossa jommalla kummalla vanhemmalla ja voi periytyä eteenpäin omille lapsilleen, joilta se voi sitten periytyä heidän lapsilleen jne jne. Sama juttu vihreiden silmien kanssa.

Vierailija
32/52 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmilla ja veljellä on vihreät silmät, itselläni siniset. Miesystävällä ja eksillä ollut monilla vihreät silmät. Kyllä itse pidän niitä viehättävinä.

Vierailija
33/52 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl onkin harvinaista, mullakin 2 vihreää silmää. Toisaalta niissä on ohut ruskea rengas pupillin ympärillä, eli on kyse heterokromiasta.

Vierailija
34/52 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole heterokromia tuo vaan normaali sekavärinen silmä, jos rinkula. Heterokromia on osa iiriksestä, niinkuin siivu tai jotain, joskus koko iiris eri väriä kuin toinen.

Huuhaa

Vierailija
35/52 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyl onkin harvinaista, mullakin 2 vihreää silmää. Toisaalta niissä on ohut ruskea rengas pupillin ympärillä, eli on kyse heterokromiasta.

Heterokromia _voi_näkyä toki niin että on siivu silmästä ruskea, tai toinen silmä erivärinen mutta yleisempää taitaa olla juurikin tuo rinkula.

Vierailija
36/52 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylivoimaisesti eniten rehellisesti sinisilmäisiä ja vihreäsilmäisiä taitaa olla nimenomaan Keski-Euroopassa, Alankomaissa ja Saksassa. Ainakin maailmalla kyseiset maat ovat niistä tunnettuja. Suomalaisilla rehellisesti siniset silmät aikuisena ovat melkoinen harvinaisuus. Yleensä ne ovat harmaat, ehkä siniharmaat. Moni sanoo että on siniset silmät vaikka kun katsoo tarkkaan niin ne ovat harmaat. Se on sellainen suomalainen  hyvin valkoinen valhe. Ja kaveria kompataan että on ne siniset vaikka sinistä ei näy. Itse olen tehnyt niin useasti. samoin kompannut kaveria joka on sanonut ettei vaalenna hiuksia vaikka tiedän että on nuain tehnyt niin jos tilanne tulee niin komppaan ja sanon että tuollaiset sillä on aina ollut. Nyt asun ulkomailla ja joskus asiasta tulee juteltua muun maalaisten kanssa niin suomalaisten silmät ovat heidän mielestään nimenomaan harmaat. Suomalaisten värityksestä käytetään yleisesti nimitystä FAIR mikä ei tarkoita vaaleaa vaan väritöntä. Ja ne jotka eivät heti osaa kuvailla sanovat että suomalaiset ovat vaaleita mutta eivät blondeja niinkuin muut pohjoiseurooppalaiset vaan värittömiä. Sitä ei kannata ottaa negatiivisesti. Mun mielestä on kiva että ollaan värittömiä. Jos haluaa enemmän näyttävyyttä niin voi blondata hiuksensa kuten suuri osa tekee, käyttää ruskettavaa voidetta ja käyttää piilareita! 

Vierailija
37/52 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vihreänsinisenharmaat silmät, joissa myös vähän keltaruskeita pilkkuja. Omasta mielestä nämä ovat vihreät, mutta on näitä jotkut sinisiksi, harmaiksi, sinivihreiksi ja vihreänharmaiksi sanoneet. "Puhtaan" vihreäsilmäisiksi laskettavia lienee vähän.

Minullakin on tuon tyyppistä sävyä silmissäni, vihreää ei tosin ole paljoa. Yleissävyltään sellaiset sinisenharmaat ja sen mustuaisen (vai mikä se on) ympärillä on hieman tuota keltaruskeaa.

Vierailija
38/52 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei harvinaisuus tee sinänsä kaunista. Mulla on vihreät silmät mutta välillä käytän keskiruskeita piilolinssejä. Voin vilpittömästi sanoa, että olen kauniimpi ruskeilla kuin vihreillä silmillä. Vihreät silmät saavat minut näyttämään jotenkin sairaalloiselta.

Rotupetturi.

Peukuista huomaa että sarkastiset ja ironiset heitot ei uppoa näillä foorumeilla, kun ei kuule äänenpainoa tai näe kasvojen ilmeitä kun ne sanoo.

Vierailija
39/52 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siniset ja vihreät silmät ovat upeita. Ja todellakin harvinaisia maailman mittakaavassa. Tajusin sen vasta vietettyäni useamman kuukauden Intiassa. Joka ikäisellä ihmisellä samat tummat hiukset ja samat ruskeat silmät. Ei mitään vaihtelua kenelläkään. Siellä tunsi itsensä todellakin harvinaisen vaaleaksi kun miljardi tummasilmää pyörii ympärillä.

Vierailija
40/52 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylivoimaisesti eniten rehellisesti sinisilmäisiä ja vihreäsilmäisiä taitaa olla nimenomaan Keski-Euroopassa, Alankomaissa ja Saksassa. Ainakin maailmalla kyseiset maat ovat niistä tunnettuja. Suomalaisilla rehellisesti siniset silmät aikuisena ovat melkoinen harvinaisuus. Yleensä ne ovat harmaat, ehkä siniharmaat. Moni sanoo että on siniset silmät vaikka kun katsoo tarkkaan niin ne ovat harmaat. Se on sellainen suomalainen  hyvin valkoinen valhe. Ja kaveria kompataan että on ne siniset vaikka sinistä ei näy. Itse olen tehnyt niin useasti. samoin kompannut kaveria joka on sanonut ettei vaalenna hiuksia vaikka tiedän että on nuain tehnyt niin jos tilanne tulee niin komppaan ja sanon että tuollaiset sillä on aina ollut. Nyt asun ulkomailla ja joskus asiasta tulee juteltua muun maalaisten kanssa niin suomalaisten silmät ovat heidän mielestään nimenomaan harmaat. Suomalaisten värityksestä käytetään yleisesti nimitystä FAIR mikä ei tarkoita vaaleaa vaan väritöntä. Ja ne jotka eivät heti osaa kuvailla sanovat että suomalaiset ovat vaaleita mutta eivät blondeja niinkuin muut pohjoiseurooppalaiset vaan värittömiä. Sitä ei kannata ottaa negatiivisesti. Mun mielestä on kiva että ollaan värittömiä. Jos haluaa enemmän näyttävyyttä niin voi blondata hiuksensa kuten suuri osa tekee, käyttää ruskettavaa voidetta ja käyttää piilareita! 

Tämä on mielenkiintoinen ketju, vaikka tätä aihevapaan tyypillistä mollaamista ja väheksymistä tässäkin on.

Mutta siis sinisen sävyistä. Isälläni ja minulla on siniset silmät. Äidilläni vihreänruskeat ja muilla sisaruksilla myös vihreää ja ruskeaa.

Mutta sinistä on niin monensävyistä. Mieheni on myös sinisilmäinen, joten kaikki lapsemmekin ovat sinisilmäisiä. Omat silmäni olivat varsinkin nuorena hyvin kirkkaan siniset. Ovat haalistuneet näin iän myötä. Miehelläni tumman siniharmaat. Lapsilla on variaatioita näistä. Yhdellä lapsella on samanlaiset kirkkaan siniset silmät, kuin minulla oli nuorena.

Isäni silmät ovat olleet myös kirkkaan sinistä, mutta vanhana ne muuttuivat jotenkin harmaan-kylmän sinisiksi. Joten se kai on itsellänikin odotettavissa.

Ja kun ollaan aihe vapaalla, niin varmaan joku kirjoittaa, ettei sun silmät mitään kirkkaan siniset oo, ihan vain ovat ystävällisyyttään valehdelleet sinulle :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän