Läheinen kauppa myi lapselleni karkkia kahdellakympillä.
Ei edes epäillyt ettei lupaa ollut rahaan eikä karkkimäärään. Kassa on itsekkin äiti, luulisi että olisi kysynyt että mihin näin paljon tms.
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Olen toki samaa mieltä valtaosan vastaajista kanssa. Ei ole kassan asia puuttua lapsen parinkympin ostoksiin.
Ihmettelen kuitenkin asennetta, että ikään kuin mikään lapsen tekeminen ei kuuluisi ulkopuolisille. Kodin asia jne.
Totta kai kaikkien aikuisten vastuulla on huolehtia ympärillä olevista lapsista, jos huomaa jotain epäilyttävää ja vasinkin vaarallista. Lapsi hyvin ison rahan kanssa liikkeellä herättää helposti huolen.
Korostan, etten puhu tästä parikymppisestä. Yleisesti vain aiheesta.
On asioita mitkä kuuluu korikasvatukseen ja on asioita mihin kaikkien olisi hyvä puuttua.
Lapsi kaupassa ostamassa karkkia— kuuluu kodille
Lapsi tenppuilemassa autotiellä— kuuluu minusta kaikille aikuisille huomauttaa että pois sieltä.
Vaikka 8- vuotiaalla olisi 100€ niin minä en siihen puuttuisi, varsinkaan jos lapsi käyttäytyisi normaalisti ja olisi iloisena ostamassa karkkia kaupasta.
Meillä onneksi kassa puuttuu ostoksiin. Olisin muuten tosi pullero. Aina joudun puolet perjantain siidereistä ja sipseistä viemään takaisin hyllyyn. Viikolla ei saa kukaan ostaa herkkuja ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on nepsy valmennus? Lapsellani on lupa mennä kauppaan kuin muillakin. Tämä toinen kassakin piti ihan selvänä että eihän yksilapsi syö kilokaupalla karkkia ja pitäisi se epävarmuus näkyä. Eihän kassa myy dementoituneelle vanhuksellekkaan ihan hulluja asioita.
Dementoituneelle vanhukselle myydään vaikka mitä asioita: imureita, asuntoja, remontteja you name it.
Hyvänen aika, ihan oikeasti menit kauppaan selvittämään asiaa? Juttua, jossa selvitustyö pitäisi tehdä peilin edessä. En pysty ymmärtämään.
Itse en syyllistäisi kassaa, vaikka olisi myynyy koiralleni satasella nakkeja. Ihan oma vikani olisi, jos näin olisi päässyt käymään. Saati kymmenenvuotias ihmislapsi. Myötähäpeän avautumistasi kassalle.
Kyllä vaan kaupan tehtävä on katsoa, mitä myyvät lapsille ja tarvittaessa kysyä, onko lupa ostaa. https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/l…
Olen itse ollut joskus kassalla kun eräs lapsi (n 8.v) joka usein kävi kaupassa, osti karkkia "isolla rahalla" (10-20e, en muista tarkkaa summaa). Tottakai mietin, onko lapsella lupaa ja kauhistutti se karkkimäärä. Kysyi minulta vielä aina välissä, mitä pystyy vielä summalla ostamaan ja teki valintoja selkeästi oman mielen mukaan, joten vaikutti että itselleen oli ostamassa. Oli melko ristiriitaista, kun tuntui, että pitäisi sanoa jotain, ja toisaalta, ettei minulla ole oikeutta puuttua. Lapsi oli kuitenkin jo "tuttu" joten rupattelin hänen kanssaan ja kysyin, mitä vanhemmat ajattelevat karkeista. Hän oli sitä mieltä ettei ongelmaa ole. Jätin asian sikseen, enhän voi kieltää asiakasta ostamasta haluamiaan tuotteita. En tiedä oliko lapsella oikeasti lupaa, mutta myöskään minulla ei ole lupaa puuttua. Varsinkin kun summa oli suht pieni aikuisen silmin. Omaa mieltäni kevensin kysymällä lapselta juttelun keskellä, ja en kai voi siinä muuta tehdä kuin uskoa lapsen sanaa.
Mun nuoruudessani naapurin lapset kävivät aina välillä ostamassa niiden äidille tupakkaa läheiseltä kioskilta. Lapset olivat 6- ja 7-vuotiaat, välillä menivät yhdessä ja välillä yksin. Sanoivat vain, että röökit ovat mutsille 😂👍
Myös kersana vietiin faijan monen kuukauden kaljapullot pulkalla kauppaan, rahan takia. Ensin kauppias ei uskonut, että tuotiin niin suuri satsi pulloja, kun piti käsin latoa koreihin ja laskea määrä. ”Pulkalla tuotiin, helpompi vetää”, piti selventää.
Kauppias kyllä vähän kyseli, että olikos kotona juhlat viikonloppuna. Vastasin jotain mumisten, että ovat pitemmältä ajalta.
Toivoisin, että kassa vähän tuntisi vastuuta kun ostan 200 g suklaalevyä ja muistuttaisi, että jo eilen ostit, ja toissapäivänä, pidettäiskös nyt välipäivä sen suklaan suhteen.
Mutta kun ei edes yritetä. ]:
Mistä niillekin palkkaa maksetaan, ihmettelen vaan.
Tosiasia on se, että kun pariin kertaan on vanhemmille kevyesti kertonut heidän lastensa ostostavoista ovat vanhemmat suuttuneet. Tyyliin ekaluokkalainen ostaa 15 tölkkiä energiajuomia/viikko tai seiskaluokkalaiset ostattaa usealla kympillä viikossa karkkia vähemmän suositulla pojalla... Ei näihin voi puuttua.
Niiden vanhempien, jotka itse ottavat kauppaan yhteyttä lapsiensa ostosten tiimoilta, toiveita kyllä noidatetaan.
T. Kyläkauppias
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaan kaupan tehtävä on katsoa, mitä myyvät lapsille ja tarvittaessa kysyä, onko lupa ostaa. https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/l…
"Alle 18-vuotias voi tehdä ilman vanhemman tai huoltajan suostumusta vain tavanomaisia ja merkitykseltään vähäisiä ostoksia, joita ovat esimerkiksi taskurahoilla hankitut, kohtuullisen hintaiset, samanikäisten yleisesti ostamat tuotteet. Esimerkiksi lemmikkieläintä, ulkomaanmatkaa tai tatuointia ei voi hankkia ilman huoltajan lupaa."
Mitäpä luulet, mihin kategoriaan kuuluu karkkipussit?
Vierailija kirjoitti:
Kai se kassa voi kuitenkin järkeä käyttää?
Voi toki ja varmasti tekeekin. Ihan jokaisen asiakkaan kohdalla kannattais moralisoida esim kaljan ja tupakan vaaroista, samoin saarnata sekä lapsille että aikuisille sokerin vaaroista. Kas kun asiakas itse ei osaa käytää järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kasvatuksesta ei ollut kyse. Oli omia rahojaan mutta lupaa ei ollut yksin tuhlata. Pitkästyi kotona ja meni kauppaan. Osti omien sanojen mukaan vahingossa niin paljon ja sanoi että kun se tätikään ei sanonut mitään. Luuli että ei ollut liikaa.
Vai niin, no kai teillä voidaan niitä karkkeja säästellä ja säännöstellä sitten eikä syyttää kassaa? Väännetään rautalangasta: karkkeja ei osteta moneen viikkoon, capice?
Miksi autokaupan myyjä ei puuttunut, kun puolisoni oli ostamassa autoa? Ei kysynyt onko lupa ja kenen rahoilla ollaan ostoksilla.
Tuo ei nyt ole vielä mitään. Oma poika löysi 50 e kadulta ja osti koko rahalla limsaa, karkkia, sipsiä... mies kävi kaupassa kysymyssä, eikö jårki yhtään päätä pakota kun 6v tulee ostamaan tuollaisen määrän herkkuja?!
Minä ostin 12 kesäisenä tupakkaa ja olutta sanomalla että äidin tilille, kaverin kanssa sitten juotiin yksi lämmin olut irvistellen kilpaa kellarikopeilla ja opeteltiin polttamaan. Lähikaupassa varmaan luultiin äitiä ketjupolttajaksi kun taas tupakat loppu :D
Vierailija kirjoitti:
Meidän lähikaupassa kassaneiti ei puuttunut kun ekaluokkalainen oli 50 eurosen kanssa ja 5-6 luokkalaiset ostattivat itselleen koko rahalla karkkia. Kassalla isot pojat toivat hihnalle karkkinsa ja limunsa ja sanoivat vaan että osta mullekkin tää ja ista tääkin ja tää hei vielä. Kassaneiti piippas vaan ostokset koneelle. Toisen kerran pieni tyttö oli varastanut kotoa rahaa ja oli ostoksilla. Varksus kävi selkeästi ilmi ja kassaneiti vaan myi tavaran.
Mun mielestä törkeää. Varsinkin toi ensimmäinen tapaus.
Ai kassaneidin vika jos lapsesi varastaa rahat kotona? No just... kassaneitikö sun lasta pitää kasvattaa kunnon kansalaiseksi, koska itse et osaa?
SOMERAIVO velloo marketin ympärillä: "Kassatyöntekijä kyseenalaisti lapseni ostokset"
8-vuotias Kuutti saapui kotiin itkusilmin. Hän oli ollut marketissa ostamassa makeisia syntymäpäiväjuhlia varten. Äidiltä saatu 20 euron seteli oli tarkoitus käyttää herkkuihin kokonaan, sillä juhliin oli tulossa yli 20 vierasta, koko koululuokka.
- Kassatyöntekijä suuntasi mikroaggressiota meidän Kuuttiin. Ajatellaan, että eihän 8-vuotias voi tehdä järkeviä ostopäätöksiä.
Kuutin Tiuku-äiti on silminnähden tuohtunut.
- Meillä on aina kotona opetettu lapsille, että toisten mielipiteitä ei saa kyseenalaistaa.
Myös Kuutin vanhempi sisarus, muunsukupuolinen Pii, 14, tietää oman kokemuksensa kautta, miten törkeää on kyseenalaistaa toisen päätöksiä.
- Kaikkien mielipiteet ja ostopäätökset täytyy hyväksyä, Pii kiteyttää.
Tämä on on perhetyöntekijä, joka ei osaa kasvattaa omia lapsiaan, vaan sysää vastuun yhteiskunnalle.
Ot, mutta milloinkas se laki tulikaan, ettei velaksi saa myydä alkoholia? Siis jos on kaupassa tili, niin sille ei saa ostaa alkoholia (Ja tupakkaa?). Oli varsin viisas keksintö, eikä tarvi enää Lahtiskan soitella kaupalle, ettei saa meidän Masalle myydä kaljaa tilille.
Kassa menettää työnsä jos alkaa keksimään sääntöjä yksittäiselle asiakkaalle. Tuskin edes muistaa kuka juuri sinun lapsesi on.
Et ole huono kasvattaja koska et ole kasvattaja laisinkaan. Et ymmärrä edes itse mitä on vastuu etkä olen kyennyt opettamaan lapsellesi perusasioita jonka takia hän ei ole nyt ikäisensä tasolla.
Jos tunnet yhtään myötätuntoa omaa lastasi kohtaan teet hänestä lasun jotta saa tarvitsemansa avun ja kasvatuksen joihin sinun rahkeet ei riitä.