Haluaisin yhdessä näyttää lapsille esimerkkiä terveellisestä ruokailusta, kasvisten ja hedelmien tarjoamisesta, syömisestä, esimerkin näyttämisestä mutta mies ei suostu.
Käytännössä menee niin että minä tarjoan aina lapsille kasviksia tai hedelmiä, sanon että niitä pitää ruuan kanssa ottaa, näytän esimerkkiä syömällä niitä itsekin...
Mies ei tarjoa niitä lapsille, ei syö niitä itsekään, kun ne pilaa kuulema ruuan ja maistuvat paskalle eikä ole halukas näyttämään esimerkkiä lapsille.
Joka paikassa sanotaan että lasten pitäisi saada päivittäin puoli kiloa kasviksia mutta ei se näin kyllä toteudu :(
Lapsillamme on muutenkin ruokailut olleet hankalia, mutta tykkäävät kyllä monestakin mausta kun vain aikuinen olisi esimerkkinä.
Minulle on ristiriitaista että ruokailumme aikana minä otan kasviksia, vaadin lapsiakin ottamaan mutta näkevät samalla että isä ei ota ikinä... En jaksaisi yksin opettaa, ei ole ensimmäinen asia missä esimerkin näyttäminen on jäänyt minun harteille.
Miten teidän perheessä lapset on oppinut syömään monipuolisesti, tarvitaanko siihen kummankin aikuisen esimerkki? Onko lapsille haittaa tuollaisesta ristiriitaisuudesta, kun näkevät isän asenteen?
Kommentit (28)
Terveellisyys kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen perheen perustamista söi kasviksia kiltisti, mutta saatuanne lapsia hän alkoi ihoamaan niitä?
Kyllä näitä alkaa miettimään enemmän itsekin kun lapsia saa... En ole sen kummemmin kiinnittänyt huomiota miehen ruokailuun kun oltiin kaksin... Mutta lasten saannin jälkeen katsoo asiaa tottakai erilailla kun esimerkin näyttäminen on tärkeää... Vuosia olen tätä jo häneltä pyytänyt mutta nyt alkaa jo vituttaa...
No minä kyllä katsoin jo ennen lapsiakin, että onko mies sellainen että pitää huolta terveydestään, käyttäytyy ystävällisesti, puhuu kohteliaasti, ottaa vastuuta asioista. Sinun miehesi ei tee näin, ja tuskin on tehnyt ennen lapsiakaan, ja silti halusit hänet. Että sitä sait mitä tilasit.
Vierailija kirjoitti:
Terveellisyys kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen perheen perustamista söi kasviksia kiltisti, mutta saatuanne lapsia hän alkoi ihoamaan niitä?
Kyllä näitä alkaa miettimään enemmän itsekin kun lapsia saa... En ole sen kummemmin kiinnittänyt huomiota miehen ruokailuun kun oltiin kaksin... Mutta lasten saannin jälkeen katsoo asiaa tottakai erilailla kun esimerkin näyttäminen on tärkeää... Vuosia olen tätä jo häneltä pyytänyt mutta nyt alkaa jo vituttaa...
Hah, sitä saa mitä tilaa:D Tämä on ihan klassinen esimerkki naisen aivoituksista. ”Kun mies tulee isäksi, hän ei enää saa olla se mies mikä oli. Hänen täytyy nyt muuttua.” Eli voit täysin syyttää itseäsi, että olet valinnut tuollaisen miehen.
Mitä muuttumista se on kun tarjoaa lapsille monipuolista ravintoa ja syö sitä esimerkkinä itsekin?! En ole itsekään syönyt niin järkevästi ennen lapsia mutta lasten kautta aloin miettimään mikä heille ja meille aikuisille olisi parasta.... Miehet ei ilmeisesti voi ottaa sen vertaa vastuuta että jotain voi vanhemmaksi tultua miettiä uudestaan?
Terveellisyys kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveellisyys kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah, sitä saa mitä tilaa:D Tämä on ihan klassinen esimerkki naisen aivoituksista. ”Kun mies tulee isäksi, hän ei enää saa olla se mies mikä oli. Hänen täytyy nyt muuttua.” Eli voit täysin syyttää itseäsi, että olet valinnut tuollaisen miehen.
Mitä muuttumista se on kun tarjoaa lapsille monipuolista ravintoa ja syö sitä esimerkkinä itsekin?! En ole itsekään syönyt niin järkevästi ennen lapsia mutta lasten kautta aloin miettimään mikä heille ja meille aikuisille olisi parasta.... Miehet ei ilmeisesti voi ottaa sen vertaa vastuuta että jotain voi vanhemmaksi tultua miettiä uudestaan?
Ihan oikein sulle, että mies ei taivu sun tahtoon. Pirttihirmu olet. Ja tätä kirjoittaa nainen sekä äiti.
Paskan miehen oot itsellesi ottanut, jos sitä ei omien lasten terveys kiinnosta.
Hmm... ja sitten ihmetellään, kun oikeita miehiä ei enää löydy, kun puututaan jo siihenkin, mitä suuhun laitetaan. Tulee hyvä miehen malli, kun nöyristelllän äidille. Siitähän tuossa loppujen lopuksi on kysymys - valtataistelusta. Mitäs seuraavaksi? Sattumoisin pidän itse miehenä kasviksista, sanotaan nyt sekin.
Pakottaminen ei ole toimiva tapa tuossa(kaan) asiassa. Laita tarjolle erilaisia kasviksia, kukin omaan kippoonsa/lautaselleen. Sano lapsille, että saavat ottaa niistä sitä, mitä haluavat. Meillä päädyttiin tähän ratkaisuun, kun lapset olivat pieninä allergisia, kuka millekin kasvikselle. On näköjään toiminut, koska syövät kuulemma päiväkodissa ja koulussa paremmin kasviksia kuin muut lapset.
Salaatinkastike on hyvä lisä, jonka avulla olen itse saanut lapset maistamaan kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Hmm... ja sitten ihmetellään, kun oikeita miehiä ei enää löydy, kun puututaan jo siihenkin, mitä suuhun laitetaan. Tulee hyvä miehen malli, kun nöyristelllän äidille. Siitähän tuossa loppujen lopuksi on kysymys - valtataistelusta. Mitäs seuraavaksi? Sattumoisin pidän itse miehenä kasviksista, sanotaan nyt sekin.
Minun mielestäni se, että kyseinen mies kutsuu hänelle laitettua ruokaa ulosteeksi, on osoitus siitä että miehuus on ollut kateissa jo hänen omalla isällään.
Meillä ihan tuota samaa... Niin kuin itse olisin kirjoittanut... Lapset näkee että vain äiti tarjoaa ja isän vuorolla ei tule kasviksia kun kuulema unohtaa, ei kerkiä laittamaan mitään "ylimääräistä" tai ei muuten vaan kiinnosta.