Miksi postin työntekijöiden palkasta kohkattiin niin paljon, vaikka maassamme on älyttömästi kaikenlaisia epäilyttäviä 8e/h työpaikkoja?
Eikö tässä saatukaan keskustelua minimipalkasta Suomeen ja miksi liitot eivät tee mitään alle 15e/h työpaikkojen palkoille?
Eihän ihmisiä voi alle 15e tuntipalkoilla pitää näin kalliissa maassa. Milloin työnteosta tehdään kannattavaa bisnestä Suomessa?
Kaikille yrittäjille kysymys että miten te oikein ilkeätte tarjota noin matalia palkkoja ihmisille?
T: Työtön
Kommentit (25)
Voi palikka tätä palstaa. Opettelee talousrakennetta yhteiskunnassa ja ymmärtää, että jos nostaa palkka sinne 15e/h, myös kaikki muu kallistuu suhteessa siihen. Eli yhtäkkiä se 15e on samanarvoinen kuin se 9e oli ennen.
Mutta jokes aside. On tosi kova paikka ymmärtää, että ei vain koko muuhun populaan verrattuna ole juuri enemmän arvoinen. Näin se vain on. On ihan oma asia ja vastuu miettiä, haluaako jäädä siihen asemaan vai nostaa omalla toiminnallaan itseään hierarkiassa. Palstalla riittää tusinaurpoja jotka uskovat että ruohonjuuritason hommasta voisi maksaa yhtä paljon kun hommasta johon on vaikeampaa päästä. Jenni toi kaikki kakkuainekset ja uunin, Salla toi kynttilän kakkuun. Palstan mielestä Sallan pitäisi saada mitali urotöistään ja ylennys päälle.
Kyllä minä ihmettelin! Miksei postilaisille käy sama TES mikä käy tuhansille muille Suomalaisille !?
Sinccis
Tarkoituksenihan ei ollut ajaa postilaisten palkkoja alas, vaan herättää keskustelua aiheesta.
Sinccis
Näin älykäs toimii.
Ne 8 euron työt tehdään päivätöinä, postilla epäsäännöllinen kolmivuorotyö ja epätyypilliset työajat.
Kyllähän Suomeen pitäisi saada minimipalkkalaki ja se palkka sinne 15 euroon. Sillä alkaa jo perhettäkin elättää.
Mistä sä oot saanut tän 15€/h? Yhden lehtijutun vuoksi joka on ollut ikänsä Postilla töissä ja sai iltalisääkin?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän Suomeen pitäisi saada minimipalkkalaki ja se palkka sinne 15 euroon. Sillä alkaa jo perhettäkin elättää.
Et vissiin kauheasti lue mitään. Jos minimitöissä nostetaan palkka siihen 15 euroon, kaikki muu nousee samassa suhteessa. Eli se vessapaperipaketti maksaakin yhtäkkiä 5e.
Kysehän on työnantajan tes-shoppailusta ja sitä kautta työsuhteessa olevien yksipuolisesta, kohtuuttomasta, palkanalennuksesta. Se on törkeää. Oli palkkataso mikä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Voi palikka tätä palstaa. Opettelee talousrakennetta yhteiskunnassa ja ymmärtää, että jos nostaa palkka sinne 15e/h, myös kaikki muu kallistuu suhteessa siihen. Eli yhtäkkiä se 15e on samanarvoinen kuin se 9e oli ennen.
Mutta jokes aside. On tosi kova paikka ymmärtää, että ei vain koko muuhun populaan verrattuna ole juuri enemmän arvoinen. Näin se vain on. On ihan oma asia ja vastuu miettiä, haluaako jäädä siihen asemaan vai nostaa omalla toiminnallaan itseään hierarkiassa. Palstalla riittää tusinaurpoja jotka uskovat että ruohonjuuritason hommasta voisi maksaa yhtä paljon kun hommasta johon on vaikeampaa päästä. Jenni toi kaikki kakkuainekset ja uunin, Salla toi kynttilän kakkuun. Palstan mielestä Sallan pitäisi saada mitali urotöistään ja ylennys päälle.
Olet kyllä neropatti sinä. Jos näitä työpaikkoja kerran on joku ne joutuu tekemään eli sillon ei ole kauheasti väliä että joku pystyy nostamaan itsensä koulutksella tms. näistä. Nyt keskusteltiin siitä onko oikeuden mukaista että näitä ylipäätään on. Kun talous on kasvanut vuosikausia ja olemme kuulemma kaikki niin hyvinvoivia, miksi joidenkin pitäisi tehdä työtä tässä yhteiskunnassa riistopalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vissiin kauheasti lue mitään. Jos minimitöissä nostetaan palkka siihen 15 euroon, kaikki muu nousee samassa suhteessa. Eli se vessapaperipaketti maksaakin yhtäkkiä 5e.
Eikä nouse jos asioista sovitaan siten.
Kyllä asioiden pitäisi laskea hyvinkin paljon jos meillä on nyt niitä 8e tuntitöitä. Minä en ikinä alistuisi tuolla hinnalla töihin ja erään tutun tytär oli kesätöissä tuohon hintaan, niin kauhistelin että onko meillä tosiaan Suomessa noin matalia palkkoja.
Suoraan sanottuna jäisin mieluummin työttömäksi kuin tekisin jotain noin alhaiseen hintaan. Olen sen verran kapitalistihenkinen että en ala tekemään noin matalalla palkalla töitä.
Ehkä joku vassari lähtisikin töihin ajatuksella että palkka ei ole tärkein pääoma mitä työstä käteen saa.
Epäilemättä vassarit noita töitä lienee tekevätkin.
Talouden voitoista on palkansaaja saanut vuosikymmeninä vain murusia, suurin osa menee sijoittajien taskuihin ja johtajien ylisuuriin palkkoihin. Ei ole kovin kestävällä pohjalla tämä kehitys mielestäni.
Missä menee vaikeaksi?
Postin palkoista kohkattiin, koska niitä AIOTAAN LASKEA 30-50%. Siis aiemmin sovitut palkat lasketaan pahimmassa tapauksessa puoleen.
Jos menet €8/t hommiin, niin oletat saavasi sen €8/t. Jos menet €15/t hommiin, niin oletat saavasi €15/t, et €8/t. Sinä ja työnantajasi olette molemmat allekirjoittaneet sopimuksen, jossa ko. palkka on mainittu. Nyt siitä otetaan yhtäkkiä puolet pois.
Siksi niistä palkoista kohkattiin, sillä ei ole mitään tekemistä Suomen minimipalkkojen tai niiden puuttumisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä asioiden pitäisi laskea hyvinkin paljon jos meillä on nyt niitä 8e tuntitöitä. Minä en ikinä alistuisi tuolla hinnalla töihin ja erään tutun tytär oli kesätöissä tuohon hintaan, niin kauhistelin että onko meillä tosiaan Suomessa noin matalia palkkoja.
Suoraan sanottuna jäisin mieluummin työttömäksi kuin tekisin jotain noin alhaiseen hintaan. Olen sen verran kapitalistihenkinen että en ala tekemään noin matalalla palkalla töitä.
Ehkä joku vassari lähtisikin töihin ajatuksella että palkka ei ole tärkein pääoma mitä työstä käteen saa.
Öö, siis vassarit juuri ajavat korkeampia palkkoja kaikille. Työväen puolella tässä pääoman ja työvoiman taistelussa. Miksi ihmeessä vassari tekisi nälkäpalkalla töitä kun sahaisi siinä omaansa ja kaikkien muiden työläisten oksaa?
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä oot saanut tän 15€/h? Yhden lehtijutun vuoksi joka on ollut ikänsä Postilla töissä ja sai iltalisääkin?
Ap tässä. Tein pikaisen laskelman että Suomessa ei tosiaan kannata kenenkään markkinataloushenkisen alentua tekemään duunia alle 15e tunti palkalla.
Se nyt vaan on niin että tekee taloudellisesti tappiota elämässään suhteessa omaan vapaa-aikaansa ja ammattitaitoaan kohtaan.
Ei kyse ollut postin palkoista vaan lähinnä että ei Suomessa kenenkään pitäisi tehdä töitä alle 15e tuntipalkalla. Minä ihan ällistyin että on alle 15e tuntipalkkoja. Itse pidän 15e tunti sellaisena rajana että juuri ja juuri tekisin sillä hinnalla töitä.
Hintani on vähän korkeampi, kun olen laatutietoinen ja ammattitaitoinen ihminen tarvittaessa ihan millä alalla vain. Myös muiden pitäisi ajatella itsestään samoin.
Ihminen joka on tukien varassa voi olla hyvinkin kapitalistinen mieluummin kuin vasemmistolainen.
Näkisin että vasemmistolaiset menevät töihin mieluummin kuin etsivät hyväpalkkaisia töitä tukien varassa ja kilpailuttavat asemaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, siis vassarit juuri ajavat korkeampia palkkoja kaikille. Työväen puolella tässä pääoman ja työvoiman taistelussa. Miksi ihmeessä vassari tekisi nälkäpalkalla töitä kun sahaisi siinä omaansa ja kaikkien muiden työläisten oksaa?
Siis vassarithan olisivat onneissaan jos aktiivimalli olisi mennyt läpi ja tullut suosituksi kaikille aloille ammatista riippumatta.
Eikö juuri sosialistit halua samaa palkkaa tai tukea työstä? Sitähän aktiivimalli juuri ajaakin.
Vasemmistolaiseen ajatteluun sopii vastikkeellinen tuki.
Liberaaliin oikeiston malliin sopii enemmän vastikkeeton tuki, joka tarjoaa työttömälle tilanteen kilpailuttaa asemaansa.
Tämähän on ihan selvää pässinlihaa.
Pahinta on kun vassarit arvostaa työntekoa enemmän kuin siitä saatavaa mahdollista palkkaa ja alistuvat kaikenlaisiin matalapalkka-alojen töihin.
Heidän pitäisi vaatia korkeampia palkkoja ja kieltäytyä alle 15e/h töistä.
Menestynyt ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Tein pikaisen laskelman että Suomessa ei tosiaan kannata kenenkään markkinataloushenkisen alentua tekemään duunia alle 15e tunti palkalla.
Se nyt vaan on niin että tekee taloudellisesti tappiota elämässään suhteessa omaan vapaa-aikaansa ja ammattitaitoaan kohtaan.
Ei kyse ollut postin palkoista vaan lähinnä että ei Suomessa kenenkään pitäisi tehdä töitä alle 15e tuntipalkalla. Minä ihan ällistyin että on alle 15e tuntipalkkoja. Itse pidän 15e tunti sellaisena rajana että juuri ja juuri tekisin sillä hinnalla töitä.
Hintani on vähän korkeampi, kun olen laatutietoinen ja ammattitaitoinen ihminen tarvittaessa ihan millä alalla vain. Myös muiden pitäisi ajatella itsestään samoin.
Ihminen joka on tukien varassa voi olla hyvinkin kapitalistinen mieluummin kuin vasemmistolainen.
Näkisin että vasemmistolaiset menevät töihin mieluummin kuin etsivät hyväpalkkaisia töitä tukien varassa ja kilpailuttavat asemaansa.
Minä olen vasemmistolainen ja näin ei ole. Päinvastoin tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis vassarithan olisivat onneissaan jos aktiivimalli olisi mennyt läpi ja tullut suosituksi kaikille aloille ammatista riippumatta.
Eikö juuri sosialistit halua samaa palkkaa tai tukea työstä? Sitähän aktiivimalli juuri ajaakin.
Liberaaliin oikeiston malliin sopii enemmän vastikkeeton tuki, joka tarjoaa työttömälle tilanteen kilpailuttaa asemaansa.
Pahinta on kun vassarit arvostaa työntekoa enemmän kuin siitä saatavaa mahdollista palkkaa ja alistuvat kaikenlaisiin matalapalkka-alojen töihin.
Tätähän minä olenkin toitottanut että sosialistit ne elättää markkinatalous edellä ajattelevia työttömiä, jotka makaavat päivät pitkät perseet homeessa sohvillaan ja heille ei sitten kelpaa "mikä tahansa työ".
Näitä insinöörejäkin tuntuisi olevan työttöminä ihan "itusti". Luulisi hävettävän kun vassarit elättää iLoisia kapitalisteja.
Toivotaan vaan että hyväpalkkasia työpaikkoja löytyy heille. Eipä taida ihan 15e/h palkka riittää näille tapauksille...
Vierailija kirjoitti:
Menestynyt ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vasemmistolainen ja näin ei ole. Päinvastoin tietenkin.
No yllätyitkö nyt että et ole vasemmistolainen etkä edes sosialisti?
Ajattelet ahneesti kuin kapitalisti ja koet että vapaa-aikasi on arvokkaampaa kuin 8e tuntipalkasta saatavat tulot. Marx vähän ihmettelisi asennettasi.
Taidat olla sellainen muotivassari joka lähinnä pukeutuu hernekeiton vihreään pusakkaan ja värjää hiuksensa punaiseksi.
Samaan aikaan oikeat työväenluokan ihmiset menee aamuisin nöyränä painamaan duunia 8e tuntipalkalla ja elättävät hyypiöitä, jotka pitävät omaa vapaa-aikaansa arvokkaampana kuin työväenluokan uskontoa eli työtä.
Työ on se ensisijainen asia millä toimeentullaan. Tuet on yrittäjille ja talous edellä ajatteleville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aktiivimalli on juurikin kommunismia köyhille idea ja ihan kauheaa. Kommunismi ei ikinä toiminut ja on ihan härskiä ajatella että tuollainen toimisi.
Luonteeltaan täyttä kommunismia kuten pakollinen asevelvollisuuskin on.
Tätä minäkin mietin että keskustelu jotenkin tyrehtyi.
Aika moni alle 11e tunti tienaava varmasti ihmetteli ja odotteli että milloin keskustelu siirtyy muihin mataliin palkkoihin ja siihen keskusteluun että miten niillä elää Suomessa.
Kun työttömyystuen päälle saatavan asumistuen jälkeen tulot on lähes melkein samat mitä moni matalapalkka-alan työpaikka tarjoaa.
Eli käytännössä ne tienatut ylimääräiset 200e menisivät työmatkoihin ja kuukauden eväisiin.
Ostovoima on kyllä todella matalaksi ajettu ja ei silloin talous nouse, jos työläisillä ei ole varaa laittaa rahaa kiertoon.