Kuinka paljon täällä pesii surkeita lähihoitajia?
Mulla on aina ollut vähän se käsitys, että jos ei muualle pääse, menee lähihoitajakouluun..
Kommentit (46)
Ei tarvitse olla mikään järjenjättiläinen pyrkiessään lähikoulutukseen.
Valmistuttuani asuin vuosia ulkomailla. Nyt Suomeen palattuani olen vauvan kanssa kotona, suoritan lukiota ja mietin sitten mitä tahdon tehdä...
Eiköhän se tyhmyys ole jostain ihan muusta kiinni, ku jostain koulutuksesta. Suurin osa järkevistä ihmisistä varmaan osaa ihan itsenäisesti hakeutua koulutukseen, josta on kiinnostunut -jos ei heti, niin jossain vaiheessa kuitenkin...
Teki hetken töitä konttorissa. Sen jälkeen opiskeli lähihoitajaksi ja nyt tekee hoitoalantöitä. Ikää 23v.
Itsekin kouluttauduin aikuisena lähihoitajaksi, toisin sanoen vaihdoin alaa kymmenen työssäolovuoden jälkeen. Ja olen erittäin tyytyväinen valintaani. Joka alalle ajautuu niitä jotka eivät tiedä, mitä heistä tulee isona. Ja koska hoitajan ammatti on kutsumusammatti, juuri silloin korostuu se tiettyjen tyyppien vastahakoisuus työhön. Ehkä juurikin ikäraja koulutukseen olisikin paikallaan, jotta lähihoitajaksi aikova olisi varmempi valinnastaan.
Lukio on aikoinaan käyty ja yhteen " asennevammaan" olen törmännyt; yo:t hakeutukoot amk:hon ja peruskoulupohjaiset lähihoitajiksi...no, satun tuntemaan useammankin lh:n, jolla ylioppilastutkinto.
En väitä, että ainakaan minulle opiskelu olisi tuottanut vaikeuksia, hyvät numerot tuli teoriaopinnoista pienellä vaivalla. Mutta omasta työstäni vilpittömästi tykkään ja koska en ole muutenkaan rahan perään, olen ihan tyytyväinen 1900e bruttooni!
on paljon esim. alanvaihtajia 5-kymppisten joukossa. Heillä saattaa olla pohjakoulutuksena esim. kieliopintoja ( kielenkääntäjiä) yms korkeakoulutettuja. Jossain vaiheessa ovat halunneet toisenlaiseen työhön, esim. vanhustyöhön, kun ovat tutustuneet siihen vaikka omien vanhempiensa hoitamisen kautta. Kun on tarpeeksi itsetuntoa ja elämänkokemusta, ni ei tartte välittää jonkun ääliön mielipiteistä. Ei se ap:n sosiaaliala sen kummempaa ole ( ilmeisesti sosionomi....). Onpa huisi ero..
T: sairaanhoitaja + VTM
on paljon esim. alanvaihtajia 5-kymppisten joukossa. Heillä saattaa olla pohjakoulutuksena esim. kieliopintoja ( kielenkääntäjiä) yms korkeakoulutettuja. Jossain vaiheessa ovat halunneet toisenlaiseen työhön, esim. vanhustyöhön, kun ovat tutustuneet siihen vaikka omien vanhempiensa hoitamisen kautta. Kun on tarpeeksi itsetuntoa ja elämänkokemusta, ni ei tartte välittää jonkun ääliön mielipiteistä. Ei se ap:n sosiaaliala sen kummempaa ole ( ilmeisesti sosionomi....). Onpa huisi ero..
T: sairaanhoitaja + VTM
motivaatiota vailla olevia kuhnailijoita. Osa on, osa ei.
Kysyttiin sinun ammattiasi eikä sitä oletko äiti vai et.
Ja tosiasia on että sinunkin paskavaippoja vaihtavat tulevaisuudessa lähihoitajat. Rupeahan säästämään että saat palkattua sairaanhoitajan vaippojasi vaihtamaan! Lapsesi tuskin sitä tekevät, olethan heidät opettanut väheksymään tiettyä ammattiryhmää ja heidän työtään.
Mun molemmat isovanhemmat taasen ovat pärjänneet ilman vaippoja. Kotona asuivat loppuun asti.
Turha yleistää että, kaikki vanhukset joutuvat laitoshoitoon ja teidän käsiinne. Hyvin usein peräätte arvostusta? miksi mä arvostaisin teidän työtänne, sen enempää kuin kenenkään muunkaan. En aliarvio sitä, mutta en pidä suurena juttunakaan. Jokainen teistä on vapaaehtoisesti ammattinsa valinnut. Niin minäkin, joka työskentelen erialalla ja vaativissakin tehtävissä, en silti joka mutkassa ja niemessä ole perään kuuluttamassa arvostusta itselleni.
Minä en väheksy, enkä opeta lapsiani väheksymään KETÄÄN, joka tekee työtään omasta halustaan, motivoituneena ja hyvin. Mutta halveksun niitä, jotka sitten pakon edessä nenäänsä nyrpistellen suorittavat tehtäviään. Se ei ole oikein myöskään asiakasta kohtaan, ei asiakkaan pidä tuntea huonoa omaatuntoa siitä, että on " vaivaksi" . Silloin, jos ei työtään voi tehdä hyvin, on syytä vaihtaa alaa, eikä jäädä pilaamaan kollegojen mainetta.
Huomatkaa, että aloituksessakin kysyin surkeita lähihoitajia, en lähihoitajia..ja surkeita ovat siis juuri ne, jotka ovat lähihoitajakouluun jotenkin " vahingossa" joutuneet, ilman kiinnostusta alaan.
Ap on lukiopohjainen sosionomi AMK, joka opiskelee sosiologiaa yliopistossa.
ap on vaa kateellinen ja katkera;D
On tosi kateellinen jollekin kaverille joka on lh.
Onneks et ole minun äiti, ois ahistavaa olla sun lapsi.
Vierailija:
ap on vaa kateellinen ja katkera;DOn tosi kateellinen jollekin kaverille joka on lh.
Onneks et ole minun äiti, ois ahistavaa olla sun lapsi.
Toivottavasti et ole äiti, olet lääkityksen tarpeessa!
Niin ja en ole ap.
Tiukkupipoinen yleistäjä olet:) Terveisiä vaan tyhmältä lähihoitajalta, joka tykkää työstään lasten parissa ja jätti menemättä kätilöopistoon vaikka pääsi, koska tyhmänä lähärinä on mukavampaa:)
Jos et ole aliarvioimassa lähihoitajien ammattia, niin miksi laitoit aloitukseesi " ...surkeita lähihoitajia" ? Ei tuota juurikaan voi ymmärtää väärin, vai voiko? Lähihoitajat varmaan peräävät arvostusta juuri sinunlaisiesi ihmisten takia, jotka tietämättömyyttään mollaavat kyseistä ammattiryhmää.
Sun geeneillä ja ahdistavan yleistävillä mielipiteillä lapsesi tuskin pääsee peruskoulua läpi.
pystyi erikoistumaan myös ensihoitoon ja tiedänkin jopa erään miesihmisen jolla on tälläinen koulutus.
Muita erikoistumisaloja olivat :Lapset-ja nuoret, Mielenterveys-ja päihdetyö, Hoito- ja huolenpito,Hammashoito,Kehitysvammatyö , Jalkojenhoito.
Eli jos et muualle pääse, pääset ainakin lähihoitajakoulutukseen. Ja en ole ainoa tuttavapiirissäni joka näin ajattelee.
Mistäköhän nää luulot on kotoisin, jostainhan ne on lähteneet. Enemmin teidänkin kannattaisi myöntää asian olevan näin, siis sen luulon suhteen ja sitten sitä kautta lähteä korjaamaan asiaa. Se että haukutte ap:ta ei asiaanne auta.
Ei nyt tietenkään yhtä paljon kuin lukiossa!