Pitääkö huolestua jos 5 -vuotias inhoaa kaikkia kasviksia ja hedelmiä?
Alpen -patukat ja jätski on ainoat mistä tulee edes joku marja. Aina on tarjottu eri aikoina ja raakana ja kypsinä, ruuassa ja lisukkeena, smoothiena ja leivonnaisissa jne. mutta ei tykkää. Äiti alkaa ratketa kun hänenkään ruuat tai herkut ei kelpaa ja mulla loppuu ideat kun edes hedelmäkarkit ei mene alas. Tai mustikkapiirakka tai kasviksia itseensä kätkevä pizza. Tytär syö lähinnä pastaa ja muroja, noita myslipatukoita ja jätskiä. En uskalla puhua tästä missään kun kasvu on normaalia vaikka alarajalla. Miten
ihmeessä olette saaneet jälkikasvun syömään hevi -osastoa? Ei ole allergiaa tai yliherkkyyttä vaan tyttö vain katsoo inhoten kun vaikka itse syön salaattia tai omppua eikä suostu itse syömään tai sylkee maistetun pois. Muuten on niin iloinen ja ihana kuin ikinä voi olla.
Kommentit (86)
Onpa vihamielisiä vastauksia. Itse nirsot lapsen äitinä yritin ehdottaa pakastemarjoja ja itsetehtyä jätskiä, kun meillä tämä on toiminut. Myös esim. Papupastat ja yms kasvisten piilottamiset suosikkiruokiin (leipätaikinaan, lihapulliin, kastikkeisiin kasvissosetta jne). Ei ap kertonut että lapsi on diagnosoitu joksikin 1% karvaan makujen maistajaksi vaan kysyi miten ihmeessä muut ovat saaneet lapsensa syömään hevi osastoa. Tähän vastasin.
Helpottaisi myös jos ap merkkisi omat viestinsä.
Jos tsiaan on näin, että lapsi syö vain ja ainoastaan jätskiä, pastaa ja alpen patukkaa, niin varmaan on aika iso tarve keskustella asiantuntijoiden kanssa, että edes purkista saisi tarvittavat vitamiinit.
No miten on, suostuuko nielemään vitamiinipillereitä? Voisi kuvitella, että noin herkkis muksu suurinpiirtein oksentaisi, jos pitäisi niellä pilsuja. Itse normaalisti syövä mutta lisäravinnekuureja käyttävä - ja se hemmetin kalaöljykapselin nieleminen on tuskaa!
Lapsi, joka ei syö edes hedelmäkarkkeja on taatusti poikkeuksellisella makuaistilla varustettu.
Onhan lapsi otettu mukaan ruuan laittoon?
Lapsi voi vaikka pestä ja pilkkoa kasvikset ja tulla tutuiksi sitä kautta niiden kanssa ensin, jos pelkkä ajatuskin inhottaa. Kasviksiin voi tutustua kokeilemalla käsin, haistamalla, koskettamalla kielellä ja vanhempi tehtävä on kehua ja rohkaista. Lasta voi pyytää myös itse ideoimaan ruuan tarjoilussa.
Rohkaisisin joka kerta maistamaan, mutta en pakottaisi.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi, jonka makuaisti on poikkeava ei opi muiden esimerkistä, eikä totuttelusta.
Huomasittehan, ettei lapsi pysty syömään edes hedelmäkarkkeja! Hän yksinkertaisesti maistaa kasviksien kitkerät yhdisteet, joita tavikset eivät juuri huomaa. Tämä tila on tutkittu ja tiedetty geneettisesti periytyvä muutos, jossa makuaistinsoluja on sellaisillekin kemiallisille yhdisteille, joita normaalisti ei maisteta. Ominaisuus on periytyvä eikä siitä voi parantua.
Tälläiselle ihmiselle tavallinen ruoka on kidutusta.
Me ei voida vielä tietää, mikä on ongelma. Se voi olla aistiyliherkkyyttä, allergiaa refluksia tai sit ihan vaan sitä, että lapsi on tottunut makeaan niin paljon, että porkkana ja mansikka maistuu liian omituiselle. Joka tapauksessa ratkaisu ei ole se, et jatketaan jäätelönsyönnillä, vaan etsitään niitä terveellisiä vaihtoehtoja, mitkä sopii. Meillä lapsi inhoaa smoothieita ja ruokia, jossa kaikki on sekaisin. En sitten tarjoa niitä, vaan ruoka on eroteltuna ja selkeästi lautasella, jotta lapsi näkee, mitä syö. Valmistustavoillakin on merkitystä, lapseni esimerkiksi inhoaa porkkanaraastetta, mutta syö mielellään kokonaisen porkkanan.
Meillä vastaavanlainen lapsi. Tarjottu todellakin on mutta pakottaminen vain pahentaa tilannetta. Jos lapsi kerran oksentaa sen mansikapalan lautaselle niin luuleeko nämä "kaikkea pitää maistaa" -tyypit, että se seuraavalla kerralla maistuukin lapselle. Voin kerta ettei maistu.
Meillä yksi lapsista ei syönyt mitään hedelmiä, vihanneksia, kasviksia eikä myöskään mitään maitotuotteita. No nyt menee jäätelö mutta pienempänä ei syönyt edes sitä. Itse en usko pakottamisesta seuraavan mitään hyvää, enkä myöskään jaksa, että koko perheen ruokatunnelma menee pilalle päivästä toiseen jos yhden kanssa pitää tapella. Pakottamista, lahjomista ja uhkailuakin kokeilin mutta eivät ne auta. Asian kanssa on tehty päiväkodin avustuksella työtä muutama vuosi ja nyt 6,5-vuotias maistaa joskus oma-alotteisestikin esim. mustikkaa metsäretkellä.
4-vuotiaana päiväkodissa sovittiin että yrittää maistaa pienen palan kaikkea ja useimmiten tämä onnistuikin. Palat olivat siis aluksi todella huomattavan pieniä. Jos toiset maistoivat purkkatyynyn kokoisen palan, meidän lapselle tarjottiin siitä ehkä kahdeksasosa. Kotona tarjottiin mutta ei pakotettu eikä maaniteltu. Mutta ei myöskään tarjottu muuta tilalle vaan kaikki söimme samaa ruokaa.
Vitamiinit annan purkista, koska vaikka nykyisin maistelee enemmän, ruokavalio on edelleen liian yksipuolinen.