Pitääkö huolestua jos 5 -vuotias inhoaa kaikkia kasviksia ja hedelmiä?
Alpen -patukat ja jätski on ainoat mistä tulee edes joku marja. Aina on tarjottu eri aikoina ja raakana ja kypsinä, ruuassa ja lisukkeena, smoothiena ja leivonnaisissa jne. mutta ei tykkää. Äiti alkaa ratketa kun hänenkään ruuat tai herkut ei kelpaa ja mulla loppuu ideat kun edes hedelmäkarkit ei mene alas. Tai mustikkapiirakka tai kasviksia itseensä kätkevä pizza. Tytär syö lähinnä pastaa ja muroja, noita myslipatukoita ja jätskiä. En uskalla puhua tästä missään kun kasvu on normaalia vaikka alarajalla. Miten
ihmeessä olette saaneet jälkikasvun syömään hevi -osastoa? Ei ole allergiaa tai yliherkkyyttä vaan tyttö vain katsoo inhoten kun vaikka itse syön salaattia tai omppua eikä suostu itse syömään tai sylkee maistetun pois. Muuten on niin iloinen ja ihana kuin ikinä voi olla.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin lapsi itseään nälkään tappaa jos ei muuta tarjota kuin terveellistä ruokaa. Meillä ei mitään hömppäruokia tarjoilla ja kaikki voi ja syö hyvin. Tarjoa esim. Näin
Aamupala: omeletti mihin pinaattia, tomaattia, sieniä ym, smoothie, tuorepuuroa siemenillä ja marjoilla, porkkanapalat, marjarahkaa
Lounas: kanasalaattia, kesäkurpitsajauhelija vuoka, bataattia uunissa, kalaa ja kauden kasviksia jne.
Välipala: saman tyylinen kuin aamupala
Päivällinen: samantyylinen kuin lounas
Iltapala: samaa tyyliä kuin aamupala.
Ei tulisi kuuloonkaan että itse tarjoaisin lapselle jotain alpen-patukoita ja jäätelöä jos tavallinen ruoka ei uppoa. Toivottavasti tämä on provo.
Ei tarvi olla provo. Ei auta kanasalaatit jos tytär sylkee ne pois.
Siinäpä sylkee. Tarjoaa samaa ruokaa 3h päästä uudestaan. Luuletko että esim. Afrikassa lapset sylkisi näitä suomalaisten tarjoamia terveellisiä ruokia ulos kun on oikeasti nälkä?
Tottakai ne sylkee terveelliset ruuat pois jos tunnin päästä tarjoilet muroja ja jäätelöä.
Ei kyse ole siitä että tyttö syö vain epäterveellistä kun leivonnaiset, karkit tai herkut ei maistu.
Pasta, murot, jäätelö ja sokeria sisältävät alpen-patukan ovat kaikki epäterveellisiä ja ravintoköyhiä. Muita ruoka-aineita en nähnyt aloittajan mainitsevan.
Pasta ja murot voi olla runsaskuituisia ja hyvää hiilaria. Alpenit on välipalapatukoiden parhaimmistoa ja niistä on light -versio.
Pastaa voi toki urheilevat lapset syödä hiilarin lähteenä jos haluaa päästä halvalla. Pastan ainesosissa ei kuitenkaan taida mitään kovin terveellistä olla. Toki jos luokittelee vehnän terveelliseksi niin sitten.
Mutta ne urheilevat lapset varmaan syö myös ne lihat, kalat, kasvikset, munat, marjat, vitamiinit ym. Tuskin pelkällä pastalla elävät.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi, jonka makuaisti on poikkeava ei opi muiden esimerkistä, eikä totuttelusta.
Huomasittehan, ettei lapsi pysty syömään edes hedelmäkarkkeja! Hän yksinkertaisesti maistaa kasviksien kitkerät yhdisteet, joita tavikset eivät juuri huomaa. Tämä tila on tutkittu ja tiedetty geneettisesti periytyvä muutos, jossa makuaistinsoluja on sellaisillekin kemiallisille yhdisteille, joita normaalisti ei maisteta. Ominaisuus on periytyvä eikä siitä voi parantua.
Tälläiselle ihmiselle tavallinen ruoka on kidutusta.
Tämä on totta. On oikeasti geneettisiä ominaisuuksia, jotka saavat jotkut ruuat maistumaan saipoalle tai muulle ei ruualle. En usko, että moni kommentoija söisi itsekkään sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä viestiketjussa olevat eivät älyä mistä on kyse. Poikkeuksellisen makuaistin omaava ei nimen omaan totu ruokien makuun vaan ne maistuvat pahalle hänen suussaan koko loppuelämänsä ajan. Vasta vanhuksena makuaisti on heikentynyt niin paljon, että jotkut kasvikset voivat alkaa maistua riittävän miedoilta.
Opastatteko te todella kiduttamaan tälläistä lasta kitkerän makuisilla ruoilla?
Höpöhöpö. Tämä on vain suomalaisten/länsimaisten pullamössö sukupolvien ongelma että lapset ei totu makuihin. Käyppä vaikka Afrikassa katsomassa mitä miljoonat lapset syö; kyllä ihan kaikkea mitä eteen laitetaan koska muuta ei ole. Suomessa on vaan nämä ruuanlaitto taidottomat äidit keksineet että pirjopetterit voi elää pastalla ja nakeilla koska ei jakseta opettaa makuja silloin kun lapsi aloittelee sormiruokailun eikä itsekkään osata valmistaa terveellistä ruokaa.
Onhan se kiva aina syyttää palstamammaa. Mutta lievästi hämmentävä kuitenkin tuo ajatus, että osalle lapsistani olen ilmeisesti jaksanut opettaa makuja ja osalle en, vaikka kaikki ovat istuneet samassa pöydässä yhtä aikaa.
T. Se kolmen äiti.
On ihme miten moni sanoo että pitää vain tyrkyttää ja kyllä se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Myös kerhoissa ja kouluissa vahtivat toisten syömisiä ja pojilla tulee äkkiä salaatti pois vaihe jos kaverit hiukan katsonut pitkään jos erehtynyt ottamaan.
Välillä minua ihmetyttää, että millaisia lampaita toisten lapset ovat näiden kommenttien perusteella. Omani on aina syönyt tasan tarkkaan sitä mikä maistuu, yleensä paljon kasviksia. Ei ole voinut vähempää kiinnostaa, jos joku on katsonut pitkään.
Ehkä jotain on mennyt kasvatuksessa oikein, tai sitten on perinyt äitinsä itsepäisyyden.
Ota Google esiin ja jokaisen kasviksen kohdalla googlaa positiiviset vaikutukset. Pelottele negatiivisilla vaikutuksilla jos jättää kasvikset syömättä. Ei ne nyt niin pahoja voi olla että tuon jälkeen jättää syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi, jonka makuaisti on poikkeava ei opi muiden esimerkistä, eikä totuttelusta.
Huomasittehan, ettei lapsi pysty syömään edes hedelmäkarkkeja! Hän yksinkertaisesti maistaa kasviksien kitkerät yhdisteet, joita tavikset eivät juuri huomaa. Tämä tila on tutkittu ja tiedetty geneettisesti periytyvä muutos, jossa makuaistinsoluja on sellaisillekin kemiallisille yhdisteille, joita normaalisti ei maisteta. Ominaisuus on periytyvä eikä siitä voi parantua.
Tälläiselle ihmiselle tavallinen ruoka on kidutusta.
Totta. Tytöllä on pakko olla poikkeuksellinen makuaisti.
juoko lapsi mehuja? itse inhosin nuorempana kasviksia, hedelmiä yms. mutta mehujen (itse tehtyjen) kautta opin tykkäämään niistä. porkkanamehu etenkin oli aivan lempparia!
Vierailija kirjoitti:
Pastaa voi toki urheilevat lapset syödä hiilarin lähteenä jos haluaa päästä halvalla. Pastan ainesosissa ei kuitenkaan taida mitään kovin terveellistä olla. Toki jos luokittelee vehnän terveelliseksi niin sitten.
Mutta ne urheilevat lapset varmaan syö myös ne lihat, kalat, kasvikset, munat, marjat, vitamiinit ym. Tuskin pelkällä pastalla elävät.
Allergiset lapset saattavat elää.
Terveisin kolmella ruoka-aineella ja lisäravinteilla elävän lapsen äiti. Eikä edes ole pahin, mihin olen törmännyt.
Vierailija kirjoitti:
Tässä viestiketjussa olevat eivät älyä mistä on kyse. Poikkeuksellisen makuaistin omaava ei nimen omaan totu ruokien makuun vaan ne maistuvat pahalle hänen suussaan koko loppuelämänsä ajan. Vasta vanhuksena makuaisti on heikentynyt niin paljon, että jotkut kasvikset voivat alkaa maistua riittävän miedoilta.
Paskanmarjat mikään poikkeuksellinen makuaisti vaan kyse siitä että on tottunut syömään nopeaa hiilaria ja makeaa - josta tulee nopeasti hyvä olo! Nopeaan hiilariin voi ja jää koukkuun. Tietenkään lapsi ei halua muuta
Miehen 8v on samanlainen että kaikki kasvikset ja vihannekset on yök ja meillä syökin vain muroja, nuudelia, voileipää ja makkaraa/ lihaa. Kun ei lihaa itse syödä usein, lapsi elää vlopun yleensä voileivillä ellei sitten tehdä pitsaa yms. Pitsasakin ottaa päällisen pois, vain pohja maistuu. Ja ranskalaiset.
Mies vetoaa tytön herkkään makuaistiin..
Kumma juttu että sama tyttö syö koulussa normaalia ruoka mitä muutkin ja siellä ruokana on kasviksia myös ja hedelmiä.
Mä en vois koskaan antaa oman lapsen syödä vaan nopeaa hiilarihöttöä. Se ei yksinkertaisesti kävisi päinsä. Itse olette lapsenne tuohon opettaneet koska ette ole jaksaneet olla kasvattajia. Ette ole jaksaneet valitusta ja kitinää vaan helpommalla pääsette kun tungette jäätelöä ja hiilaria lapseen. Jatkakaa tuolla linjalla, muutaman vuoden päästä teillä on kotona ylipainoinen lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös kerhoissa ja kouluissa vahtivat toisten syömisiä ja pojilla tulee äkkiä salaatti pois vaihe jos kaverit hiukan katsonut pitkään jos erehtynyt ottamaan.
Välillä minua ihmetyttää, että millaisia lampaita toisten lapset ovat näiden kommenttien perusteella. Omani on aina syönyt tasan tarkkaan sitä mikä maistuu, yleensä paljon kasviksia. Ei ole voinut vähempää kiinnostaa, jos joku on katsonut pitkään.
Ehkä jotain on mennyt kasvatuksessa oikein, tai sitten on perinyt äitinsä itsepäisyyden.
Apn lapsi ei koe makuja samalla tavalla kuin muut. Ei ole väliä tuijottaako joku.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa minun lapseni elävät pitkälti pastalla, puurolla ja kasviksilla. Liha ei vain maistu, kala vähän paremmin. Olen laskenut proteiineja joskus ja todennut, että suositukset tulevat täyteen melkein maidolla ja puuroilla. Lapset hoikkia mutta lihaksikkaita, 6v:lläkin näkyy sikspäkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Tämä on vain suomalaisten/länsimaisten pullamössö sukupolvien ongelma että lapset ei totu makuihin. Käyppä vaikka Afrikassa katsomassa mitä miljoonat lapset syö; kyllä ihan kaikkea mitä eteen laitetaan koska muuta ei ole. Suomessa on vaan nämä ruuanlaitto taidottomat äidit keksineet että pirjopetterit voi elää pastalla ja nakeilla koska ei jakseta opettaa makuja silloin kun lapsi aloittelee sormiruokailun eikä itsekkään osata valmistaa terveellistä ruokaa.
Onhan se kiva aina syyttää palstamammaa. Mutta lievästi hämmentävä kuitenkin tuo ajatus, että osalle lapsistani olen ilmeisesti jaksanut opettaa makuja ja osalle en, vaikka kaikki ovat istuneet samassa pöydässä yhtä aikaa.
T. Se kolmen äiti.
Mitä päiväkodissa on sanottu jos lapsi ei syö mitään? Kait jo siellä on ohjattu viemään lääkäriin ja/tai ravintoterapeutille. Päiväkodissa kun ei tarjoilla jäätelöä, alpenia tai muroja. Paistaakin hyvällä tuurilla kerran viikossa. Onko lapsi siellä 8h syömättä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskanmarjat mikään poikkeuksellinen makuaisti vaan kyse siitä että on tottunut syömään nopeaa hiilaria ja makeaa - josta tulee nopeasti hyvä olo! Nopeaan hiilariin voi ja jää koukkuun. Tietenkään lapsi ei halua muuta
Miehen 8v on samanlainen että kaikki kasvikset ja vihannekset on yök ja meillä syökin vain muroja, nuudelia, voileipää ja makkaraa/ lihaa. Kun ei lihaa itse syödä usein, lapsi elää vlopun yleensä voileivillä ellei sitten tehdä pitsaa yms. Pitsasakin ottaa päällisen pois, vain pohja maistuu. Ja ranskalaiset.
Kumma juttu että sama tyttö syö koulussa normaalia ruoka mitä muutkin ja siellä ruokana on kasviksia myös ja hedelmiä.
Mä en vois koskaan antaa oman lapsen syödä vaan nopeaa hiilarihöttöä. Se ei yksinkertaisesti kävisi päinsä. Itse olette lapsenne tuohon opettaneet koska ette ole jaksaneet olla kasvattajia. Ette ole jaksaneet valitusta ja kitinää vaan helpommalla pääsette kun tungette jäätelöä ja hiilaria lapseen. Jatkakaa tuolla linjalla, muutaman vuoden päästä teillä on kotona ylipainoinen lapsi.
Terveisiä Karppilammesta piste com
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokeri on se ongelma. Hiilihydraattipainotteisesti syövät ovat hoikempia kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa minun lapseni elävät pitkälti pastalla, puurolla ja kasviksilla. Liha ei vain maistu, kala vähän paremmin. Olen laskenut proteiineja joskus ja todennut, että suositukset tulevat täyteen melkein maidolla ja puuroilla. Lapset hoikkia mutta lihaksikkaita, 6v:lläkin näkyy sikspäkki.
Jos suositus on 2 lasia maitoa päivässä niin mitä ihmettä laitat puuroon että proteiinin tarve täyttyy? Sikspäkki näkyy siksi että rasva % on alhainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi lol. Apn tyttö onkin tosi sokerikoukussa kun karkit ja herkut ei uppoa. Muroja on sokerittomia ja täysjyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos suositus on 2 lasia maitoa päivässä niin mitä ihmettä laitat puuroon että proteiinin tarve täyttyy? Sikspäkki näkyy siksi että rasva % on alhainen.
"suositus"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi omia ap:n ketjua, varsinkaan kun omalla perheelläni ei ole ongelmia kasviksien syömisen kanssa. Mutta proteiinia saa myös siitä pastastakin. Ja kyllä lapseni ovat hoikkia mutta myös lihaksikkaita, juoksevat sen 5 h päivässä.
T. Se kolmen äiti.