Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen rahankäyttäjä olet?

Vierailija
03.09.2019 |

Oletko Aku Ankka vai Roope-Setä? Tuhlaatko heti kaiken mitä käteesi saat ja elät tuhlaillen kuin viimeistä päivää vai laitatko kaiken rahan visusti säästöön ja odotat sitä pahaa päivää jolloin niitä säästöjä tarvitaan?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siltä väliltä. Raha on tarkoitettu käytettäväksi, mutta ensin hoidetaan esim. asumiskustannukset ja muut tärkeät.

Tilillä kannattaa olla silti se vuoden palkkaa vastaava summa hätävaralsi rahaa säästössä ihan siltä varalta että jää työttömäksi, joudut kolariin tai sairastut. Siis sen lisäksi että kotoa kannattaa löytyä kotivaraksi ruokaa puolenvuoden tarpeisiin, jos käy niin ettei sieltä esim kriisin tai luonnonkatastrofin vuoksi vaikkapa pääsekkään poistumaan. Lisäksi lapsen opiskelua ja ensiasuntoa varten kannattaa alkaa säästämään vaikka 200 euroa kuussa jo ennen kuin tämä syntyy, sillä ei sitä voi tietää vaikka tulevaisuudessa opiskelusta joutuukin maksamaan kuten tuolla muualla maailmassa ja on myös hyvien vanhempien vastuuntunnollinen velvollisuus auttaa lapsi aluilleen kun tämä opiskeluja varten muuttaa omilleen.

Tää ois ihan hyvä suunnitelma, jollei olis pätkätyölistetty ja pienipalkkainen. Saan ehkä 50€ kuussa säästöön, enemmänkin varmaan jos ostaisin vain halvinta ja epäeettisintä kaupasta. Noh, ehkä sitten joskus, ku alan postin toimitusjohtajaksi niin onnistun näissä ideaaleissa säästötoimenpiteissä.

Vierailija
22/47 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki menee välttämättömyyksiin kuten asunto, ruoka, vaatteet ja tarvikkeet lapsille. Elämme ihan hyvää elämää ja välillä on elämyksiä kuten laivareissua, korkeasaarta yms. Ylimääräiset rahat lainan lyhennyksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen isotuloinen. Ostan harkiten, mutta yleensä panostan kerralla laatuun. Saatan maksaa laatutelkkarista 3000 €, vaikka saman kokoisen saisi tonnilla. Ruokalaskut on luultavasti aika isot (en ole jaksanut laskeskella), mutta monipuolinen ja laadukas ruoka saa maksaakin.

Miksi tuhlata edes tonnia telkkariin kun roskalavaryhmästä saat ilmaiseksi? Eikä uutta kannata ostaa niin kauaa kuin vanha vielä toimii ja on korjatyavissa. Kannattaa opetella olemaan pihi ja säästäväinen niin rahat ei polttele kädessä ja nälkä kivistä vatsassa.

No jonkun niitä uusiakin pitää ostaa, että te saatte ne joskus sinne roskalavaryhmään. Eikö se ole parempi että me hyvätuloiset ostellaan niitä uusia?

Hyvä televisio kestää useita vuosikymmeniä. Sama on hyvän puhelimen kanssa. Terveisin 35 vuotta vanhan puhelimen omistaja.

Sen takia maksoinkin 3000 euroa telkkarista, vaikka saman kokoisen olisi saanut tonnilla.

Vierailija
24/47 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen isotuloinen. Ostan harkiten, mutta yleensä panostan kerralla laatuun. Saatan maksaa laatutelkkarista 3000 €, vaikka saman kokoisen saisi tonnilla. Ruokalaskut on luultavasti aika isot (en ole jaksanut laskeskella), mutta monipuolinen ja laadukas ruoka saa maksaakin.

Miksi tuhlata edes tonnia telkkariin kun roskalavaryhmästä saat ilmaiseksi? Eikä uutta kannata ostaa niin kauaa kuin vanha vielä toimii ja on korjatyavissa. Kannattaa opetella olemaan pihi ja säästäväinen niin rahat ei polttele kädessä ja nälkä kivistä vatsassa.

Ylipäätään telkkari. Kuka sitä nykyaikana katsoo? Yhtä aikansa elänyt tuote kuin stereot tai lankapuhelin.

Vierailija
25/47 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näin? Sanoin, että minulla on isot tulot. Miksi en panostaisi laadukkaisiin tavaroihin? Mitä iloa ne rahat tuo siellä tilillä? Roskalavaryhmä? Hahahaha hahaha...

Jos jotain sattuukin ja sitten ei ole pahanpäivän ja vanhuuden varalle mitään.

Päivänsä päättynyt ei saa niitä rahoja mukaansa siirtyessään rajantaakse paremmille laitumille. Parempi elää silloin kun elossa kuin viettää elämä ja katua sitten vuoteella kaikkea mitä jätti tekemättä.

Vierailija
26/47 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana olin "holtiton" rahankäyttäjä. En oikeastaan koskaan seurannut mihin ja kuinka paljon minulla menee rahaa ja jos tarvitsin mielestäni jotain, ostin sen, juurikaan miettimättä paljon se maksoi. Jos halusin lähteä matkalle, niin lähdin. Rahat riittivät aina mainiosti ja jemmaankin jäi.

Nyt perheellisenä (ja tulot ovat 5-10-kertaistuneet) seuraan todella tarkkaan mihin rahaa menee, mietin tarkkaan kaupassa mitä ostan, itselleni en osta oikeastaan koskaan mitään. Mutta rahat ovat aina loppu. On tämä elämä ihmeellista.

Vierailija
27/47 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaikki menee välttämättömyyksiin kuten asunto, ruoka, vaatteet ja tarvikkeet lapsille. Elämme ihan hyvää elämää ja välillä on elämyksiä kuten laivareissua, korkeasaarta yms. Ylimääräiset rahat lainan lyhennyksiin.

Tämä on nykyihmisissä pahasti ongelmana ettei osata säästää ja odottaa kärsivällisesti että sinne lomareissulle tai laivalle pääsee elämässään myöhemmin vaan kaikki kiva ja hauska pitää saada heti vaikka velaksi. Ei mikään ihme että nuorilla on nykyään niin paljon luottovelkaa ja pikavippejä. Kyllä niitä elämyksiä ehtii koneilla sitten myöhemmin ja eläkkeellä on sitäpaitsi paremmin aikaa löhöillä rantatuolissa ja ottaa aurinkoa.

Vierailija
28/47 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pihi. Vaikka olen ollut paljon työttömänä ja lasten kanssa kotona on säästöjä kertynyt. Osin hyviä sijoituksia mutta osin sitä että olemme miehen kanssa pyörittäneet normaalin työn lisäksi omaa yritystoimintaa ohessa.

Velkaa ei ole ja omaisuutta yhteensä noin 1 miljoonan edestä. Toki omistetaan ne yhdessä miehen kanssa yhdessä eli ei pelkästään minun.

Vierailija
29/47 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut vähään tyytyväinen, ehkä myös pikkuisen nuuka. Normaaliarjessa ei siis tarvitse raha-asioita ajatella, tilillä on aina niin paljon, että voi ostaa, mitä mieli tekee. Sijoituksiin menee automaattisesti siivu, rahastot on mun juttu, koska ei kiinnosta perehtyä sijoittamiseen yhtään sen enempää, maksan mielelläni tästä laiskuudesta.

Vierailija
30/47 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Roppe Ankka ja olen opettanut omia lapsiakin nuukailemaan ja pihistelemään kaikesta. Nimittäin jos ei ole hirveän isot tulot niin sitten kännättää olemaan ennemmin erittäin pihi ja elää suu säkkiä myöten. Mieluummin sitten laittaa mieluummin kaiken ylimääräisen rahan kokonaan säästöön kuin tuhlailee niitä turhiuksiin, krääsään, vaatteisiin ja elämyksiin. Toivottavasti olen saanut oppini läpi.

Vierailija
31/47 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvätuloinen ota roskalavalta mitään, ellei ole mielisairas. En minäkään ota, vaikka huonotuloinen. Haluan uuden ehdottomasti.

Vierailija
32/47 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siltä väliltä. Raha on tarkoitettu käytettäväksi, mutta ensin hoidetaan esim. asumiskustannukset ja muut tärkeät.

Tilillä kannattaa olla silti se vuoden palkkaa vastaava summa hätävaralsi rahaa säästössä ihan siltä varalta että jää työttömäksi, joudut kolariin tai sairastut. Siis sen lisäksi että kotoa kannattaa löytyä kotivaraksi ruokaa puolenvuoden tarpeisiin, jos käy niin ettei sieltä esim kriisin tai luonnonkatastrofin vuoksi vaikkapa pääsekkään poistumaan. Lisäksi lapsen opiskelua ja ensiasuntoa varten kannattaa alkaa säästämään vaikka 200 euroa kuussa jo ennen kuin tämä syntyy, sillä ei sitä voi tietää vaikka tulevaisuudessa opiskelusta joutuukin maksamaan kuten tuolla muualla maailmassa ja on myös hyvien vanhempien vastuuntunnollinen velvollisuus auttaa lapsi aluilleen kun tämä opiskeluja varten muuttaa omilleen.

Meillä puskurirahastoa on säästetty jo kolmen vuoden palkkaa vastaava summa. Joka kuukausi siirretään puolet palkasta puskuritilille. Lainaa en ole attanut elämässä kertaakaa, en edes sitä opintolainaakaan.

Järjetöntä pihtaamista!

Vierailija
33/47 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena oli rahan(kin) suhteen tosi huoleton, mutta nykyään olen melkein pihi. Mitä enemmän rahaa tileillä on, sen sniidummin haluan sitä käyttää.

Vierailija
34/47 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtuullinen rahankäyttäjä. Viisi vuotta sitten asuntolainan maksusuunnitelma lyötiin lukkoon sillä ajatuksella että saadaan maksettua, vaikka toinen jäisi työttömäksi. Tähän mennessä on siis joka vuosi saatu lyhennettyä reippaasti ylimääräistä. Muuta lainaa ei ole, ostin sen hintaisen auton kuin kerralla pystyin maksamaan.

Tilipäivänä jaan tulot lainatilille, laskutilille, säästötilille ja käyttötilille. Vuosien aikana säästötililtä on maksettu ulkomaanmatkoja ja vauvavuoden lainanlyhennyksiä jne, en muista että yleiseen elämiseen olisi tarvinnut sieltä ottaa.

Koen, että meillä on asiat nyt oikeinkin hyvin mutta säästän nimenomaan siksi, että tänä päivänä kuka vain voi jäädä työttömäksi.

Minusta asuntolainen maksaminen etuajassa ei ole hyvää rahankäyttöä

Vierailija
35/47 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän sellainen välillä Milla Magian huumaama Roope-setä. Yleensä säästän, mutta joskus taas intoudun tuhlaamaan rahaa pääasiassa harrastuksiini. Nytkin pohdiskelen, että pitäisiköhän ostella jotain kivaa interwebsin syövereistä. Ehkä vaan silmäshoppailen vähän.

Mitään puhelimia, televisioita jne. ei vaihtele vaan vaihtamisen ilosta, vaan käytän ne loppuun. Vähän sama vaatteissakin.

Terveisin Naispelko26

Vierailija
36/47 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me säästetään silloin kun eletään normaalia arkea, eli se tarkoittaa, että mitään muuta ei osteta kuin ruokaa. Tässäkin säästetään siten, että ostetaan määrällisesti vähän, mutta laatua. Usein tämä arki kestää pitkään, joten säästöjä ehtii syntyä. Nyt suunnittelemme lomamatkaa, ja siinä ei pahemmin pihistellä, mutta toki hintoja vertaillaan tässäkin. Emme kuitenkaan lähde sellaiseen säästämiseen, että esim. kahden vaihdon lento olisi paljon halvempi kuin suora lento, vaan valitsemme aina sen helpomman vaihtoehdon, vaikka onkin kalliimpi.

Vierailija
37/47 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näin? Sanoin, että minulla on isot tulot. Miksi en panostaisi laadukkaisiin tavaroihin? Mitä iloa ne rahat tuo siellä tilillä? Roskalavaryhmä? Hahahaha hahaha...

Päivänsä päättynyt ei saa niitä rahoja mukaansa siirtyessään rajantaakse paremmille laitumille. Parempi elää silloin kun elossa kuin viettää elämä ja katua sitten vuoteella kaikkea mitä jätti tekemättä.

Ohis. .. entä jos elääkin yli 90 -vuotiaiksi kuten omat vanhempani, mutta ei ole edelleenkään niin huonossa kunnossa, että yhteiskunnan taholta saisi yhtään mitään? Asuvat edelleen omistamassaan asunnossaan, hurauttavat taksilla haluamaansa fine dining -ravintolaan, syövät mitä haluavat katsomatta hintoja, käyttävät monenlaisia palveluita ja lääkärissä käyvät aina yksityisellä ( ja osittain sen vuoksi ovatkin eläneet näin pitkään ), äiti käy edelleen mielellään shoppailemassa, kunhan joku lapsista tai lapsenlapsista tulee mukaan. Pelkillä eläkkeillään vanhempani eivät kaikkea lystiä kustantaisi.

Vierailija
38/47 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis. No kun joku saa tyydytystä säästäväisyydestä ja sinä törsäämisestä, niin mikäs ongelma se nyt on kumpikin tekee sitä mistä pitää.

Se säästäväinen voi kuolinvuoteellakin olla hyvillään siitä miten on elänyt, eri asia sitten se jos joutuu elämään toisin kun olisi halunnut. Silloin se voi kaduttaa.

Vierailija
39/47 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohtuullinen rahankäyttäjä. Viisi vuotta sitten asuntolainan maksusuunnitelma lyötiin lukkoon sillä ajatuksella että saadaan maksettua, vaikka toinen jäisi työttömäksi. Tähän mennessä on siis joka vuosi saatu lyhennettyä reippaasti ylimääräistä. Muuta lainaa ei ole, ostin sen hintaisen auton kuin kerralla pystyin maksamaan.

Tilipäivänä jaan tulot lainatilille, laskutilille, säästötilille ja käyttötilille. Vuosien aikana säästötililtä on maksettu ulkomaanmatkoja ja vauvavuoden lainanlyhennyksiä jne, en muista että yleiseen elämiseen olisi tarvinnut sieltä ottaa.

Koen, että meillä on asiat nyt oikeinkin hyvin mutta säästän nimenomaan siksi, että tänä päivänä kuka vain voi jäädä työttömäksi.

Minusta asuntolainen maksaminen etuajassa ei ole hyvää rahankäyttöä

Ei se ole noin yksioikoista. Riippuu monesta asiasta, koroista, tuloista, niiden säännöllisyydestä jne. Jos siis on aikomus maksaa laina eikä vain hoitaa kuluja, että saa asua kuten Ruotsissa moni tekee.

Minä maksoin asuntolainan pois 7kk sen ottamisesta vaikka laina oli 15v ajalle. Minulla oli silloin poikkeuksellisen hyvät tulot muutaman vuoden ajan, korot eivät olleet niin alhaalla kun nyt ja internetkuplan puhkeamisen jälkimainingeissa ei ollut helppo löytää järkevämpää ja kohtuullisen varmaa sijoituskohdetta, joten marssin tutun pankinjohtajan puheille ja sanoin, että mitäs tuumaat jos maksaisin sen lainan nyt saman tien pois kuleksimasta. Johon hän, että odotas pyydän tuomaan paperit -- eli sopi heille oikein hyvin.

Käyttötili ei siitä edes tyhjentynyt ja pian siellä oli taas katetta vaikka toisen varsin ison keskusta-asunnon ostoon, jos sitä olisin tarvinnut.

Sitten muutama vuosi siitä, tulot normalisoituivat lähemmäksi tavallista palkansaajaa, mutta kun kaikki perustarpeet on ostettu ja maksettu niin suurin osa jää koko ajan säästöön ja sijoitettavaksi.

Vierailija
40/47 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pihejä ollaan. Syödään kyllä laadukasta ruokaa mutta riista ja luomulihat on sukulaisilta ilmaiseksi/oravannahka kaupoilla.

Mies sijoittaa rahansa rahastoihin, osakkeisiin ja asuntoihin. Maksaa myös kaikki isot kulut.

Itse en ostele turhia ryysyjä tai laukkuja tms. Vaikka mies varmaan maksaisi kaikki mitä pyydän. Omilla rahoillani en varsinkaan ostele tilpehööriä.

Vauvan melkein kaikki vaatteet on saatu ilmaiseksi tai ostettu käytettynä. Laadukkaisiin vaunuihin kyllä panostettiin. Talo on pelkistetty ja ei ole mitään turhaa rojua. Telkkaria ei katsota juuri ikinä niin ei tod. Tarvita mitään 3000e telkkareita. Varmaan kun lapsi kasvaa niin sitten saatetaan enemmän ostaa merkkivaatteita tms. Jos niitä toivoo.

Matkailuun menee rahaa koska mies haluaa laadukkaat 5 tähden hotellit. Jos käyn yksin/kaverin kanssa matkalla niin halpismatka käy minulle tai vaikka teltta+patikointi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän