Pöyristyttävää. Lääkäri käännytti minut ovella kun toin lapseni vastaanotolle.
Olin kuitenkin saattajan roolissa, vaikka enää en olekaan huoltaja. Kuulemma täysi-ikäiset käyvät itse. Tämä täysi-ikäinen asuu silti meillä ja on meistä taloudellisesti riippuvainen. Käytännössä hän on lapsi enkä ymmärrä, mitä läsnäoloni olisi haitannut. Poikanikin sanoi jälkeenpäin että ei olisi haitannut.
Kommentit (55)
Vierailija
</p>
<p>Olen itse terveyskeskuslääkäri, ja on useampia tapauksia, että 40-v täyspäisen miehen saattajana on iäkäs äiti. Ja eräässäkin tapauksessa, kun vaiva ei parantunut samana päivänä, sain soittopyynnön äidiltä (en soittanut).
</p>
<p>[/quote kirjoitti:Maittakoon vielä, että näitä nelikymppistä poikaansa lääkäreille saattavia äitejä on ollut useita, mutta kertaakaan tämän reilu 20 v urani aikana ei äiti ole tuonut vastaanotolle tytärtään (ellei sitten ole ollut tytär kehitysvammainen).
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisesti lääkärillä oli kokemusta siitä, miten nuoret (pojat) eivät uskalla äitiensä läsnäollessa puhua asioitaan. Äidit vastaa lapsensa puolesta jne.
Olen ollut oman tytön kanssa lääkärissä kun hän oli 16 (ja tuolloinkin siis kyyditin ja ovella kysyin tulenko mukaan) . Kyseinen oireilu saatiin selvitettyä ja lääkäri kysyi, miten tuo seksielämä, onko se jo alkanut - tuolloin minä ainakin ilmoitin, että nyt mennään sellaiselle alueelle, että jos minä odotan oven toisella puolella - ja minä olen ihan liberaali mutta mielestäni ihan kaikki asiat lääkärillä eivät välttämättä kuulu sille äidille/isälle/saattajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on käynyt samoin, kyseessä oli 9v ja hammaslääkäri, toki yleisesti m... kuna tunnettu, kyse oli vielä mahdollisesta oikomishoidosta.
Äitini 78v, täysipäinen ihminen haluaa aina, että menen hänen kanssaan erikoislääkäreiden vastaanotolle, pitkäainaissairaalle on vaivoja riittänyt, perussairauden vuositarkastuksen menee yksin.
Jos minulle tulisi joku vakava sairaus esim syöpä haluaisin kyllä saattajan mukaan, yhdessä voisimme muistaa kysellä enemmän ja järkytyksen hetkellä ei varmasti myöskään muista, mitä lääkäri on neuvonut.
Kirjoitan aina etukäteen ylös kysyttävät asiat. Mulla on lääkärin vastaanotto 11.9. ja jo pitkä lista kysymyksiä ja tilasto verenpaineen vaihteluista istuen ja seisten.
Moi äiti. Mä tiedän. Sä oot tosi kova tekemään noita sun muistilistojasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on käynyt samoin, kyseessä oli 9v ja hammaslääkäri, toki yleisesti m... kuna tunnettu, kyse oli vielä mahdollisesta oikomishoidosta.
Äitini 78v, täysipäinen ihminen haluaa aina, että menen hänen kanssaan erikoislääkäreiden vastaanotolle, pitkäainaissairaalle on vaivoja riittänyt, perussairauden vuositarkastuksen menee yksin.
Jos minulle tulisi joku vakava sairaus esim syöpä haluaisin kyllä saattajan mukaan, yhdessä voisimme muistaa kysellä enemmän ja järkytyksen hetkellä ei varmasti myöskään muista, mitä lääkäri on neuvonut.
Kirjoitan aina etukäteen ylös kysyttävät asiat. Mulla on lääkärin vastaanotto 11.9. ja jo pitkä lista lääkäriltä ]
Monelta lääkäriltä meinaa palaa päreet, kun potilas kaivaa esiin pitkän oire- / kysymyslistan. Lääkärin painajaisuni.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut poikaa hammaslääkäriin viemässä kuskina, ja joskus 10-v eteenpäin olen jäänyt odottamaan aulaan. Jälkeenpäin kävi ilmi, että pojalta oli kysytty hänen tapaturmassa alareunastaan lohjenneista etuhampaista, että korjataako ne. Poika ala-asteikäisenä oli vastannut että ei tarvitse, minun tietooni asiaa ei tuotu. Teininä sitten halusi ne korjattavan.
Olen itse terveyskeskuslääkäri, ja on useampia tapauksia, että 40-v täyspäisen miehen saattajana on iäkäs äiti. Ja eräässäkin tapauksessa, kun vaiva ei parantunut samana päivänä, sain soittopyynnön äidiltä (en soittanut).
¨Sitten on näitä 11-vuotiaita, jotka tulevat itse ilman saattajaa lääkäriin ja ovat oikein reippaita. Tai ainakin osa heistä.
Aika ärsyttävää, että olisi ollut jotain lisää kysyttävää, etkä vastannut soittopyyntöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitan aina etukäteen ylös kysyttävät asiat. Mulla on lääkärin vastaanotto 11.9. ja jo pitkä lista lääkäriltä ]
Monelta lääkäriltä meinaa palaa päreet, kun potilas kaivaa esiin pitkän oire- / kysymyslistan. Lääkärin painajaisuni.
Eikö pitkä lista ole parempi kuin että jotain jäisi sanomatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisesti lääkärillä oli kokemusta siitä, miten nuoret (pojat) eivät uskalla äitiensä läsnäollessa puhua asioitaan. Äidit vastaa lapsensa puolesta jne.
Olen ollut oman tytön kanssa lääkärissä kun hän oli 16 (ja tuolloinkin siis kyyditin ja ovella kysyin tulenko mukaan) . Kyseinen oireilu saatiin selvitettyä ja lääkäri kysyi, miten tuo seksielämä, onko se jo alkanut - tuolloin minä ainakin ilmoitin, että nyt mennään sellaiselle alueelle, että jos minä odotan oven toisella puolella - ja minä olen ihan liberaali mutta mielestäni ihan kaikki asiat lääkärillä eivät välttämättä kuulu sille äidille/isälle/saattajalle.
Minusta on kummallista, että nuoren seksielämä on sellainen tabu, että siitä ei voi vanhemman aikana puhua.
Kuitenkin terveydellisesti ihan yhtä normaali ja tärkeä asia kuin muutkin asiat.
16-vuotias voi saada sukupuolitaudin tai tulla raskaaksi. Miksei voi avoimesti jutella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kummallista, että nuoren seksielämä on sellainen tabu, että siitä ei voi vanhemman aikana puhua.
Kuitenkin terveydellisesti ihan yhtä normaali ja tärkeä asia kuin muutkin asiat.
16-vuotias voi saada sukupuolitaudin tai tulla raskaaksi. Miksei voi avoimesti jutella?
Sinun uteliaisuutesi teinin yksityisalueelta ei todella ole avointa keskustelua, jota hän kaipaa.
Niin.siis meidän työpaikalle on soittanut joku äiti muutaman kerran, että olisiko pojalle töitä. Ja todellakaan kysymys mistään suhteista tms, tuiki tuntemattomia ihmisiä. Kyllä pitäisi ihmisen itse osata soittaa tai näpytellä se työhakemus.
Joskus kauan sitten työhaastatteluun tuli nuori, täysi-ikäinen kuitenkin ja mukaan yritti tunkea molemmat vanhemmat. Ei kukaan halua palkata vässykkää joka tarvitsee työhaastatteluun äidin pitämään kädestä kiinni. Ihan naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on se sama äiti, joka taapertaa kirjaston tiskille selittämään, että nyt esitelmä pitäisi tehdä siitä ja siitä aiheesta.
Sitten yllättäen osoittautuukin, että esitelmä onkin sen mamin varjossa kiusaantuneena seisoskelevan teinin kotitehtävä ja hän niitä lähdeteoksia tarvitsisi.
Varmaan sitten Suomen ainoa teini, joka ei osaa googlettaa.
Jotkin opettajat myös kieltävät nettilähteiden käytön kokonaan.
No höpsis. Useimmat opettajat kieltävät Wikipedian käytön lähteenä.
Nettilähteet sen sijaan hyväksytään ihan graduihinkin - useimmat väitöskirjat on saatavilla verkossa.
Lähteet pitää tietty merkata asianmukaisesti ja siihen on ihan oma viittaustekniikkansa.
Höpsis vaan itsellesi, kyllä niitä kirjallisia lähteitä vaativia opettajia vielä on, näin kirjastotädin kommenttina keskisuuresta Pirkanmaan kunnasta. Monesti on teinejä tullut kyselemään lähdeaineistoa juuri tästä syystä. Jotkut opet ovat edelleen siinä luulossa, että mikään mitä netistä lukee ei voi pitää paikkaansa :D
Meillä kaksi poikaa 17v. ja 14v.
Molempien kanssa seksistä puhutaan avoimesti ja välillä juttu jo liiankin rentoa, ettei jaksais. Joten hyvinkin voisin mennä poikien kanssa lääkäriin.
Olen myös ollut lukuisia kertoja 74 vuotiaan äitini HUS:n sydänlääkärin vastaanotolla äitini kanssa, äitini tahdosta. Mitä outoa tuossa on?
Olen myös ottanut silloin tällöin miehenikin mukaan omalle vastaanotto käynnilleni.
Missään näissä tilanteissa en näe mitään outoa. Eikös potilaan oikeuksissakin lue, että saattaja on sallittu? Laoseni myös osaavat sanoa, jos eivät halua, että tulen huoneeseen ja asia on ihan o.k.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin ongelma, ei potilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut poikaa hammaslääkäriin viemässä kuskina, ja joskus 10-v eteenpäin olen jäänyt odottamaan aulaan. Jälkeenpäin kävi ilmi, että pojalta oli kysytty hänen tapaturmassa alareunastaan lohjenneista etuhampaista, että korjataako ne. Poika ala-asteikäisenä oli vastannut että ei tarvitse, minun tietooni asiaa ei tuotu. Teininä sitten halusi ne korjattavan.
Olen itse terveyskeskuslääkäri, ja on useampia tapauksia, että 40-v täyspäisen miehen saattajana on iäkäs äiti. Ja eräässäkin tapauksessa, kun vaiva ei parantunut samana päivänä, sain soittopyynnön äidiltä (en soittanut).
¨Sitten on näitä 11-vuotiaita, jotka tulevat itse ilman saattajaa lääkäriin ja ovat oikein reippaita. Tai ainakin osa heistä.
Aika ärsyttävää, että olisi ollut jotain lisää kysyttävää, etkä vastannut soittopyyntöön.
Varmaan olisi kuitenkin sen aikuisen miehen aiheellista jättää lääkärille ne hänen omaa terveyttään koskevat soittopyynnöt? Ei kai lääkärillä ole edes lupaa alkaa äitimamman kanssa setvimään aikuisen miehen terveysasioita puhelimessa?
Mulla oli äiti mukana intin kutsuntojen ennakko tarkastuksessa. Kutsuntoihin äitiä ei päästetty mukaan.