15 vuotta sitten meidän käytettävissä olevat tulot olivat 2500 euroa ja kaikkeen oli varaa. Nyt käteen jää 6500 euroa ja koko ajan rahat loppu.
15 vuotta sitten olin kotiäiti ja mies pienipalkkaisessa työssä. Tuosta 2500 eurosta maksettiin 650 euron vuokra kaksiostamme. Lapsia oli kolme alle nelivuotiasta. Silti tuntui siltä, että kaikkeen oli varaa. Ei tarvinnut kaupassa miettiä, onko varaa ostaa naudan jauhelihaa vai pitääkö ostaa halvempaa sikanautaa. Käytiin risteilyillä ja leffassa, ostettiin lapsille uusia (ja kalliita) talvivaatteita, eikä edes mistään alesta.
Nyt käteen jää noin 6500 euroa, jossain kuussa lähemmäs 8000 euroa. Asuntolainaan ja yhtiövastikkeeseen menee heti 1800 euroa. Autoon uppoaa bensoineen ja vakuutuksineen 500 euroa (15 vuotta sitten autoa ei ollut). Lasten hyvin tavanomaisiin harrastuksiin menee rahaa, kahden lukioikäisen lukiokirjoihin menee satoja euroja noin vain ja kuukaudesta toiseen, kaikilla lapsilla on oltava omat läppärit ja kännykät jo ihan koulun takia. Yhteisen lomamatkan järjestäminen on työn ja tuskan alla, koska teini-ikäiset eivät saa enää lapsialennusta mistään ja hotellihuoneita on varattava useimmiten kaksi. HSL:n matkakortteihin menee pari sataa euroa joka kuukausi. On oltava kotivakuutus, nettiliittymä, on hankittava silmälaseja, talvikenkiä, käytävä hammaslääkärissä, leikattava hiukset - ihan normaalia elämää, mutta rahaa menee ihan tolkuttomasti.
En tajua. Jos minulle olisi sanottu 15 vuotta sitten, että tulot tuplaantuvat, lähes kolminkertaistuvat, eikä silti ole oikein ylimääräistä koskaan, niin en olisi uskonut.
Tiedän, että on naurettavaa valittaa rahan riittämisestä keskituloisena, mutta haluaisinpa palata takaisin pienituloiseksi, kun olin onnellinen.
Kommentit (34)
Ap:n tilanne kuvastaa myös yleistä säästämisasteen kehitystä. Kuka olisi uskonut esim. 20 v sitten, että suomalaisten vaurastuessa, säästämisaste vähenee vähenemistään, niin että on nyt negatiivinen? Ihmisten kulutustottumukset ovat vääristyneitä. Keskituloiset saattaa väittää, ettei köyhät osaa käyttää rahaa, mutta eivät he osaa itsekään tilastojen valossa.
Tässäpä oikein päivän humblebrag.
Lapsethan on melkein aikuisia. Pari vuotta ja voit lomailla miehen kanssa kahdestaan.
Vaihtakaa vuoden 2005 autoon ja pienempään ja halvempaan asuntoon. Itse olette valinneet ottaa ison asuntolainan ja kalliin auton ja hankkia kolme lasta ja käydä parturissa. Hyvinhän teillä rahaa on, kun olette pystyneet kaikki nuo hankkimaan? Jos meidän perheellä olisi samat tulot kuin teillä, jäisi kuukaudessa 3 000-5 000 EUROA SÄÄSTÖÖN eli vuodessa NOIN 48 000 EUROA. Siinä voi vähän miettiä teidän kulutusta verrattuna työssäkäyvän duunariperheen kulutusta.
Mieti, jos tulonne olisi samat kuin 15v sitten ja asunto sama
Jep, lukiolaisilla on oltava omat läppärit, yhteisellä ei voi tehdä yhtä aikaa kaikki kolme läksyjä ja koeviikoillakin lapsilla on yhtä aikaa kokeita...
Mutta ei niitä kirjoja nyt joka kk osteta. Minulla on kaksi lukiolaista (1. ja 3. luokalla), ja kummallakin menee noin hiukan yli satanen kirjoihin joka toinen kk.
On, kuluja on kolmen vuoden aikana kaikki materiaalihankinnat ja pääsyliput yms. mukaanlukien noin kolme tonnia per lapsi.
Sinänsä on kyllä täysin tuttua tuo, että ne rahat menevät, mitkä tulevatkin. Menoja tulee lisää, kun on enemmän rahaa käytössä. Meillä ansaitaan nettona kuussa noin 6200, ja siitä menee yhtiövastikkeeseen, mökkilainaan, autonkäyttökuluihin, vakuutuksiin ja ruokaan yhteensä noin 2300 e. Mutta ne loputkin hupenevat kovaa vauhtia: vaatteet, lääkkeet, parturit/kampaajat, harrastukset, kk-rahat, kuukausiliput, mediatilaukset, kännykät ja netti, sosiaaliseen kanssakäymiseen menevät rahat, leffaliput, satunnaiset ravintolasyömiset, ulkomaanmatka kerran vuodessa, mökin kulut, mahdolliset ylimääräiset hankinnat tyyppiä kaivopumppu tai uusi pesukone. Säästöön menee pari sataa kuussa, ei paljon. Hyväntekeväisyyteen satanen.
En minäkään valita, itsehän olen valinnut elämäni. Sanon vaan, että "ei ne suuret tulot, vaan pienet menot".
Vierailija kirjoitti:
Vaihtakaa vuoden 2005 autoon ja pienempään ja halvempaan asuntoon. Itse olette valinneet ottaa ison asuntolainan ja kalliin auton ja hankkia kolme lasta ja käydä parturissa. Hyvinhän teillä rahaa on, kun olette pystyneet kaikki nuo hankkimaan? Jos meidän perheellä olisi samat tulot kuin teillä, jäisi kuukaudessa 3 000-5 000 EUROA SÄÄSTÖÖN eli vuodessa NOIN 48 000 EUROA. Siinä voi vähän miettiä teidän kulutusta verrattuna työssäkäyvän duunariperheen kulutusta.
Eikä jäisi. Teille kävisi ihan samoin kuin ap:n perheelle: kun rahaa alkaa tulla enemmän, alatte satsata elämisen laatuun ja lisätä vähitellen menojanne. Ja hups, sitten yhtäkkiä huomaatkin, että perhana, kaikki menee mitä tuleekin.
Ja vähän lapsellista nyt verrata lapsetonta tai yhden lapsen perhettä viisihenkiseen. "Oma valinta" juu, mutta oletko sinä sitten "valinnut huonosti", kun sinulla on perhe, etkä elä yksin - siinähän niin säästäisi....
Kaikkea ei voi mitata rahassa sentään.
Vierailija kirjoitti:
Ette vaan osaa käyttää rahojanne oikein. Miksi ihmeessä kaikki lapset tarvitsevat oman läppärin? Varmaan taitavat olla vielä macit että varmasti kaikki rahat menevät. Myykää kallis autonne ja käyttäkää julkisia.
Sulla ei selvästi ole lapsia lukiossa. Ei siellä voi olla eri luokilla ja kursseilla olevilla lapsilla yhteistä läppäriä, kirjat ovat SIINÄ ja niitä tarvitaan samalla kellonlyömällä eri luokissa. Puhumattakaan koeviikoista, jolloin lapsilla on kokeita samaan aikaan ja kaikki tarvitsevat läppäriä - ei niitä ole enää vuosiin tehty paperilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä jäisi. Teille kävisi ihan samoin kuin ap:n perheelle: kun rahaa alkaa tulla enemmän, alatte satsata elämisen laatuun ja lisätä vähitellen menojanne. Ja hups, sitten yhtäkkiä huomaatkin, että perhana, kaikki menee mitä tuleekin.
Tämä on harha jolla sitä omaa tuhlaamista perustellaan. On ihmisiä jotka aina käyttävät kaikki rahansa viimeiseen senttiin asti. Ja on ihmisiä jotka eivät näin tee. Vain ensin mainitut kuvittelevat ettei muunlaisia ihmisiä ole olemassa.
Esim itselläni on pitkään ollut tavoitteena säästää noin puolet tuloista. Eli kun palkka nousee niin puolet noususta menee säästöön, ja vain puolet saa mennä elintason nousuun. Hyvin on toiminut eikä ole mitään pakkoa tuhlata kaikkea tulojen kasvua. Ei ole mitään pakkoa koko ajan päivittää asuntoa kalliimpaan, enkä edes omista autoa vaikka voisin säästöilla ostaa uuden auton vaikka tänään.
Monta vuotta pidätte kotona vaikka jo lukiossa? Ei teillä ole mitään syytä hyysätä aikuisia ihmisiä eikä leikata omasta elämästänne sen takia että joku ei saa itseään niskasta kiinni. Kyllä ne muksut asumistukea, opintotukea ja lainaa saa siinä missä muutkin ja Helsingissä on asuntotarjontaa. Itse valittua kurjuutta tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Elätte yli varojenne. Ihan törkeästi jopa.
Ei teinien kasvattaminen noin kalliiksi sentään tule.
Mua vähän säälittää tuollaiset ihmiset, joilta mopo on karannut ihan käsistä.
Sinulla ei ole ollut teiniä elätettävänä? Heihin uppoava raha todellakin on aivan älytöntä. Ja voi toki tehdä niinkin ettei osta heille mitään, mutta useimmat vanhemmat haluavat kuitenkin pitää teininsä ns. elämän syrjässä ja että on kavereita ja myös harrastuksia. Tähän elämään nyt vaan nykyään liitttyy mm. bussikortti, kunnollinen kännykkä ja tietokone, harrastusvälineet, koulutarvikkeet, käyttöraha, parturi, teinille mieluisat vaatteet ja kengät, kosmetiikka jne.jne.
Samoin itse halusin esim. järjestää rippijuhlat ja kohta myös toivottavasti yo-juhlat ajankohtaistuu. Synttärilahjat haluan antaa ja kaverillekin voi pienen muistamisen synttäreillä viedä. Turhia toki nekin kaikki, mutta tuollaista on ns. normaalin teinin elämä. Ja se kaikki maksaa.
Mikään ei estä säästämästä teinien kasvaviin kuluihin niin kuin jotkut järkevimmät ovat osanneet ennakoida.
Moni noista asioista on täysin ennakoitavissa kuten asumisen ja auton kulut. Tuossa tilanteessa varmaan yrittäisin sopia asuntolainaan uuden maksuohjelman, pidentää laina-aikaa ja saada kk-erä lyhyemmäksi.
Tulot alle 2000€/kk, jää jopa säästöön vähän joka kuukausi, kaikki lainat maksettu. Ap elää yli varojensa.