Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko liian myöhäistä ostaa ensimmäinen sijoitusasunto

Vierailija
02.09.2019 |

kun ikää on jo 45 v?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisi? Itse sijoittaisin kyllä toisentyyppiseen ratkaisuun, vaikkapa asuntorahastoon.

Vierailija
2/11 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kohteesta ja millaisella aikavälillä. Sillä yhdellä asunnolla saat muutaman satasen kuukaudessa käteesi verojen ja muiden kuukausittaisen kulujen jälkeen. Jos taas päätät ostaa kymmenen sijoituasuntoa voit jo ajatella, että se on kannattavaa. Itse en ostaisi sijoituskämppää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisi?

Vierailija
4/11 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kohteesta ja millaisella aikavälillä. Sillä yhdellä asunnolla saat muutaman satasen kuukaudessa käteesi verojen ja muiden kuukausittaisen kulujen jälkeen. Jos taas päätät ostaa kymmenen sijoituasuntoa voit jo ajatella, että se on kannattavaa. Itse en ostaisi sijoituskämppää.

Mistä muusta sijoituskohteesta saa sitten tuottoa huomattavasti enemmän (edellyttäen, että kaikki menee ok: hyvät vuokralaiset, ei yllättäviä remontteja tai muita yllätyksiä).

Vierailija
5/11 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet sillä tavalla sairas, että tiedät kuolevasi muutaman vuoden sisällä, tai kaikki isovanhempasi ja vanhempasi (ja sisaruksesi) ovat kuolleet alle 55 vuotiaina, ei ehkä kannata sijoitusasuntoa perillisten riesaksi ostaa. Perikunnan kannalta selvä raha on helpompaa jaettavaa kuin kiinteä omaisuus.

Jos taas olet täysissä ruumiin ja sielun voimissasi, ja vanhempasi ja isovanhempasi ovat eläneet yli 60 vuotiaiksi (ainakin suurin osa heistä), ei ole ollenkaan liian myöhäistä ostaa sijoitusasuntoa.

Itse olen terve 50v, ja pitkäikäistä sukua (esivanhemmistani löytyy jopa yli 100 vuotiaiksi eläneitä), joten jos rahaa olisi, voisin aivan hyvin ostaa sijoitusasunnon.

Vierailija
6/11 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, mutta on muitakin huolettomampia sijoituskohteita kuten asuntorahastot ja ETF:t. 

Vierailija
7/11 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ollut sinua kuin kaksi vuotta nuorempi kun muutin itse vuokralle ja ostin talostani saamilla rahoilla kaksi sijoitusasuntoa. Nyt olen sinua vuoden vanhempi ja olen vain katunut miksi en tehnyt näin aiemmin, joten tuumasta toimeen.

Vierailija
8/11 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ostaisi kun en halua ylimääräistä riesaa elämään. Rikkoutuneet kodinkoneet, remppatarpeet ym. näitä riittää ihan omassakin asunnossa. Ihmisillä on jotenkin ruusunpunainen kuva sijoitusasunnoista, että vuokralainen vaan maksaa lainat, mutta ei se niin helppoa ole. Voi tulla huonoja vuokralaisia, tyhjiä kuukausia, isoja tai pieniä remppoja.

Joillekin homma toki sopii. Riskit täytyy kuitenkin tiedostaa. Ja kannattaa myös huomioida, ettei pankki edes myönnä lainaa kaikille. Jos se on kuitenkin suuri haaveesi ja olet valmis tekemään hommia sen eteen, niin siitä vaan. Ikä ei ole este, 45 on suht nuori vielä.

Vierailija
9/11 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ollut sinua kuin kaksi vuotta nuorempi kun muutin itse vuokralle ja ostin talostani saamilla rahoilla kaksi sijoitusasuntoa. Nyt olen sinua vuoden vanhempi ja olen vain katunut miksi en tehnyt näin aiemmin, joten tuumasta toimeen.

Miksi haluat itse asua vuokralla?

Vierailija
10/11 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat itse asua vuokralla?

Koska en halua olla lainanlyhennyksen lisäksi vastuussa muista kuluista ja yllättävistä menoista, enkä olla sidoksissa yhteen paikkaan. Ja haluan sijoittaan, enkä ottaa pelkää kuluerää omasta asunnosta. Sijoittamillani varoilla asun nyt kuitenkin ilmaiseksi, joten...

Vierailija
11/11 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuo ikä olisi esteenä? Voisin hyvin kuvitella, että moni juurikin eläkeiässä voisi hankkia sijoitusasunnon (tai useamman) kassavirtaa järjestääkseen. Eli sijoitusasunnolle sinänsä ei ole yläikärajaa.

Jos ap mietti, että onko liian myöhäistä hankkia sijoitusasunto velkavivulla, ei sekään. Jos ajattelee 15 vuoden laina-aikaa, niin on asunto maksettu hyvinkin ennen eläkeikää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme