Onko pakko osallistua leirikouluun?
Oikeammin onko pakko osallistua varainkeruuseen ja päästää lapsensa ulkomaille leirikouluun, jos ei halua ILMAN että lasta aletaan syrjiä tai kiusata?
Jotkut vanhemmat suunnittelevat kovasti leirikoulukeräystä ja jotain isoa leirikoulua ulkomaille. No, lapsena en tiennyt mitään kamalampaa kuin tuputtaa keksejä ja kynttilöitä ventovieraille, jotka eivät niitä halunneet ostaa. Enkä haluaisi ostaa tavaroita ja keksejä, joita meillä ei tarvita.
Ja muistan itse kielikurssilta kuinka turvattomia ja pahoilla teillä osa lapsista oli ja muilta olen kuullut, että leirikouluissa on usein sama ongelma. Lapsi joutuu tahtomattaan kokemuksiin, joihin ei ehkä vielä valmis itse. Enkä itse pysty lähtemään valvojaksi saati halua ottaa vastuuta muiden vanhempien lasten toilailuista.
Mutta mutta joutuuko lapseni kiusatuksi ja syrjityksi, jos ilmoitan, ettemme halua osallistua leirikoulupuuhiin mitenkään? Toisaalta tuntuu väärältä, että joutuu osallistumaan jos ei halua ja joutuisi päästämään lapsensa ulkomaille, jos ei sitä halua.
Kommentit (31)
Lisa-aloittaja kirjoitti:
”Muistaakseni alaluonilta yksi tyttö jäi pois. Ei äiti raaskinut päästä. Tämä tyttö oli muutenkin jo sivussa porukoista. Ihan koska äiti hänet sinne siirsi. Ei pelkk leirikoulun väliin jättäminen ketään syrjäytä, mutta se sama porukka on usein muutenkin hiukan syrjäänjääviä. Ei ole normaalia, että haluaa lastaan näin syrjäyttää.”
Tämähän se ongelma on. En halua omaa lastani syrjäyttää, mutta en halua häntä myöskään sinne leirikoululle. Siinäpä se dilemma juuri onkin. Eli käytännössä olen pakotettu osallistumaan ja olen pakotettu päästämään lapseni osallistumaan, kiusaamisen pelon takia.
Onko se sitten oikein? Minusta ei. Jos leirikoulu olisi lapsen kehitykselle todella positiivista, niin miksi sitten omassa lähipiirissä ei sitä positiivisuutta ole näkynyt. Harva tietysti omille vanhemmille kertoi mistään, joten ehkä siitä syntyy illuusio, että kaikki meni hyvin, kun mitään muuta ei kerrota jälkikäteen.
Ehkä sinun kannattaa miettiä, mistä tämä traumasi johtuu. Voit vaikka käydä juttelemassa leirikouluilla mukana olleille lapsille ja aikuisille.
Voisiko olla, että käsityksesi on vääristynut jostain syystä.
Tai ellet pysty muuten luottamaan, mene itse mukaan.
Tässä koko jutussa on kyse vain sinun omasta mielikuvituksesta. Kyse on vain sinusta.
”Muistaakseni alaluonilta yksi tyttö jäi pois. Ei äiti raaskinut päästä. Tämä tyttö oli muutenkin jo sivussa porukoista. Ihan koska äiti hänet sinne siirsi. Ei pelkk leirikoulun väliin jättäminen ketään syrjäytä, mutta se sama porukka on usein muutenkin hiukan syrjäänjääviä. Ei ole normaalia, että haluaa lastaan näin syrjäyttää.”
Tämähän se ongelma on. En halua omaa lastani syrjäyttää, mutta en halua häntä myöskään sinne leirikoululle. Siinäpä se dilemma juuri onkin. Eli käytännössä olen pakotettu osallistumaan ja olen pakotettu päästämään lapseni osallistumaan, kiusaamisen pelon takia.
Onko se sitten oikein? Minusta ei. Jos leirikoulu olisi lapsen kehitykselle todella positiivista, niin miksi sitten omassa lähipiirissä ei sitä positiivisuutta ole näkynyt. Harva tietysti omille vanhemmille kertoi mistään, joten ehkä siitä syntyy illuusio, että kaikki meni hyvin, kun mitään muuta ei kerrota jälkikäteen.
Mun lapsen luokalla näissä poisjääneissä oli sekä vähän hiljaisempia lapsia että pari sellaista ihan suosituimmasta päästä olevaa tyttöä, joita ei vaan yksinkertaisesti kiinnostanut lähteä. Ei tainnut vaikuttaa näiden poisjääneiden suosioon suuntaan taikka toiseen.
-3
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsen luokalla näissä poisjääneissä oli sekä vähän hiljaisempia lapsia että pari sellaista ihan suosituimmasta päästä olevaa tyttöä, joita ei vaan yksinkertaisesti kiinnostanut lähteä. Ei tainnut vaikuttaa näiden poisjääneiden suosioon suuntaan taikka toiseen.
-3
Ei varmaan vaikutakaan. Kunhan lapsi saa itse olla mukana päättämässä.
Minä muistutin vastaavassa tilaisuudessa, että jokainen pääsee mukaan, oli maksanut tai osallistunut tai ei. Osa vanhemmista sanoi, että noin ei voi olla ja opettaja varmisti, että kyllä on. Osallistuminen ja varainkeruu eivät kulje käsi kädessä.
Niinpä päätettiin, että ei mennä leirikouluun ulkomaille. Osa vanhemmista saa kerätä rahaa, jos haluaa, mutta varat on silti koko luokan käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Minä muistutin vastaavassa tilaisuudessa, että jokainen pääsee mukaan, oli maksanut tai osallistunut tai ei. Osa vanhemmista sanoi, että noin ei voi olla ja opettaja varmisti, että kyllä on. Osallistuminen ja varainkeruu eivät kulje käsi kädessä.
Niinpä päätettiin, että ei mennä leirikouluun ulkomaille. Osa vanhemmista saa kerätä rahaa, jos haluaa, mutta varat on silti koko luokan käyttöön.
Onneksi meillä on aina jokainen osallistunut. Itse en kehtaisi olla vapaaamatkustaja lapsen asioissa. Se on noloa.
Ja lukiossa nämä matkat ovat teemaopintoja. Silloin jokainen osallistuu varmasti. Summatkin on kyllä suuria.
Tytär oli ranskankielen ryhmän kanssa Pariisissa viikon kasilla.
Olipa kuulemma ollut menoa:D
Lapsia ei oltu valmisteltu täysin erilaiseen alkoholikulttuuriin. Helsinkiläinen koulu tämä kyllä, joten useimmat olivat matkailleet monipuolisesti. Mutta eivät todellakaan kaikki. Yksi ei ollut koskaan edes lentänyt.
Eli vaikka alkoholilainsäädäntö on sinänsä myynnin kannalta ihan sama kuin täällä, niin eihän kukaan siellä mitään papereita kysy marketissa, kun ottaa viinipullon tai vaikka viinaakin. Viiniä tarjottiin perheissä (asuivat siis ranskalaisissa perheissä) normaaliin tapaan illallisella heillekin.
No, homma oli sitten karannut käsistä ja aivan järkyt biletykset hotellihuoneessa ja sen ympärillä. Yksi tyttö oli pissannut housuunkin.
Mutta en mä halua pelotella. Elämää se vain on ja nämä tynnyrissä kasvaneet siellä olivat sekoilleet. Paljon maailmaa nähneet vain hymähtelivät niiden toilailuille.
Leirikoululaiset ei kyllä yövy hotelleissa... perhemajoituksissa tai valvotuissa kouluissa.
Vierailija kirjoitti:
Tytär oli ranskankielen ryhmän kanssa Pariisissa viikon kasilla.
Olipa kuulemma ollut menoa:D
Lapsia ei oltu valmisteltu täysin erilaiseen alkoholikulttuuriin. Helsinkiläinen koulu tämä kyllä, joten useimmat olivat matkailleet monipuolisesti. Mutta eivät todellakaan kaikki. Yksi ei ollut koskaan edes lentänyt.
Eli vaikka alkoholilainsäädäntö on sinänsä myynnin kannalta ihan sama kuin täällä, niin eihän kukaan siellä mitään papereita kysy marketissa, kun ottaa viinipullon tai vaikka viinaakin. Viiniä tarjottiin perheissä (asuivat siis ranskalaisissa perheissä) normaaliin tapaan illallisella heillekin.
No, homma oli sitten karannut käsistä ja aivan järkyt biletykset hotellihuoneessa ja sen ympärillä. Yksi tyttö oli pissannut housuunkin.
Mutta en mä halua pelotella. Elämää se vain on ja nämä tynnyrissä kasvaneet siellä olivat sekoilleet. Paljon maailmaa nähneet vain hymähtelivät niiden toilailuille.
Eikö he asuneet perheissä?
Tuo luokkien varainkeruu on yleensä aivan järjetöntä. Äidit ostavat 50€:lla tarvikkeita, leipovat päivän, tuotteiden yhteenlaskettu myyntihinta on ehkä se 50€. Osa jää myymättä ja 90% ostetuista tuotteista ostaa kuitenkin joku saman luokan lapsi tai hänen vanhempansa. Rahaa ja aikaa menee hukkaan, verrattuna että jokainen vaan laittaisi kerran kuukaudessa tietyn summan luokan tilille?
Vierailija kirjoitti:
Leirikoululaiset ei kyllä yövy hotelleissa... perhemajoituksissa tai valvotuissa kouluissa.
Jaa-a, kyllä me 80-luvulla yövyttiin ihan normi hotellissa. Ja tietenkin paikallinen alkoholikulttuuri mahdollisti ne viimeisen illan kännibileet.
Ei ole pakko osallistua enkä itsekään enää osallistu, on nähty ja koettu tuo rahojenkeruu. Riitaa tulee, kuka on osallistunut minkäkin verran ajallisesti, kuka myynyt mitäkin ja kuka ei. Yhdessäkin tapauksessa suunniteltiin leirikoulua ulkomaille ja eräs vanhempi innokkaana toimi rahastonhoitajana. Sittenkun varainkeruu takkusikin ja näytti siltä ettei tule ulkomaanreissua vaan "vain" joku kotimaanreissu, niin tämä rahastonhoitaja alkoi pauhaamaan, ettei hän sitten enää suostu tähän rahastonhoitajan hommaan, kun ei kerran rahoja kerätä riittävästi ja kunnolla. Rahat oli tilitetty hänen määräämälleen tilille. Mitenhän niidenkin kohtalo sitten. Hmm...