Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monta isoa projektia päällekkäin, miten jaksatte ja organisoitte tilanteen? Alan uupua :-(

Vierailija
02.09.2019 |

Minulla on useita isoja ja tärkeitä hankkeita meneillään. Valitettavasti ne ovat osuneet päällekkäin eli kaikkia pitäisi tehdä samaan aikaan. Terveys on tällä hetkellä kehnossa jamassa eli jaksamisen / energian puolesta tunteja on käytössä paljon normaalia vähemmän.

Kaikki nämä projektit vaativat keskittynyttä aivotyötä. Osassa on jollain tapaa mukana myös muita ihmisiä.

Usein kun tällainen vastaava tilanne on ollut, olen vaan hyytynyt ja lamaantunut ja jättänyt osan tekemättä. Joitakin iso työmäärä piristää ja saa jopa kukoistamaan, mutta minulle käy päinvastoin, kun hommaa on liikaa ja etenkin kun ne eivät liity toisiinsa mitenkään vaan ovat täysin eri elämänalueilta, niin jotenkin tilanne uuvuttaa minut kokonaan. Enkä saa tehtyä yhtään mitään.

Jos jollakulla on neuvoa tai omakohtaista kokemusta, saa antaa vinkkiä.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
2/9 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilkot projektit pienemmiksi paloiksi, delegoit osan jos voit. Kokeile myös Trelloa https://trello.com, jonka avulla helppo seurata projektien etenemistä. Muista myös pitää huoli, että nukut tarpeeksi, syöt terveellisesti ja pieni määrä liikuntaa joka päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile meditointia, auttaa ajattelmaan selkeämmin. Kokeile myös YouTubista musiikkia joka auttaa keskittymiseen.

Vierailija
4/9 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni askel kerrallaan! Itselläni oli ongelmana alkuun pääseminen jos oli liian paljon isoja projekteja menossa. Yritin liikaa analysoida ja priorisoida ja suunnitella enkä saanut aloitettua. Parempi kun vaan aloittaa tekemään jotain ja sitten kun on päässyt vauhtiin on kivempi ottaa pieni paussi ja miettitä mitä olisi järkevää ottaa seuraavaksi työn alle.

Muista ottaa askel taakse ja välillä ihailla sitä mitä olet jo saanut aikaiseksi, siitä saa voimaa jatkaa. 

Vierailija
5/9 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä projektinhallintatyökalu auttaa, esimerkiksi tuo edellä mainittu Trello. Pilko työ osiin ja anna vaiheille aikataulut. Kun kaikki on ylhäällä ja aikataulutettu, kognitiivinen kuormasi pienenee ja voit keskittyä tekemään itse työtä pala kerrallaan suunnitelman mukaan. Varaa aamusta tunti siihen, että teet ilman häiriöitä (sähköposti ja puhelin niin etteivät hälytä) aina kunkin päivän ykkösprioriteetiksi merkitsemääsi tehtävää niin ripeästi kuin mahdollista.

Pyydä palautetta ja tukea esimieheltäsi. Käykää projektisuunnitelmaa läpi yhdessä ja pohtikaa, mitä vaiheita voisit ulkoistaa.

Älä pysähdy tuskailemaan kiirettä vaan tartu aina seuraavaan vaiheeseen tai osaprojektiin kun yksi vaihe seisoo tai odottaa asiakkaan tms. kommenttia tai jonkun toisen ihmisen työpanosta. Päivitä työpäivän lopuksi projektityökalusi ja kiitä itseäsi edistyneistä osista. Sitten lopetat kyseisen päivän osalta, menet luontoon liikkumaan ja teet jotakin oikein mieleistä. Jos ajatukset illalla siirtyvät työhön, saat kirjoittaa ajatuksia muistiin 15 minuutin ajan mutta sitten tietoisesti laitat listan pois ja päätät palata siihen seuraavana aamuna.

Vierailija
6/9 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
7/9 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

It-alan hommissa joissa itse olen normaalitilanne. Tälläkin hetkellä teen 3:a projektia yhtä aikaa, jokaisessa niissä täytyy kerran viikossa demota asiakkaalle, miten työ on edennyt. Kyllähän sitä työtä 16-18 tuntia päivässä on pakko tehdä että selviää. Jaksan keskikaljan, energiajuoman ja rauhallisemmista ajoista haaveilun voimin. Ja sen, kun tiedän että näitä kovia paikkoja on ollut ennenkin ja aina olen selvinnyt.

Vierailija
8/9 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kun töihin joutuu niin jaksaminen loppuu...

Vierailija
9/9 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyse pelkistä työprojekteista vai sekä työ- että vapaa-ajanprojekteista?

Jos töissä on liikaa projekteja, voisi ensi alkuun olla fiksuinta sanoa asiasta esimiehelle. Kenties töitä voisi jakaa hieman muillekin työntekijöille? Jos tämä ei ole mahdollista, sinun pitää vain itse priorisoida. Vähiten tärkeät ja työläät projektit mappiin x odottamaan parempia aikoja, tärkeät ja pienitöiset listan ykköseksi. Sitten vaan hihat heilumaan, listaat kaikki projektit ja teet vaikka pari pikkuprojektia per päivä, välillä keskityt isompiin. Näin minä olen selviytynyt töissä tiukkoina aikoina. Se että saa edes jotain finaaliin, antaa uutta puhtia ja jaksaa taas puurtaa ”päättymättömien” projektienkin parissa.

Jos taas mukana on myös henkilökohtaisen elämän projekteja, työn ja vapaa-ajan ero täytyy olla selvä. Töissä stressaat vain työasioista ja kotona vain omista projekteista. Muuten menee pää sekaisin eikä lopulta pysty tekemään mitään. Mieti onko osa projekteista sellaisia että ne voisi laittaa tauolle hetkeksi kun hoidat tärkeimpiä pois alta. Näin itse selvisin ajanjaksosta, jolloin oli ylitöitä vaativa työ, opiskelujen loppuun saattaminen, kaksi pikkulasta ja vanhan talon remontti. Jälkikäteen hirvittää että miten edes lähdin tuohon rumbaan. Olin kyllä tosi rikki pitkään sen jälkeen ja kaikki muu elämä (parisuhde, ystävät, harrastukset) oli täysin katkolla.

Ja hei, on ihan ok myöntää että ei vaan jaksa kaikkea samaan aikaan. Parempi myöntää se ennen romahdusta kun sitten kun voimat loppuu. Kannattaa oman itsesi takia höllätä ja heittää pari projektia pois vaikka kuinka harmittaisi. Teet ne myöhemmin tai sitten annat niiden mennä menojaan.

Jaksamista!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan