Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla dominoiva vanhempi - miten hän on kontrolloinut sinua täysi-ikäisenä?

Vierailija
02.09.2019 |

En nyt mitään räikeitä psykopaatteja tarkoita, mutta hienovaraisempaa ”vahvaa” vanhempaa, jonka mielestä on vain yksi tapa elää, ja se on hänen tapansa. Keinoina on manipulointi ja syyllistäminen.

Esimerkkejä kaipaan, missä asioissa tätä tapahtuu?

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä.

Aikuistuvilla lapsillani on siis hallitseva isä. He eivät kestä isäänsä ja yritän tässä selvittää, miksi. Lapset itse eivät osaa selittää, eli painostus on niin hienovaraista ja manipulatiivista.

Juu, molemmilla lapsillani on sama kokemus: heitä ei rakasteta sellaisena kuin ovat.

Mun lapseni sanoo aina, että en hyväksy häntä sellaisena kuin hän on.

Mutta hän on mielestäni laiska, huono keskittymään ja tekemään läksyjä.

Joudun usein paistamaan, pakottamaan ja moittimaan. On lukiossa jo. Käyttää liikaa aikaa netissä ja liian vähän kirjojen parissa. Mua ärsyttää, kun numerot ovat huonoja.

Huonolla yo-todistuksella ei tee mitään. Esim enkun sanakokeesta sai juuri 5. Kirjoittaa ensi kevään

Phah. Oma äitini oli myös vastaavasti kontrolloiva ja vaativa. Se vain pahensi tilannetta. Vaati wilma-tunnuksia vaikka olin jo 18. En antanut. Äitini soitti rehtoria myöden lukion opettajia läpi ja luuli passittavani minut rehtorin puhutteluun. Menin pyynnöstä lukioikäsenä 18v rehtorin kansliaan ja rehtori vain totesi minulle, että äitini soitta raivoissaan koululle, mutta ikäni puolesta minun ei ole tunnuksia pakko antaa, mutta toivoisi ettei äitini enää hänelle jatkossa asiasta soittaisi. En antanut tunnuksia ja se oli kova pala äidille. Katkoin sen jälkeenkin kunnolla kireällä olleen napanuoran irti. 

Vuosia myöhemmin ollaankin äidin kanssa keskusteltu ja hän myöntää, että meni itsellä yli. N33

Vierailija
42/42 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko aikuistunit jos äiti pystyy vielä kontrolloimaan ja äidin puheilla on merkityztä.

Ei niillä puheilla ole merkitystä mutta mietipä omalle kohdalle että ihminen jolla on suuri asema elämässä niin kuin vanhemmilla tuppaa olemaan arvostelee kaikki valintasi ja yrittää päsmäröidä. Siinä voi valita että haluaako kaikken kohtaamisten olevan sitäeli todella raskasta vai lopetetaanko yhteydenpito. Ei mikään helppo valinta kun kyseessä oma lapsuudenperhe. Sopii myös kysyä, miten voisi kasvaa itsenäiseksi jos on joutunut olemaan vaikka 18v jonkun ohjailtavissa eikä ole saanut harjoitella päätöksentekoa omissa asioissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme