Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytys tätä kirjatonta koulua lapsilla. Opettajat tulostelee monisteita ja läksyt tehdään monisteisiin ja sitä paperia kannetaan

Vierailija
01.09.2019 |

Kotiin kädet väärällään ja aina on joku moniste hukassa ja opettajalta tulee Wilma-viestiä että läksyt tekemättä. Ja ne läksyt ois ollut tehtynä mutta kun se saamarin moniste taas! ...Jäi ehkä jonnekin toisen kirjan väliin tai kotiin pöydälle niiden tuhansien muiden monisteiden sekaan.

Onko tässä enää mitää järkeä! Täytyy joka aineelle ostaa joku kansio missä niitä monisteita pitää. Ja silti ne voi sieltä valua tai tippua jonnekin.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli yhtä onnistunut konsepti kuin "paperiton toimisto".

Vierailija
2/25 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöt on vedetty äärimmilleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös kauhea vaiva opettajalla etsiä tai tehdä itse joka juttuun joka tunnille joku moniste, mutta pakko jotain tehtäviä on olla, että oppii. Menee hirveästi aikaa. Kunta varmaan säästää jokusen lantin, mutta ei ole kivaa oppilaille eikä opettajalle.

Vierailija
4/25 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsilla on jokaisesta aineesta painetut oppikirjat. Helsinki.

Monisteita tulee harvoin ja nekin ovat ns. extraa.

Vierailija
5/25 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot varmaan jossain Westendissä

Vierailija
6/25 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo mutta helppo ratkaisuhan tuohon on. Kansio ja sitten reiät papereihin ja kansioon. Yksikin kansio riittää, erottelee esimerkiksi värillisillä papereilla eri aineiden monisteet.

Ja meillä oli koulussa kirjat niin kyllä niitä monisteita tuli silti mieletön määrä.

Vierailija
7/25 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaton koulu on opettajille ihan tolkuton työmaa. Palkkaa ei materiaalien tekemisestä makseta, joten se on kaikki omalla ajalla tehtävää työtä. Yhden hyvin suunnitellun monisteen tekemiseen menee vähintään tunti, jos teet sen kokonaan itse. Ensimmäisellä kerralla huomaa usein jotain korjattavaa ja työ pitää tehdä osittain uudelleen. Kirjoista kopioimalla homma sujuu tietysti vähän nopeammin, mutta se on tietysti laitonta ja jostain pitää hommata ne kirjat joita kopioida.

Vierailija
8/25 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Espoossa omien lasteni yläkoulussa sekä omalla työpaikallani alakoulussa on kirjat ja iPadit käytössä. Monisteita tulee harvakseltaan. Paljon myös tehdään padeilla sähköisesti kouluhommia. Omilla lapsilla koululta iPadit omassa käytössä, myös kotona. Ja ei, koulut eivät sijaitse Westendissä.

Vierailija
9/25 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oot varmaan jossain Westendissä

Westend sijaitsee Espoossa, ei Helsingissä.

Vierailija
10/25 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun teineistä toinen tekee noista palloja repun pohjalle ja toinen jemmaa niitä maton alle, sängyn alle, kirjahyllyyn tai sit vaan unohtaa ne jonnekin.

Vierailija
11/25 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo mutta helppo ratkaisuhan tuohon on. Kansio ja sitten reiät papereihin ja kansioon. Yksikin kansio riittää, erottelee esimerkiksi värillisillä papereilla eri aineiden monisteet.

Ja meillä oli koulussa kirjat niin kyllä niitä monisteita tuli silti mieletön määrä.

Näin meillä oli yläasteella! Oikeasti tosi hyvä tällaiselle unohtelijalle, aina oli jokaisen aineen paperit mukana, eikä tarvinnut muistaa ottaa mukaan kuin yksi kansio. Eri aineet eroteltiin välilehdillä.

Vierailija
12/25 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samaan aikaan kytätään kouluissa monistusmääriä. Mitään juurikaan ei saisi monistaa, ellei ole ihan pakko.

Vierailija
13/25 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs asiantuntija vasta lausui julkisuudessa että kirjat sopivat hyvin laiskoille ja mielikuvituksettomille opettajille. Minä kun kuvittelin että kirjat ovat sitä varten että opetus seuraa sujuvasti opetusssuunnitelmaa kun edetään kirjan mukaan.

Vierailija
14/25 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on kirjaton koulu? Siis julkinen ilmeisesti eikä esim. Montessori?

Oman lapseni koulussa on ainakin ihan normaalisti koulukirjat (onneksi).

Vierailija
15/25 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa minulle, että ei tämä ole totta! Kun viimeksi olen ollut opettajan sijaisensa muutama vuosi sitten, oli tarkoitus tehdä monisteita mahdollisimman vähän. Ne olivat tosin pieniä kouluja, jossa edistyneimmille oppilaillekin voitiin antaan opetttajanoppaan monisteen sijasta joku aiemman vuoden oppikirja lisätehtäväksi.

Paperiton avokonttori, jossa ei ole edes henkilökohtaisia työpisteitä kuten monissa valtion laitoksissa,  on työpaikkana itse Pi'run keksintö. Luulen, että yksikään kansanedustaja, johtaja tai muu päättävässä asemassa oleva ei sellaisessa paikassa ole.

Eri asia esimerkiksi Metsähallituksessa, jossa huomattava osa työstä tehdään maastossa eikä toimistossa.

Vierailija
16/25 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjaton koulu on opettajille ihan tolkuton työmaa. Palkkaa ei materiaalien tekemisestä makseta, joten se on kaikki omalla ajalla tehtävää työtä. Yhden hyvin suunnitellun monisteen tekemiseen menee vähintään tunti, jos teet sen kokonaan itse. Ensimmäisellä kerralla huomaa usein jotain korjattavaa ja työ pitää tehdä osittain uudelleen. Kirjoista kopioimalla homma sujuu tietysti vähän nopeammin, mutta se on tietysti laitonta ja jostain pitää hommata ne kirjat joita kopioida.

Ei ole laitonta kopioida opetukseen oppikirjoista.

Vierailija
17/25 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

By the book kirjoitti:

Mikäs asiantuntija vasta lausui julkisuudessa että kirjat sopivat hyvin laiskoille ja mielikuvituksettomille opettajille. Minä kun kuvittelin että kirjat ovat sitä varten että opetus seuraa sujuvasti opetusssuunnitelmaa kun edetään kirjan mukaan.

Laiska opettaja laittoi ennen  lapset tekemään ryhmätöitä ja etsimään itse tietoa. Minulle tulivat oppilaat siinä tilanteessa sanomaan, että "sinun pitää opettaa meitä". Olivat jo aikuisia, jotka olivat tulleet työelämästä ammattikouluun ja kokivat, että eivät saaneet itseopiskelusta mitään. Tämä tosin vuosikymmeniä sitten. 

Minä haluaisin keskustella sen 'asiantuntijan' kanssa tästä laiskan opettajan työtavasta.

Opetussuunnitelmat eivät nykyään etene kirjan mukaan, vaan kirja pitäisi olla oppimisen apuväline. Eihän sekään hyvä tapa ole, että esimerkiksi matematiikan kirjaa tehdään vaan aukeama / oppitunti varsinaisesti mitään oppimatta.

Kansio monisteille pitäisi olla itsestäänselvyys. Eikö niitä anneta kaikissa kouluissa?

Vierailija
18/25 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole laitonta kopioida opetukseen oppikirjoista.

On se laitonta, jos ope on hankkinut (yleensä omalla rahalla) yhden työkirjan, josta hän kopioi tehtävät lapsille.

Vierailija
19/25 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsilla myös. Tampere.

Vierailija
20/25 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin meillä on lapsella oppikirjat. Tosin aika monesta oppiaineesta kierrätyskirja, mitä ihmettelen, sillä ne kirjat ovat vanhan opetussuunnitelman mukaisia ja oman lapsen ikäluokka on ensimmäinen, joka menee yläkoulussa tätä uusinta opetussuunnitelmaa (kaiken järjen mukaan heillä pitäisi jokainen kirja olla uusi, koska vuotta vanhemmat menivät vielä vanhaa opetussuunnitelmaa).