Miten kunto ei vaan kasva vaikka liikkuu?
Vaihdoin auton puoli vuotta sitten pyörään koska se hajosi eikä ollut rahaa uuteen. Kun aloitin pyöräilemään, oli pyörämatka seitsemän tai viiden kilometrin päähän työpaikalle älyttömän raskas ja olin aina ihan hikinen kun tulin perille, ajaminen tuntui raskaalta. Lohduttauduin kuitenkin sillä, että kunto varmaan paranee ja homma muuttuu helpommaksi.
Nyt puolen vuoden päästä tilanne on edelleen sama, vaikka olen pyöräillyt tuon matkan joka päivä puolen vuoden ajan, paitsi sunnuntaisin. Lisäksi olen pyöräillyt kauppaan kolmen kilometrin päähän muutamana päivänä viikossa.
Miksi liikunta ei toimi minuun?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viiden kilometrin matkan polkee 10-15 minuutissa. Ei siinä ajassa mitään kuntovaikutusta tule.
No en minä, minulla menee 40 minuuttia suuntaansa, hengästyn ja hiki virtaa. Kyllä, olen rapakunnossa, mutta miksi liikunta ei auta?
Eikö yli tunnin päivittäinen liikunta näy missään? Masentavaa. -Ap
Menet liian kovalla teholla, pelkkä maksimisykkeellä kiiruhtaminen ei kasvata kuntoa. Ala liikkua muutenkin, pelkkä hyötyliikunta ei riitä.
Jos polkee 5 km 40 minuutissa niin ei mene liian kovalla teholla. Ei mene minkäänlaisella teholla. Miten noin hitaasti pystyy edes polkemaan?
Ei se vauhti vaan syke. Jos ap lähtee heti niin täysillä kuin vain pystyy ja menee koko matkan sykkeet tapissa, pyöräily rasittaa eikä kasvata kuntoa. Ihmettelen kyllä myös, miten tuo 5km/40min on mahdollista.
Tuokin liikunta on arjen muun rasituksen ohella liikaa, et palaudu?
personal rainer kirjoitti:
Ruokavalio, treeni ja lepo. Siinä on pyhä kolminaisuus jonka täytyy olla balanssissa jotta kunto nousisi. Monella tökkii juurikin ruokavalio.
Aika moni laiminlyö treeni-innossaan levon.
Joskus sanottiin että lihas kasvaa levossa.
Kova reeni tarvii vastapainoksi palauttavia päiviä, jolloin käy vaikka vain kävelyllä matalilla sykkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Mäkkäri ja mehu pois jo alkuun ja heti, ne tuhoavat kaikki tulokset koska sokerit hurahtavat sisällesi. Tuossa yksi syy, toinen on se sama junnaus, tarviit eloisaa vaihtelua ja kiihdyttelypyräyksiä.
Naruhyppele 100 vaikka pvä.
Mikään mehun juominen ei estä kuntoa kohoamasta eikä kerran viikossa mäkissä käyminen. Etenkään salaatin syönti siellä. Mehuakin juo varmaan aika moni huippukunnossa oleva ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilet 5 km 40 minuutissa? Oletko varmasti mitannut matkan ja ajan oikein? Hyväkuntoinen nimittäin kävelee saman matkan samassa ajassa, jos matkalla ei ole pitkiä odotteluja liikennevaloissa tms.
Jos matka ja aika ovat varmasti oikein, niin todennäköisesti olet niin huonossa kunnossa, että mainittu päivittäinen liikunta on sinulle liikaa. Kuntosi ei pääse kasvamaan, koska sinulla on päällä jonkinlainen ylirasitustila.
Tuohon sisältyy aika omasta ovesta työpaikan ovelle, sisältää siis myös pyörän hakemisen varastosta ja sen lukitseminen työpaikalla ja kulun työpaikan pyörävarastosta omalle työpisteelle. Todellinen ajoaika lienee noin 30 minuuttia. Matkalla on liikennevaloja ja mäkiä, joissa joudun taluttamaan. -Ap
Meneekö tosiaan sama aika tuon matkan polkemiseen kuin alussakin? Itse olen huomannut että jalat ei menee enää yhtä hapoille enkä hengästy niin paljon kun olen pyöräillyt töihin jonkin aikaa. Myös vauhti on parantunut. Kehitys tapahtuu hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
personal rainer kirjoitti:
Ruokavalio, treeni ja lepo. Siinä on pyhä kolminaisuus jonka täytyy olla balanssissa jotta kunto nousisi. Monella tökkii juurikin ruokavalio.
Aika moni laiminlyö treeni-innossaan levon.
Harrastan paljon liikuntaa, olen hyvässä kunnossa ja ehkäpä siitä syystä vähemmän hyväkuntoiset tutut tulevat kovin mielellään kertomaan liikuntajuttuja aina kun aloittavat sen kausittaiseksi jäävän kuntokuurinsa. Samat virheet toistuu aina, joka ikinen kerta ja kertojasta riippumatta: aivan tolkuttomia usean päivän treeniputkia (yhdellä sankarilla kuusi päivää!), liikunnan todellinen rasittavuus kyseenalainen (kesto 15-30min), levon määrä olematon, palautuminen ja kehonhuolto onnetonta ja ruokatottumukset aivan päin mäntyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkkäri ja mehu pois jo alkuun ja heti, ne tuhoavat kaikki tulokset koska sokerit hurahtavat sisällesi. Tuossa yksi syy, toinen on se sama junnaus, tarviit eloisaa vaihtelua ja kiihdyttelypyräyksiä.
Mikään mehun juominen ei estä kuntoa kohoamasta eikä kerran viikossa mäkissä käyminen. Etenkään salaatin syönti siellä. Mehuakin juo varmaan aika moni huippukunnossa oleva ihminen.
Kyllä se kerta viikkoonkin alkaa vaikuttaa, etenkin silloin, jos muina päivinä ruokavalio ei ole järjin hyvin suunniteltu. Pikaruokaravintolan salaattiannoksessakin voi helposti olla lähemmäs 1000 kaloria - sen jos vetää vielä tuplana, niin se on jo aika tuju ateria. Siihen kun lisää päälle kaikki muu mitä päivän aikana nauttii, niin ei ole mikään ihme, jos kroppa on tukossa ja homma ei luista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kerta viikkoonkin alkaa vaikuttaa, etenkin silloin, jos muina päivinä ruokavalio ei ole järjin hyvin suunniteltu. Pikaruokaravintolan salaattiannoksessakin voi helposti olla lähemmäs 1000 kaloria - sen jos vetää vielä tuplana, niin se on jo aika tuju ateria. Siihen kun lisää päälle kaikki muu mitä päivän aikana nauttii, niin ei ole mikään ihme, jos kroppa on tukossa ja homma ei luista.
Täytyy olla jokin erikoisherkkä allergiakeho, jos ei peruskuntoon saa yhtään parannusta päivittäisellä liikunnalla, vaikka ruokavalio ei olekaan loppuun saakka hiottu. Ei kai tässä nyt kuitenkaan puhuta mistään huippu-urheilijan kuntoon pääsemisestä eikä laihdutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kohoa. On tässä muutama vuosi treenailtu 10-15 tuntia viikossa. Mitään muuta kehitystä ei ole tapahtunut kuin lihonut 10kg ja en jaksa puoliakaan siitä mitä aloittaessa. Aloittaessa jaksoin kyykätäkkin 60kg ja nyt on tangossa 10kg. Hauskäännöstä on joutunut tiputtamaan lähes 10kg 2 vuoden takaisesta. Aina on väsynyt ja uupunut. Pyöräilyä en edes koita enää. Tiedän että 2km jälkeen on reidet maitohapoilla.
Olet ajanut itsesi ylikuntoon. Tiputa treenimäärä nopeasti korkeintaan kolmannekseen ja sekin kevyttä palauttavaa liikkumista, ei missään tapauksessa salitreeniä vähään aikaan.
😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kohoa. On tässä muutama vuosi treenailtu 10-15 tuntia viikossa. Mitään muuta kehitystä ei ole tapahtunut kuin lihonut 10kg ja en jaksa puoliakaan siitä mitä aloittaessa. Aloittaessa jaksoin kyykätäkkin 60kg ja nyt on tangossa 10kg. Hauskäännöstä on joutunut tiputtamaan lähes 10kg 2 vuoden takaisesta. Aina on väsynyt ja uupunut. Pyöräilyä en edes koita enää. Tiedän että 2km jälkeen on reidet maitohapoilla.
Olet ajanut itsesi ylikuntoon. Tiputa treenimäärä nopeasti korkeintaan kolmannekseen ja sekin kevyttä palauttavaa liikkumista, ei missään tapauksessa salitreeniä vähään aikaan.
😂
Ei tuossa ollut mitään naurettavaa. Kommenttia ei selvästikään oltu tarkoitettu ap:lle, vaan lainatulle kirjoittajalle, joka kertoi harrastavansa liikuntaa 10-15 tuntia viikossa, mutta kunnon vain huononevan koko ajan. Hänen kertomuksensa sopii selvästi ylirasituatilaan, jota yleisesti kutsutaan ylikunnoksi, vaikka nimitys onkin harhaanjohtava.
Mulla on vähän samaa vaivaa. Olen aina inhonnut liikuntaa ja muistan jo lapsena, että kouluun pyöräily oli raskasta eikä kunto juuri kohonnut koskaan. Muut lapset jaksoivat pahimmat ylämäet lähes puuskuttamatta ja mä talutin aina ja olin aivan kuoleman kielissä 😃
Nykyään sama homma. Jo pieni puolen tunnin pyöräily nostaa sykkeet 170-180, samoin hölkkä/hiihtoa jos erehtyy harrastamaan niin koko päivän saa kärsiä väsymyksestä.
Kävelylenkillä, vähänkin nopeammalla saan 140-155 helposti.
Mutta olen huomannut, että kun hiljaa kävelen, niin se kunto on noussutkin. Niin että se syke on siellä 120-130 tuntumassa. Sellaisia pitkiä huomaamattomia lenkkejä, esim vieraassa kaupungissa ihmetellen ja katsellen maisemia. Niistä ei mene voimat niin, että koomailee vaan virkistyy ja seuraavana päivänä jaksaakin paremmin taas. Rapakuntoinen olen.