Miten kunto ei vaan kasva vaikka liikkuu?
Vaihdoin auton puoli vuotta sitten pyörään koska se hajosi eikä ollut rahaa uuteen. Kun aloitin pyöräilemään, oli pyörämatka seitsemän tai viiden kilometrin päähän työpaikalle älyttömän raskas ja olin aina ihan hikinen kun tulin perille, ajaminen tuntui raskaalta. Lohduttauduin kuitenkin sillä, että kunto varmaan paranee ja homma muuttuu helpommaksi.
Nyt puolen vuoden päästä tilanne on edelleen sama, vaikka olen pyöräillyt tuon matkan joka päivä puolen vuoden ajan, paitsi sunnuntaisin. Lisäksi olen pyöräillyt kauppaan kolmen kilometrin päähän muutamana päivänä viikossa.
Miksi liikunta ei toimi minuun?
Kommentit (34)
Viiden kilometrin matkan polkee 10-15 minuutissa. Ei siinä ajassa mitään kuntovaikutusta tule.
Se pyöräilymatka ei riitä kunnon kohoamiseen. Ehkä se on liian yksipuolista, ei rasita tarpeeksi, ei kestä riittävän pitkään yhtäjaksoisesti. Kai harrastat muutakin liikuntaa?
Syynä on kurmituksen pysyminen samana jolloin elimistö vaan jumittuu sietämään tuon määrän liikuntaa. Kohottaaksesi kuntoa tulee sinun polkea vaikka joka kolmas pylväänväli teholla ja laskea tehot välillä. Vaihtelu on avain. Pyrähdykset auttavat.
Vierailija kirjoitti:
Viiden kilometrin matkan polkee 10-15 minuutissa. Ei siinä ajassa mitään kuntovaikutusta tule.
No en minä, minulla menee 40 minuuttia suuntaansa, hengästyn ja hiki virtaa. Kyllä, olen rapakunnossa, mutta miksi liikunta ei auta?
Eikö yli tunnin päivittäinen liikunta näy missään? Masentavaa. -Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minä, minulla menee 40 minuuttia suuntaansa, hengästyn ja hiki virtaa. Kyllä, olen rapakunnossa, mutta miksi liikunta ei auta?
Menet liian kovalla teholla, pelkkä maksimisykkeellä kiiruhtaminen ei kasvata kuntoa. Ala liikkua muutenkin, pelkkä hyötyliikunta ei riitä.
Kosk tuollainen matka ei ole kerrassa mitään. Sitten kun poljet 30 km puolen vuoden ajan päivittäin niin alkaa tulla tulosta. Ihminen kävelee perusterveenä 8 tuntia päivässä, kutan meidän metsästäjä-esi-isämmekin tekivät kymmeniä tuhansia vuosia. Oletko normaalipainoinen, mitä syöt ja nukutko tarpeeksi. Juotko viinaa ja röökaat?
Ei se kohoa. On tässä muutama vuosi treenailtu 10-15 tuntia viikossa. Mitään muuta kehitystä ei ole tapahtunut kuin lihonut 10kg ja en jaksa puoliakaan siitä mitä aloittaessa. Aloittaessa jaksoin kyykätäkkin 60kg ja nyt on tangossa 10kg. Hauskäännöstä on joutunut tiputtamaan lähes 10kg 2 vuoden takaisesta. Aina on väsynyt ja uupunut. Pyöräilyä en edes koita enää. Tiedän että 2km jälkeen on reidet maitohapoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräily on aika jumittavaa liikuntaa tunninkestoisena päivässä. Mutta poljet ehkä tehottomasti ja tasaisesti jolloin sydänlihas ei kehity ja verta ei pumpata lihaksiin enemmän joten tilanne asettunut samaan rasitukseen. Tarviit ihan muuta liikuntaa tuon lisäksi.
Pyöräilet 5 km 40 minuutissa? Oletko varmasti mitannut matkan ja ajan oikein? Hyväkuntoinen nimittäin kävelee saman matkan samassa ajassa, jos matkalla ei ole pitkiä odotteluja liikennevaloissa tms.
Jos matka ja aika ovat varmasti oikein, niin todennäköisesti olet niin huonossa kunnossa, että mainittu päivittäinen liikunta on sinulle liikaa. Kuntosi ei pääse kasvamaan, koska sinulla on päällä jonkinlainen ylirasitustila.
Kyllä se kunto varmaan tulee kasvamaan ajan mittaan, kun jatkaa vain.
Olen itse huomannut, että lihastreeni eli voimaharjoittelu esim. painojen kanssa kohottaa kestävyyttä vielä enemmän kuin aerobinen liikunta. En oikein tiedä miten tämä selittyy ja onko yksilöllistä. Aineenvaihdunta ainakin vilkastuu lihasmassan lisääntymisen myötä ja kehonhallinta parantuu.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Jos adrenaalit on väsyneet liikunta ainoastaan väsyttää. Tähän löytyy luontaislääke.
Vierailija kirjoitti:
Ei se kohoa. On tässä muutama vuosi treenailtu 10-15 tuntia viikossa. Mitään muuta kehitystä ei ole tapahtunut kuin lihonut 10kg ja en jaksa puoliakaan siitä mitä aloittaessa. Aloittaessa jaksoin kyykätäkkin 60kg ja nyt on tangossa 10kg. Hauskäännöstä on joutunut tiputtamaan lähes 10kg 2 vuoden takaisesta. Aina on väsynyt ja uupunut. Pyöräilyä en edes koita enää. Tiedän että 2km jälkeen on reidet maitohapoilla.
Olet ajanut itsesi ylikuntoon. Tiputa treenimäärä nopeasti korkeintaan kolmannekseen ja sekin kevyttä palauttavaa liikkumista, ei missään tapauksessa salitreeniä vähään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Kosk tuollainen matka ei ole kerrassa mitään. Sitten kun poljet 30 km puolen vuoden ajan päivittäin niin alkaa tulla tulosta. Ihminen kävelee perusterveenä 8 tuntia päivässä, kutan meidän metsästäjä-esi-isämmekin tekivät kymmeniä tuhansia vuosia. Oletko normaalipainoinen, mitä syöt ja nukutko tarpeeksi. Juotko viinaa ja röökaat?
Normaalipainoinen. Syön mielestäni ihan tavallista ruokaa työpaikkojen ruokaloissa. Iltaisin juon mehua, sunnuntaina käyn yleensä Mäkkärillä, koska se on vieressä, mutta koetan ottaa siellä salaatin, tai yleensä kaksi koska muuten en jaksa koko päivää. Nukun epäsäännöllisesti, mutta mielestäni riittävästi, keskiarvo on noin 8h vuorokausi, joskin en tiedä vaikuttaako se, että se saattaa olla toisena yönä 4 ja toisena 12 tuntia. En juo enkä polta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalipainoinen. Syön mielestäni ihan tavallista ruokaa työpaikkojen ruokaloissa. Iltaisin juon mehua, sunnuntaina käyn yleensä Mäkkärillä, koska se on vieressä, mutta koetan ottaa siellä salaatin, tai yleensä kaksi koska muuten en jaksa koko päivää. Nukun epäsäännöllisesti, mutta mielestäni riittävästi, keskiarvo on noin 8h vuorokausi, joskin en tiedä vaikuttaako se, että se saattaa olla toisena yönä 4 ja toisena 12 tuntia. En juo enkä polta.
Tämä siis Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilet siis hidasta kävelyvauhtia. Ei se ole mitään liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menet liian kovalla teholla, pelkkä maksimisykkeellä kiiruhtaminen ei kasvata kuntoa. Ala liikkua muutenkin, pelkkä hyötyliikunta ei riitä.
Jos polkee 5 km 40 minuutissa niin ei mene liian kovalla teholla. Ei mene minkäänlaisella teholla. Miten noin hitaasti pystyy edes polkemaan?
Mäkkäri ja mehu pois jo alkuun ja heti, ne tuhoavat kaikki tulokset koska sokerit hurahtavat sisällesi. Tuossa yksi syy, toinen on se sama junnaus, tarviit eloisaa vaihtelua ja kiihdyttelypyräyksiä.
Naruhyppele 100 vaikka pvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sä haluat paremman kunnon niin pitää vain kuntoilla enemmän. Kun ihminen liikkuu tunnin, niin vasta sitten kehossa käynnistyy se kalorinpolttokoneisto kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos polkee 5 km 40 minuutissa niin ei mene liian kovalla teholla. Ei mene minkäänlaisella teholla. Miten noin hitaasti pystyy edes polkemaan?
Mietin samaa. Itsellä meni 45 minuuttia kun kävelin ja hölkkäsin 5km matkan rapakuntoisena. Mutta jos ap polkee jollakin monivaihteisella pyörällä pienellä vaihteella? Sillain kuin nuo nuoret tuolla menevät, jalat sotkevat tuhatta ja sataa mutta matka ei etene.
Kyllä se nousee
Usko pois
Jatka vaan
Tsemppiä!