Entinen pitkäaikaistyötön - miten työllistyit ?
Olettaisin että palstalla on myös entisiä pitkäaikaistyöttömiä tai ainakin sellaisia tuntevia. Joten nyt kiinnostaisi tietää, että miten onnistuit pääsemään takaisin töihin pitkän työttömyyskauden jälkeen. Tässä kun jatkuvasti tulee vastaan juttuja työnantajien nirsoilusta ja haluttomuudesta palkata pitempään työttömänä olleita, niin miten ihmeessä onnistuit vakuuttamaan työnantajan siitä, että sinut kannattaa palkata
Kommentit (49)
Ovatko nämä tarinat todella totta!
Olen luullut, etteivät työttömät pääse enää koskaan töihin ja että kaikki työpaikat ovat alipalkattuja.
Tai näin ainakin työttömät ovat kertoneet ympäriinsä ja mediat ja keskustelupalstat,
aivan mieletön vaikerrus käynnissä.
Oli suuri ilo lukea noita onnistumis tarinoita.
Kyllä työtä tekevälle löytyy.
Taitaa olla vain laiskuutta, työn vieroksuntaa, suurimmalla osalla työttömistä.
Kouluttauduin lähihoitajaksi ja sain vakipaikan 49-vuotiaana
Otin itseäni niskasta kiinni ja menin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko nämä tarinat todella totta!
Olen luullut, etteivät työttömät pääse enää koskaan töihin ja että kaikki työpaikat ovat alipalkattuja.
Tai näin ainakin työttömät ovat kertoneet ympäriinsä ja mediat ja keskustelupalstat,
aivan mieletön vaikerrus käynnissä.Oli suuri ilo lukea noita onnistumis tarinoita.
Kyllä ne mediavalitukset on työnantajien juttuja, kun mikään ei kelpaa ja plaa plaa.
Opiskrlin 3 vuotta taloushallintoa ja menin aluksi surkeilla palkoilla ja ehdoilla töihin. Tein 3 pv viikkoa yms. Työmatka nieli palkan, mutta sieltä pikku hiljaa kiipesin nykyiseen vakkarivirkaani 3000kk palkalla ja pidän työstäni tosi paljon.
Soitin erääseen firmaan, sanoi että tuleppa huomenna, olen ollut ko. firmassa 15v.
Työkkärin täti ehdotti työkkärin kurssia, hain ja pääsin. Kyseessä oli rekrytointikurssi, eli sain vakipaikan koulutuksen jälkeen.
Juttelin työkkärissä, että haluaisin tehdä jotain ja pääsisinkö lähistön kouluun työkokeiluun. Virkailija puhui mut ympäri, että ostaa mulle työhönvalmentajan, joka hakisi mun kanssa työpaikkaa yrityksistä. Suostuin ja sain oikean työpaikan omalta alaltani, kiitos valmentajalle.
Vierailija kirjoitti:
Juttelin työkkärissä, että haluaisin tehdä jotain ja pääsisinkö lähistön kouluun työkokeiluun. Virkailija puhui mut ympäri, että ostaa mulle työhönvalmentajan, joka hakisi mun kanssa työpaikkaa yrityksistä. Suostuin ja sain oikean työpaikan omalta alaltani, kiitos valmentajalle.
Työhönvalmentajan kautta täälläkin :)
Luulin sen olevaan yhtä turhaa kuin kaikki muutkin työkkärin jutut mutta väärässä olin. Töitä löytyi melkein heti.
Opiskelin toisen ammatin. Viimeisen harjoittelun aikana sain ensimmäisen hakemani paikan. Olisinpa vaan uskaltanut hakea alalle aiemmin..
Menin työkkärin kautta työvoimakoulutukseen ja kun koulutus oli ohi soitettiin samana päivänä töihin paikkaan jossa olin ollut harjoittelussa. Opiskelukaverit pääsivät myös töihin suurin osa. Laitoshuoltajiksi sairaalaan.
Tuota kautta löytynyt kaksi hyvää (peräkanaa) ja toiseen jäin.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin uuden ammatin matalapalkka-alalle. Sen jälkeen töitä on toistaiseksi riittänyt, muuta toimeentulo on aika samaa luokkaa kuin työttömänä. Silti pidän parempana käydä töissä
Mitä te oikein saatte tukia työttömänä?
Minulle tulee 490 työttömyystukea ja 180€ asumistukea. Minulla jäi ennen 100€ käyttörahaa kuukaudessa. Jouduin muuttamaan soluhuoneeseen, jotta pystyn elämään. Mitään ylimääräistä ei ole. Oleskelen kotona.
Toivon pääseväni töihin.
Kävin työkkärin kustantaman kurssin ja siihen liittyvän työharjoittelun ja sinne sitten ottivat töihin eivätkä kuulemma luopuisi enää mistään hinnasta. Kurssi oli siis ihan oikeisiin töihin kouluttava eikä mikään höpöhöpökurssi, eli on siellä työkkärissä ainakin ennen ollut ihan hyviäkin kursseja.
Valmistuin ja töitä ei saanut. Kelpasin sitten töihin kun minusta sai palkkatukea. 8 kuukautta palkkatuella töissä ja heti perään 8 kuukauden pätkätyö. Nyt olen ollut 3 kuukautta työttömänä. Olisipa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli työllistymissuunnitelmassa soveltuva rekrytilaisuus tiettyyn päivämäärään mennessä. En löytänyt oikein mitään soveltuvaa, joten piti katsoa avoimin mielin mikä lähellä olevista rekryistä olisi sellaiseen työhön, mitä suinkin pystyisin kuvittelevani tekeväni. Menin rekrytilaisuuteen jossa kerrottiin pysäköinninvalvojan työstä. Tilaisuuden jälkeen oli mahdollisuus pikahaastatteluun ja käytin sen tilaisuuteni hyväkseni. Olin ollut jo vuosia työtön ja ajattelin, että saanhan tästä haastattelukokemuksen jos en muuta. Tavallisissa hauissa en päässyt edes haastatteluihin, tai ainakaan joka vuosi.
Meitä oli kymmeniä siellä jonottamassa haastatteluun, joten joutuihan siinä odottelemaan. Haastattelussa kerroin, että olin tullut avoimin mielin tutustumaan tähän työhön ja toivon, että minuunkin voidaan suhtautua avoimin mielin. Olen ollut tuolla nyt töissä 1,5 vuotta ja esimieheni muistaa tämän vieläkin.
Olin siis avoimin mielin tutustumassa työhön, josta en todellakaan ollut haaveillut. Sain suoraan toistaiseksi voimassaolevan työsopimuksen. Pitkän työttömyyteni vuoksi työnantaja sai minusta 30% palkkatukea ensimmäisen vuoden ajalta. Työ ei ole ollut niin kauheaa kuin mitä etukäteen pelkäsin, enimmäkseen olen viihtynyt todella hyvin.
Olin töihin päästessäni melkein 48-vuotias. AMK:sta valmistuin 42-vuotiaana joten oli siinä ehtinyt olla jo riittämiin työttömyyttä, palkkatukityötä ja osa-aikaista ja lisää työttömyyttä. Aloin olla jo todella lannistunut ja epätoivoinen. Nyt on sentään vakituinen työ joka ei edes ole suhdanteista riippuvainen ja joka ei varmasti siirry Kiinaan. Pystyn vähän paremmin suunnittelemaan tulevaisuutta kun on säännöllinen tulo. Olin tippumassa työmarkkinatuelle, joten siihen verrattuna tämä reilun parin tonnin palkka tuntuu ihan ruhtinaalliselta.
En tiedä jaksanko olla tässä eläkeikään asti. Tämä ala on vähän sellainen, että ihmisiä tulee ja menee. Mutta tänä kesänä oli ensimmäinen täysi loma ja talvilomakin on tulossa. Työhistoriani on niin repaleinen etten ole varma onko minulla koko elämässäni ollut talvilomaa! Tunnen kuitenkin olevani nyt edes jollain tavalla tämän yhteiskunnan jäsen, toisin kuin silloin pitkäaikaistyöttömänä. Työ ei ole todellakaan arvostettua, mutta minulle tämä on parempi vaihtoehto kuin olla työttömänä toisten elätettävänä.
Tämä nyt ei ehkä ole kauhean rohkaiseva esimerkki kun tekemäni työ ei nyt niin hohdokasta ole. Mutta voin vakuuttaa, että pitkän työttömyyden jälkeen sitä on jo pienestä iloinen! Ei haittaa että on vuorotyö ja että arkipyhät ei ole mitään palkallisia lomapäiviä ja lomarahojakaan meillä ei ole. Työ on kuitenkin aika itsenäistä ja enimmäkseen suhailen ympäriinsä radiota kuunnellen ihan hyvissä fiiliksissä.
30% palkkatukea saa kun olet ollut alle vuoden työttömänä. Eli et siis ollut pitkäaikaistyötön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työhönvalmentajan kautta täälläkin :)
Luulin sen olevaan yhtä turhaa kuin kaikki muutkin työkkärin jutut mutta väärässä olin. Töitä löytyi melkein heti.
Mikä on työhönvalmentaja? Kuinka kauan tulee olla työtön, että sellaiselle pääsee? Mikä tulee olla koulutuspohja?
Olin pitkään työtön valmistumisen jälkeen, en päässyt yhteenkään haastatteluun. Hain sitten epätoivoisena kaikkia mahdollisia harjoittelupaikkoja, palkattomia luonnollisesti. Vihdoin pääsin erääseen pieneen yritykseen, jonka huomasin pian hoippuvan konkurssin partaalla. Harjoittelun jälkeen jäin töihin sinne nälkäpalkalla ja työkkärin palkkatuella. Kun palkkatuki loppui, sain välittömästi potkut. Maksamattomia palkkoja jouduin perimään viranomaisten avustuksella.
Sen verran sain kuitenkin työkokemusta, että pääsin CV-netin kautta haastatteluun ja sain oikean työpaikan. Joka tosin sekin meni alta vuoden kuluttua, mutta se on jo toinen tarina...