Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

13 v tyttöni huono hygieniä. Äskettäin selvisi ettei ole suihkussa käyntien yhteydessä pessyt hiuksiaan eikä vaihtanut alusvaatteita

Vierailija
01.09.2019 |

Mikä selittää kutinan alaosastossa ja rasvaiset hiukset, ihmettelinkin jo asiaa kun kuitenkin käy suihkussa kahdesti viikossa + saunapäivä päälle ! Ei myöskään vaihda päälllisvaatteitaan kunnes sanon että tuo t-paita on ihan tahrainen, se on ollut sinulla jo monta päivää, laita se pesuun eikä käytä ostamaani dödöä joka yhdessä valittiin.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin olla melkein tuossa iässä kun itse jopa nukuin likaiset vaattee päällä ja kengätkin jalassa. Oli kesä ja mökillä ei olut niin väliä, päivät touhusin ulkona ja väsytti niin iltaisin etten jaksanut vaivautua :D Äiti kun huomasi yksi aamu kengän pikistävän peiton alta...loppui siihen.

Vierailija
22/37 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taapero hieroo ruokaa hiuksiinsa, joten kyllä se pestävä on, ettei näytä sossulapselta. Mutta muutoinkin pesisin 4–5 kertaa viikossa, jotta alusta asti syntyy käsitys puhtaudesta ja pesutapa. Muuten saa sen kanssa teininä vängätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuus. Valvonta auttaa

Vierailija
24/37 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itse olin tollainen 13-vuotiaana, kun olin erittäin masentunut. Nalkutus vain pahensi omaa itseinhoa. Yritä jutella rakentavasti teinin kanssa ja yrittäkää löytää ratkaisu (ja ehkä teinikin kertoo todellisen syyn huonoon hygieniaan). Älä ainakaan ala huutamaan ja kutsumaan kuvottavaksi. 

Vierailija
25/37 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli myös ongelmia 12v lapsella hygienian kanssa kun isänsä luona asuessa ei sitä oppinut. Lastenpsykiatrisen ohje oli että joka toinen päivä riitti 12 vuotiaana ja päivittäinen vaatteiden vaihto, mutta teini-iässä on peseydyttävä päivittäin.

Vierailija
26/37 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakotat kuukauden kunnes tulee pesut tavaksi

Vierailija
27/37 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 13v tyttö käy joka päivä suihkussa ja pesee aina myös hiuksensa. Ihan itse haluaa käydä kun inhoaa nihkeistä olotilaa. Lisäksi urheilee paljon ja treenien jälkeen menee heti suihkuun. Sen sijaan 15v poikaa saa patistella ja muistutella jatkuvasti, huoh.

Vierailija
28/37 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä jokin maalaisten ongelma? 

Olen tehnyt sijaisuuksia yläkoulussa Helsingissä vuosikausia sivutyönä ja koskaan en ole törmännyt haisevaan tai likaiseen oppilaseen. 

Erityisluokilla näitä kuulemma on, mutta ei tavallisia nuoria tavallisista perheistä. Siis teistä on täysin normaalia, että normaali teini ei käy normaalisti pesulla (sic.)

"maalaisten" ongelma???   Onpas tyhmä kommentoija.

Kyllä murrosikä ja rasvaiset hiukset ovat niin kaupunkilaisten kuin maalaistenkin juttu, eikä se edes ole mikään ongelma vaan kuuluu ikään.

Itse olen ollut opettajana Helsingissä kymmeniä vuosia ja nähnyt monenlaista. Rasvainen leti kuuluu kuvioon tytöillä kja varsinkin pojilla. Oma poikani on jo vuoden ollut  sitä mieltä etä shampoopesu on turhaa eikä hiuksia pidä pestä shampoolla lainkaan. Kuuma vesi riittää. Ja kumma kyllä, pojan pitkät hiukset eivät enää rasvoitu niinkuin aiemmin, ei näytä rasvaiselta.

Itse olen aina pessyt hiukseni vain kerran viikossa, ja suihkussa käyn ehkä pari kertaa viikossa jos tunnen likaiseksi. Alapesu tietysti joka kerta vessassa käydessä.

Vierailija
29/37 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositus kyllä on että atooppinenkin iho pestään päivittäin, mutta ei tietenkään millään saippuoilla. Ja kunnon rasvaus heti pesun jälkeen. Iho kärsii jos aina vaan laittaa uutta rasvaa vanhan päälle.

Vierailija
30/37 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on ehkä nyt jotain ahdistumista omasta muuttuvasta kehosta ja kapinointia aikuistumista vastaan. Tai sit hän ei vaan tajua, miten ikävältä rasvaiset hiukset näyttää..

Muistutat vaan peseytymisestä ja vaatteiden vaihtamisesta niin kauan että oppii. Alakerta pitää pestä joka päivä vedellä, mieluiten aamulla ja illalla. Hiukset pestään shampoolla koska muuten ne rasvoittuu, ja hotioaineet latvoihin ettei takutu. Hampaat tulee myös muistaa harjata!

Etkä päästä sitä ovesta ulos ennen kuin on puhtaat vaatteet päällä! Jos käyt keräämässä iltaisin likaiset vaatteet pois tytön huoneesta niin se ei voi enää pukeutua niihin.

Likaiset teinitytöt joutuu varsinkin muiden tyttöjen pilkan kohteeksi. Tiedän, koska olin itse aikoinani tämä likainen tyttö ja mulle naurettiin koska olin rasvainen ja haisin hieltä. Kantapään kautta opin.

Minulla oli tämä ja juurikin tuossa 13-vuotiaana kun murrosikä oikein todella lähti käyntiin. En halunnut sitä muutosta vaan halusin vielä roikkua lapsuudessa kiinni ja siihen liittyi juuri peseytymisen välttely ja välinpitämättömuus kunnollisista, puhtaista ja ehjistä vaatteista. Lapsena kun ei sellaisesta vielä niin tarvinnut piitata ja sitä halusin vielä jatkaa. Ja äitikin antoi minun jatkaa sitä tiettyyn rajaan asti ja sitten sanoi kerran tiukasti ja suoraan, että haisen hieltä ja minun kuuluu pitää parempaa huolta hygienistani.

Ja se auttoi ainakin minua. Aloin käydä suihkussa ja vaihtaa vaatteita ja kyllä se murrosikäahdistuskin siitä hellitti.

Vierailija
31/37 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka kyselee 13 vuotiaan hygieniasta täällä. Ettei olisi asialla joku pedofiili joka yrittää saada keskustelua aikaan nuorista.

32/37 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suositus kyllä on että atooppinenkin iho pestään päivittäin, mutta ei tietenkään millään saippuoilla. Ja kunnon rasvaus heti pesun jälkeen. Iho kärsii jos aina vaan laittaa uutta rasvaa vanhan päälle.

Juuri näin.

Vierailija
33/37 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiskuus. Valvonta auttaa

Juuri näin. Muistutat asiasta päivittäin ja valvot, että vaihtaa puhtaat alusvaatteet /sukat päivittäin ja muut vaatteet tarpeeksi usein. Kysyt, onko varmasti hiukset pesty ja dödöä käytetty. Muostutat varmuuden vuoksi myös ha,paiden pesusta aamuin illoin. Ei varmaan mene kauaa kunnes tyttö alkaa ihan itse huolehtia peseytymisestään. Ei tosiaan tarvitse mitään masennusta tai adhd-ongelmaa olla, ihan normaalia että murrosiän alkuvaiheessa vielä on hygienia-asiat hakusassa.

Vierailija
34/37 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme tyttöä ja keskimmäinen oli murrosiän alussa juuri tuollainen. Eli vaatteet jäi vaihtamatta, suihkuun ei olisi millään halunnut mennä, hiukset rasvaiset ja hikikin haisi. Meni sitten pikkuhiljaa ohi ja sen jälkeen ihan normaalisti hoidettu hygienia.

Siskoilla ei ollut mitään tällaista, joten ei voi syyttää että kotona olisi huono malli tai kasvatus. Neuvoisin, että lempeällä ohjaamisella ja muistuttelulla vain. Älä nolaa tai pakota. Kyllä se ohi menee.

Vierailija
35/37 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nyt niin väliä vaikka haisee hielle? Kyllä sitä nyt viikon pari pärjää käymättä suihkussa.  Luonto kiittää myös kun ei käytetä resursseja loppuun . 

Vierailija
36/37 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt puhutaan lapsesta. ÄITI, puhu asiasta varhaisteinisi kanssa ÄLÄ TÄÄLLÄ vieraiden anonyymien kanssa. 

Opeta, ohjaa ja kerro naiseksi varttumisesta. Ohjaa vaihtamaan vaatteet, laittamaan likaiset pyykkiin. Opeta laittamaan hiukset nätisti. OHJAA JA OPETA. Se on sinun velvollisuutesi. OHJAA JA OPETA kerta toisensa jälkeen.

Älä istu koneella ihmettelemässä lapsesi asioita vaan huolehdi hänestä.

Oma äitini ei opettanut näitä. Luuli kai että lapsi osaa kaikki tämän itse jostain ihme taivaasta tippuneiden tietojen avulla. Nyt hävettää jos vaikka haisin pahalle koulussa...

Vierailija
37/37 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn pesulla kahdesti kuussa. Uudet työntekijät valittavat hajuista, mutta heidän nenänsä turtuvat puolessa vuodessa vähintään. Vanhat naamat ei valita koskaan