Mielialalääkkeet vei kyvyn orgasmiin
Olen käynyt tässä noin 10 vuoden aikana kaikki uuden sukupolven masennuslääkkeet läpi. Mistään ei mainittavaa eroa mielialaan. Masennukseni on siis tasoltaan vakavaa sen lisäksi, että olen hoitoresistentti. Yksi lääke sopi ok, tasasi hieman vaikkei paremmin auttanutkaan.
Valitettavasti lääkkeeseen tuli tauko koska se nykyinen 50€ omavastuu on minulle iso raha joten en saanut lääkkeitä haettua.
Kun sitten sain lääkkeet taas ja aloitin uudestaan sain todella pahan sivuvaikutuksen. En siis pystynyt enää virtsaamaan ja lääkkeet piti lopettaa välittömästi ennen hengenvaaraa.
Keskusteltuani lääkärini kanssa hän määräsi minulle todella vanhat lääkkeet. Joku olisiko ollut 60-luvulta joka siis vaikuttaa koko aivoihin, eikä vain tiettyyn osaan.
Huomaan jo suuren eron mielialaan. En ole yhtä ahdistunut saati tuskainen. Lenkitän jopa koiraani (ennen mies lenkitti). En myöskään saa raivokohtauksia kun mieliala on tasainen.
Mutta se otsikon ongelma. Eli en saa kunnon orgasmia. Kykenen kiihottumaan niin, että kostun, mutta en tunne seksuaalista mielihyvää. Hyväily ei tunnu miltään. Tuntuu kuin klitorikseni olisi puutunut. Kovilla otteilla saatan hyvällä tuurilla tulla, mutta orgasmi on todella vaimea eikä juuri tunnu miltään. Ainoa mistä varmana tiedän, että tulin on lihaksien liike alapäässä.
En tiedä mitä oikein haen tällä aloituksella. Ehkä vertaistukea tai mielipiteitä jatkanko lääkitystä. Jos en jatka olen todella onneton ja itsetuhoinen. Mutta onko elämä sen arvoista ettei minulla tule enää ikinä olemaan mainittavaa seksielämää. Olin ennen näitä lääkkeitä todella seksuaalinen. Haluanko alkaa tähän, että saatan vammautua seksuaalisesti loppuelämäkseni?
Lääkkeen nimi, jota käytän tällä hetkellä on Anafranil. Onko muilla kokemusta kyseisestä lääkkeestä? Entä muista masennuslääkkeistä, jotka veivät halut?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kilpparin vajaatoiminnassa on ihan samat oireet kuin raudanpuutteessa.
Voisitko siis olla raudanpuutteinen? Runsaita menkkoja? Raskauksia, synnytyksiä? Sektioita, muuta verenmenetystä
Raudanpuute aiheuttaa mm. masennusta. Monet naiset syö turhaan masennuslääkkeitä, koska heidän masennuksensa johtuu raudanpuutteesta. Masislääkkeet eivät korjaa raudanpuutetta.
Vajista mulla ei ollut eikä mitään vitamiinien puutostilojakaan. Runsaat menkat mulla on ja kestää pitkään. En ole koskaan ollut raskaana.
Olisikohan ihan tyhmä idea varmuuden vuoksi hakea rautatabuja? Mä oon niitä kyllä välissä syönyt kun yläkoulussa oli paha anemia. Olen siis ollut masentunut 7-8 -vuotiaasta lähtien. Nyt olen 29.
-ap
Ja nyt vasta orgasmivaikeuksia?
Juu, alkoi vasta tämän Anafranilin syömisen jälkeen.
Kiitos todella paljon kaikille vastauksista, arvostan paljon. Näen tässä ensi viikolla lääkäriä ja koitan saada ajan labraan jossa katsottaisiin ferritiini.
Et tarvitse labra-aikaa. Sen kun vain marssit yksityisen lääkäriaseman ovesta sisään ja painat labran jonotusnumeronappia.
Menet sisään ja pyydät ottamaan ferritiinin. Tulos tulee jopa samana päivänä. Ei tarvi paastota.
Ilmoitin asiattomiksi kaikki tuon rautahullun viestit. AP ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA KUUNTELE TUOTA HUIJARIA, HÄN YRITTÄÄ VAIN HYÖTYÄ SINUSTA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettaisin lääkkeen.
Voi vi*** että oot *****.
Kyky saada orgasmi vs Vakava masennus, josta seurauksena saat raivareita, mikään ei kiinnosta ja olo on perseestä koko päivän.
Joo, kannattaa lopettaa lääke.
No ap:han kärsii aivan varmasti raudanpuutteesta. Runsaat ja pitkät menkat, anemiaa jo ollut aiemmin.
Raudanpuute aiheuttaa mm. masennusta!
Mikään masennuslääke ei ole ap:ta parantanut ja ihmekkös tuo, sillä masennuslääkkeet eivät korjaa elimistön raudanpuutetta.
Lähestulkoon kaikki naiset päätyvät raudanpuutteisiksi, mikäli heillä on runsaat menkat. Usein siihen riitää ihan normaalitkin menkat.
Miehet eivät tätä ymmärrä. Jos miehet laitettas valuttaa verta desikaupalla vaikkapa kädestä JOKA KUUKAUSI vuosikausien ajan, niin veikkaanpa, että hekin alkaisivat olemaan heikossa hapessa.
Suomessa syödään paljon masislääkkeitä, joten asiasta ei kannata huolta ottaa. Parempi hyvä mieli ja unet kuin kulahtanut seksi.
Älkää nyt hyvät ihmiset tuollaisia kotijippoja menkö sanomaan, että lääkkeet pitäisi heittää pois. Rauta kannattaa varmaan tarkistaa, ei siinä mitään, mutta lääkkeitä ei pidä lopettaa noin vain. Tuttava lopetti lääkkeet samasta syystä kuin mikä aloittajaa vaivaa ja masennus paheni itsetuhoisuuteen asti. Masennus ei ole sairaus, jonka lääkityksellä leikitään vauvapalstan mututuntuntumien mukaan.
Sanna, 36, söi turhaan masennuslääkkeitä, vaikka hänen olisi pitänyt syödä rautaa: "Raudanpuutetta ei aikaisemmin epäilty"
Ketolalla oli ollut 15-vuotiaana raudanpuutteesta johtuva anemia, mutta hän ei osannut sen jälkeen epäillä raudanpuutetta.
https://yle.fi/uutiset/3-10416295
Mehiläisen laboratoriosektorin johtaja ja Helsingin yliopiston dosentti ei kommentoi yksittäistapausta, mutta kertoo kasvissyöjien, paljon liikkuvien, raskaana olevien sekä runsaista kuukautisista kärsivien naisten olevan riskiryhmässä raudanpuutteen suhteen.
Maailmanlaajuisesti arviolta lähes 40 prosentilla naisista on jossain elämänsä varrella raudanpuuteanemia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko siis olla raudanpuutteinen? Runsaita menkkoja? Raskauksia, synnytyksiä? Sektioita, muuta verenmenetystä
Raudanpuute aiheuttaa mm. masennusta. Monet naiset syö turhaan masennuslääkkeitä, koska heidän masennuksensa johtuu raudanpuutteesta. Masislääkkeet eivät korjaa raudanpuutetta.
Vajista mulla ei ollut eikä mitään vitamiinien puutostilojakaan. Runsaat menkat mulla on ja kestää pitkään. En ole koskaan ollut raskaana.
Olisikohan ihan tyhmä idea varmuuden vuoksi hakea rautatabuja? Mä oon niitä kyllä välissä syönyt kun yläkoulussa oli paha anemia. Olen siis ollut masentunut 7-8 -vuotiaasta lähtien. Nyt olen 29.
-ap
Kiitos todella paljon kaikille vastauksista, arvostan paljon. Näen tässä ensi viikolla lääkäriä ja koitan saada ajan labraan jossa katsottaisiin ferritiini.
Et tarvitse labra-aikaa. Sen kun vain marssit yksityisen lääkäriaseman ovesta sisään ja painat labran jonotusnumeronappia.
Menet sisään ja pyydät ottamaan ferritiinin. Tulos tulee jopa samana päivänä. Ei tarvi paastota.
Eikös yksityinen ole aika hintava? Pelkään, ettei ole varaa.
Hei muuten nyt kun tää meni ihan tähän rautaan kokonaan niin haluaisin sanoa, että mulla todellakin on masennus. Se on niin vaikea ja sitkeä koska mulla on traumatausta. On siis diagnosoituna masiksen lisäksi PTSD ja liuta muita.
En nyt halua avata liikaa, mutta mua on käytetty lapsena seksuaalisesti hyväksi ja aikuisena mut on väkivaltaisesti r@iskattu. Voin siis aika varmasti sanoa, että mulla ihan oikeasti on masennus. Voi olla myös se raudan puute juu, mutta ei kaikki sillä selity.
-ap
Maksaa yksityisellä noin 20-40 euroa se pelkkä ferritiinitesti.
Siis jos menet suoraan labraan ilman lähetettä.
Varmasti osasyynä on taustasi, mutta raudanpuute ei oloasi helpota, pahentaa vain.
TODELLA VASTUUTONTA KEHOTTAA JÄTTÄMÄÄN LÄÄKKEET POIS!
Orgasmin saannin vaikeus on sivuoireena monessa SSRI-lääkkeessä, ei kuitenkaan kaikissa eikä kaikille.
Vaikea uskoa, että ap olisi kokeillut jokaista markkinoilla olevaa lääkettä. Lisäksi sivuoireet tulevat aina ensin, hoitovaste myöhemmin. Useimmin sivuoireet vähenevät ensimmäisten kuukauden - parin jälkeen.
En nyt ymmärrä, jos ap on lääkeresistentti (eli ko. geeni on testattu), miksi lääkkeitä yhä määrätään?
Joka tapauksessa, KERRO LÄÄKÄRILLE tästä sivuoireesta ja ettet ole valmis sitä hyväksymään. Lääkkeitä on muitakin.
Ap:n ikä herättää kysymyksiä. Vanhempasi, mahdollinen sijoituspaikkasi tms ovat vastuussa lääkkeittesi hankkimisesta ja kustantamisesta, ei ap. Otahan itse yhtyttä sosiaalitoimistoon, jos tässä on ongelmia.
Ja tiivistettynä: seksuaalielämän ongelmat, myös orgasmittomuus, ovat kohtalaisen yleinen, VÄLIAIKAINEN ongelma masennuslääkityksen aikana. Se ratkeaa lääkitystä vaihtamalla tai viimeistään lääkityksen käytyä tarpeettomaksi masennuksen parannuttua.
Masennukseen on muitakin hoitomuotoja kuin lääkitys. Puhu psykiatrin kanssa niistä.
Saathan Käypähoidon mukaisesti myös terapiaa, et vain lääkkeitä?
N50+ kirjoitti:
Orgasmin saannin vaikeus on sivuoireena monessa SSRI-lääkkeessä, ei kuitenkaan kaikissa eikä kaikille.
Vaikea uskoa, että ap olisi kokeillut jokaista markkinoilla olevaa lääkettä. Lisäksi sivuoireet tulevat aina ensin, hoitovaste myöhemmin. Useimmin sivuoireet vähenevät ensimmäisten kuukauden - parin jälkeen.
En nyt ymmärrä, jos ap on lääkeresistentti (eli ko. geeni on testattu), miksi lääkkeitä yhä määrätään?
Joka tapauksessa, KERRO LÄÄKÄRILLE tästä sivuoireesta ja ettet ole valmis sitä hyväksymään. Lääkkeitä on muitakin.
Ap:n ikä herättää kysymyksiä. Vanhempasi, mahdollinen sijoituspaikkasi tms ovat vastuussa lääkkeittesi hankkimisesta ja kustantamisesta, ei ap. Otahan itse yhtyttä sosiaalitoimistoon, jos tässä on ongelmia.
Ja tiivistettynä: seksuaalielämän ongelmat, myös orgasmittomuus, ovat kohtalaisen yleinen, VÄLIAIKAINEN ongelma masennuslääkityksen aikana. Se ratkeaa lääkitystä vaihtamalla tai viimeistään lääkityksen käytyä tarpeettomaksi masennuksen parannuttua.
Masennukseen on muitakin hoitomuotoja kuin lääkitys. Puhu psykiatrin kanssa niistä.
No ilmeisesti ne kaikki on kuitenkin läpi käyty kun lääkäri pitkin hampain tämän määräsi. Lääke määrättiin kun lääkäri kysyi olenko valmis vielä yhteen kokeiluun. Tuskissani suostuin. Lääke on mieheni takana koska on hengenvaarallinen jo pienenä yliannoksena. Mies antaa minulle päiväannoksen enkä tiedä missä ne ovat jotta en pääse tappamaan itseäni.
Vanhempani ym. eivät ole vastuussa yhtään mistään. Olen lähes 30v.
Käyn myös terapiassa.
-ap
Itse masentuneena koen että tämän keskustelun raudanpuute maanikko vain nosti minun verenpainettani. Ok, uskot että kaikki maailman mielnterveysongelmaiset ovat sellaisia raudan puutteesta. Tuli selväksi. Ei tarvitse puputtaa sivu kaupalla. Minusta on aika loogista että masentuneilla voi olla erinäisiä puutteita, mutta itse näkisin suurimman osa seurauksena kuin syynä. Varsinkin jos itse tietää että omassa historiassa on jotain asioita, jotka ovat syynä mt-ongelmiin (perheolot, traumat jne.) niin on epäkunnioittavaa jauhaa jostain kalanmaksaöljy,ferritiini, rauta,gluteiini,maito, hiilihydraatti höpinöitä päälle.
Vierailija kirjoitti:
16 siis ap.
Pahoittelen, luin huolimattomasti ja luulin, että tämä viittaa ap:n ikään.
Lääkkeitä ei pidä jättää keskustelematta lääkärin kanssa.
Lääkkeitä ei kannata jättää ostamatta. Eikö vaikkapa mies voi tuollaisessa tilanteessa lainata? Toimeentulotuki?
Te jotka vastuuttomasti kehotatte jättämään lääkkeen, ymmärrättekö, että masennus on tappava tauti? Otatteko vastuun, jos ap lopettaa lääkkeensä ja tekee itsetuhoisena jotain itselleen? Ettepä tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
N50+ kirjoitti:
No ilmeisesti ne kaikki on kuitenkin läpi käyty kun lääkäri pitkin hampain tämän määräsi. Lääke määrättiin kun lääkäri kysyi olenko valmis vielä yhteen kokeiluun. Tuskissani suostuin. Lääke on mieheni takana koska on hengenvaarallinen jo pienenä yliannoksena. Mies antaa minulle päiväannoksen enkä tiedä missä ne ovat jotta en pääse tappamaan itseäni.
Käyn myös terapiassa.
-ap
Tapaathan siis psykiatria, et yleislääkäriä?
Jos on itsetuhoajatuksia suosittelen menoa päivystykseen ja lyhyelle osastojaksolle. Siellä laitetaan lääkitys kuntoon.
Muitakin hoitokeinoja todellakin on olemassa, lääkkeet eivät ole ainoa.
N50+ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N50+ kirjoitti:
Käyn myös terapiassa.
-ap
Tapaathan siis psykiatria, et yleislääkäriä?
Jos on itsetuhoajatuksia suosittelen menoa päivystykseen ja lyhyelle osastojaksolle. Siellä laitetaan lääkitys kuntoon.
Muitakin hoitokeinoja todellakin on olemassa, lääkkeet eivät ole ainoa.
En ole varma. Mulla on vaihtunut lääkärit ym. tiuhaan kun on ollut YT'tä ym. Tiedän vain, että hän on mielenterveyspuolen lääkäri.
Osastolle en mene omin haluin. Olen ollut 3 kertaa, ja meno sellaista, että huhhuh. Ei siellä minua kuunnella eikä minusta välitetä, valitettavasti. Lääkkeistä ei edes keskustella, kunhan jotain syötetään. Sairaalan lääkäri on myös jo minulle päin naamaa todennut, että en tule paranemaan.
Suomen mielenterveyspuolen hoito on todella kehnoa. Oikeastaan naurattaa sen laatu. Jos tämäkin lääke jää niin sitten minulla ei ole enää mitään. Lopetan nyt koska melkein jo avauduin enkä halua sitä. Ehkä tämä tästä. Joskus.
-ap
Tuu sit kertoo, oliko sulla vakava raudanpuute.
Itsellä oli masennus ja sain lääkkeeksi voxran, jolla on ihan päinvastainen vaikutus. Jos ennenkin tykkäsin seksistä, niin voxran jälkeen panetti aina ja orgasmeja sain hyvin. Ja tuntuu, että vaikutus on jäänyt myös lääkkeen käytön jälkeen päälle, seksielämä on todella hyvää tällä hetkellä. Kannattaa siis keskustella rohkeasti lääkärin kanssa sivuvaikutuksista ja mahdollisuuksista kokeilla jotain toista lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettaisin lääkkeen.
Kyky saada orgasmi vs Vakava masennus, josta seurauksena saat raivareita, mikään ei kiinnosta ja olo on perseestä koko päivän.
No ap:han kärsii aivan varmasti raudanpuutteesta. Runsaat ja pitkät menkat, anemiaa jo ollut aiemmin.
Raudanpuute aiheuttaa mm. masennusta!
Mikään masennuslääke ei ole ap:ta parantanut ja ihmekkös tuo, sillä masennuslääkkeet eivät korjaa elimistön raudanpuutetta.
Lähestulkoon kaikki naiset päätyvät raudanpuutteisiksi, mikäli heillä on runsaat menkat. Usein siihen riitää ihan normaalitkin menkat.
Miehet eivät tätä ymmärrä. Jos miehet laitettas valuttaa verta desikaupalla vaikkapa kädestä JOKA KUUKAUSI vuosikausien ajan, niin veikkaanpa, että hekin alkaisivat olemaan heikossa hapessa.
Ja silti suurin osa naisista (tai transmiehistäkään) EI ole heikossa hapessa.
Tuo on tosiaan yksi lääkkeiden sivuvaikutus. Itse kärsin niin pahasta ahdistuksesta, että lääkkeet oli vaan pakko aloittaa ja hyväksyä tämä asia. Orgasmit palautuivat lähes heti lääkkeen lopetuksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettaisin lääkkeen.
Seksuaalisuus on kyllä olennainen osa hyvinvointia. Miksi aina naisen orgasmia ja seksuaalista halua vähätellään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Eikös yksityinen ole aika hintava? Pelkään, ettei ole varaa.
Hei muuten nyt kun tää meni ihan tähän rautaan kokonaan niin haluaisin sanoa, että mulla todellakin on masennus. Se on niin vaikea ja sitkeä koska mulla on traumatausta. On siis diagnosoituna masiksen lisäksi PTSD ja liuta muita.
En nyt halua avata liikaa, mutta mua on käytetty lapsena seksuaalisesti hyväksi ja aikuisena mut on väkivaltaisesti r@iskattu. Voin siis aika varmasti sanoa, että mulla ihan oikeasti on masennus. Voi olla myös se raudan puute juu, mutta ei kaikki sillä selity.
-ap
Oletko saanut kunnollista psykoterapiaa? En tarkoita mitään mielenterveyshoitajan jutustelukäyntejä vaan ihan oikeaa pitkäkestoista intensiivistä psykoterapiaa? Lääkkeethän hoitavat parhaassa tapauksessa oireita, mutta eivät ne masennusta itsessään poista. Asioiden käsittely voi viedä aikaa.
Miehelleni kävi sama. Meni muutama vuosi että lääkkeen lopettamisen jälkeen palasi ennalleen. Pikkuhiljaa asteittain. Tai ainakin sanoo ettei enää vaikuta orgasmiin mutta hyvin harvoin hän enää seksiä haluaa.