Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä jokin psykologinen ilmiö, tms?

Vierailija
31.08.2019 |

Tiedättekö, että kun on todella sairas, kivulloinen olo - fyysisesti tai psyykkisesti-, tai kun on liikkumakyvyttömänä sängyssä, suljettuna huoneeseen tms: niin lopulta mieli alkaa kiinnittyä johonkin asiaan siinä ympäristössä, joka saa olon edes vähän siedettävämmäksi. Sitten siihen yhteen asiaan siinä keskittyy, ja sen tuomalle ilon tai helpotuksen tunteelle antaa itsekin suuremman merkityksen, ihan koska siihen keskittyminen auttaa omaan oloon? Sitä siis itse vähän niin kuin buustaa vielä lisää ajatuksissaan.

Onko tuollaista ilmiötä tutkittu tai sen kummemmin määritelty? Mua kiinnostaisi tietää siitä lisää. Sillä luulen että olen kokenut tuota usein. Tyyliin jos olen ollut pitemmän aikaa sairaana ja kivuissa, saatan haluta puhua vaikka vain siitä, miten kauniilta sadepisarat näytti valuessaan alas ikkunaruutua. En kestä ja halua puhua silloin kärsimyksestäni, en usko että siitä puhuminen auttaa ketään tai mitään.

Ainoa haittapuoli on se, että kuulija tulkitsee minut hyvinvoivaksi.

Kaikkea pahaa oloa ei vaan saa puhuttua pois, ei millään. Aika usein toisen tapa reagoida kuulemaansa lähinnä pahentaa omaa tuskaa.

Kiitos jos viitsitte kommentoida.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kyseessä varmaan on joku aivojen tapa säästää kroppaa. Nimeä en ilmiölle tiedä. Se, että kykenee kiinnittämään huomiota ympäristössä oleviin yksityiskohtiin, sekä kuvailemaan niitä on myös merkki älykkyydestä.

Vierailija
2/5 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin olisi ollut vuosia suljettuna kauheaan kellarityrmään, mutta jälkeenpäin siltikin yhä muistelisi lämmöllä sitä tiettyä kalteroitua palasta taivasta, miltä se näytti eri vuorokauden- ja vuodenaikoina. Näkymää oman sellin pienestä ikkunasta korkealla katon rajassa. Sellaista ei ole missään muualla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman sellin hirveys korosti maiseman ihanuutta.

Vierailija
4/5 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sairastuessa, ollessa esim vuodepotilaana, pienet asiat tulevat tärkeiksi. Esim missä kohdassa vesilasi on yöpöydällä, missä kohti sänkyä peitto on ja miltä se tuntuu jne...

Vierailija
5/5 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kyse on jostakin defenssistä?Suppressio, vai joku muu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän