Heittäisitkö puhelimen latausjohdon pois, jos se on rispaantunut liitoskohdasta ja metallilankoja näkyy?
Tähän mennessä ei ole ollut ongelmaa käyttää tuota rispaantuneenakin, mutta äsken puhelinta ladatessa alkoi jo haiskahtamaan savu lämmön kautta.
Sähköiskuahan tuosta ei todennäköisesti voi saada, mutta tuo kuumeneminen voi sytyttää tulipalon, siksi pitääkin ladata jollain pöydällä kaukana syttyvästä.
"Väite: Jos puhelimen laturin johdon muovin alta pilkistää metallilankaa, se on hengenvaarallinen
– Riippuu tietenkin valmistajasta. Piuhan muovin alla olevat metallilangat ovat toisiojännitteisiä ja siellä kulkee matala, noin viiden voltin jännite. Laadukkaat laturit on suojattu niin sanotusti idioottivarmasti. Samaa ei tietenkään voi luvata kaikista halvoista latureista, Raussi toteaa.
– Niin kauan kun laturi on hyvää laatua ja sääntöjen mukaan valmistettu, niin varsinaista vaaraa ei ole, sillä jännite on alhainen. Lähtökohtaisesti rispaantunut tai rikkinäinen laturi on suositeltavaa vaihtaa. Jos laturi on vaikka halki ja sisältä näkyy osia, sitä ei pidä käyttää, Niemi sanoo."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/laturin-kuumeneminen-on-merkki-vias…
Oletko vaihtanut rispaantuneen laturijohdon uuteen, vai käytätkö rispaantunutta? Miksi ne ylipäätänsä tekevät näistä näin heikkoja, että alkaa rispaantumaan. No, toisaalta olen käyttänyt tätä samaa johtoa jo lähes 4 vuotta.
Kommentit (20)
Tietysti. En käytä rikkinäisiä tavaroita. Ei uudet johdot paljon maksa.
Savu haiskahtaa? Ei mitään kun jesseteippiä vaan ympärille, älä vaan osta uutta johtoa, ovat niin helvetin kalliitakin 🤪
Heitän yleensä jo vähän aiemmin. Ei sähköiskun, mutta tulipalovaaran takia.
Joo, nykyään johto kestää vain vuoden, kaksi.
Näyttäisin laturia sukulaiselle, jolla on sähköasentajan koulutus. Hän varmaan sanoisi ettei kannata käyttää ja antaisi minulle uuden laturin.
En käytä edes samaa puhelinta 4 vuotta.
"pitääkin ladata jollain pöydällä kaukana syttyvästä" :D
Aloitus on vissiin provo, mutta tosi hauska sellainen.
En ole ikinä havainnut yhdessäkään laturinjohdossa minkäänlaista rispaantumista, halkeilua, tms.
Vierailija kirjoitti:
En käytä edes samaa puhelinta 4 vuotta.
"pitääkin ladata jollain pöydällä kaukana syttyvästä" :D
Aloitus on vissiin provo, mutta tosi hauska sellainen.
Tuskinpa marmoripöytä syttyy tuleen, vaikka puhelin räjähtäisi. Tai kylpyhuoneessa jos lataa, niin eipä ne pinnat millään lailla syttyviä ole.
Tilaa alilta uusi eurolla postiluukkuun. Käytä vain valvottuna siihe asti.
Lataus kannattaa aina tehdä ei helposti syttyvällä alustalla ja valvottuna.
Ja ennenkuin alat räkättää: Valvonnaksi riittää valveillaolo samassa asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. En käytä rikkinäisiä tavaroita. Ei uudet johdot paljon maksa.
Suomessa rahastetaan, jopa Keskisellä. Euron naruista pyydetään 15 eur.
Jesaria päälle. Jos ei sillä pysy niin sikamassalla sitten. Ja muistapa ladata jonkin syttyvän materiaalin lähettyvillä mm. sanomalehtipinon päällä on oiva paikka.
Jostain syystä tuo rispaantunut on ainoa joka pysyy puhelimessa kiinni. Molemmat uudet (halpa ja kallis) irtoavat, eivätkä lataa kunnolla.
En tiedä onko se puhelimen valmistajan jippo, että on pakko ostaa saman merkkinen uusi laturi vai laitureiden valmistajien välinpitämättömyys laatua kohtaan.
Eli käytän rispaantunutta laturia.
Vierailija kirjoitti:
Sänky ja lehtipinon päällä lataaminen kiellettyjä kuulkaas.
No ei ole kielletty. Järkeä toki saa käyttää.
Olen itse käyttänyt tuollaista rispaantunutta johtoa vähän aikaa, tyyliin pari päivää. Siellä metallijohtojen allahan ne varsinaiset sähköjohdot ovat. Mutta ostin siis kuitenkin uuden kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Jesaria päälle. Jos ei sillä pysy niin sikamassalla sitten. Ja muistapa ladata jonkin syttyvän materiaalin lähettyvillä mm. sanomalehtipinon päällä on oiva paikka.
Minä olen käyttänyt oikeaa sähköteippiä, Latauspaikan ympärillä on varmasti niin paljon syttyvää tavaraa, että ei ole pelkoa talon säästymisestä.
Järkee vai ei, päätä itse.