Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys: mikäli tavat ja taidot elämään kotona opitaan niin..

Vierailija
30.08.2019 |

..ketä syytät silloin jos kasvattajana ja kotina on toiminut valtion lastenkodit? Syytätkö alan ammattilaisia vai peräti yhteiskuntaa joka on tuon sirkuksen rakentanut?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hilijasta on. Hiljaisuus kertoo enemmän kuin tuhat sanaa tai satatuhatta alapeukkua.

Vierailija
2/4 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hilijasta on. Hiljaisuus kertoo enemmän kuin tuhat sanaa tai satatuhatta alapeukkua.

Hiljaisuus ainakin minun tapauksessani kertoo siitä, että en tiedä valtion lastenkodeista juuri mitään, enkä tunne ketään jonka tietäisin sellaisessa kasvaneen. Ei ole ollut mitään tarvetta syyttää ketään siitä miten joku valtion lastenkodissa kasvanut käyttäytyy.

Ja sellainen pikku juttu että aloituksestasi taitaa puuttua jotakin? Oliko tarkoituksesi kysyä, ketä syytät, jos ne kotona opittavat tavat ja taidot lastenkodin kasvatilta puuttuvat? En minä ketään nimittäin ihan vain siitä syytä, että jonkun kasvattajana on toiminut lastenkoti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys oli tosiaan lievästi sanottuna epäselvä. 

Minä silti jakaisin "kotona opitut taidot" erikseen kodin ulkopuolella opituista taidoista riippumatta siitä, onko kotikasvattajana biologinen vanhempi vai joku muu. Raja on myös hyvin häilyvä. 

Mutta perustaidot kuten esim. (terveen) lapsen kuivaksi opettaminen, hampaiden harjaaminen ja käsien pesu ovat mielestäni osa kotikasvatusta (edelleen riippumatta siitä, kuka se kasvattaja lapsen kotona, olkoon perhe tai laitosympäristö tai muu, on. ) Jos lapsi pölähtää kouluun ilman näitä taitoja, syyttäisin kotioloja. 

Vierailija
4/4 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiljaisuus ainakin minun tapauksessani kertoo siitä, että en tiedä valtion lastenkodeista juuri mitään, enkä tunne ketään jonka tietäisin sellaisessa kasvaneen. Ei ole ollut mitään tarvetta syyttää ketään siitä miten joku valtion lastenkodissa kasvanut käyttäytyy.

Ja sellainen pikku juttu että aloituksestasi taitaa puuttua jotakin? Oliko tarkoituksesi kysyä, ketä syytät, jos ne kotona opittavat tavat ja taidot lastenkodin kasvatilta puuttuvat? En minä ketään nimittäin ihan vain siitä syytä, että jonkun kasvattajana on toiminut lastenkoti.

Ymmärryksen taso lähellä lanttuako?

Monesti saa lukea, että "kotoolta ne taidot elämään opitaan ja sieltä eväät saadaan. Jos vanhemmat ovat rapajuoppoja, kasvatus sen mukaista niin ei lapseltakaan voi odottaa paljoa."

Joten

jos lapsi on kasvanut lastensuojelulaitoksessa alan ammattilaisten kasvattamana niin ketä silloin syytät? Et voi syyttää vanhempia sillä he eivät ole lasta kasvattaneet vaan alan ammattilaiset. Joten syytätkö lapsen huonoista eväistä lastensuojelun ammattilaisia vai yhteiskuntaa joka tuon sirkuksen on rakentanut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän