Äidit ja alkoholi; TABU?
Noniin. Itse tykkään ottaa viikonlopun kunniaksi pari lasia viiniä. Pari lasia tarkoittaa välillä paria siivoussiideriä ja sen pullon lipittelyä hyvän ruoan ja koneen ääressä. Mutta lapsiperheet. "Ihanaa että voi ottaa vähän skumppaa tai valkkaria lapsivapaana". Eikö siis nainen ota koskaan kuin vain lapsien poissaollessa alkoholia? Kuinka paljon on totuus parista lasillisesta? Onko se pelkkä sanonta alkoholin nauttimiselle? En ole tuomitsemassa. Otin juuri naiset ja äidit keskusteluun koska se minua kiinnostaa. Miehien vastuu yms voi olla toisessa ketjussa. Naisten ja äitien on oikeus saada rentoutua sekä lähteä bailaamaan silloin tällöin.
Nyt puhutaan niistä tavallisista viikonlopuista. Kun lapset mahdollisesti menneet nukkumaan tai kun on saunottu, sallitko itsellesi viiniä? Kuinka paljon on rehellisesti lasi ruoan kanssa? Minun ei ole kaksi 12 centtistä. Aamulla on korkeintaan enemmän väsyneempi ja ei niin freesi olo kuin vaikka tiistai-aamuna. Saunasiideri on ainakin sallittua, entäs muut?
Kommentit (48)
Minä en juo koska en halua, mutta jos haluaisin niin en näkisi lasten läsnäoloa esteenä muutamalle annokselle. En humaltumiseen asti joisi kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Äiti joka juo, on pahimman luokan wt! Hyi, kamalat mielikuvat tulee kyllä. Halveksun! Olen mies ja isä ja täysin raitis! Hävetkää ns. äidit, te ette mitään oikeita äitejä edes ole!
Kiitos, että sinunlaisia ihmisiä vielä on olemassa, itse samanlainen, mutta äiti. Itseänikin inhottaa nuo wt-äitijuopot
Voin hyvinkin juoda lasin skumppaa, viiniä tai siideriä. Ehkä jopa kaksikin. Ei muutenkaan ole tapana litkiä niitä kahta lasillista varttiin, vaan hyvinkin pidemmässä ajassa.
Tällöin en mene humalaan näistä kahdesta lasillisesta eikä käytökseni lasta tai ketään muutakaan kohti muutu miksikään.
Olen itse alkoholistiperheestä, en pahasta, mutta kuitenkin. Olen kuitenkin käsitellyt asian itseni kanssa ja alkoholi ei ole minulle tabu missään suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Hahhahhaa, noudattiko 40- ja 50-luvuilla syntyneet vanhemmat näitä ohjeita ja olivatko raittiita 25 vuotta putkeen? 😂 Jos ja kun eivät, ei ole syytä minunkaan toisin toimia.
Iso osa tuota ikäluokkaa alkoholisoitui vauhdilla viimeistään silloin, kun jäivät eläkkeelle.
Siksi omaan arkeeni ei alkoholi kuulu, ei siivoussiiderit, ei saunakaljat, ei lukuviinit, ei yömyssyt... pärjään todella hyvin ilman niitä.
Mun mielestä eurooppalainen kulttuuri, että voidaan ottaa lasi tai pari tai olla ravintolassa lapset mukana illalla, on hyvä. Kaikki käyttäytyy, eikä kyse ole liiasta tai traumatisoivasta alkoholin käytöstä.
Suomessa vaan usein se on sitä ördäämistä tai vähintäänkin monesta suomalaisesta tulee kauhen kärkäs tai aggressiivinen humalassa.
Asutaan Keski-Euroopassa ja täällä on ihan normaalia ottaa lasi tai kaksi viiniä lasten läsnäollessa vaikka ihan useamman kerran viikossa. Lasten synttäreilläkin on yleensä skumppaa tarjolla vanhemmille. En ole vielä näin kohta kahdeksan vuoden aikana nähnyt, että kukaan vanhemmista olisi ollut liian humalassa tai aiheuttanut traumoja lapsille. Itse saatan hyvinkin juoda pullon viiniä illanistujaisten aikana, josta siis n. 2 lasia lasten nähden ja loput kun lapset menevät nukkumaan. Sen enempää en muistaakseni olekaan juonut ainakaan kolmeen vuoteen. Myös viime baarikerrasta alkaa olla pari vuotta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kännissäkö meinaat ne lapset päivystykseen viedä, jos jotain sattuu?
Muistaako kukaan sitä muutaman vuoden takaista naapuroston pikkujoulukriisiä, kun glögiä tarjoillut ja toki maistellut rouva vei lapsensa päivystykseen ja päätyi puhallutettavaksi... valtava närkästys ja loukkaantuminen 🙄
Kyllä todellakin juon viiniä sekä lapsen ollessa hereillä (lasillinen tai kaksi ruuan kanssa) että hänen nukkuessaan (loput pullosta). En käy koskaan baareissa, mutta melkein joka viikonloppu tulee ostettua yksi pullo punaviiniä. Joskus harvoin myös viikolla saatan saunan jälkeen juoda yhden kylmän lonkeron.
Mies ei meillä juo juuri ollenkaan, ja jos juo niin vain yhden annoksen kerrallaan. Humalassa en halua koskaan esiintyä lapseni nähden ja miestä en ole edes nähnyt humalassa, hän ei vain tykkää siitä olosta. Olen itse kokenut alkoholinhuuruisen laåsuuden enkä halua sitä lapselleni. Viini ruuan kanssa ja pari lasia illalla on kuitenkin minusta ihan ok.