Äidit ja alkoholi; TABU?
Noniin. Itse tykkään ottaa viikonlopun kunniaksi pari lasia viiniä. Pari lasia tarkoittaa välillä paria siivoussiideriä ja sen pullon lipittelyä hyvän ruoan ja koneen ääressä. Mutta lapsiperheet. "Ihanaa että voi ottaa vähän skumppaa tai valkkaria lapsivapaana". Eikö siis nainen ota koskaan kuin vain lapsien poissaollessa alkoholia? Kuinka paljon on totuus parista lasillisesta? Onko se pelkkä sanonta alkoholin nauttimiselle? En ole tuomitsemassa. Otin juuri naiset ja äidit keskusteluun koska se minua kiinnostaa. Miehien vastuu yms voi olla toisessa ketjussa. Naisten ja äitien on oikeus saada rentoutua sekä lähteä bailaamaan silloin tällöin.
Nyt puhutaan niistä tavallisista viikonlopuista. Kun lapset mahdollisesti menneet nukkumaan tai kun on saunottu, sallitko itsellesi viiniä? Kuinka paljon on rehellisesti lasi ruoan kanssa? Minun ei ole kaksi 12 centtistä. Aamulla on korkeintaan enemmän väsyneempi ja ei niin freesi olo kuin vaikka tiistai-aamuna. Saunasiideri on ainakin sallittua, entäs muut?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännissäkö meinaat ne lapset päivystykseen viedä, jos jotain sattuu?
Et ehkä ole tajunnut mutta sinulla taitaa olla alkoholismi jos pari lasia saa joka kerta aikaan sen että juot itsesi aina känniin. Kannattaa hakeutua hoitoon jos et pysty lopettamaan.
Kannattaa puhalluttaa itsensä, kun seuraavaksi ottaa ne "pari" lasillista. Keskustellaan sitten lisää siitä, oletko kännissä vai et. Rattijuopumuksen rajan ylittymiseen ei ihan hirveitä määriä tarvita. Ja jos on rattijuoppo, on myös kännissä. Katsos kun kännilläkin on eri asteita. Kaatokänni ei ole ainut kännin muoto. Paitsi ehkä sinulla.
Mä tunnustan ihan suoraan, että jos lapselle tapahtu jotain, joka vaatii sairaalan päivystyskäynnin, en ole ajokuntoinen vaikka olisin täysin selvä. Eli ottaisin taksin joka tapuksessa. Tästä on ihan kokemuspohjaista tietoa.
Kyllä minä otan, sauna oluen ja siivous päivänä saattaa mennä koko pullo viiniä mitä sitten, olen aina toiminta kykyinen ja mitä tulee siihen että lapselle jotakin sattuisi, niin menisin niin shokkiin että en kuitenkaan pystyisi toimimaan vaan lanssi olisi soitettava, kokemusta tästä on.
Ja tuolla pullolla tarkoitan sitä että siivoilen, kuuntelen musiikkia, teen ruokaa ja lipitän viiniä.
Miksi helkutissa äidit on aina syynissä entä isät? Ainiin niitä ei näy kun ovat baarissa, sekö se parempi ja vastuullisempi vaihtoehto on?
Itse en baareissa käy, joten sallin itselleni sauna oluen tai ruokaviinin. Ikinä en ole sammunut tai muutenkaan humalassa lapsen nähden.
Juon usein yhden 0,5l oluen lapsen mentyä nukkumaan. Enempää en uskalla, koska tulee krapula ja morkkis siitä, että ollut lapsen läsnäollessa päihtyneenä. Vapaailtoina sitten enemmän, mutta kuitenkin niin ettei tule kamalaa krapulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännissäkö meinaat ne lapset päivystykseen viedä, jos jotain sattuu?
Et ehkä ole tajunnut mutta sinulla taitaa olla alkoholismi jos pari lasia saa joka kerta aikaan sen että juot itsesi aina känniin. Kannattaa hakeutua hoitoon jos et pysty lopettamaan.
Kannattaa puhalluttaa itsensä, kun seuraavaksi ottaa ne "pari" lasillista. Keskustellaan sitten lisää siitä, oletko kännissä vai et. Rattijuopumuksen rajan ylittymiseen ei ihan hirveitä määriä tarvita. Ja jos on rattijuoppo, on myös kännissä. Katsos kun kännilläkin on eri asteita. Kaatokänni ei ole ainut kännin muoto. Paitsi ehkä sinulla.
Mä tunnustan ihan suoraan, että jos lapselle tapahtu jotain, joka vaatii sairaalan päivystyskäynnin, en ole ajokuntoinen vaikka olisin täysin selvä. Eli ottaisin taksin joka tapuksessa. Tästä on ihan kokemuspohjaista tietoa.
Meillä ei ole autoa joten jos tarttee päivystykseen mennä, sinne mennään taksilla. Viimeksi kun sinne päädyttiin, olin juonut viisi kaljaa.
Todellakin juon 2-3 pientä olutta viikonloppuiltana rentoutuakseni. Jos lapsi herää, en ole humaltunut eikä lapsi huomaisi käytöksessäni muutosta. Jos pitäisi yllättäen päästä sairaalaan, soittaisin kiireestä riippuen joko taksin tai ambulanssin. Toki tuo määrä alkoholia palaakin jo muutamassa tunnissa.
Silloin tällöin juon enemmän, mutta silloin lapsilla toinen hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahhahhaa, noudattiko 40- ja 50-luvuilla syntyneet vanhemmat näitä ohjeita ja olivatko raittiita 25 vuotta putkeen? 😂 Jos ja kun eivät, ei ole syytä minunkaan toisin toimia.
Äitini on syntynyt vuonna -55 ja on ollut raittiina 16-vuotiaasta lähtien. Silloin joi itsensä ensimmäistä ja viimeistä kertaa humalaan. Se, että sinä, et kykene raittiuteen, ei tarkoita ettei kukaan muukaan pystyisi.
Jaajaa. Äitini ja sisaruksensa syntyivät 40-luvulla ja kuolivat kaikki viinan aiheuttamiin sairauksiin. Kykenen raittiuteen, mutta en halua. En kannata mitään ehdottomuutta, kuten raittius, selibaatti tai uskonto, ne tekevät ihmisestä henkisesti sairaan.
Ihan hyvin saatan ottaa pari lasia viiniä ja ehkä kerran kuussa otan. Joskus menee jopa 3-4 annosta kun teen omia puuhiani lasten mentyä nukkumaan. Tällöin sovitaan miehen kanssa, että hän hoitaa yöheräilyt jos sellaisia tulee.
Epäilen että tämä on tabu vain vauvapalstalla. Omassa alkoholisoitumattomassa lähipiirissä on ihan normaalia, että äitikin voi ottaa pari lasia viiniä illalla.
Alkoholin juominen kotona ei rentouta minua. Vaikka muut olisivat nukkumassa.
Juon alkoholia vain kodin ulkopuolella, ystäviä tavatessa.
Todellakin otan viiniä lasin, jos sitä on tullut ostettua. Syy siihen miksi en juo kuin yhden lasin löytyy raskauden aikana heikentyneestä viinapäästä. Jos juon lasten mentyä nukkumaan, ei ole montaa tuntia aikaa juoda ja hiprakassa ei ole mitään järkeä lähteä itse nukkumaan. Pään pitää olla selvä. Plus vielä se, että aamulla ei voi kärsiä kovin nuutuneesta olosta, koska pitää herätä lasten kanssa samaan aikaan.
Sekä minä että mies voidaan aivan hyvin juoda yksi tai kaksi jopa silloin, kun lapset ovat hereillä. Ja kun lapset ovat nukkumassa, saatan hyvin viikonloppuna ottaa vielä muutaman lisääkin.
Juon viikonloppuna pari siideriä jos siltä tuntuu, oli lapsi hereillä tai mennyt jo nukkumaan. Joskus saatetaan ottaa kuule pari olutta minä SEKÄ mies samaan aikaan :O ja taapero vieläpä hereillä! :O OMG. Selkeä lasun paikka.
Ei kannata hommata lapsia niin persaukisena että ei ole varaa ottaa taksia päivystykseen _JOS_ se nyt on tässä syy miksi ei saisi muutamaa olutta ottaa.
Meillä tähän tylsään perhe-elämään kuuluu mm. lauantaisauna, minkä jälkeen kaikki saavat oman saunajuoman. Lapset limsaa, aikuiset oluen tai siiderin. Tietääkseni kukaan ei ole traumatisoitunut.
Ihmettelen myös tätä alkoholin demonisointia, itse siis lapseton ja käytännössä absolutistiperheessä kasvanut. Voin kuulkaa kertoa, että kävi teininä ns. lapsi kaverisynttäreillä-efekti :D eli tiukkisperheiden lapset sekoaa sitten kun pääsevät sen kielletyn hedelmän, aka notkuvan herkkupöydän ääreen.
No mut ihan totta, enemmän koen joutuneeni työstämään suhdetta alkoholiin ja normaaliin juomiseen siitä syystä, että kotona alkoholista tehtiin niin tuomittava ja läpikotaisin paha asia, ihan kuin se ei voisi millään muotoa kuulua normaaliin elämään.
Vähän aiheen vierestä, mutta te, jotka olette joka hetki valmiina hyppäämään auton rattiin ja viemään lapsen päivystykseen: koskeeko tällainen valmiusvaatimus vain lasten viemistä? Jos voitte juoda silloin, kun lapset ovat muualla, eikö teidän tarvitse olla valmiina viemään itseänne tai puolisoanne sinne päivystykseen?
Äiti saa ottaa alkoholia ja käydä baarissa. Myöskin saa lukea lehtiä ja romaaneja tuntitolkulla. Sensijaan kiellettyä on opiskella vauvan vierellä ja käydä pari tuntia vauvan viereltä tentissä. Äitiystuilla ei saa tehdä mitään kehittävää ja tulevaisuuden kannalta hyödyllistä. Baarissa saa käydä niin paljon kun hyvältä tuntuu ja tuet juoksee.
Vierailija kirjoitti:
Äiti saa ottaa alkoholia ja käydä baarissa. Myöskin saa lukea lehtiä ja romaaneja tuntitolkulla. Sensijaan kiellettyä on opiskella vauvan vierellä ja käydä pari tuntia vauvan viereltä tentissä. Äitiystuilla ei saa tehdä mitään kehittävää ja tulevaisuuden kannalta hyödyllistä. Baarissa saa käydä niin paljon kun hyvältä tuntuu ja tuet juoksee.
Mä en usko, että kukaan muu kuin sinä tässä ketjussa ajatteli niiden lasten olevan vauvaikäisiä.
Hei laajennetaanko kysymystä teinin vanhempiin: uskallatteko juoda lasin tai muutaman, jos teini on illalla ulkona? Vai oletteko aina valmiina hakemaan sen jostain, jos jotain sattuu?
Vierailija kirjoitti:
Hei laajennetaanko kysymystä teinin vanhempiin: uskallatteko juoda lasin tai muutaman, jos teini on illalla ulkona? Vai oletteko aina valmiina hakemaan sen jostain, jos jotain sattuu?
Uskallan. Jos jotain sattuu, teini tilaa taksin kotiin, tai sitten käyn itse taksilla hakemassa jos on niin paha tilanne.
Äiti joka juo, on pahimman luokan wt! Hyi, kamalat mielikuvat tulee kyllä. Halveksun! Olen mies ja isä ja täysin raitis! Hävetkää ns. äidit, te ette mitään oikeita äitejä edes ole!
17v ja 14v lapset kotona, kaksi lasia, n. 16cl, olen juonut. Ehkä juon vielä oluen. Ehkä en.