Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19531)
Notinon tuoksunäytteissä on ollut Alien jonkun aikaa ja tarttui mukaan minullekin. Yllätti positiivisesti. Se on mielestäni seksikäs tuoksu.
Suositelkaapa mulle kivaa kahvi-tuoksua, tuntuu että se olisi tähän pimeään aikaan oikein sopiva. Kokeilin viime vuonna Maison Margielan Coffee Breakia, joka oli yllättävän kiva mulla, mutta kesti valitettavan vähän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä tuoksusta Un Jardin à Cythère?
En ole kokeillut, mutta minulla on 4 muuta Jardin-sarjan tuoksua, joten luultavasti syttyisin siihenkin. Minulle ne ovat kesätuoksuja, Välimeren kesä. Ihanan aitoja, luonnollisia, kuin tosiaan olisi siellä puutarhassa/ luonnossa.
Riippuu ihan siitä, keneen haluaa tehdä vaikutuksen, minkä tuoksun valitsee. Työhaastatteluun en laittaisi mitään, bisnesneuvotteluissa jyräisin Paloma Picassolla. Jos taas olen menossa tapaamaan miestä, riippuu miehestä. Philosykos oli epäonnistunut valinta treffeille, koska en pitänyt miehestä ja nyt liitän sen tuoksun tilanteeseen, josta haluan päästä nopeasti pois. Muutenkin treffeille sopisi paremmin Very good girl tai vastaavat.
Sain eilen Scentsplitistä tilaamani näytteet joista joku aika sitten kirjoitin ja ehdin illalla käydä ne kaikki läpi pikaisesti nuuhkimalla putellin puikkoa. Näytteet ovat 1 ml joten tuoksunäytteissä ei ole suutinta vaan tarkoitus on puikolla taputella tuoksua iholle. Siitä ei ilmeisesti ihan parasta kuvaa saa tuoksusta. Ja putellin korkin irroitus on taitolaji jossa peukalo on kovilla. Yleisarvosana tuoksuista tällä metodilla: vau. Kun viimeksi tilasin notinosta 10 näytettä niistä ehkä pari lähti pitkin hampain käyttöön. Uskoisin että näistä käytän lähes kaikki jos ehdin ennen kuin pilaantuvat, vain muutama oli sellainen että jäi mietityttämään että näinköhän pidän tuoksusta, ja sitä on muutenkin vaikea sanoa näin pintapuolisella nuuhkauksella.
Aloitin kalleimmasta tuoksusta eli 51 Pour Femme Parfum, Roja Dove. Tästä tuoksusta todella huokuu luksus. Kopsaan alle nuotit joita riittää. Tuoksu on niin hyvin "blended", että minun nenälläni on mahdotonta erottaa mitä nuotteja tuoksussa on. Joku puki sen sanoiksi Fragrantigassa: One of the most perfect perfumes I've ever smelt. The perfect mix of floral, woodiness, and vanillic sweetness. I can wear this any time, any season, any weather. Toinen joka osaa kuvata paremmin kuin minä: 51 by Roja Parfums is an exquisite, luxurious fragrance that exudes elegance and femininity, offering a captivating journey through rich florals and warm, comforting base notes. Tämä on lämpimällä, vaniljaisella tavalla kukkainen. Melko makea muttei ällömakea, super naisellinen, ylellisen oloinen. "Comforting base notes" osuu naulan kantaan. Fragrantigassa jotkut moittii huonoa projektointia ja siinä saattaa olla perää. En tiedä miten tuon puikon kanssa turaaminen vaikuttaa asiaan.
Top note is Bergamot; middle notes are Ylang-Ylang, Gardenia, Raspberry, Tuberose, Jasmine, Orange Blossom, Rose and Lily-of-the-Valley; base notes are Vanilla, Cashmere Wood, Sandalwood, Benzoin, Violet Leaf, Orris Root, Cinnamon, Anise, Patchouli and Cloves. White floral woody sweet vanilla yellow floral fruity powdery warm spicy amber balsamic.
Lisää tuoksunäytteitä... Kokeilin vielä illalla läpi Xerjoffit ja nämä oli niitä joista alustavasti epäilin etteivät olisi minun mieleen. Dama Biancaa olen kokeillut jo aiemmin ja oli pakko varmistaa ettei Stockan testeripullo taannoin ollut jotenkin pilallinen. Ei ollut. Dama Bianca saa Fragrantigassa melko ristiriitaisen vastaanoton. Toisten mielestä se on enkelimäinen ja minäkin löydän sen häivähdyksen enkelimäisyydestä. Sen kuitenkin jyrää outo maltaan tuoksu jonka minä ja moni muu kokee liian hallitsevana. Tuo kaljamallas pilaa tuoksun minulta mutta saattaa olla että olen sille jotenkin yliherkkä.
Toinen tilaamani Xerjoff oli Bouquet Ideale ja odotin kukkaistuoksua, mutta tämäpä olikin tupakkatuoksu jossa ei ole muita kukkia kuin tupakankukka. Tämä ei ole unisex vaan naisille suunnattu. Siinä sitten toisessa kädessäni tuoksui kaljamallas ja toisessa tupakka :D. Muita BI:n tuoksunuotteja ovat kaneli ja muskotti, vanilja ja liuta puumaisia nuotteja, eli tämä on puinen, lämpimän mausteinen, balsamimainen, vaniljainenkin. Mausteet tuovat hieman jouluista tunnelmaa ja vieno piipputupakan tuoksu flashbackejä lapsuuteen. Joskus sitä on tullut ajateltua että tupakka tuoksuu oudolla tavalla hyvältä, ja tämä on nyt se hyvä tuoksu joka voi olla (piippu)tupakassa. Tykkään tästä, mutta en osaa sanoa missä tätä käyttäisin, koska tämä ei sovi minulle tavallaan ihmisenä. Oikealla ihmisellä tämä voisi olla hieno ja persoonallinen. Sopii sille joka ei halua olla basic bitch ja tuoksua perusparfyymiltä.
Vau, kiitos näistä! Toivottavasti jaksat kirjoitella muistakin kokeiluista.
Tuo 51 Pour Femme oli itselleni ihan tuntematon, mutta kuulostaa ihanalta! Ehkä pitää tilata näyte jostakin?
Samoin Dama Bianca on itseäni kiinnostellut, mutta kuvauksen perusteella ehdottomasti en ainakaan hanki kokeilematta.
-N43
Vierailija kirjoitti:
Vau, kiitos näistä! Toivottavasti jaksat kirjoitella muistakin kokeiluista.
Tuo 51 Pour Femme oli itselleni ihan tuntematon, mutta kuulostaa ihanalta! Ehkä pitää tilata näyte jostakin?
Samoin Dama Bianca on itseäni kiinnostellut, mutta kuvauksen perusteella ehdottomasti en ainakaan hanki kokeilematta.
-N43
Luulenpa että suurempi ongelma on tämä minun puheripuli tuoksuista :D. Mietin 51 Pour femmeä kokeillessani, että tämä on kyllä yksi turvallisempia sokko-ostoksia ikinä niille jotka sitä uskaltaa harrastaa, itsehän en enää uskalla. Kuitenkin kyllä kai tuossakin on omat sudenkuoppansa. Jos etsii kukkaistuoksusta raikkautta, sitä ei tuosta löydä. Täytyy myös pitää melko makeista tuoksuista. Tuo ei myöskään ole mitenkään uniikki tuoksu, se on ainakin minun nenääni super ihana tulkinta hyvin perinteisestä kukkaistuoksusta. Se ei myöskään ole mikään showstopper vaan enemmän jotain mitä mieltäsin "hiljaiseksi luksukseksi", jos näin makea tuoksu voi edustaa sitä genreä. Jostain syystä minulla on se mielikuva että quiet luxury ei yleensä ole mikään lämmin vaniljatuoksu.
Suoraan sanottuna tuo anglismien viljely on nolon näköistä tekstissä. Muuten lukisi mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanottuna tuo anglismien viljely on nolon näköistä tekstissä. Muuten lukisi mielellään.
No yritän välttää mutta kun kaikki mitä luen ja katson tuoksuista on englanniksi.... Ja usein se käännös vasta hölmöltä kuulostaakin ja vaatii liikaa päänvaivaa miettiä että miten tämän nyt sanoisi että tulisi asia esiin justiin eikä sinne päin.
Tuoksunäyte #4: Bouquet de Hongrie, BDK Parfums.
Kun en ole varma pitäisikö näytteiden hieman rauhoittua Atlantin ylityksen jälkeen, testailen aluksi niitä jotka ei alkukarsinnassa olleet ihan kiehtovimpia. Yritin kirjoittaa lyhyesti mutta ei näköjään minulta onnustu. Tänään ei ollut varaa kokeilla mitään räväkkää, joten valitsin tuoksun jonka tiesin olevan rauhallisempi. Keväällä ostin juuri tätä tarkoitusta varten Chanelin Chance Eau Tendre EDP:n jonka tarkoitus oli olla iloinen ja positiivinen ja raikas muttei liian raikas tuoksu ihmisten ilmoille menoa varten. Lopulta en ihan loppuun asti kokenut tuoksua omaksi vaikka se hyvä tuoksu onkin. Se ei kestänyt kovin hyvin ja tuoksu oli minun makuuni liian omenashampoomainen. Omenaahan ei tuoksunuoteista löydy ja tuoksu on periaatteessa ruusutuoksu, mutta tuoksu luo silti omenaista vaikutelmaa. Zaralla on itse asiassa tuoksu joka on ilmeisesti kopio ja tosi lähellä tätä, ja joka on väriltään vaalean vihreä ja nimeltään Apple Juice. Kuulema kestääkin paremmin jollen väärin muista.
Nyt sitten olin utelias kun kuulin että Bouquet de Hongrie on lähellä Chance Eau Tendreä. Ja toden totta, kun aamulla kiireessä kippasin tuoksua iholle ja vaatteelle (se puikko on kyllä täysin turha levitystä ajatellen), ensimmäinen ajatus oli että tämähän on ihan suoraan Chance Eau Tendre. Nyt kun olen testaillut näitä rinnakkain, CET on raikkaampi ja terävämpi, mutta tuoksut ovat kyllä todella samanlaisia ja varsinkin aluksi. BDH on kuitenkin pehmeämpi ja täyteläisempi, eikä yhtä raikas. Tuoksussa on alkunuoteissa mansikkaa ja päärynää, ja pakko todeta että minä en kyllä sitä mansikkaa tahdo juuri erottaa, mutta päärynä tuntuu selvästi ja se lienee se joka tuo myskiseen ruusutuoksuun pehmeyttä, ja kuten tubettaja Clemence pukee sanoiksi, viattomuutta. Minulla tuoksu lähtee iholla tosi nopeasti kohti päärynävetoisuutta ja alkaakin lievästi muistuttaa Givencyn Irresistiblea. Se on Irrisistablen elegantimpi ja kypsempi isosisko. Vaatteella säilyy paljon pitempään se omenamaisuus, mehukas vihreä omena. Täytyy sanoa että tykkäsin tästä ja jos vain suinkin viitsisin, myisin Chance eau Tendren ja ostaisin Stockalta 10 ml pullon tätä tilalle. Toisin kuin CET:n kanssa teki jatkuvasti mieli nuuhkia tätä. Tämä on sellainen ystävällinen ja helposti lähestyttävä, ei häiritsevä tuoksu. Ei mikään erikoinen mutta aina ei tarvitse ollakaan.
Korjaus vielä edelliseen, nähtävästi Zaran Applejuice ei päinvastoin kuin muistin kestä yhtään :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No yritän välttää mutta kun kaikki mitä luen ja katson tuoksuista on englanniksi.... Ja usein se käännös vasta hölmöltä kuulostaakin ja vaatii liikaa päänvaivaa miettiä että miten tämän nyt sanoisi että tulisi asia esiin justiin eikä sinne päin.
Itse ainakin koen helpommaksi kokonaan englanninkielisen tekstin kuin sellaisen, jossa kieli vaihtuu saman virkkeen sisälläkin ja ajatus katkeaa. Vähän sama kuin siinä kohdassa olisi aina kappaleenvaihto. Ian Mac Eochagáin on tätä suomalaisten intoa viljellä englantia ihmetellyt blogissaan hauskasti, esim. https://www.galvia.fi/post/suomalaiset-viestij%C3%A4t-h%C3%A4pe%C3%A4v%…
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kestä nykyajan puhekielistä ilmaisua, kannattaa pysyä ns. tulostetun sanan parissa (en voi sanoa printatun sanan kun sekin on anglismi), vaikka se olisikin sinällään digitaalisessa.. anteeksi sähköisessä muodossa.
Mitenkähän joidenkin potilaskertomusten lukeminen ahdistaa, kun siellä on kaikenlaista benigniä tai malignia tuumoria sun muuta viljelty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kestä nykyajan puhekielistä ilmaisua, kannattaa pysyä ns. tulostetun sanan parissa (en voi sanoa printatun sanan kun sekin on anglismi), vaikka se olisikin sinällään digitaalisessa.. anteeksi sähköisessä muodossa.
Mitenkähän joidenkin potilaskertomusten lukeminen ahdistaa, kun siellä on kaikenlaista benigniä tai malignia tuumoria sun muuta viljelty.
Puhekielisyyttä kestän, mutta mukauttamattomat englanninkieliset ilmaukset eivät sitä ole. Ne ovat turhia ja haittaavat luettavuutta kirjoitetussa tekstissä, myös somessa. Olisin kyllä itse huolissani, jos en keksisi suomenkielistä tapaa ilmaista sitä mitä haluan sanoa, vaan joutuisin turvautumaan englantiin. Sehän tarkoittaisi, että vieras kieli on vahvempi kuin äidinkieli, mikä taas tarkoittaa sitä, että en hallitse enää mitään kieltä kuin syntyperäinen normaalisti.
Potilaskertomusten kieli on ammattisanastoa. Täällä palstalla tarkoituksena on varmaan tavoittaa monenikäisiä ja eri ammateissa toimivia suomalaisia, joten fakkitekstiä ei tänne kirjoiteta. Englanninkielisten ilmausten sirottelu keskelle suomenkielistä tekstiä antaa todella typerän vaikutelman.
Tuoksunäyte #5: For your Love, Mizenzir
Lähdin tilaamaan Mizenziriltä ylistettyä Solar Blossomia ja sitä ei harmi kyllä ollut saatavilla, joten nappasin tämän kaveriksi Tres Chere -tuoksulle pelkän nimen tunnistamisen perusteella. Tämä on Alberto Moraleksen luomus ja Mizenzir nyt on tunnetusti laatutalo. Tämänkin tuoksun kuvauksissa vilisee viittauksia vanhaan rahaan. Testasin tätä heti aamusta ja kun mies kömpi makkarista aamiaiselle, tarjosin rannetta haisteltavaksi - mies kommentoi että oli haistanut tuoksun jo ennen kuin edes ehti keittiöön asti. Enkä ollut lotrannut.
Tuoksussa on melko yksinkertaiset tuoksunuotit, pääosassa vadelmainen hedelmäisyys ja myski: "Top notes are Raspberry and Musk; middle note is Ambergris; base notes are Patchouli and Benzoin." Tuoksu on unisex, mutta Fragranticassa tämä kuitenkin koetaan enemmän feminiiniseen kallellaan olevaksi. Fragranticassa joku kuvasi tuoksua ihan naulan kantaan, ei voisi enää paremmin sanoa: "Vaguely fruity, simultaneously airy & dense, slightly dark. It smolders." Tästä tulee heti mieleen että tämä voisi olla sensuelli treffituoksu. Minä ja moni muu löytää tästä myös huulipunamaisia, jopa vahamaisia vivahteita, kuten myös puuterisia. Kun olin kirjoittanut tämän, vilkaisin mitä brändi oli tuoksusta sanonut ja kuinka ollakaan, idea oli kuvata suudelman tuoksumaailmaa. Myskinen iho, huulipunan hedelmäiset ja puuteriset nuotit. Ja puuterisuudesta puheen ollen, erittäin usein Fragrantican kommenteissa toistuu ajatus vauvatarvikkeista. Tämä on minullakin se joka estää tätä olemasta nappituoksu, tuoksussa on minun nenään jotain vauvatalkkimaista, varsinkin alkupuolella. Kuivuessa vauvatalkki onneksi vaimenee lähes huomaamattomaksi. Tunnit 2-4 olivat ihan viehättäviä, mutta sen jälkeen tuoksu muuntui minun nenääni maskuliinisempaan suuntaan eikä tuntunut enää niin kiinnostavalta, mieheni oli kyllä edelleen sitä mieltä että tuoksu on liian naisellinen miehelle.
Tätä tuoksua on myös verrattu Baccarat Rougeen, ei nyt samanlaisena mutta samanhenkisenä. En ole aitoa BR:a haistanut mutta muutamaa kopiota kyllä ja jotain yhtäläisyyttä on siihen tuoksuprofiiliin. Joka tapauksessa tykkäsin tästäkin kokeilusta ja varmasti käytän näytteen loppuun, se vähä mitä tuosta yhdestä millistä nyt riittää, ehkä en kuitenkaan haaveile isommasta näytteestä.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko jo testanneet Abban hajuvesiä?
Sipaisen aina hiukkasen Abbaa ranteisiin, ennen kuin lähden ulos.
Päivän tuoksuna Baccarat Rouge 540-klooni Zimayan Bouquet Red. Tässä on ihan sama filis, mausteinen, rikas, syksyyn sopiva. Ja maksoi 22 euroa :D
Laittaisin jotain vähän harvinaisempaa, en mitään perusdesigneria. Esim. Serge Lutensin Louve (päivään) ja Amouagen Memoir Woman (iltaan). Mutta hillitysti annosteltuna kuitenkin, en ikinä haluaisi tukahduttaa ketään hengiltä heh.