Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19264)
Vierailija kirjoitti:
Dark tales näytteistä päivitystä: noin puolet tuoksuista mielestäni naisellisia, ja puolet miehille. Omalla iholla nuo jälkimmäiset piti suht nopeasti pestä pois, mutta kas kummaa mieheni iholla aivan jumalaisen upeita. Tuoksut ovat goottihenkisiä, ja en välttämättä suosittele edes testereiden ostamista sokkona. Nämä ovat mielestäni niin erilaisia, kuin mitkään 'perinteiset' hajuvedet. Olen käyttänyt melkein kaikki testerit ja päädyin tilaamaan pullon Bloody Marya. Kummallista sinänsä, että tämä testeri vaati kolme testauskertaa, ensimmäisellä kerralla vihasin ja viimeisellä se kolahti täysin. Tuoksu alkaa mustaherukka-finrexin-tyylisesti ja sulaen mehukkaaksi tummaksi "katedraali" tuoksuksi.
Minkälainen kesto näillä tuoksuilla mielestäsi on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dark tales näytteistä päivitystä: noin puolet tuoksuista mielestäni naisellisia, ja puolet miehille. Omalla iholla nuo jälkimmäiset piti suht nopeasti pestä pois, mutta kas kummaa mieheni iholla aivan jumalaisen upeita. Tuoksut ovat goottihenkisiä, ja en välttämättä suosittele edes testereiden ostamista sokkona. Nämä ovat mielestäni niin erilaisia, kuin mitkään 'perinteiset' hajuvedet. Olen käyttänyt melkein kaikki testerit ja päädyin tilaamaan pullon Bloody Marya. Kummallista sinänsä, että tämä testeri vaati kolme testauskertaa, ensimmäisellä kerralla vihasin ja viimeisellä se kolahti täysin. Tuoksu alkaa mustaherukka-finrexin-tyylisesti ja sulaen mehukkaaksi tummaksi "katedraali" tuoksuksi.
Minkälainen kesto näillä tuoksuilla mielestäsi on?
Riippuu näytteestä. Joitain sipaisin vähän illalla, ja aamulla vielä hyvin selkeästi havaittavissa. Jotkut taas muuttuivat ihotuoksuksi nopeammin, ja hiipuivat poiskin joutuisammin. Bloody mary -tilaukseni saapui muuten todella nopeasti. Pakkaus oli aivan upea, ja mukana taas kaksi vihkosta kaikista hajuvesistä. Nimensä mukaisesti hajuveden neste on läpikuultavan punaista.
Heo Chloen tuoksujen tuntijat! Mikä on mielestänne paras tämän merkin tuoksuista ja miksi?
"Tässä muutama ehdotus:
Escada Chiffon Sorbet (uudestaan markkinoille tuotu yleisön toiveesta). Ei ole mikään hedelmäpommi vaan herkkä ja kaunis enemmän kukkainen tuoksu.
Replica Springtime in a park tai voimakkaammin kukkainen Flowermarket
Lattafa Ana Abyedh Coral - vesimeloni tuoksuu mutta myös kukkia. Tyylikäs kesätuoksu mielestäni.
Gucci Gorgeous Gardenia tai Gorgeous Orchidea"
Pakko kopsata kun lainaus ei onnistu oikein. Kiitos vinkeistä, Gorgeous Orchid minulla jo onkin ja se oli kovassa käytössä huhti-toukokussa, täydellinen kevättuoksu ja kesäkin kyllä, mutta kaipasin yhtäkkiä jotain kukkaista mutta samalla raikasta, Gardenia ei kuitenkaan ihan kolahtanut, se on jotenkin liiankin clean girl, mieheni kommentoi testipaperia suihkunraikkaaksi. Kesälomalla toivottavasti tulee tilaisuus kokeilla Replicat mutta ratkaisu löytyi yllätyksestä, kokeilin ihan sattumalta Dolce & Cabbanan Q Intenseä enkä pystynyt lopettamaan käsivarteni nuuhkimista. Kirsikkainen tuoksu ei ole ehkä kaikille mutta siinä yhdistyvät juuri kaipaamallani tavalla kirsikka, kukkaisuus heliotroopista ja sitrukset jotka antavat pientä raikasta potkua.
Vierailija kirjoitti:
Heo Chloen tuoksujen tuntijat! Mikä on mielestänne paras tämän merkin tuoksuista ja miksi?
En tunne juurikaan Chloen tuoksuja mutta Nomade Nuit D'egypt on kiinnostava ja uniikki tuoksu. Aika usein designer-tuoksuja testaillessa käy mielessä kuinka samantyyppisiä tuoksut ovat, saman teeman variaatioita. Nuit D'Egypte erottuu tässä mielessä positiivisesti.
Aamulla tuoksukseni valikoitui näin kielojen aikaan Diorin Diorissimo. Suihkautin sitä useampia suihkauksia, koska tuoksu on todella lyhytkestoinen ihollani. Ennen lounasta tuoksu oli jo kokonaan hävinnyt - tarkistin asian mieheltäni, kun en itse enää tuoksua tuntenut. Ei tuntenut tuoksua hänkään. Surullista - tykkäisin niin Diorissimosta tuoksuna.
No, Diorissimon jälkeen suihkaisin itseeni YSL:n Libreä, ihan sitä ensimmäistä versiota - ja tänään ensimmäisen kerran muutamaan vuoreen tuoksu yllättäen tuntuukin hyvälle. Olen aina mieltänyt Libren syksy/talvi -tuoksuksi, mutta nythän onkin kesä. Onko se sittenkin kesätuoksu? Vai onko tuoksu jotenkin kypsynyt ihanaksi?
Chloe Nomade edp, se originaali eka versio, on suosikkini. Koska moderni chypre, eli ei niin surumielinen kuin vanhat chypret. Ja anti-gourmandille on aina oma paikkansa.
Sitten se "perusChloe" eli ruusupohjainen jonka nimi ei nyt tule mieleen. Ollut olemassa iät ja ajat. Siinä toinen suosikki.
Vierailija kirjoitti:
Aamulla tuoksukseni valikoitui näin kielojen aikaan Diorin Diorissimo. Suihkautin sitä useampia suihkauksia, koska tuoksu on todella lyhytkestoinen ihollani. Ennen lounasta tuoksu oli jo kokonaan hävinnyt - tarkistin asian mieheltäni, kun en itse enää tuoksua tuntenut. Ei tuntenut tuoksua hänkään. Surullista - tykkäisin niin Diorissimosta tuoksuna.
No, Diorissimon jälkeen suihkaisin itseeni YSL:n Libreä, ihan sitä ensimmäistä versiota - ja tänään ensimmäisen kerran muutamaan vuoreen tuoksu yllättäen tuntuukin hyvälle. Olen aina mieltänyt Libren syksy/talvi -tuoksuksi, mutta nythän onkin kesä. Onko se sittenkin kesätuoksu? Vai onko tuoksu jotenkin kypsynyt ihanaksi?
Nyt on myös aika koleaa, eikö tämä ajatus kesä/talvituoksuissa ole se että kuumuus saa "talvituoksut" tuoksumaan tunkkaiselta, ja jos ei ole kuuma, talvituoksu toiminee myös kesällä 🤗
Aargh, nyt on uudelleenformuloitu vanha kunnon Light Blue, juuri kun olin palannut siihen ja muistanut kuinka paljon rakastan sitä varsinkin näin kesällä. Uutta versiota on viety kokeilijan mukaan yllätys yllätys gourmandin suuntaan, ja kestoa on parannettu. Jälkimmäinen uudistus on hyvä mutta edellinen kuulostaa juuri siltä mitä itse en toivo, koska pidän nimenomaan tuoksun räyhäkästä sitruksesta. Pulloa on muutettu myös suuntaan mistä en pidä, vaikka vanhan pullon korkki näyttää kieltämättä livenä melko halvalta. Tämän kuultuani suuntasin Tokmannin verkkokauppaan ja tilasin backup-pullon, toivon mukaan sieltä tulee edelleen se vanha, ainakin kuvan perusteella pitäisi tulla. Jos en tule käyttäneeksi, myyn parin vuoden päästä avaamattomana.
Vierailija kirjoitti:
Aargh, nyt on uudelleenformuloitu vanha kunnon Light Blue, juuri kun olin palannut siihen ja muistanut kuinka paljon rakastan sitä varsinkin näin kesällä. Uutta versiota on viety kokeilijan mukaan yllätys yllätys gourmandin suuntaan, ja kestoa on parannettu. Jälkimmäinen uudistus on hyvä mutta edellinen kuulostaa juuri siltä mitä itse en toivo, koska pidän nimenomaan tuoksun räyhäkästä sitruksesta. Pulloa on muutettu myös suuntaan mistä en pidä, vaikka vanhan pullon korkki näyttää kieltämättä livenä melko halvalta. Tämän kuultuani suuntasin Tokmannin verkkokauppaan ja tilasin backup-pullon, toivon mukaan sieltä tulee edelleen se vanha, ainakin kuvan perusteella pitäisi tulla. Jos en tule käyttäneeksi, myyn parin vuoden päästä avaamattomana.
Luojan kiitos nappasin juuri viikko pari sitten Torista vanhan version Light Bluen ja vieläpä matkakokoisen. Saan otettua mukaan ensi viikolla reissuun! Viileällä ilmalla ei tule käytettyäkään, joten matkakoko riittänee loppuelämäksi ja on kätevämpi, kun noita tuoksuja alkaa olla.
Jännästi muuten monessa verkkokaupassa on vain isoja kokoja. Pienet on kadonneet jonnekin! Tämähän on aivan naurettavaa keräilijän kannalta.
"Jännästi muuten monessa verkkokaupassa on vain isoja kokoja. Pienet on kadonneet jonnekin! Tämähän on aivan naurettavaa keräilijän kannalta."
Niinpä. Mikähän tässäkin on logiikka, kai se johonkin matematiikkaan perustuu. Harmillista.
Pradan Paradoxe-linja saa uuden flankkerin: Radical Essence https://www.fragrantica.com/perfume/Prada/Paradoxe-Radical-Essence-1082…
This fragrance is described as a floral gourmand and features notes of neroli, pistachio, and sandalwood.
Mulla on ollut testissä Jo Malonen joku näytesetti. Lyhyesti:
English Pear & Freesia: ihan ok, mutta vähän pistävä tuoksu. Päärynä ei mun ihollani nouse esiin lainkaan. Kestävä.
Peony & Blush Suede: ehdoton suosikki näistä, mutta häviää niin nopeasti ettei oikein ehdi edes ihmetellä mitä tässä haistaa. Siinä kohtaa siis kun tuoksu on kuivunut iholle, se on jo ihotuoksu, ja siitä vartti eteenpäin enkä enää haista mitään.
Wood Sage & Sea Salt: tästä en päässyt vielä yhdellä kokeilulla jyvälle, mutta äkkiseltään tuomio on, ettei pääse suosikkeihin. Jotakin häiritsevää tässä oli, ehkä se salvia?
Lime Basil & Mandarin: liian miehekäs, ja tylsä. Tämä tuo mieleen jonkun vanhemman miesten tuoksun, jotain jo lapsuudestani tuttua.
Pomegranate Noir: jännä, ihan ok. Voisi ehkä olla kylmemmällä kelillä parempi kuin testauskeli oli. Granaattiomenassa on kuitenkin jotakin mistä en pidä, on kyse sitten sen siemenistä, tuoksusta, mehusta tms.
Viime aikoina kun olen katsellut Fragranticasta uusia julkaisuja ja muutenkin niin on tullut mieleen että hajuvesipullot ovat ehkä jotenkin muuttumassa, ehkä osaksi Lähi-idän parfyymitalojen vaikutuksesta. Onhan sitä ennenkin ollut kaikenlaista utopistista pulloa ja muotoilua, mieleen tulee vaikka Herreran stiletot ja Alien ja Jean Paul Gaultierin pullot jne. Mutta nyt pullot rupeaa tosissaan rönsyilemään ja muistuttamaan patsaita ja niihin kiinnitetään kaikenlaisia ulkonevia härpäkkeitä jne. Sitten on vastapainona toinen trendi, jossa mitä kalliimpi pullo, sitä minimalistisempi ja laatikkomaisempi muotoilu, kuin itse olisin ostanut kirpparilta lasipullon ja tulostanut siihen mustan neliötarran. Ja kolmantena on tuo että pulloon painetaan jokin iso koristeellinen kuva. Toisaalta tykkään näistä muutoksista ja toisaalta en.
Vierailija kirjoitti:
Se alkuperäinen Chloe signature EDT ja EDT sekä Nomade EDT missä litsiä mukana ja vähän sitruksisempi kuin sammaleisempi EDP.
Eräs Nomaden kesätuoksu oli miellyttävä muutaman vuoden takaa kun kokeilin liikkeessä, siinä oli pieni ripaus jotain luonnollisen trooppista: viikunaa, taatelia tai kookosta, mutta sitä ei enää saa mistään : (
Kaikki ne muut on minun mielestä outoja väännöksiä noista laadukkaimmista, koska niihin lisätty ristiriidassa olevia ainesosia. Muuttuvat pistäväksi iholla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut testissä Jo Malonen joku näytesetti. Lyhyesti:
English Pear & Freesia: ihan ok, mutta vähän pistävä tuoksu. Päärynä ei mun ihollani nouse esiin lainkaan. Kestävä.
Peony & Blush Suede: ehdoton suosikki näistä, mutta häviää niin nopeasti ettei oikein ehdi edes ihmetellä mitä tässä haistaa. Siinä kohtaa siis kun tuoksu on kuivunut iholle, se on jo ihotuoksu, ja siitä vartti eteenpäin enkä enää haista mitään.
Wood Sage & Sea Salt: tästä en päässyt vielä yhdellä kokeilulla jyvälle, mutta äkkiseltään tuomio on, ettei pääse suosikkeihin. Jotakin häiritsevää tässä oli, ehkä se salvia?
Lime Basil & Mandarin: liian miehekäs, ja tylsä. Tämä tuo mieleen jonkun vanhemman miesten tuoksun, jotain jo lapsuudestani tuttua.
Pomegranate Noir: jännä, ihan ok. Voisi ehkä olla kylmemmällä kelillä parempi kuin testauskeli oli. Granaattiomenassa on kuitenkin jotakin mistä en pidä, on kyse sitten sen siemenistä, tuoksusta, mehusta tms.
Omat kommenttini. Jo Malonen ideana kuulemma aina ollut että noista cologneista yhdistellään itselle sopiva kombo :)
English Pear & Freesia oli liian saippuamainen. Tuoksuu sellaiselle pikkupakkauksessa olevalle brittiläiselle vierassaippualle, hotellisaippualle :D
Peony & Blush Suede muuttuu savuisen tunkkaiseksi, haiskahti jollain tapaa tehtaan nahkataljan käsittelykoneelle, kun pioni lähti kävelemään noin 5 min jälkeen.
Wood Sage & Sea Salt sopii parhaiten yhteen Blackberry & Bayn kanssa. En pidä kummastakaan yksin.
Lime Basil & Mandarin on unisex-tyylinen mutta kiva lämpimänä kesäpäivänä kuin tulisi suoraan viileästä suihkusta lämpöön, ja kesällä siitä tulee mieleen jokin virkistävä sitruunainen cocktail. Toimi hyönteiskarkottimena, sillä terassilla päivällä paarmat, ampiaiset ja illan suussa hyttyset kiersivät minut kaukaa, ja olivat viiden kaverini kimpussa! :D Heillä oli vaniljaisia ja hedelmäisiä tuoksuja, eräällä joka sai kaksi kivuliasta paarman puremaa oli Jo Malonen Nectarine Blossom & Honey tuoksua! Minusta tuo tuoksuu ihan säilykehedelmien siirappiliemelle.
Wild Bluebell oli suosikkituoksuni, mutta se mentiin muuttamaan synteettisempään suuntaan vuosia sitten koska kissankello on rauhoitettu kasvi monissa maissa. Sekoitin tätä joskus Lime Basil & Mandarinin kanssa jolloin siitä tuli sellainen pikkumakea olematta imelä.
Joskus muinoin suosikkituoksuni oli Blue Agava & Cacao, mutta se mentiin lopettamaan. Ehkä tuo agavakasvi ja aito kaakao tulivat niin kalliiksi ostaa Meksikosta asti, ettei enää kannattanut. Vaikka sen paluuta on toivottu vuosikaudet monien tuoksufanien toimesta. Tuo yhdistelmä oli vaan niin erikoinen ja mahtava, kaikki kyseli mikä ihana tuoksu ylläni on.
Red Roses oli liian tyrmäävä minun makuun, liian ilmanraikastinmainen.
Pomegranate Noiria en ole kokeillut, kuulostaa siltä että on viileiden kelien tuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Ardenin Green Tea Lavender on kiva laventelituoksu. Sitä oli taannoin myynnissä jopa Normalissa eikä hinta päätä huimannut.
Alkuperäisesta Green Tea-tuoksusta suihkugeeleineen on hyvä muisto yli 10 v takaa, kun oltiin Kreikassa liian kuumaan aikaan ja tämä tuoksu pääsi oikeuksiinsa. Muualla koen sen vähän liian pistäväksi mutta Välimeren helteessä se virkisti ja sopi sinne hyvin.
Sarjassa on paljon flankereita, pitäisikin testailla. Yhden ostin vuosia sitten sokkona, se oli Pomegranate, ja oli liian imelä, koko Green Tean kirpeä idea oli kadonnut.
Kiinnostaa Freesia-versio,koska pidän freesian raikkaudesta. Nämä eivät paljon maksa ja ovat kivoja juuri lomamatkoilla.
Minä käytän myös Green Tea:ta pahimmilla 40 asteen hellekeleillä, mitä palstalla kummasteltiin. Mutta on niitä harvoja tuoksuja, joita enää silloin sietää. Asun E-Espanjassa. Ostin sitten jonkun toisen Green Tea- tuoksun, oliko Summer, jonka kiikutin roskalavalle. Todella synteettinen, epämiellyttävä haju.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotuksia raikkaaksi kukkaistuoksuksi kesään? Ei siis mitään trooppista ja/tai makeaa, vaan lämpimiin päiviin sopiva ehkä hieman kirpakka fresh floral. Tässä olisi kerrankin tilausta Delinalle, mutta en vain kykene pitämään tuoksusta lukuisista yrityksistä huolimatta. Sitruunainen raikas tuoksu minulla jo onkin, vanha kunnon Light Blue ja etsin kaikessa rauhassa jotain vastaavanlaista vaihtoehtoa sen rinnalle, mutta olen huomannut että kaipasin sitruksen rinnalle kesäksi jotain muutakin raikasta tuoksua.
Ehdotus on Rochas: Girl. Ei ole nimestään huolimatta 12-vuotiaille suunnattu. Hyvin kesäinen, kukkainen ja kirpeä.
Saisinko pyytää teiltä enemmän asiaa tuntevilta suosituksia uudeksi tuoksuksi?
olen huomannut makuni muuttuneen enemmän universaaliin ja toisaalta hiukan asenteelliseen suuntaan. Viime talvena hankin Malonen Myrrha et Tongan, josta pidän, mutta ei mielestäni ole kesätuoksu. MarcJakobsin Decadence miellyttää myös. Nämä molemmat aika vahvoja, monessakin mielessä, mutta niistä ehkä saa käsitystä siitä mikä miellyttää. Sanat santelipuu ja savu ovat usein mun tuoksujen kuvauksissa myös, jos mennään naisellisempia suuntaan niin ehkä puuterimaisuus. Mitä EN halua on kukkaisen kevyt tai sokerisen makea tyttötuoksu.
Nyt ehkä tuohon skeneen solahtava kesätuoksu hakusassa, osaisitteko auttaa? Ja miksei talvituoksukin, sieltähän sekin kohta tuleeKiitos jo etukäteen!
Ardenin Green Tea Lavender on kiva laventelituoksu. Sitä oli taannoin myynnissä jopa Normalissa eikä hinta päätä huimannut.
Alkuperäisesta Green Tea-tuoksusta suihkugeeleineen on hyvä muisto yli 10 v takaa, kun oltiin Kreikassa liian kuumaan aikaan ja tämä tuoksu pääsi oikeuksiinsa. Muualla koen sen vähän liian pistäväksi mutta Välimeren helteessä se virkisti ja sopi sinne hyvin.
Sarjassa on paljon flankereita, pitäisikin testailla. Yhden ostin vuosia sitten sokkona, se oli Pomegranate, ja oli liian imelä, koko Green Tean kirpeä idea oli kadonnut.
Kiinnostaa Freesia-versio,koska pidän freesian raikkaudesta. Nämä eivät paljon maksa ja ovat kivoja juuri lomamatkoilla.