Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19267)

Vierailija
1661/19267 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hitsi. Tilasin (onneksi!) testarin Creedin Aventuksesta miehelle ja olen superpettynyt. Tuoksu on liian pappamainen, liian mitäänsanomaton, tyylikäs mutta vähän kuin miellyttävä partavaahto tai kiva ikkunanpesuaine. Ei mitään luonnetta eikä seksikkyyttä. Ei jatkoon. Mikä nyt neuvoksi?

Jatkan vielä että tuolle tuoksuu sellainen kuuskymppinen mies joka on puurtanut hiljaisesti ja päässyt mukavaan asemaan töissään, elämässä kaikki on mukavaa, hän ajaa hintavalla mutta huomiotaherättämättömällä autolla mukavaan työpaikkaansa. Kaikki on niin mukavaa, mutta särmätöntä, karismatonta ja vailla luonnetta.

Olen niin hirvittävän pettynyt.

Onpa jännä miten eri tavalla tuoksut voi kokea! Mä tilasin myös Aventuksesta näytteen miehelleni, mutta mun mielestä tämä taasen oli liian erikoinen :D Tuoksui niin voimakkaasti ananakselle ja muutenkin tuoksu oli jotenkin liian päällekäyvä ja koko huoneen täyttävä. Ei mennyt jatkoon meillä.

Tämä muuten täytti koko asunnon, vaikka sitä ei testattu kuin se yksi pieni suihkaus! Edelleen on koko asunto (120m2, että täytyy sanoa että riittoisa on!) haisee papparaiselle. Ananasta kumpikaan meistä ei siinä haistanut.

Aventus on hankala tuoksu, joka toimii vain jos sitä käytetään oikein. Käytin sitä itse kaksi vuotta ja opin palautteesta ainakin miten sitä ei tule käyttää. Esim. hiuksiin suihkautettuna se haisee aivan kamalalle ja savustaa koko huoneiston.

Oikein käytettynä se on miellyttävä, joskaan se ei koskaan saavuttanut mitään kovin suurta suosiota ja oli vielä hemmetin kallis. Edullisemmat makeat tuoksut ajoivat ohi.

Creed Aventus on muuten yksi väärennetyimmistä tuoksuista. Jos netistä tilattu näyte tuoksuu vain savulle, eikä lainkaan makealle ananakselle, niin sinua on todennäköisesti petkutettu.

Care of Carlilta tilasin, ei tuoksu savulle ollenkaan, muttei kyllä ananaksellekaan. Tyylikkäältä se tuoksui, muttei luonteikkaalle.

Kuullostaa juuri Aventuksen tuoksulta. Sen sanotaan olevan niin tasapainoinen, että erillisiä ainesosia on vaikea erottaa toisistaan. Tyylikäs keski-ikäisen toimistotuoksu, jota ei ole tarkoitettu hurmaamaan.

Sellainen se juuri on. Pitää koittaa jos isä tykkäisi.

Vierailija
1662/19267 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivän tuoksu Balmainin Extatic.

Mullakin on tämä, jotenkin erottuva ja omaperäinen tuoksu. Ei ole samantyyppistä tuoksua tullut ikinä vastaan. En usko, että moni tätä Suomessa käyttää, tosi pienessä joukossa varmaan ollaan. Aika voimakas, tämä kyllä huomataan, mutta hyvällä tavalla mielestäni, itse tykkään vahvoista tuoksuista. Myös lasipullo kultaisilla yksityiskohdilla on tosi tyylikäs ja huokuu laatua. Kuitenkaan ei ollut superkallis tämä, muistaakseni Notinolta tilasin.

Hollannissa tätä myydään paikallisen "halpahallin" eli Kruidvatin kosmetiikkaosastolla 20e per 60ml. Kannattaa hamstrata täältä jos on käyntiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1663/19267 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Chloé Nomade on hyvä syystuoksu. Moderni chypre-tuoksu. Testaa, ennen kuin ostat, on neuvoni. :) 

Makeampaa osastoa on Rihanna Nude. 

Mulla syystuoksuna on myös Ariana Granden Cloud. 

Avon artistique-sarjan Iris Fétiche on ihana syksyllä, pehmeä, lämmin, sensuelli. 

Kaikissa näissä tuoksuissa on niitä nuotteja mistä pidän. Pitää listata ylös ja testata. Kiitos!

Mikä hemmetin nuotti? Note tarkoittaa tässä yhteydessä jotain muuta.

Vierailija
1664/19267 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Chloé Nomade on hyvä syystuoksu. Moderni chypre-tuoksu. Testaa, ennen kuin ostat, on neuvoni. :) 

Makeampaa osastoa on Rihanna Nude. 

Mulla syystuoksuna on myös Ariana Granden Cloud. 

Avon artistique-sarjan Iris Fétiche on ihana syksyllä, pehmeä, lämmin, sensuelli. 

Kaikissa näissä tuoksuissa on niitä nuotteja mistä pidän. Pitää listata ylös ja testata. Kiitos!

Mikä hemmetin nuotti? Note tarkoittaa tässä yhteydessä jotain muuta.

Mitähän muuta se nuotti sinusta sitten tässä yhteydessä tarkoitetaan? Mikä sinusta olisi sille oikea suomennos?

Vierailija
1665/19267 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaa muuten äkkiä tilata ennen Brexitiä noista Briteissä sijaitsevista nettikaupoista, kuten Allbeauty, Notino, Fragrance Direct, Fragrance Shop jne. ennen kuin niihin tulee alvit ja tullit ensi vuoden alussa.

Harmillista kyllä. Parhaat ja edullisimmat nettikaupat, joista itse ostan hajuvesiä, ovat juuri nuo brittiläiset. Ei ole yhtä hyviä valikoimia ja hintoja ollut muissa. Esim. Notinosta löytyy sellaisia merkkejä joita ei meinaa löytyä muualta. Sieltä tilannut mm. Manceraa, Montalea, Swiss Arabiania, Rasaasia.

No, ehkä vähenee hajuvesien osto sitten 😅 Mutta täytyy nyt laittaa vielä tilauksia menemään ja katsoa mitä sellaisia haluaa hankkia, joiden saaminen voi olla tulevaisuudessa hyvin hankalaa.

Vierailija
1666/19267 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kannattaa muuten äkkiä tilata ennen Brexitiä noista Briteissä sijaitsevista nettikaupoista, kuten Allbeauty, Notino, Fragrance Direct, Fragrance Shop jne. ennen kuin niihin tulee alvit ja tullit ensi vuoden alussa.

Harmillista kyllä. Parhaat ja edullisimmat nettikaupat, joista itse ostan hajuvesiä, ovat juuri nuo brittiläiset. Ei ole yhtä hyviä valikoimia ja hintoja ollut muissa. Esim. Notinosta löytyy sellaisia merkkejä joita ei meinaa löytyä muualta. Sieltä tilannut mm. Manceraa, Montalea, Swiss Arabiania, Rasaasia.

No, ehkä vähenee hajuvesien osto sitten 😅 Mutta täytyy nyt laittaa vielä tilauksia menemään ja katsoa mitä sellaisia haluaa hankkia, joiden saaminen voi olla tulevaisuudessa hyvin hankalaa.

Ai niin, Allbeautyhän tosiaan lopetti toimitukset Suomeen, kuten täällä mainittu.

Vierailija
1667/19267 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Notino.fi:n tuotteet tulee onneksi Tsekeistä.

Vierailija
1668/19267 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuotti on ihan vakiintunut termi, joka tarkoittaa tuoksun ainesosaa tai mikä se nyt sitten olisi tällä kotimaisella kielellä, jolla on vaikea välillä ilmaista näitä tuoksujuttuja, mm dry down ja sillage.

Pidetään keskustelu ystävällisenä. 

Vierailija
1669/19267 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko näin?! Ihan mahtava juttu🙌🏻 Jotenkin ajatellut että tulisi Briteistä. No jee, sieltä ainakin pystyy jatkossakin tilaamaan ilman hirveitä lisäkuluja!

Vierailija
1670/19267 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko näin?! Ihan mahtava juttu🙌🏻 Jotenkin ajatellut että tulisi Briteistä. No jee, sieltä ainakin pystyy jatkossakin tilaamaan ilman hirveitä lisäkuluja!

Kyllä ne tulee, olen tilannut monta kertaa ja seurannut GLS-lähetyksen kulkua.

Vierailija
1671/19267 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään tuoksuni on Valentinon Donna born in Rome ja eilen se oli Givenchyn l'interdit. Kolmas, jota käytän tähän aikaan vuodesta on Chloen Absolu de parfym. Vaihtelen tuoksuja vuodenaikojen ja mielialojen mukaan, sillä en ole löytänyt itselleni etsimisestä huolimatta signature-tuoksua. Jatkan siis etsintää. Tähän mennessä käytössäni on ollut yksi ainoa tuoksu, joskus 80-luvulla, jota olen käyttänyt peräti kaksi pullollista: YSL:n tuoksu "Y". Sitä on ikävä - mahtaisiko toimia vielä tänään, jos sitä jostakin vielä saisi?

Onko teillä muilla ns. signature-tuoksuja?

Minulla ei ole enkä sellaista etsikään, olen liian vaihtelunhaluinen siihen. Tosin monta vuotta minulla oli yleensä vain kaksi tai kolme tuoksua kerrallaan ja vasta yhden pullon tyhjennyttyä ostin uuden, yleensä laivareissulta tax freestä. Vasta viime vuoden tammikuussa (laivareissun jälkeen sekin) aloin ihan tosissani innostua tuoksuista keräilymielessä ja käyttää ostamiani tuoksuja vuodenaikojen ja mielialan mukaan. Nyt niitä on nelisenkymmentä.

Päivän tuoksu: Zadig&Voltairen This Is Her Capsule Collection 2019. Yummy!

Onko sulla Fragrantica-profiili? Olisi kiva katsella noita tuoksujasi.

T. Se, joka tuolla edellä jakoi oman n. 62 pullon profiilinsa.

Vierailija
1672/19267 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kokeilleet Sabé Massonin voidemaisia parfyymeja? Olisin utelias, mutta en tiedä, miten toimivat käytännössä.

https://www.fragrantica.com/designers/Sabe-Masson.html

Vierailija
1673/19267 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä miestentuoksut ovat ne jotka saavat teidän päänne kääntymään hyvällä tavalla?

Vierailija
1674/19267 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä miestentuoksut ovat ne jotka saavat teidän päänne kääntymään hyvällä tavalla?

Vastaan itselleni parfymeriareissun jälkeen. Yves Saint Laurentin Y eau de parfum. Todella upea, seksikäs, tyylikäs ja kuitenkin hyvällä tavalla raikas olematta sporttinen.

Vierailija
1675/19267 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä todella pidän vanhasta kunnon Fahrenheitista, konservatiivisesti annosteltuna.

Laliquen Electric Purple on tänään kokeilussa, ihastuttavan kevyt ja hedelmäinen. Kestää edelleen, kaksi suihkautusta 5.30. Huomenna jatkan Jimmy Choon kanssa (kerta takana, kaksi edessä)....en ole aivan varma, sietääkö hippikään sitä määrää patsulia. 

Vierailija
1676/19267 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten tuoksuista minun hormoonit saa hyrräämään vanha kunnon Yves Rocher Hoggar. Itämanen, mausteinen tuoksu. 

Mieheni vain ei ole siitä niin innostunut, vaan pitää enemmän Armanin miesten tuoksuista, jotka ovat kyllä nekin varsin upeita.

Vierailija
1677/19267 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään testissä Juliette has a gunin Midnight Oud. Ei mene mulla jatkoon.

Olen ihan vasta-alkaja ja epäilen että vieläpä huononenäinen sellainen. Kaikki nuotit mistä olen kuvitellut pitäväni ja olen ajatellut että en ainakaan pidä, on mennyt ihan päälaelleen! Keräilin fragranticaan listan tuoksuistani ja sellaisista joita haluaisin sekä itselleni että miehelleni. Olen tilaillut nyt näytteitä ja eilen kävimme kicksissä tuoksuttelemassa eri miesten tuoksuja. Onneksi en sokko-ostellut mitään (no, kamalasti) mitään!

Tässä ihan lista epäonnistumisista ja onnistumisista:

Miehelle

Creedin Aventus:

Mitä odotin - seksikästä, tyylikästä tuoksua jossa olisi joku särmä ja joka kääntäisi pään

Mitä sain - tyylikkään, vähän partavaahtomaisen, äärimmäisen tasaisen kauniin tuoksun jossa ei ole särmää, joka tuoksuu vanhalle rahalle seinäkukkaisena, joka kuitenkin täytti koko asunnon vielä seuraavana päivänä yhdellä suihkaisulla. Isäni piti siitä.

Diorin Sauvage:

Mitä odotin - ultraseksikästä, karskia, miehekästä tuoksua joka huumaisi minut

Mitä sain - todella pistävän sitruksen ja jotain minkä koin todella vanhanaikaiseksi sen pistävyyden alla

Moni tuoksu oli joko liian kukkainen tai liian ”sporttinen”, huomasimme että etsimme miehelle ehdottomasti EdP:tä, ei EdT:tä. Pidin kaikista joissa haistoin kookoksen, mutta koin ne ehdottoman väärinä vuodenaikaan (omalle miehelleni). Minusta lähes kaikki Calvin Kleinit ovat aina olleet ok-tuoksuja, muttei mitään uskomatonta.

Voittaja löytyi vahingossa, en olisi nuottien perusteella ikimaailmassa valinnut miehelle tuoksua jossa on omenaa, inkivääriä saati salviaa, mutta jestas sentään. Ensi tuoksaisulla (jos se nyt on sana) koimme molemmat että tämä se on. Kuvailisin sen tuoksua raikkaaksi, mutta en sporttiseksi, hedelmäiseksi, mutta ei trooppiseksi eikä kesäiseksi, syväksi, tummaksi olematta liian myskinen, seksikkääksi, pään kääntäväksi ja huumaavaksi mutta kuitenkin tyylikkääksi. En osaa nimetä yhtään ainoaa nuottia siitä. Tuoksu on tosiaan YSL Y EdP. Tällaiseksi olin kuvitellut Sauvagen.

Olin kuvitellut tuoksunuoteiksi miehelleni nahan, tupakan, meripihkan, setrin, vaniljan, tonkapavun, santelipuun. Muutama noista toki Y:n pyramidissa onkin.

Omia tuoksujani ovat olleet teininä Laura Biogiottin Tempore Donna, sitten Ralph Laurenin Romance, aikuisena Caroline Herreran 212 Vip Rose, Guccin Guilty, ja Marc Jabocsin Decadence. Traumoja on jäänyt äidin hyllyillä olleista Poisoneista ja Chanel n 5 yms todella tymäköistä tuoksuista teinivuosiltani, jolloin ne haisivat (pelkästään purkista tuoksuttamalla) vain kamalalle. Chanel 5 testasin nyt yhtenänä päivänä aikuisena ja tuoksu olikin aivan erilainen kuin olin kuvitellut!

Eilen oli testissä täälläkin hyvin tyttömäiseksi ja kukkaiseksi kuvailtu Lanvinin Jeanne jonka halusin vain tuoksuttaa ja tänään tuo Juliette has a gunin Midnight oud. Jeanne olikin ihan kiva kevyt mutta vanhanaikainen kukkaistuoksu. Tämä Midnight Oud onkin sitten vaikeampi saada selkoa. En kykene erittelemään tästäkään mitään kunnolla eri nuotteja. Haistan vain hyvin teollisen terävän ruusutuoksun ja ilmeisesti tuon oudin ja olisiko papyrys jonka koen näköjään liian eksoottiseksi omaan makuuni.

Uskoisin tykkääväni seuraavista nuoteista: vanilja, aito ruusu, puuteri, santelipuu, meripihka, hedelmät, lilja, kahvi.

TL:DR: huononenäisen tuoksumatka

Vierailija
1678/19267 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tuoksuna mulla Montalen Pure Gold. Aah miten ihanan virkistävä aprikoosin tuoksu! 🥰

Vierailija
1679/19267 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä todella pidän vanhasta kunnon Fahrenheitista, konservatiivisesti annosteltuna.

Laliquen Electric Purple on tänään kokeilussa, ihastuttavan kevyt ja hedelmäinen. Kestää edelleen, kaksi suihkautusta 5.30. Huomenna jatkan Jimmy Choon kanssa (kerta takana, kaksi edessä)....en ole aivan varma, sietääkö hippikään sitä määrää patsulia. 

Jimbon kanssa menee tällä kerralla paljon paremmin kuin ensikokeilulla. Nyt saan myös mehukkaan päärynän, en pelkkää patsulipommia. Alan uskoa, että nenän tai ihon temppuilu johtuu kierron vaiheesta (luomuhormonit): myös kurpitsainen ELdO, Like This antoi samoina päivinä hyvin pelkistetyn version itsestään, voimakkaan nerolin.

Vierailija
1680/19267 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä inhoan Fahrenheitia, yhdistän sen kuspääksi heittäytyneeseen ex-poikakaveriini. En ole niin perehtynyt miesten tuoksuihin (paljon enemmän olen tutustunut naisten tuoksuihin), mutta joku myskinen unisex-tuoksu on hyvä myös miehen iholla (esim. Alyssa Ashley). Axen Dark Temptation on tuoksunut myös todella hyvältä, vaikka halpa onkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä