Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19256)
Vierailija kirjoitti:
Mitä mielipiteitä teillä on Noasta (Cacharel) ja Voluptesta (Oscar de la Renta)? Onko Volupte miten lähellä Tresoria, fragranticassa moni on sitä mieltä (pidän Tresorista). Kestääkö hyvin? Noaa olen testannut, tavallaan pidän, mutta jotain liian kukkaista siinä on. Tykkäisin, jos Noa olisi enemmän puisempi ja myskiäkin voisi olla lisää vielä siinä.
Noa oli aikanaan ihana. -99(?) -versiossa oli kahviakin. Sitäkin on ilmeisesti muutettu?
Tosi harmi, jos joku kuvittelee nicheistä kirjoittavien olevan snobeja (vastaan nyt siihenkin samalla). Mä kirjoittelen niistä, koska en omista tällä hetkellä muita, ja niitä saa 1 ja 2 millin näytteinä, kun taas niitä "Sokos -tuoksuja" en ole löytänyt sampleina (paitsi Maison Martin Margielan Memory Boxin, aivan ihana)?
Olen nuuka, en snobi. Etsiskelen siis tässä loputtomassa vaihtelunhalussani uusia lemppareita, ja keskityn näytteisiin, sillä ihmisten ilmoille nuuhkimaan meneminen ei ole mikään vaihtoehto, enkä halua o(s/t)aa sokkona vähintään 30 millin harha-askelia. (Tulee niitä silti, välillä pesen mattoja, hrr.) Tuo yksi linkkaamani portugalilaisputiikki dekantoi, mutta se saisi yleistyä Euroopassakin (tullit....). En mä saa ikinä kulumaan normaalikokoista pulloa mitään kyllästymättä. Aikanaan keräilin miniatyyrejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen etsinyt vihreää, pirskahtelevaa ja jopa vähän nenää kutittavaa tuoksua, ja ajattelin kokeilla Sisleyn Eau de Champagnea. Luulisi nimen perusteella sen olevan edes vähän pirskahteleva. No joo...alkutuoksun (jota en osaa edes kuvailla, koska se katosi niin nopeasti) haihduttua tuoksutikku haisi lähinnä palvilta, siis palvatulta lihalta. Kyllä on niin kaukana samppanjasta kuin olla ja voi :-)
Tänään uusi yritys, menen Stokkalle kun siellä sentään saa kokeilla tuoksuja itse (Sokoksella pitäisi kutsua myyjä). Toivottavasti löydän viimein jonkin, jonka voin ostaa. Taidan olla nirso, kun kaikissa tuoksuissa tuntuu olevan jokin vastenmielinen ainesosa. Periaatteessa pidän tuoksuista, joissa on jotain ärsyttävää, mutta ei kuitenkaan ällöttävää. Pieni tyylikäs riitasointu vain, ei mitään painajaista.
Pirkahtelevia, voisit tykätä:
Biotherm Eau Pure
Aqua Allegoria Pamplelune
Mugler Aura
Kiitos näistä suosituksista! Ja kiitos muillekin, jotka suosittelivat pirskahtelevaa tuoksua. Otan kaikki suositukset talteen ja menen kokeilemaan.
Nyt hävettää, kun sekoitin tuon Sisleyn Campagnen Shalimariin, testasin niitä perätysten ja sotkin tuoksulaput. Campagnehan tuoksuu latvatuoksun haihduttua partavaahdolta-. Ja se savunhajuinen taas on Shalimar, liekö sitä kuuluisaa oudia sekoittuneena johonkin muuhun, kun tulee savupalvi mieleen.
Luin kymmeniä sivuja tätä ketjua, ja aloin pohtia, että olenkohan mä tykännyt aina oudoista tuoksuista, koska kukaan muu ei niistä ole tykännyt??
Nuorena rakastin Givenchyn Ysatista ja Organzaa. Sen jälkeen ihastuin YsL:n Vice Versaan, jota harmikseni ei saa enää mistään. Oli minulle ehkä paras tuoksu ikinä. Toinen, mitä kaipaan, on Red Door Revealed.
Muita, mistä pidän nykyisin, on Fifth Avenue, Lancomen La vie est Belle sekä Idole.
Luokitellaanko nämä jotenkin halpiksiksi, vai onko nää vaan tuoksuna jotenkin mummomaisia, niin kukaan ei ole kokeillut?
Vierailija kirjoitti:
Luin kymmeniä sivuja tätä ketjua, ja aloin pohtia, että olenkohan mä tykännyt aina oudoista tuoksuista, koska kukaan muu ei niistä ole tykännyt??
Nuorena rakastin Givenchyn Ysatista ja Organzaa. Sen jälkeen ihastuin YsL:n Vice Versaan, jota harmikseni ei saa enää mistään. Oli minulle ehkä paras tuoksu ikinä. Toinen, mitä kaipaan, on Red Door Revealed.
Muita, mistä pidän nykyisin, on Fifth Avenue, Lancomen La vie est Belle sekä Idole.
Luokitellaanko nämä jotenkin halpiksiksi, vai onko nää vaan tuoksuna jotenkin mummomaisia, niin kukaan ei ole kokeillut?
Mielenkiintoisia ja hyviä tuoksuja sulla, kyllä varmaan on moni kokeillutkin, ei vaan ole juuri nuo tuoksut sattumoisin tulleet puheeksi. Kun kymmeniä ellei satoja tuoksuja mitä on kokeillut😅
Organza minulla oli itsellänikin joskus, oli hyvä tuoksu. Tykkäsin myös Organza Indecencestä tjsp. (en jaksa nyt tarkistaa nimeä). Se oli sellainen enemmän gourmand-tyyppinen.
Muistan tuon Vice Versan että oli hyvä tuoksu, mutta se ei tainnut olla saatavilla kuin muutaman vuoden? La vie est Bellen ajattelin vielä hankkia. Idolesta en tykkää tarpeeksi, täytyy kokeilla sitä uutta intense-versiota.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena mun opiskelukaveri käytti Ysatista ja oli kyllä huumaava, itämainen tuoksu! Mulla oli Estee Lauderin White Linen suuri rakkaus silloin, eipä olisi enää :D
La Vie est Belleä on mulla juuri tänään iholla, ihana makea tuoksu, joka sopii syksyyn tosi hyvin. Mutta sen kanssa pitää olla varovainen, ettei suihkuta liikaa. Eivät nämä mitään halpiksia ole vaan design-tuoksuja. FIfth Avenue kaiketi on edullinen mutta tosi laadukas ja suosittu.
Mun tietääkseni kaikenikäiset käyttävät La Vie est Belleä. Se nyt vain on niin upea tuoksu, ja oli ilmestyessään aika ainutlaatuinen. Nythän sitä on plagioitu vaikka kuinka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mielipiteitä teillä on Noasta (Cacharel) ja Voluptesta (Oscar de la Renta)? Onko Volupte miten lähellä Tresoria, fragranticassa moni on sitä mieltä (pidän Tresorista). Kestääkö hyvin? Noaa olen testannut, tavallaan pidän, mutta jotain liian kukkaista siinä on. Tykkäisin, jos Noa olisi enemmän puisempi ja myskiäkin voisi olla lisää vielä siinä.
Noa oli aikanaan ihana. -99(?) -versiossa oli kahviakin. Sitäkin on ilmeisesti muutettu?
Tosi harmi, jos joku kuvittelee nicheistä kirjoittavien olevan snobeja (vastaan nyt siihenkin samalla). Mä kirjoittelen niistä, koska en omista tällä hetkellä muita, ja niitä saa 1 ja 2 millin näytteinä, kun taas niitä "Sokos -tuoksuja" en ole löytänyt sampleina (paitsi Maison Martin Margielan Memory Boxin, aivan ihana)?
Olen nuuka, en snobi. Etsiskelen siis tässä loputtomassa vaihtelunhalussani uusia lemppareita, ja keskityn näytteisiin, sillä ihmisten ilmoille nuuhkimaan meneminen ei ole mikään vaihtoehto, enkä halua o(s/t)aa sokkona vähintään 30 millin harha-askelia. (Tulee niitä silti, välillä pesen mattoja, hrr.) Tuo yksi linkkaamani portugalilaisputiikki dekantoi, mutta se saisi yleistyä Euroopassakin (tullit....). En mä saa ikinä kulumaan normaalikokoista pulloa mitään kyllästymättä. Aikanaan keräilin miniatyyrejä.
Minäkin vastaan tähän samaan aiheeseen, joka tuli aiemmalla sivulla esille. Ei nicheistä puhuminen omasta mielestänikään ole mitään snobeilua, itsellä ainakin vaihtelunhalu ja omaperäisten, uniikkien ja upealta tuoksuvien tuoksujen etsintä johtaa välillä myös niche-tuoksujen pariin.
Samalla voin ostaa yhtä hyvin myös esim. Zarasta tuoksuja, jos on hyvä, itseäni miellyttävä tuoksu. Viimeisin Red Temptation- tuoksu sieltä oli löytö. Eli itse tuoksu ratkaisee, oli se sitten niche, designer tai markettituoksu. Kokoelmasta löytyy noita kaikkia reilusti 😆
En usko, että kukaan kokee niche-tuoksuista puhumista snobbailuna sinänsä, näitähän monet käyttävät. Jo Malone, Byredo ovat ainakin monille jo tuttuja. Ärsyynnyttiin vain asenteesta, jonka mukaan on kalliita eksklusiivisia niche-tuoksuja ja sitten "Sokos-tuoksuja" (sen kirjoittajan luoma käsite).
Joten ihan rauhassa jutellaan kaikista ihanista tuoksuista, olivat sitten Tokmannin alehyllyllä tai erityisliikkeessä.
Tästä tuli mieleeni eräs ystäväni, joka halveksi Yves Rocher'n tuoksuja ja sanoi, "ettei voisi sellaisia käyttää". Mulla oli YR:n So Elixir-tuoksua, ja hän kehui kovasti tuoksuani ja järkyttyi, kun kuuli, että se oli YR.
Kannattaa katsoa joskus, kuka on nenä parfyymin takana ja mitä kaikkea hän on luonut. Löytyy kallista ja edullista, nicheä ja markettituoksua.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että kukaan kokee niche-tuoksuista puhumista snobbailuna sinänsä, näitähän monet käyttävät. Jo Malone, Byredo ovat ainakin monille jo tuttuja. Ärsyynnyttiin vain asenteesta, jonka mukaan on kalliita eksklusiivisia niche-tuoksuja ja sitten "Sokos-tuoksuja" (sen kirjoittajan luoma käsite).
Joten ihan rauhassa jutellaan kaikista ihanista tuoksuista, olivat sitten Tokmannin alehyllyllä tai erityisliikkeessä.
Tästä tuli mieleeni eräs ystäväni, joka halveksi Yves Rocher'n tuoksuja ja sanoi, "ettei voisi sellaisia käyttää". Mulla oli YR:n So Elixir-tuoksua, ja hän kehui kovasti tuoksuani ja järkyttyi, kun kuuli, että se oli YR.
Kannattaa katsoa joskus, kuka on nenä parfyymin takana ja mitä kaikkea hän on luonut. Löytyy kallista ja edullista, nicheä ja markettituoksua.
Jos annat Sokos-tuoksulle arvolatauksen "huonompi", on se ihan oma valintasi. Itse käytin sitä nimitystä ihan vaan tuoksuista, joita yleisesti myydään Sokoksessa. Designer -tuoksu taitaa olla toinen nimitys näille. Ikävä kyllä itselläni ne haisevat lähes aina pahalta, ja keskenään samalta.
Tätä kyselin muutama sivu sitten, että mistä tämä mahtaa johtua, koska ainoat minulle hyvin sopivat ovat kaikki niitä niche-tuoksuja. Esim nyt sain testerin Black opium -tuoksusta, jota moni on tässä ketjussa kehunut - minun ihollani se haisee vain geneeriselle halvalle kukkatuoksulle, joka piti parin tunnin sinnittelyn jälkeen pestä pois. Joko minulla on todella erikoinen nenä, tai ihon kemia, ja olisi mielenkiintoista kuulla onko kellään teoriaa mistä tämä mahtaa johtua. Jos se on esim joku tietty tuoksuaine, olisi sitä helppo välttää jatkossa.
Pidän monista Sophia Grojsmanin tuoksuista (Tresor, Jaipur, Paris (Yves Saint Laurent)), joten tilasin sokkona Elizabeth Taylorin Diamonds and rubies ja Oscar de la Rentan Volupten. Eivät olleet hinnalla pilattuja ja 90-luvun luomuksia (paras vuosikymmen elämässäni, jota kaipaan tuoksuineen). Tuon Diamonds and Rubies tuoksun joku sanoi muistuttavan Jessica Simpsonin Fancy Lovea, Tresoria ja Tentations Paloma Picassoa (tämä viimeinen sai korkeat arvosanat Fragranticassa, 4,24, vaikea saada mistään). Oikeastaan luotan tämän kuuluisan parfymöörin hajuaistiin. Kerron arviot, kunhan olen saanut tuoksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen etsinyt vihreää, pirskahtelevaa ja jopa vähän nenää kutittavaa tuoksua, ja ajattelin kokeilla Sisleyn Eau de Champagnea. Luulisi nimen perusteella sen olevan edes vähän pirskahteleva. No joo...alkutuoksun (jota en osaa edes kuvailla, koska se katosi niin nopeasti) haihduttua tuoksutikku haisi lähinnä palvilta, siis palvatulta lihalta. Kyllä on niin kaukana samppanjasta kuin olla ja voi :-)
Tänään uusi yritys, menen Stokkalle kun siellä sentään saa kokeilla tuoksuja itse (Sokoksella pitäisi kutsua myyjä). Toivottavasti löydän viimein jonkin, jonka voin ostaa. Taidan olla nirso, kun kaikissa tuoksuissa tuntuu olevan jokin vastenmielinen ainesosa. Periaatteessa pidän tuoksuista, joissa on jotain ärsyttävää, mutta ei kuitenkaan ällöttävää. Pieni tyylikäs riitasointu vain, ei mitään painajaista.
Pirkahtelevia, voisit tykätä:
Biotherm Eau Pure
Aqua Allegoria Pamplelune
Mugler Aura
Kiitos näistä suosituksista! Ja kiitos muillekin, jotka suosittelivat pirskahtelevaa tuoksua. Otan kaikki suositukset talteen ja menen kokeilemaan.
Nyt hävettää, kun sekoitin tuon Sisleyn Campagnen Shalimariin, testasin niitä perätysten ja sotkin tuoksulaput. Campagnehan tuoksuu latvatuoksun haihduttua partavaahdolta-. Ja se savunhajuinen taas on Shalimar, liekö sitä kuuluisaa oudia sekoittuneena johonkin muuhun, kun tulee savupalvi mieleen.
Ei oo parfymistan elämä helppoa. Odottaa pirskahtelevaa shampanjaa ja saa pahvia, tomaattia, ruokakomeroa, savupalvia ja makkaroita :-D
Mitäs pidätte Mon Guerlanista? Itse käytän sitä ' juhlissa'.
Kellään kokemusta/ mielipidettä nyt hullareilta myynnissä olevasta Ardenin White Tea Rose-tuoksusta? Miten eroaa normiversiosta?
Vierailija kirjoitti:
Mon Guerlain toi hienosti miehisenä pidetyn laventelin enemmän naisten tuoksuihin, ja siitä se sitten alkoikin levitä, oikein buumi. Hyvä juttu, kun samantyyppisiä makeita tulee markkinoille satapäin, niin joku uusi tvisti tai tuoksu on kyllä paikallaan.
Tykkään kovasti muilla vaikken käytä itse.
Vierailija kirjoitti:
Monet siitä pitävät paljon ja siitä on jo olemassa monia flankereitäkin. Minun tuoksuni se ei ole, koska laventeli ei ole minun tuoksunuottini. Mutta jos laventelista tykkää ja laventelin ja vaniljan yhdistelmä iskee, se on varmasti hieno tuoksu omistaa ja käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Seuraatteko jotain tiettyä parfyymigurua netissä? Itse pidän Soki-nimisestä brittineitokaisesta. On todella innostunut asiastaan ja hyväntuulisen oloinen. Jeremyäkin joskus seuraan mutta toistaa samoja arviota ja on lipevän ylimielinen tai ainakin näyttää siltä.
Mulla ei ole aikaa seurailla kauheasti ketään, mutta luen mielelläni Persolaisen blogia ja joskus joitain muita blogeja, kuten Bois de jasmin, Now smell this.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi olen ajatellut tilata joko Hermesin L'Ambre des Merveillesin, Van Cleef & Arpelsin Bois Doren tai Orchidee Vanillen. Onko jollain kokemusta näistä? Sokko-ostos, kun ei missään pääse kokeilemaan. Eniten mietityttää Bois Dore, nuo muut olisi varmaan riskittömämpiä.
Minulla on ambre des merveilles käytössä, en osaa kuvailla tuoksuja mutta se on lämmin, ei omaan nenääni kukkainen, jonkin verran mausteinen ja sopivan makea (en pidä liian makeista enkä kukkaisista tuoksuista).
Itse en uskalla tilata tuoksuja kokeilematta ensin... mutta mikäli auttaa voin kertoa, että lemppareihini kuuluvat myös Samsara, entinen Pradan l'eau ambree, Kurkdjianin Gentle fluidity gold (Grand soirkin on ihan hyvä) tms. lämpimät ja mausteiset tuoksut joissa on ripaus vaniljaa. N50
Mitä mieltä olette ns vintage tuoksusta White linen by Ester Lauder?
Tilasin notinosta näytteen ja aika kiva tosin aika kasari tuoksu.
Harmittelen edelleen että lopettivat Chloen narcisse tuoksun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi olen ajatellut tilata joko Hermesin L'Ambre des Merveillesin, Van Cleef & Arpelsin Bois Doren tai Orchidee Vanillen. Onko jollain kokemusta näistä? Sokko-ostos, kun ei missään pääse kokeilemaan. Eniten mietityttää Bois Dore, nuo muut olisi varmaan riskittömämpiä.
Minulla on ambre des merveilles käytössä, en osaa kuvailla tuoksuja mutta se on lämmin, ei omaan nenääni kukkainen, jonkin verran mausteinen ja sopivan makea (en pidä liian makeista enkä kukkaisista tuoksuista).
Itse en uskalla tilata tuoksuja kokeilematta ensin... mutta mikäli auttaa voin kertoa, että lemppareihini kuuluvat myös Samsara, entinen Pradan l'eau ambree, Kurkdjianin Gentle fluidity gold (Grand soirkin on ihan hyvä) tms. lämpimät ja mausteiset tuoksut joissa on ripaus vaniljaa. N50
Mulla vähän sama maku. Nyt kokeilin Kurkdjianin Oud Satin Moodia, ja oli aika napakymppi. Tuo Gentle Fluidity on myös hyvä.
Lisäksi lemppareitani ovat mm. Guerlainin Mitsouko ja Chamade. hermesin Twillyssäkin on jotakin samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitti kuvailuista, kuulostaa hyvältä tuo makeus ja mausteisuus. Tämäkin tuoksu on käsittääkseni lopetettu, joten ehkä voisi hankkia sen kun vielä hyvin löytyy. Itsekin tykkään Gentle fluidity goldista, kun tilasin näytteen. Ja myös Grand soir kiinnostaa, siinäkin ilmeisesti ambraa.
Orchidee Vanillekin kyllä hankintalistalla, kehutaan upeaksi vaniljatuoksuksi, jossa myös suklaata ja appelsiinia. Mä en muista tuota Prada leau versiota. Itsellä oli joskus 10v sitten se Prada, jota nykyään myydään nimellä Prada Amber. Juuri alkuviikosta tuoksuttelin sitä yhdessä kaupassa, ja tuoksuu ihan samalta kuin aiemmin, ei ehkä ole reformuloitu, toivottavasti. Tämäkin on kyllä niin laadukas, ajaton, ja hyvin tehty tuoksu, että tekisi mieli hankkia. Huokuu jotenkin tyylikkyys ja luksus tuosta. On myös aika vahva ja syvä tuoksu, ainakin aiemmin sai annostella tosi varovasti, ihan huippu pysyvyys.
Joo tuoksuthan ovat subjektiivisia kokemuksia. En ole vielä heittänyt kirvestä kaivoon, hyvät mahdollisuudet että tykkään tuosta. Ei voi tietää ennen kuin kokeilee itse. Kiva jos olet saanut kohteliaisuuksiakin 😊