Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19263)
Vierailija kirjoitti:
Missä oppii noin hyväksi tuoksutietäjäksi? 😭 rakastan tuoksuja, mutta jotenkin uuden tuoksun hankkiminen tuntuu työläältä kun en tiedä mistä lähteä liikkeelle. Olen aina pitänyt eri tuoksuista ja hankkisin mielelläni aina uusiakin, mutta nyt olen jo piiitkään mennyt samalla perusvarmalla kokoelmallani eli esim. Chanel Chance eau tendre ja eau fraiche sekä Hugo Bossin The Scent. Ei hajuakaan (heh) mitä nuo sisältävät. Ja itse asiassa nyt kun katsoin kaappiin niin siellä todellakin olisi tilaa jollekin uudelle pellolle.
*pullolle, tietysti.
Onko täällä kellään Aerinin tuoksua Lilac Path? Mitä pidätte? Onko selkeä syreeni, entä onko kovin voimakas? Pidän syreenin tuoksusta, mutta en kestä hirveän voimakkaita hajuvesiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistelin nuoruutta että mitä käytin ja mieleen tuli että Nina Riccin Les Bellesit oli suosittuja mutta ne ovat ajat sitten kadonneet, tämä saman näköinen pullo missä ne Samba-sarjan tuoksut oli muinoin, muistaako kukaan?
https://i.pinimg.com/originals/05/44/7a/05447a848d71fad275f00d3c075a94f…
Tuossa vihreässä oli jännä sekoitus tomaatinlehtiä ja -kukkaa, basilikaa, minttua, mustaherukkaa, vadelmaa ja viikunanlehteä. Kuin jokin ihana välimerellinen kesäinen kasvimaa jossa tuoksuu monenmoista syötävää herkkua jotka odottavat poimijaansa.
Sinisessä oli mantelia, marsipaania, mantelinkukkaa ja kiiwiä. Erittäin mantelinen tuoksu ja paljon miellyttävämpi mantelituoksu kuin Diorin Hypnotic Poison.
Keltaisessa oli kanelia, kardemummaa, greippiä, omenaa ja appelsiinia. Siinä oli jotain jouluista ja keväistä samaan aikaan, lämmin mutta silti aamiaismehumaisen kirpsakka.
Jossain vaiheessa tuli pinkki versio (ehkä rajoitettu erä?) jossa oli kirsikankukkaa, kirsikkaa, muita punaisia marjoja, mandariinia ja greippiä. Siitä en pitänyt koska se kirsikka jäi noiden hapanten sitrusten alle. Se jäi ostamatta.
Lisäksi oli erikoiserä kiiltävän sininen de Minuit-versio tuossa sarjassa ja joka oli voimakkaampi iltatuoksu ja tonkapapu-heliotrooppi-santelipuinen, se tuoksu ei vaan ole jäänyt mitenkään mieleeni eli siihen aikaan saattoi olla jokin muu vastaavanlainen tuon tyylinen tuoksu markkinoilla jonka ostin tuon sijasta.
Mulla oli tuo Les belles vihreä tuoksu. Tuoksui tosiaan tomaatinkukille. Ihana voikun saisi vielä. Pullokin oli ihana ja kaverini sitä aina ihastelivat. Sain vanhemmiltani oliko 90-luvulla?
Oih, minullakin oli tuo vihreä pullo! Se oli ihana. Sitten ostin laivalta miniatyyrisarjan näitä eri värejä, siinä oli ainakin muistaakseni sellainen anilliininpunainen jossa oli tosi vahva tuoksu.
Olin ihan unohtanut nämä. Tää oli nuoruuteni tuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä tuo oud oikein tarkoittaa? Nettisanakirjat eivät tunnista.
Sitä saadaan agarpuista, joissa on tietty homesieni. Harvinaista ja kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä tuo oud oikein tarkoittaa? Nettisanakirjat eivät tunnista.
Sitä saadaan agarpuista, joissa on tietty homesieni. Harvinaista ja kallista.
Siis, on jotakin nestettä/"pihkaa", mitä puu erittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua suututtaa, että kaikki tuoksut joista olen pitänyt ja jotka olen ostanut joskus omaksi, on lopetettu, ja monet mitäänsanomattomat luomukset vain jatkavat valikoimissa.
Gucci Accenti, Cacharelin Promesse, Joopin Berlin, alkuperäinen Chloe, YSL:n alkuperäinen Paris, Guy Larochen Fidji, Armanin Gío jne.
Fidjiä olen kyllä nähnyt nettikaupoissa mielestäni. Itse tykkään myös Parisista ja tilasin Ebaystä Milton Lloyd-merkin Monaco-tuoksun, joka Fragrantican mukaan on hyvä dupe nimenomaan alkuperäiselle Parisille. Itse tykkään, erittäin laadukas "halpistuoksuksi", mutta en voi väittää muistavani tarkalleen miltä Paris silloin joskus tuoksui.
Ysärillä varsinkin alkuvuosina oli Suomen tuoksuvalikoima paljon nykyistä suppeampi. Silloin tiesi heti mitä tuoksua joku käytti. Opium, Anais Anais, Rive Gauche, Byzantine, Laura ja tietenkin Paris. Täytyy myöntää, että tuota Parisia tuli yliannosteltua. Sain lahjaksi pullollisen todella voimakkaasti tuoksuvaa Paris-vartalovoidetta ja voitelin sillä koko vartalon. Taisi ihan itseänikin huimata. Hyvä tuoksu mutta pieni suihkaus riittää.
Mulla oli tuo Aerin lilac path.....oli aika voimakas , ei selkeä syreeni. Omasta mielestäni ainakaan. Kandee tuoksuttaa ennen ostamista. Itse ostin sokkona. Ei sopinut minulle. Oli vähän mummomainen. Voisin kuvitella 80+ käyttävän vastaavaa. Myin omani pois.
Kenelläkään kokemuksia / muistoja Oscar De La Rentan Voluptè -tuoksusta? Tilasin sen nostalgisen mieli-muistikuvan perusteella ja siinä on kyllä jotain koukuttavaa ja kiehtovaa. En saa ihan täysin kiinni yksittäisistä tuoksuista ja välillä se on aavistuksen liian voimakas, mutta vielä voimakkaammin se vetää puoleensa. Ja rakastan pullon kulta-vihreää designia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei! Olen se kirjoittaja, joka vinkkasi Maison Francis Kurkdjianista ja heidan samplesysteemista. :) Mukava kuulla, etta muutkin ovat innostuneet tilaamaan. Oma tamanhetkinen MFK kokoelma koostuu Baccarat rouge 540 ja Oud satin mood pullosta ja 8:sta eri samplesta. Ihana parfyymitalo kylla <3
Kiitos sulle vinkistä! Mitkä neljä samplea suosittelisit tilaamaan?
Millaisista tuoksuista pidat yleensa? Omia lemppareitani ovat Baccarat rouge 540, Amyris femme, Oud silk mood extract ja Gentle fluidity (silver). Grand soir kanssa ihan ok, jos tykkaa amber tuoksuista. Oud satin moodiin minulla on viha/rakkaussuhde, valilla pidan ja valilla taas tulee mieleen joku vessanraikastin tuoksu, en ymmarra :D Oud cashmere mood oli tosi outo.
Jos hankkisin vaikka yli 100€ maksavan tuoksun, sen täytyisi olla todella mieleenpainuva ja miellyttävä, ei mikään on/off-tuoksu. Tällä hetkellä pidän todella paljon Rihannan parinkympin tuoksusta. Onkohan jollain kokemusta M. Micallefin tuoksuista? Tein näytetilauksen muutamasta hänen tuoksustaan, enkä malta odottaa. Varsinkin Ylang in Gold vaikuttaa tosi kiinnostavalta.
Minulla valitettavasti kavi nain Oud Satin Moodin kanssa. Ostin sen silloin kun olin viela aivan haltioissani tuoksusta (en ikina ostaisi muutenkaan tuoksua, joka on vaan "ok", vaan sen taytyy oikeasti olla ihana), mutta nyt tassa lahiaikoina tuoksu on alkanut arsyttamaan jostain syysta. Jokin elementti siina on nyt ollut. Ehka pitaa pitaa pieni tauko tuoksusta, etta innostuisin siita uudestaan. Minun mielipidettani kysyttiin mita sampleja MFK:lta suosittelisin ja halusin rehellisesti vaan mainita, etta ks.tuoksu on talla hetkella itsellani on/off kategoriassa :)
Tajusin pointtisi kyllä jo ekassa viestissä mutta laitoin ajatuksissani oman tekstin siihen jatkoon ja siitä saa vaikutelman, että en ymmärtänyt. Sorry siitä. Oma ajatuksenvirtani oli, että edullisissakin on ihania löytöjä joilla voisin pärjätä mutta jos joku törkeän kallis on ylitsepääsemättömän hyvä ja jää kummittelemaan niin voisin investoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua suututtaa, että kaikki tuoksut joista olen pitänyt ja jotka olen ostanut joskus omaksi, on lopetettu, ja monet mitäänsanomattomat luomukset vain jatkavat valikoimissa.
Gucci Accenti, Cacharelin Promesse, Joopin Berlin, alkuperäinen Chloe, YSL:n alkuperäinen Paris, Guy Larochen Fidji, Armanin Gío jne.
Fidjiä olen kyllä nähnyt nettikaupoissa mielestäni. Itse tykkään myös Parisista ja tilasin Ebaystä Milton Lloyd-merkin Monaco-tuoksun, joka Fragrantican mukaan on hyvä dupe nimenomaan alkuperäiselle Parisille. Itse tykkään, erittäin laadukas "halpistuoksuksi", mutta en voi väittää muistavani tarkalleen miltä Paris silloin joskus tuoksui.
Ysärillä varsinkin alkuvuosina oli Suomen tuoksuvalikoima paljon nykyistä suppeampi. Silloin tiesi heti mitä tuoksua joku käytti. Opium, Anais Anais, Rive Gauche, Byzantine, Laura ja tietenkin Paris. Täytyy myöntää, että tuota Parisia tuli yliannosteltua. Sain lahjaksi pullollisen todella voimakkaasti tuoksuvaa Paris-vartalovoidetta ja voitelin sillä koko vartalon. Taisi ihan itseänikin huimata. Hyvä tuoksu mutta pieni suihkaus riittää.
Paris EdT tuoksuu ihan keväiselle Pariisille, asuin siellä jonkin aikaa ja olen käynyt paljon työmatkoilla :)
Paris EdP on turhan voimakas ja siinä ne ruusuiset sävyt jää jotenkin mausteisuuden alle, ei tunnu autenttiselta Pariisilta.
Päivän kysymys: Tämän päivän testerit, ja mitä mieltä niistä, eli mitä vasemmassa ranteessa ja mitä oikeassa?
Vierailija kirjoitti:
Päivän kysymys: Tämän päivän testerit, ja mitä mieltä niistä, eli mitä vasemmassa ranteessa ja mitä oikeassa?
Vasemmassa ranteessa Flowerbomb. Laitoin tätä näytettä viimeksi joskus kevättalvella, ranteen lisäksi kaulaan ja kaverit sanoivat että tuoksun ihan karkkikaupalle. Jännä ettei tämä ole mikään gourmand-tuoksu mutta muuttuu sellaiseksi minun iholla. Tämä tuoksuu sille mille halusin Pradan Candyn tuoksuvan. Saattaisi olla sopiva hankinta ensi talvelle. En haista tässä pistävää patsulia, enemmän sitä orkideaa, appelsiinikukkaa ja makeaa myskiä.
Oikeassa ranteessa Valentinon Donna Born in Roma. Siis tämä on paljon parempi kuin se Valentino Donna, joka mentiin ilmeisesti muuttamaan huonompaan suuntaan tänä vuonna kun merkki myytiin L´orealille, mutta tässä on jotain syvällisempää marjaa ja kukkaa ja hienostunutta bourbon-vaniljaa. Ei ole yhtä puuterinen, puinen ja persikkainen kuin Valentino Donna.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä kellään Aerinin tuoksua Lilac Path? Mitä pidätte? Onko selkeä syreeni, entä onko kovin voimakas? Pidän syreenin tuoksusta, mutta en kestä hirveän voimakkaita hajuvesiä.
Pidän kovasti sireenin tuoksusta ja testasin sitä pari kertaa. Se on kyllä niin lähellä aitoa sireenin tuoksua kuin voi olla! todella kaunis, luonnollinen tuoksu. Kukkainen ja raikas. Aion hankkia sen vielä.
Mulla on käytössäni Oriflamen Innocent White Lilac - valkoisen sireenin tuoksu, joka on pehmeämpi, puuterimaisempi mutta erittäin aito sireeni silti. Huomattavasti edullisempi kuin tuo Lauder, mutta ei kestä iholla kovin pitkään, eikä sitä ehkä enää saa Oriflamelta?
Oi Volypte oli ihana, käytin sitä joskus 90-luvulla kun oli kova menovaihe päällä. Kaunis pullo.
Sitten oli myös Narcisse, suihkuteltiin näitä vuorotellen kun lähdettiin tyttökaverin kanssa ravintolaan.
Silloin oli ravintolat täynnä ihmisiä, elävää musiikkia ja miehet juttelivat sekä tanssittiin innokkaasti. Miehet olivat myös hyvätuoksuisia. Hajusteallergiasta ei kukaan tiennyt mitään.
Oi niitä aikoja, ei voi verrata nettideittailuun millään.
Vierailija kirjoitti:
Päivän testeri oli Histoires de Parfumsin 1889 Moulin Rouge. Kuten tavallista, vain yksi suihkaus paidan alle, onneksi, sillä kesto oli heittämällä yli 15 tuntia. Avaa tymäkällä hiuslakan/huonekalulakan/huulipunan tuoksulla ja taittuu puuteriseksi. Lämmin iirikseksi. Sensuelli, mutta ei joka päivään, eikä ehkä kuitenkaan töihin. Note to self: käytä silmälaseja.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin testaan yleensä molempiin ranteisiin, ne on tarpeeksi kaukana toisistaan etteivät sotke tuoksuja keskenään :D
Vasen ranne: Bond no9 Chinatown, jännä sekoitus kardemummaa, puusävyjä ja ihan kuin inkivääriä vaikkei siinä pitäisi olla inkivääriä, äsken suihkasin joten saa nähdä miten tämä kehittyy. Tulee mieleen kiinalainen ravintola tai herkkukauppa. Pitäisi myös olla vaniljaa mutten haista sitä ainakaan vielä. Aika kova hinta tosin tämän merkin tuoksuilla.
Oikea ranne: YSL Black Opium, hetken ajan oli luvattua vaniljaa, kahvia ja päärynää mutta nyt 15 min jälkeen on lähinnä rosepippuria ja puuta. Ei jatkoon.
Paljonko tuoksuja teillä on?
Laskin äsken että minulla on 32 näytettä, 36 pulloa ja arkistoiduissa eli niissä vanhoissa pulloissa jotka säästän aina ja joissa pienet jämät pohjalla, oli 22 kpl.
Vierailija kirjoitti:
Kenelläkään kokemuksia / muistoja Oscar De La Rentan Voluptè -tuoksusta? Tilasin sen nostalgisen mieli-muistikuvan perusteella ja siinä on kyllä jotain koukuttavaa ja kiehtovaa. En saa ihan täysin kiinni yksittäisistä tuoksuista ja välillä se on aavistuksen liian voimakas, mutta vielä voimakkaammin se vetää puoleensa. Ja rakastan pullon kulta-vihreää designia!
Oikea ysäripommi :D Tulee mieleen nuoruuden teknoklubit ja -musa. Toi peitti tehokkaasti hien hajut meillä naisilla.
SIinä on aika erikoinen sekoitus mimoosaa, kieloa, narsissia, santelipuuta, vesi- ja hunajamelonia.
Tuon jälkeen siirryin Boucheronin Jaipur-tuoksuun, se oli minun nenään askeleen tyylikkäämmän ja hedelmäisemmän tuoksuinen versio tuosta Voluptesta persikkoineen ja ananaksineen, eli ei enää yhtä raskas. Huomasin että Fragrantican käyttäjät olivat havainneet saman yhtälön Volupten ja Jaipurin välillä!
Vierailija kirjoitti:
Poeme on kyllä yksi parhaista tuoksuista joita olen käyttänyt.
En osaa sanoa mikä olisi vastaava tai samantyyppinen tuoksu.
Venäläiset suosii tota :)
Missä oppii noin hyväksi tuoksutietäjäksi? 😭 rakastan tuoksuja, mutta jotenkin uuden tuoksun hankkiminen tuntuu työläältä kun en tiedä mistä lähteä liikkeelle. Olen aina pitänyt eri tuoksuista ja hankkisin mielelläni aina uusiakin, mutta nyt olen jo piiitkään mennyt samalla perusvarmalla kokoelmallani eli esim. Chanel Chance eau tendre ja eau fraiche sekä Hugo Bossin The Scent. Ei hajuakaan (heh) mitä nuo sisältävät. Ja itse asiassa nyt kun katsoin kaappiin niin siellä todellakin olisi tilaa jollekin uudelle pellolle.