Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19740)
Libre Berry Crushia testaillessa minua vaivasi se että mitä tosi, tosi tuttua tässä on kunnes luin Fragrantican kommenteista että LBC muistuttaa Alienia ja sehän se on. Just olin testannut Alienin ja Hypersensen ja Extraintensen ja olis kyllä pitänyt itsekin hoksata. Alien on mulle vähän liikaa, Hypersense on tosi ihana, raikkaampi ja alkunuoteissa jopa vähän välimerellinen (muttei trooppiseen suuntaan), sitruksen haihduttua se on Alien plus päärynä, sopii älyttömän hyvin yhteen minun ihokemioiden kanssa. Yritän olla ostamatta Hypersenseä ennen kuin olen testannut Alien Pulpin, Goddess-linjasta en ole ikinä oikein tykännyt. Extraintense - ei ei ei. Tuberose on aina riski, mutta paljon pahempi näköjään petigrain, josta saattoi tulla uusi inhokkinuotti. Jos en nyt ihan väärin muista, joku kommentoi Fragranticassa että Extraintense sopisi paremmin Goddess-linjan jatkoksi ja olin samaa mieltä, mutten enää muista miksi :D.
Testasin kovasti tykättyä Valentinon Born in Roma Extradose Donnaa. En ymmärrä kehuja. "Tuoksu" oli ihollani vain kamala teinikemikaali, sellainen pehmeä ja hahmoton synteettinen löyhähdys. Ei selkeitä nuotteja, vain muka seksikästä pehmeyttä. Voi olla tietysti ihonikin syytä, pitää vielä testata uudestaan. Kertokaa, jos olette kokeilleet, miten te sen haistatte.
Olen ostellut viime aikoina 80- ja 90-luvulla valmistettuja tuoksuja ulkomailta avaamattomissa pakkauksissa, siis sellaisia jotka tosiaan on silloin valmistettu, ei vain luotu, ja joiden valmistus on lopetettu ennen vuotta 2000. Eron huomaa. Kaikki nuo vanhat tuoksut ei tietenkään ole kaikki juuri minun makuuni, mutta on ne kuitenkin ihan oikeita tuoksuja joissa on rakenne eikä mitään wunderbaumeja.
Kumottaisi kyllä ostaa vuosituhannen vaihteen JPG, nykyinen Classique. Nykyisessä juuri ja juuri tunnistan jotain samaa ja tästä nykyisestä en pidä edes nostalgian takia niin paljon että ostaisin kaappiin pölyttymään. Olisi jännä nähdä onko maku vain muuttunut vai tuoksu jonka muistan jumalaisena.
Yllätys. Luullut että Mugler Womanity oli lopetettu vuosia sitten. Olinko kokoajan väärässä vai onko se otettu uudelleen tuotantoon. Myynnissä on Notinossa parhaillaan. Oli aivan omassa sarjassaan ilmestyessään, mikään muu ei tuoksunut samalta.
Vierailija kirjoitti:
Yllätys. Luullut että Mugler Womanity oli lopetettu vuosia sitten. Olinko kokoajan väärässä vai onko se otettu uudelleen tuotantoon. Myynnissä on Notinossa parhaillaan. Oli aivan omassa sarjassaan ilmestyessään, mikään muu ei tuoksunut samalta.
Mulla on myös mielikuva että lopetettiin, sitä ei vähään aikaan ole saanutkaan mistään. Olen tässä muutamana vuonna yrittänyt etsiskellä. Siis ainakaan uutena saanut, ehkä jostain eBaysta tms. on voinutkin.
Voi kunpa Riccin Liberty Fizz tulisimyös takaisin.
Joku joskus täällä kertoi tilanneensa Dark Talesin näytesetin. Ajatus jäi kaivelemaan ja päädyin tilaamaan sellaisen itsellenikin. Kirjoittelen varmaan tänne ajatuksia noista tuoksuista jos muistan ja jaksan.
Pullot ovat näitä ns. dabber pulloja, ja sillä ilmeisesti on myös vaikutusta tuoksuun. Pitäisi ehkä hommata jotain tyhjiä näytepulloja joissa on spray, jotta voisi testata molemmin tavoin. Dark Tales kuitenkin ehkä kiertäen antaa ymmärtää että nämä heidän luonnollisista ainesosista tehtävät tuoksunsa ovat eri tyyppisiä kuin suihkutettavat synteettiset hajuvedet. En kuitenkaan ihan heti löytänyt kuvia mistä näkisin onko täysikokoiset pullot suihkutettavia vai ei.
Annoin näytteiden olla jokusen tunnin avoimessa pakkauksessa pöydällä, jotta lämpötila ehti tasaantua. Päätin kokeilla nämä järjestyksessä, joten ensimmäinen oli Aurora Borealis. Tämä on ainakin minun ihollani hyvin lineaarinen tuoksu, kylmän ja puhtaan sitruunainen. Ei mitenkään ihmeellinen, olen saman tyyppistä haistanut muuallakin. Ehkä joku MFK:n Aqua-tuoksuista? Light Blue taitaa ainakin olla samalla suunnalla kuin tämä. Positiivista on kuitenkin se, että sitruuna pysyy miellyttävänä eikä muutu Vimiksi, kuten yleensä. Lisäksi tämä on kestänyt ihollani yllättävästi jo useamman tunnin. Tai tämä on siitä jännä, että hädin tuskin haistan sen ihossani, mutta välillä tuoksu jostakin leijailee nenääni. Kuvaus kirpeästä revontulten täyttämästä pakkasyöstä kyllä sopii hyvin tähän tuoksuun. Ensimmäinen kokemus siis osaltaan hyvin positiivinen, osaltaan tosi meh. Toivotaan että positiiviset puolet näkyvät muissakin tuotteissa.
Tämä on muuten ensimmäinen kerta, kun näen tuoksunuottina veren, näytteessä nimeltä Nsfrtå. Odotan mielenkiinnolla pääsyä sinne saakka testailuissani.
==Tämä on muuten ensimmäinen kerta, kun näen tuoksunuottina veren, näytteessä nimeltä Nsfrtå. Odotan mielenkiinnolla pääsyä sinne saakka testailuissani.==
Veren, kääk! Kuulostaa hyvin epämiellyttävältä ajatuskin! Tiedän veren tuoksun, mutta miksi haluaisin vapaaehtoisesti tuoksua siltä?! No jokainen tyylillään.😂 Ja ehkä se on kuitenkin joku pieni häivähdys muiden nuottien seassa eikä pelkkää verinuottia heh. Tule toki kertomaan mitä tykkäsit.
Vierailija kirjoitti:
En pidä mistään noista YSL Libreistä kun niistä tulee kuivunut mummolaventeli läpi, minkä jälkeen ne muuttuu maskuliinisiksi, kuin miesten partavesi.
Minä en ole niitä muuten kokeillut, paitsi alkuperäistä ja sen ensimmäistä flänkkeriä, ja nekin vain Stockmannilla käteen suihkaistuina, mutta tuo oli minunkin kokemukseni niistä omalla ihollani. Mon Guerlainin laventeli oli hiukan erilaista, mutta samalla tavalla minulle vastenmielistä.
Ainoa tuoksu, jonka laventeli ei mitenkään haittaa, on Burberryn alkuperäinen Goddess. Sitä tuoksua suorastaan rakastan. Outoa mutta totta.
Tänään suihkun jälkeen lähti testiin Dark Tales Black Pearl. Tämän pitäisi olla merirosvojen kirottu aavelaiva. Alkuun haistan selkeästi nahan, kuivatut hedelmät, ja etenkin rommin. Noin tunnin kuluttua esiin ilmaantuu yhtäkkiä merituulen tuoksu, ja nopeasti se muuttuu hallitsevaksi. Kolmen tunnin kuluttua iholla tuoksuu vienosti merelliset nuotit. Kookosmaito ja puunuotit loistavat poissaolollaan.
Tässä ei ole mitään aavelaivamaista, synkkää, ja kirottua, mutta hajuvetenä oikein miellyttävä. Voisi olla ihan tavallinen piraattilaiva täydessä päivänpaisteessa trooppisella merellä. Toki niitä puunuotteja hieman kaipaisin tähän mielikuvaan. Alkuun mietin että Angels share riittää näistä tämän tyyppisistä tuoksuista. Hajuvesinä erilaiset, mutta jälleen omassa mielessä samaa kategoriaa: tuoksuva alkoholi ja kuivatut hedelmät. Tuo merellisen nuotin ilmaantuminen kuitenkin yllätti positiivisesti ja sai tämän erottumaan muista.
Tämäkin on täysin käytettävä hajuvesi, ei mitään sellaista mikä saattaisi haitata ketään joka ylipäätään tuoksuja sietää. Mielenkiintoista kokeilla tätä kesällä uudestaan, miten tuo raikas merituuli silloin käyttäytyy.
Onko kenelläkään muulla nyt samaa ongelmaa, että on tullut niin paljon uusia flankereita eri sarjoista, ettei tiedä mitä hankkisi. Kaikkeen ei ole varaa, mutta moni kiinnostaisi. Itselläni listalla:
- Täällä paljon puhuttu YSL Libre Berry Crush. Pääsin tätä vihdoin testaamaan, ja tykkäsin kyllä. Viimeisin hankinta tältä linjalta Vanille Couture, ja lisäksi haluisin ainakin täyden pullon Flower&Flamesia ja L'Eau Nue:a. Ehkä myös Intensen tai Le Parfumin.
- Valentino Donna Born In Roma, viimeisin Purple Melancholia kiinnostaa, mutta en ole vielä päässyt testaamaan. Samoin se Ivory (?). Vanhoista versioista Coral vielä ostoslistalla myös ;)
- Armanin Si sarjasta jo aiemmista ostoslistalla Passione Red Musk, mutta myös täälläkin vinkatut uutuudet kiinnostaa.
- Flowerbomb sarjan uusi Pretty Piony, näistä viimeisistä Tigerlilystä ja Ruby Orchidista pidin, mutta näistä vain matkakoot hankittuna. Myös Extreme kiinnostaa.
- Näiden lisäksi kokoelma kaipaa muutamaa Chanelia, paria Byredoa ja kokonaisia pulloja PDM:n parista tuoksusta, mutta näitä ostelen harvoin ja harkiten, Chanelit lähinnä laivoilta ja noita kalliimpia sitten, kun joskus on sopiva tilanne tai löytyy vaikka Torista järkevällä hinnalla.
Mitäs muilla on haave-/ostoslistoilla? 😊
-N44
D&G:n Q-sarja saa uuden flankkerin Q Elixir https://ifragranceofficial.com/perfumes/q-elixir-dolce-gabbana-2026/
Aion ostaa kevääksi 100 ml pullon yhtä tiettyä Cleanin tuoksua.
Samaa ongelmaa kuin N44 ei ole. Flankereiden tulva on senverran kova että olen suosiolla luovuttanut. Kevään listalla on Nomade edp, No.19 ja Cristalle uudet versiot, sekä Irresistible originaali. Noista sitten se joka alkaa eniten kiinnostaa kun lähden uusintakierrokselle testaamaan. N55
Pitkä on toivelista mutta mikäs kiire tässä. Ostan, kun löydän sopivalla hinnalla.
- Khadlaj Empire Victor
- Xerjoff Dama Bianca tai sen dupe Al Haramain Junoon noir
- Guerlain Shalimar l'Essence
- Mancera Amore Caffe
- Kalotinis Coffee Addict
- Kalotinis Bubble Gum Factory
- Hermes Barenia
- Maison Margiela Beach Walk
Dark Tales jatkuu. Aamulla lähti testiin Bloody Mary, jonka inspiraationa ei ole saman niminen juoma, vaan kuningatar. Alkutuoksu on voimakkaan metallinen. Alkunuotit ovat mustaherukka, neilikka, granaattiomena. Keskivaiheilla ruusu, auitsuke, tuberoosa, jasmiini, mirha, ja pohjalla nahka, patsuli, tumma puu. Mustaherukan vieno häivähdys saattoi käydä esiintymässä jossain kohtaa, mutta tämä oli hyvin sekoitettu setti, ja erotin nuotit huonosti. Kukkia en erottanut lainkaan, tämä pysyi melko lineaarisesti sellaisena granaattiomenaisen metallisena alusta loppuun.
Tuossa tunti sitten, kun Bloody Marysta ei ollut enää jälkeäkään, vuorossa oli Fern Valley. Tämä tosiaan on kostea, varjoisa laakso täynnä saniaisia. Ei kuitenkaan synkkä, vaan enemmän sellainen.. aamuauringon noustessa vielä kukkuloiden varjossa usvan rippeitä pidättävä vihreä, rehevä laakso. Tästä erotan bergamotin, jota normaalisti inhoan mutta tässä se on siedettävä. Bergamotin lisäksi alkutuoksussa olisi nuottien mukaan basilikaa ja otsonia, keskellä kostea maa, saniaiset, ja pohjalla märkää puuta, valkohankajäkälää, santelipuuta. Minun ihollani ja nenässäni bergmotti, basilika, otsoni, ja saniaiset tekevät tästä jossain määrin miellyttävän, mutta hieman pistävän. Nenässä tuntuu vähän samalta kuin aivastusta odottaessa. Alkuun erotin tiettyä maanläheisyyttä jossain taustalla, mutta se hävisi nopeasti ja jäljellä on täysin syvyyttä vailla oleva kirpeähkö tuoksu. Toivoin tältä enemmän, ja alku oli lupaava, mutta ohueksi jäi.
Minulla ei ole tällä hetkellä toivelistalla käytännössä mitään. Harmittaa välillä oma nirsous. Ostelen näytteitä ja käytän niitä vakkarituoksujen rinnalla. Ensi kesänä saattaa olla että tulee hankittua jokin tuoksu Un Jardin -sarjasta. Monsieur Li on helteellä raikas, Lagunasta jäi suht ok mielikuva mutta vaatisi lisää testausta. Kaikki muut olen kokeillutkin jo. Cytheren sitruksinen aloitus on mahtava mutta oliivisen pähkinäinen lopputulos ei tunnu omalta. Kun olisi jokin tuoksu jossa on samat alkunuotit mutta eri lopputulos.
Onko teille vintageiden keräilijöille käynyt koskaan niin, että olette luulleet tuoksun olevan pilalla, mutta se ei sitten olekaan?
Mulle kävi näin YSL:n Champagnen kanssa. Ostin käytetyn tuoksun ja ensin se oli mielestäni omituinen ja myöhemmin suorastaan iljettävä. Suihkuttelin paperille ja suihkuttelin iholle. Laitoin sen sitten sivuun odottamaan ongelmajätteeseen vientiä.
Tänään olisin vienyt, mutta suihkautin vielä kerran ja nyt tuoksu olikin aivan kunnossa! En keksi muuta selitystä kuin että suuttimeen on kerääntynyt epäpuhtauksia ja bakteereita, kun tuoksua ei ole pitkään aikaan käytetty ja ensimmäiset suihkaukset sen kautta ovat ikävän hajuisia. Jos suihkuttelee enemmän (tai puhdistaa suuttimen) niin paha haju katoaa. Itse neste pullossa on ilmeisesti ollut koko ajan kunnossa.
Voi minua...olen vienyt ongelmajätteeseen vaikka kuinka monta pulloa putsaamatta ensin suutinta tai suihkimatta kunnolla ennen kuin tuomitsen tuoksun.
Alkoi tuo Al Haramain Jonoon Noir kiinnostaa. Olen Dama Biancaa myös haaveillut, mutta toistaiseksi en ole edes päässyt testaamaan, kuvaus vaan kuulostaa ihanalta. On kuitenkin aika kallis sokko-ostokseksi, joten tuota Al Haramainia voisi kokeilla ensin!
Onko tästä suoraan kokemuksia?
-N44
Tämä YSL:n Champagne on ihanan pirskahteleva, mausteinen ja persikkainen. Tämän täytyy olla vuosilta 1993-1996, sillä tuoksu lanseerattiin vuonna 1993 ja nimi muutettiin Yvresseksi jossain vaiheessa 1996. Hyvin säilynyt kolmekymppinen.
Champagne on mahdollisesti Grojsmanin upein luomus, ainakin niistä jotka tunnen. Mulla on Eternity, Paris, Tresor, Kashaya, Bvlgari Pour Femme, Diamonds and Rubies, Sun Moon Stars ja Tentations ja noista vain Tentations voisi pärjätä vertailussa. En voi lopettaa nuuhkimista. Erityisesti mausteiden yhdistelmä on käsittämättömän hieno iholla. Meinasi tulla tehtyä iso töppi tämän kanssa.
Hypnotic EdT. Tuoksuu manteli-esanssille tai mantelimassalle laskiaispullan sisällä. Joitakin voi toki alkaa iljettään se päällekäyvä makeus, joko itsensä päällä tai jollain muulla haistettuna.
Se EdP on mulle liian synkkä ja sikarinen. Ei siis sikarin savuinen vaan sellaisen tupakkatehtaan käsin käärityn tuoksuisen, mutta monet tykkää siitä tuoksusta. EdP ei ole liian makea eikä keinotekoinen.