Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19740)

Vierailija
19681/19740 |
25.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen taustalla pyöri Titanic ihan normikanavilta, kun etsin iltatuoksua. Päädyin Todd Oldhamiin, ja kun sitten vähän aikaa seurasin Titanicia (jonka olen nähnyt viimeksi silloin aikoinaan ysärillä), tajusin, että molemmat on 90-luvulta, niin elokuva kuin tuoksukin. Piti sitten äkkiä tarkistaa, onko peräti samalta vuodelta. Ei sentään. Mutta taisin tiedostamattani hakea tietyn ajankohdan tunnelmaa.

Todd Oldham ei koskaan ollut Suomessa myynnissä, mutta tyylin suomalainenkin tunnistaa ysäriksi persikkoineen.

Vierailija
19682/19740 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emporio Armanin uutuus Power of You. Onko kukaan päässyt testaamaan?

Olen testannut. Joku kirjoitti Fragassa, että Power of You tuoksuu samalta kuin Solero-jäätelö maistuu. Minusta ihan älyttömän hyvä vertaus. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
19683/19740 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen testannut. Joku kirjoitti Fragassa, että Power of You tuoksuu samalta kuin Solero-jäätelö maistuu. Minusta ihan älyttömän hyvä vertaus. :)

Punainen vai keltainen Solero?

Vierailija
19684/19740 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Escadan kesätuoksun "Yum Me, Sunny" 3 mielikuva-/päänuottia passionhedelmä, ylang- ylang, kookos.

Ei tule mieleen onko eka krt kun escada laittaa peliin kookosta.

Taj Sunsetissa oli kookosta. Oli myös mun lempparituoksu. Nyt kiinnostaisi tuo uutuus juurikin kookoksen takia, en vaan ole ehtinyt vielä minnekään tuoksuttelemaan.

Vierailija
19685/19740 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan tuoksutellut Juliette Has A Gunin Miami Shakea? Minkälaiselta vaikutti?

Vierailija
19686/19740 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keltainen.

Vierailija
19687/19740 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Escadan kesätuoksun "Yum Me, Sunny" 3 mielikuva-/päänuottia passionhedelmä, ylang- ylang, kookos.

Ei tule mieleen onko eka krt kun escada laittaa peliin kookosta.

Taj Sunsetissa oli kookosta. Oli myös mun lempparituoksu. Nyt kiinnostaisi tuo uutuus juurikin kookoksen takia, en vaan ole ehtinyt vielä minnekään tuoksuttelemaan.

Taisi olla myös Born In Paradisessa. Tästä tykkäsin jossain vaiheessa kovasti, mutta sitten alkoi tökkimään. Nyt en ole varmaan reiluun viiteen vuoteen kokeillut, enkä tiedä saako tätä edes enää..

-N44

Vierailija
19688/19740 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin näytteen Shalimar L'Essencestä. En ole vielä keksinyt itselleni talvista vaniljatuoksua joka olisi nappivalinta ja tämä vaikutti lupaavalta. Fragranticassa pisteet 4,45 ja kommenttiosasto ihastuksissaan, toinen sija Fragrantica Awardseissa naisten parhaana tuoksuna 2025.  Nahkanuotti ei aina nappaa mutta monissa tuoksuissa pidänkin siitä jos se ei ole liian voimakas, joten pistin toivoni siihen ettei se häiritse. Siinä ja siinä se on, tuoksu on mielestäni muuten aika perinteinen vanilla-suede-amber-viritelmä, oikein nätti. Se vain että kun olen keski-ikäinen, tästä tulee liikaa muistoja lapsuuteen :D. En pysty edes arvioimaan tuoksua objektiivisesti, koska se on niin tuttu. Se assosioituu aikuisiin, jotka tuntuivat silloin lapsena ikivanhoilta. Jostain syystä äitini papiljotit tuoksuivat tältä vaikka hän ei käyttänyt Shalimaria, joten en pysty ottamaan tuoksua tosissaan :D. Joudun ehkä ostamaan pullon Elnett-hiuslakkaa jos sitä vielä myydään ja kokeilemaan sieltäkö se assosiaatio tulee. 

Vierailija
19689/19740 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni tuo Shalimar L'Essence ei muistuta kovinkaan paljoa alkuperäistä edp:tä, tai suosikkiani Philtre de parfumia. Mietin aikani mitä se muistuttaa kunnes muistin: Chloe Lovea. Ihme ettei kukaan ollut maininnut sitä fragassa kommenteissa.

Vierailija
19690/19740 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keltainen.

Joku kirjoitti fragranticassa myös näin: "rotten grassy passionfruit solero".

Vierailija
19691/19740 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös täällä joskus kyselty parhaita sokko-ostoksia? Onko uusia parhaita sokkoja?

Tilasin Serge Lutensin Un Bois Vanillen. Arvostelut vakuutti. Kokemuksia?

Vierailija
19692/19740 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni tuo Shalimar L'Essence ei muistuta kovinkaan paljoa alkuperäistä edp:tä, tai suosikkiani Philtre de parfumia. Mietin aikani mitä se muistuttaa kunnes muistin: Chloe Lovea. Ihme ettei kukaan ollut maininnut sitä fragassa kommenteissa.

Toivottavasti pian pääsen testailemaan itse Shalimaria, kiinnostaa isosti minkälainen se on. Itse mietin että tämä on jotenkin muullakin tavalla tutun oloinen kuin lapsuudesta ja Fragrantican listaa selaamalla tuli vastaan Van Cleef & Arpelsin Orchidee Vanille, se se oli.

Vierailija
19693/19740 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää tuo fragrantica, mulla on sinne tili jonne en ole päässyt kirjautumaan pitkään aikaan. Salasana vaan lakkasi eräänä päivänä toimimasta. Vaihdoin salasanan, mutta uusikaan ei päästä sisälle. Noh, ei tuo nyt onneksi ole sellainen sivusto missä kirjautuminen toisi itselleni suurtakaan lisäarvoa.

Mulle taas tuo Fragrantica on tosi tärkeä, olen siellä päivittän. Sen avulla pysyn kartalla omista hajuvesistä ja teen siellä aina listan niistä tuoksuista, joita suunnittelen käyttäväni seuraavalla viikolla. Haha ehkä olen outo, mutta kuolisin varmaan jos tuo sivusto lopettaisi. 🤪 Kaikki muutokset aina ärsyttää, mutta kyllä mä tähän uusimpaankin tulen tottumaan. Harmi, että sulla se ei toimi, mikäköhän siinäkin sitten on.

Tässähän on selkeästi se, ettei mulla ollut hajuakaan että siellä tuollaisiakin ominaisuuksia on. Pitänee tutustua tarkemmin, itse olen käyttänyt sivustoa lähinnä hajuvesien wikipediana, mitä mistäkin kerrotaan ja miten niitä on kommentoitu ja arvosteltu. Siihen ei kirjautumista tarvita.

Vierailija
19694/19740 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan kukaan käynyt Byredon myymälässä Tukholmassa tai Kööpenhaminassa? Mietin saakohan sieltä noita pieniä discovery tuoksuja kun netissä lukee online only mutta tarkoittaako se tuollaista itse koottavaa

Vierailija
19695/19740 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keltainen.

Joku kirjoitti fragranticassa myös näin: "rotten grassy passionfruit solero".

Kokeilin ja olen samaa mieltä, mädäntynyt solero.

Vierailija
19696/19740 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armanilta tulossa kaksi uutta Sì-tuoksua

Sì Nude Bloom https://ifragranceofficial.com/perfumes/si-nude-bloom-2026-giorgio-arma…

Blackcurrant, Mandarin, Lemon, Bergamot, Black Pepper

May Rose Absolute

Patchouli Bourbon, Vanilla

Sì Passione Red Bloom https://ifragranceofficial.com/perfumes/si-passione-red-bloom-armani/

Raspberry Accord, Bergamot, Blackcurrant

Iris Pallida, Rose Petal, Rose

Bourbon Vanilla, Amber Woods, Cashmeran

Vierailija
19697/19740 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyseli pari sivua aiemmin Libreistä joten tässä omat ajatukseni:

Libre Berry crush; aluksi hyvä, tästä selkeästi puuttuu mielestäni se libren perinteinen alkutuoksu (appelsiininkukka/laventeli) ja tilalla on ihana vadelma. Erittäin hyvä, makea. Mutta, heti alkunuottien kadottua jäljellä on laimea og libre, ja omaan nenään en saa enää mitään tuosta alun upeasta tuoksusta. Tässä ei ole mitään miksi ostaisin, voin tyytyä perus libreen. 

Libre vanille couture; Mielestäni paras libre, ylivoimaisesti. Todella pehmeä, vaniljainen, boozy. Ei mitään terävää alkunuottia. Intense on ollut näistä se mun juttu tähän asti, vaikka sen alkutuoksu ei olekaan ihan täydellinen. Mutta se monta vuorokautta vaatteissa kestävä ihana suolaisen makea vanilja on se juttu. Ja tämä vanille couture menee niinsanotusti suoraan sinne Intensen syvään päätyyn. VC on myös kautta linjan pehmeämpi kuin Intense, eikä ehkä käryä niin helposti herkkänenäisten hajuhermoihin :D jos jollain mittarilla vielä Intense tämän ohi menee, niin kesto on parempi. 

Mä olen menettänyt sydämeni nyt uusimpana Guidancen 46:lle. Oi miksi juuri tälle kun se maksaa aivan pirusti?!? Og Guidance on myös ihana, ja tavallaan pidän sen pehmeydestä jopa enemmän, 46 on huomattavasti terävämpi, mutta tuossa 46:ssa on jotain todella koukuttavaa mitä en osaa sanoiksi pukea. 
Näiden dupejakin on niin hankala saada Suomeen että alan vähitellen kallistua siihen että alan oikeasti säästää purkkiin rahaa jompaakumpaa varten :D Notinolta löytyi Bayn al asrar, joo joku ajatus guidencea siinä ehkä on mutta on todella vetinen näiden rinnalla, kaikki se upea syvyys puuttuu. 

Vierailija
19698/19740 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä mistään noista YSL Libreistä kun niistä tulee kuivunut mummolaventeli läpi, minkä jälkeen ne muuttuu maskuliinisiksi, kuin miesten partavesi.

Vierailija
19699/19740 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firmat on ruvenneet ahneiksi ja rahastaa ja tekee flankereita flankereiden perään. Ei mitään uutta ja kivaa, kaikki teetetään halvalla vaihtamalla pullon väri ja pakkauksen look, ja lisätään jotain erilaista marjaa, hedelmää, vaniljaa tai kookosta vaan sekaan. Otetaan seuraava malli poseeraamaan tärkeän näköisenä tuoksun mainokseen, ja kuvitellaan että asiakkaat on tyhmiä lampaita jotka hakee sen perässä vain "koska täytyy".

Vierailija
19700/19740 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rabanneltakin taisi jäädä valikoimaan vain Olympia ja Fame-robottipullo joka on käytännössä sama tuoksu kuin Olympia mutta lisätty vähän hedelmäistä pintasävyä. Ai niin, jäi myös se Lady Million hunajatuoksu mistä tehty monta versiota vain vaihtelemassa vähän mausteita ja marjaisuutta. Pullot on samoja, niitä koristellaan vaan hieman eri tavoin.

Rabanne Pure XS-tuoksusta lähti ensin se olennainen popcornin tuoksu, ja lopulta se tuoksusarja lopetettiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi