Mikä on kotiäidin ja kotirouvan ero?
Minkäikäisiä lapsia naisella pitää olla että on kotiäiti eikä kotirouva? Onko esim. nainen joka kotona mutta kaikki lapset jo alakoulussa kotiäiti vai kotirouva?
Kommentit (16)
Jos kaikki lapset alkavat olla yli 10v niin sitten ehkä on minusta jo enemmän kotirouva kuin kotiäiti. Tuota pienemmillä vielä koulupäivätkin niin lyhyitä että aika monta tuntia päivässä lapset kuitenkin kotona ovat että minusta on vielä silloin kotiäiti.
Uteliaisuudesta kysyn, että missä tilanteessa tarkka ero noiden kahden välillä pitäisi olla selvillä?
Kotiäityis on kotonaolo siksi , että äiti hoitaa siellä lapsia ja kotia. Kotiäityis on myös väliaikainen tila ja naisen on tarkoitus palata työelämään.
Kotirouva taas on kotona (joko lasten kanssa tai ilman) ja hänen ei oel edes tarkoitus palat atyöelämään.
Vierailija kirjoitti:
Kotirouva on p'illun varassa elävä leipäsusi. Kotiäiti on tärkeää työtä tekevä yksilö.
Aika jännä oletus, että kotirouvat olis aina köyhiä. Mikäs termi sitten sopii lapsettomalle naimisissa olevalle ei-työssäkäyvälle naiselle, jolla on omaa rahaa?
Kotirouva elää rikkaan miehensä tuloilla, eikä ole työtön työnhakija. Kotiäiti saa tukia kunnes lapsista ei enää niitä saa. Lapsilisiä ei tähän lasketa. Työtön äiti on sitten se, jonka mies ei elätä ja äiti hakee kaikki tuet kelasta, mies pienituloinen eikä elätä perhettään vaan rahaa tulee luukulta.
Kotiäidin päätehtävä on olla äiti ja huolehtia lapsista. Lasten iällä ei ole oikeastaan väliä, sillä teinikin voi vaatia paljon aikaa ja vaivaa, jos hänellä on esimerkiksi vaativa harrastus.
Kotirouvan päätehtävä on olla rouva, mikä tarkoittaa herran kumppanina olemista. Siihen kuuluu monenlaista tehtävää. Esimerkiksi on pidettänä itsensä ja koti edustavassa kunnossa.
Ainakin se ero, että kotiäidillä on aina lapsia, kotirouvalla ei välttämättä. Muuten kotirouva kuulostaa vain hienommalta ja jotenkin vanhanaikaiselta tavalta sanoa kotiäiti, en voi kuvitella kuin jonkun rikkaamman ihmisen käyttävän itsestään tuota nimitystä.
Vierailija kirjoitti:
Kotiäityis on kotonaolo siksi , että äiti hoitaa siellä lapsia ja kotia. Kotiäityis on myös väliaikainen tila ja naisen on tarkoitus palata työelämään.
Kotirouva taas on kotona (joko lasten kanssa tai ilman) ja hänen ei oel edes tarkoitus palat atyöelämään.
Miks tää on saanut alapeukkuja ku tää on just se ero?
Esim. Saksassa hyvin yleinen järjestelmä viel 90-luvulla
Vierailija kirjoitti:
Kotirouva on p'illun varassa elävä leipäsusi. Kotiäiti on tärkeää työtä tekevä yksilö.
Miksi väheksyt kotirouvan työtä. Mieheni ei väheksy työtäni kotona. Se vaikuttaa toisen työssä jaksamiseen merkittävästi kun kotiin voi tulla lepäämään eikä ole stressaantunut, pahantuulinen ja nalkuttava pirttihirmu akka kotona ja kiljuva kakaralauma. Monet miehet sanovat että kun töistä pääsee niin toinen työmaa alkoi heti kotona. Huusholli kuin kaatopaikka kun ovesta astui sisään. Moni valitti että sai heti peräsuoli pitkällä ajaa nurmikoita kun töistä pääsi. Pyykkivuori ja tiskivuori piti raivata ensimmäisenä.
On niitä kotiäitejäkin moneen junaan ja melko huonosti hoidettu sekin rooli. Aivan järkyttävän siivottomia huusholleja, näkyvää paskaa joka paikka täynnä.
Mikäköhän minä sitten olen? Lapsi on teini, minä olen kotona omasta halustani ja mies töissä, mutta minä silti elätän perhettä isommalla osuudella. Miehen palkka on pieni ja minä taas saan isomman summan pääomatuloina.
Tämä asetelma on hyvin vaikea ulkopuolisten hyväksyä, olen huomannut. Eivät osaa suhtautua, vaan ovat joko halveksivia tai kateellisia minua kohtaan, mutta eivät koskaan ok asian kanssa.
Hyvää kuntouttavaa työtoimintaa sinulle ap! Loppuu tyhjät jorinat.
Vierailija kirjoitti:
Mikäköhän minä sitten olen? Lapsi on teini, minä olen kotona omasta halustani ja mies töissä, mutta minä silti elätän perhettä isommalla osuudella. Miehen palkka on pieni ja minä taas saan isomman summan pääomatuloina.
Tämä asetelma on hyvin vaikea ulkopuolisten hyväksyä, olen huomannut. Eivät osaa suhtautua, vaan ovat joko halveksivia tai kateellisia minua kohtaan, mutta eivät koskaan ok asian kanssa.[/quoteItse olen kotona, lapset koulussa, nuorin aloitti juuri koulun ja saman olen huomannut, kateuden ja halveksunnan määrä on melkoinen. Tarkoitus aloittaa jossain kohtaa osa-aikatyöt, en tiedä hiljentääkö se sitten suurimmat tuomitsijat vai onko edelleen paha kun en ole kokoaikatöissä kuten ilmeisesti "kuuluisi". Pitää vaan oppia olemaan välittämättä ulkopuolisista.
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos nainen on kotona, hoitaa lapset ja kodin ja tekee myöskin ansiotyön kotona samaan aikaan? Mikä silloin on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos nainen on kotona, hoitaa lapset ja kodin ja tekee myöskin ansiotyön kotona samaan aikaan? Mikä silloin on?
Normaali työntekijä/palkansaaja tai yrittäjä.
Kotirouvalla ei välttämättä ole lapsia ollenkaan, kun taas kotiäiti on nainen, jonka äitiys menee työelämän edelle. Kotiäiti hoitaa lapsia kotona, kun taas kotirouva eli ns. edustusrouva -hoitaa vaan itseänsä. Ihan eri asia siis.
Kotiäiti hoitaa lapsiaan kotona. Jos kotona ei ole lapsia, ei ole enää kotiäiti. Koululaisten kotona oleva äiti on kotirouva.