Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensitreffit Alttarilla Official 2019

Vierailija
30.08.2019 |

Mitä mieltä osallistujista? Juoruja?

Kommentit (7445)

Vierailija
5321/7445 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa jo, ei Heidi kilahtanut Napakympistä, itsekin sen ohjelmassa sanoi. Vaan kaikesta yhteensä.

Tämä on juuri nyt sitä mitä ei voi selittää. Tai siis vaikka on selitetty ja selitetty jo kymmeniä kertoja niin aina vaan löytyy uusi joku, joka sanoo, että kun se kilahti siitä Napakympistä.

Ymmärtääkö nyt joku joka ei ole ymmärtänyt?

Juu, ymmärretään. Onhan sitä draamaa ehtinyt kertyä tutkisteltavaksi jo tuossa ajassa. Normaalisti nuori pari tekee kaikkea kivaa ekan kuukauden mutta tässä kohdin ei..

Vierailija
5322/7445 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistihan ei näe narsisteja ympärillään koska hyvin harvoin narsisti tunnistaa itsensä narsistiksi. Hän kieltää sen tai ei edes yritä,mmärrä mistä puhutaan. (hups...)

Koska narsistille käsitettä narsismi ei ole olemassa, niin teoria ei pidä paikkaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5323/7445 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin nyt vähän myöhässä viimeisimmän jakson ja mietin, että Oskaria katsoessa tulee mieleen mun eksä. Ylistämällä alistamista: kato tässä on tää ruusu ja nää karkit sulle, sun pitää nyt ihailla sitä kuinka ihana ja huomaavainen mä olen. Ja sit noissa haastattelupätkissä sellaisia puoliksi piilotettuja viestejä, "tällaista ois jaksanut monta kymmentä vuotta sitten" eli vaimo käyttäytyy kuin kakara. "Nyt oli kyllä kerrankin ammattikokki tehnyt parempaa ruokaa kuin minä itse" - olen tosi hyvä muuten siinäkin hommassa, siis parempi kuin 99 % ammattilaisista.

Mun eksä oli myrkyllinen narsisti, joka aina mitätöi minua ja muita.

Minulle tulee kyllä Oskarista myös aika vahvat narsistivibat. Tai olen vähän kahden vaiheilla: joko hän on todella taitava siinä (Heidin "lietsominen" pahimpaan käytökseen sekä juurikin nuo spiikit kameralle ja viestit rivien välissä) tai sitten vibat on väärät. 

Heidi on sitten luku sinänsä. Hyvin rasittavaa käytöstä, mutta narsistin kanssa eläneenä tunnistan kyllä käytöksessä myös sitä, että toinen osaa painaa juuri niitä oikeita nappeja lisätäkseen mm. turvattomuuden ja epävarmuuden tunteita ja saadakseen Heidin näyttämään ehkä vielä sekopäisemmältä mitä muuten olisi. Ja itsensä tyynenä viilipyttynä, joka kaipaa sympatiaa "hullun" puolison vuoksi. Heidi myös myötäili ja mielisteli aika pitkään, kunnes sitten käytös kosahti todella rajusti (tämäkin tyypillistä, jos sitä henkistä peliä on jatkunut tarpeeksi pitkään).

Sitähän narsistin käytös on taitavimmillaan. Ja on ihan huomionarvoinen asia, että täällä on aika moni narsistisessa parisuhteessa elänyt tunnistanut näitä taitavia kuvioita.

En puolustele Heidin käytöstä, mutta näen siinä piirteitä omastani, kun olin vuosia siinä tingelitangelissa. En ollut koskaan käyttäytynyt yhtä päättömästi missään muussa parisuhteessa. Näemme vain osan yhteiselosta, mitä kaikkea jää näkemättä puolin ja toisin. Ei voi tietää.

Ymmärrän miksi teille vuosia narsistin kanssa eläneille voi tulla tuollaisetkin vibat. Mutta Heidi ja Oskari eivät ole eläneet yhdessä vuosia, vaan muutaman viikon. Tuliko sinulle omasta narsistimiehestäsi parissa viikossa noin pahat reaktiot? Epäilen, koska tuskin olisit vuosiksi jäänyt suhteeseen.

Kyllä noin vaikea reagointi noin nopeasti viittaa enemmän siihen, että Heidi tuo suhteeseen painolastia aiemmasta elämästään, eli reagointi ei ole Oskarin aiheuttamaa. Sinä kerrot että aiemmat suhteesi olivat onnistuneet hyvin. Heidi sen sijaan kertoo että kaikki hänen aiemmatkin suhteensa ovat menneet poikki ensimmäisestä riidasta.

Missään ei sanota, että aina tarvitsee olla vuosia ja vuosia. Tämä on muutenkin poikkeuksellisesti etenevä parisuhde tuntemattoman kanssa ja koko Suomen edesdä.

Moni narsistisen tyypin toimintatapa oli omassa suhteessa alusta alkaen, mutta kun se oli niin taitavasti siihen kokonaisuuteen punottuna, ettei sitä paljaalla silmällä kukaan muukaan ympärillä nähnyt.

Minusta sillä toisellakin Heidillä oli jokunen vuosi sitten alttarilla vasta narsistimies, mutta tämä onnistui huonommin peittelemään sen.

Minäkin ajattelin aiemman Heidin Mikosta noin. Hän syytti puolisoaan todella hämmentävällä tavalla omista virheistään (esim. ajoi harhaan, ei suostunut kysymään ohjeita vaikka puoliso ehdotti sitä, ja myöhemmin puhisi että harhaan ajaminen oli puolison vika). Puoliso pyyteli anteeksi ja yritti löytää korjattavaa itsestään niissäkin tilanteissa, joissa vaikeudet selvästi johtuivat Mikosta.

Tämän kauden Heidi puolestaan ei toimi kuten aiempi Heidi, vaan hän on se osapuoli joka syyttelee toista asioista, joita on itse aiheuttanut tai joihin on vähintään ollut myötävaikuttamassa. Napakymppi-juttua hän ei ollut itse aiheuttanut, mutta ilmeisesti ei myöskään jäänyt miettimään onko kyseessä tosiaan niin iso juttu että kannattaa sen vuoksi erota. Siis ylireagoi, ja myöhemmin hänelle ei tullut mieleenkään pyytää anteeksi ylireagointiaan, kuten tasapainoinen ja empaattinen ihminen tekisi, vaan kaikki energia suunnattiin virheiden löytämiseen Oskarista.

Mikko kertoi pitävänsä puolisossaan kaikkein eniten siitä, että tämä oli niin silminnähden rakastunut häneen. Se oli siis hänelle selvästi aivan olennainen asia heidän suhteessaan, tärkeämpi kuin mikään puolison persoonallisuuden piirre tai muu ominaisuus. Tämän kauden Heidi kärsii suunnattomasti siitä, että Oskari ei ole silminnähden ja täysin ehdottomasti rakastunut häneen, vaan jos Oskarilta tulee mitä tahansa neutraalimpaa viestiä (esim. kommentti hääkuvasta, että Heidi on "Ihan ok"), Heidi kokee sen syvänä loukkauksena. Heidillä olisi paljon parempi olla, jos Oskarikin toimisi aiemman kauden Heidin tavoin ja olisi ollut sokean rakastuneen oloinen heti alusta asti. Mutta normaali, tasapainoinen ihminen ei tarvitse tuollaista kumppanilta, jonka on juuri vasta tavannut. Itse asiassa normaali ihminen voi kokea överiksi menevät tunteet ahdistavina, koska hän tietää etteivät ne voi perustua todellisuuteen, kun pari ei edes vielä tunne toisiaan.

Mikolla oli myös sitä, että hän ei tunnistanut omia tunteitaan, eikä kommunikoinut tavalla, jossa tunteet ja sanotut sanat olisivat linjassa keskenään. Samaa tekee Heidi, sanoo yhtä mutta sisäinen todellisuus on aivan muuta.

Näen paljon enemmän yhteneväisyyksiä Mikon ja tämän kauden Heidin välillä kuin Mikon ja Oskarin välillä.

Vierailija
5324/7445 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin nyt vähän myöhässä viimeisimmän jakson ja mietin, että Oskaria katsoessa tulee mieleen mun eksä. Ylistämällä alistamista: kato tässä on tää ruusu ja nää karkit sulle, sun pitää nyt ihailla sitä kuinka ihana ja huomaavainen mä olen. Ja sit noissa haastattelupätkissä sellaisia puoliksi piilotettuja viestejä, "tällaista ois jaksanut monta kymmentä vuotta sitten" eli vaimo käyttäytyy kuin kakara. "Nyt oli kyllä kerrankin ammattikokki tehnyt parempaa ruokaa kuin minä itse" - olen tosi hyvä muuten siinäkin hommassa, siis parempi kuin 99 % ammattilaisista.

Minulle tulee kyllä Oskarista myös aika vahvat narsistivibat. Tai olen vähän kahden vaiheilla: joko hän on todella taitava siinä (Heidin "lietsominen" pahimpaan käytökseen sekä juurikin nuo spiikit kameralle ja viestit rivien välissä) tai sitten vibat on väärät. 

Heidi on sitten luku sinänsä. Hyvin rasittavaa käytöstä, mutta narsistin kanssa eläneenä tunnistan kyllä käytöksessä myös sitä, että toinen osaa painaa juuri niitä oikeita nappeja lisätäkseen mm. turvattomuuden ja epävarmuuden tunteita ja saadakseen Heidin näyttämään ehkä vielä sekopäisemmältä mitä muuten olisi. Ja itsensä tyynenä viilipyttynä, joka kaipaa sympatiaa "hullun" puolison vuoksi. Heidi myös myötäili ja mielisteli aika pitkään, kunnes sitten käytös kosahti todella rajusti (tämäkin tyypillistä, jos sitä henkistä peliä on jatkunut tarpeeksi pitkään).

Sitähän narsistin käytös on taitavimmillaan. Ja on ihan huomionarvoinen asia, että täällä on aika moni narsistisessa parisuhteessa elänyt tunnistanut näitä taitavia kuvioita.

En puolustele Heidin käytöstä, mutta näen siinä piirteitä omastani, kun olin vuosia siinä tingelitangelissa. En ollut koskaan käyttäytynyt yhtä päättömästi missään muussa parisuhteessa. Näemme vain osan yhteiselosta, mitä kaikkea jää näkemättä puolin ja toisin. Ei voi tietää.

Mullekin tulee vahvat narsistifibat Oskarista. Jatkuvaa pienen pientä hienoista mitätöimistä ja kameroille pahan puhumista selän takana. Ei pienintäkään itsekriittisyyttä tai peiliin katsomista, että mitä Herra A olisi itse voinut tehdä toisin. Totaalisen empatiakyvytön. Puistattava kuvio.

Jaa, ja mulle taas tulee mielikuva aika tavallisesta kaverista, joka on joutunut kauheaan pyörityseen naisen kanssa, joka on ihan itsensä kanssa hukassa. Reflektoi ystävien ja äidin kanssa ja ei näytä olevan oman elämänsä johdossa. Ei ole oikein persoonaa ja tietoa siitä kuka on, ja purkaa sitten pahan olonsa Oskariin. Toivottavasti Oskari ymmärtää jättää tämän suhteen tähän.

Vierailija
5325/7445 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen katsonut Cmorenkin jakson.

Elinan teettämä harjoitus oli liikaa Anniinalle ja Villelle, eivät pystyneet tekemään sitä. Muille "pareille" harjoitusta ei edes yritetty teettää. Viimeistään nyt urpoimpienkin katsojien pitäisi tajuta, ettei loputon nauru aina johdu hauskuudesta eikä huumorista vaan kiusaantuneisuudesta tms. Elinakin kysyi "mistä se nauru kumpuaa". Jokin muuri Anniinan ja Villen välillä vielä ylittämättä? 

Onhan se ollut alusta saakka selvää, ettei noista pitkäaikaista avioparia tule, vaikka ohjelman jälkeen jatkaisivatkin. Yhdessäolo on kaikkea muuta kuin luontevaa. Kaikki peitetään hilpeydellä ja naurulla. Kohtaaminen ja luonteva läsnäolo puuttuvat.

Asiantuntijoiden mukaan parisuhteen pituutta eivät ennusta perhoset vatsassa tai iloinen tunnelma, vaan tunne siitä, että on kotona, että toisen vieressä voi olla täysin luonteva heti alusta saakka. Ettei tarvitse puhua, jos ei tee mieli. Ettei tarvitse keksiä tekemistä, jos ei tee mieli. Että voi vain olla ja kokee kuitenkin itsensä hyväksytyksi ja tarvituksi.

Villen ja Anniinan suhde on kaikkea muuta. Se on yhteisen olemisen esittämistä eikä luontevaa olemista.

Tähän en kyllä usko. Katsopa kun puuhailevat yhdessä. Koskettelevat toisiaan hyvin luontevasti, hakevat katsekontaktia jne. Ja C+ jaksossa kyllä molemmat puhuvat haastatteluissa hyvin kauniisti toisistaan, selvästi arvostavat toisiaan paljon. Ja ovat jo rakastuneet toisiinsa. Kaikkea hyvää heille.

Vierailija
5326/7445 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän miksi teille vuosia narsistin kanssa eläneille voi tulla tuollaisetkin vibat. Mutta Heidi ja Oskari eivät ole eläneet yhdessä vuosia, vaan muutaman viikon. Tuliko sinulle omasta narsistimiehestäsi parissa viikossa noin pahat reaktiot? Epäilen, koska tuskin olisit vuosiksi jäänyt suhteeseen.

Kyllä noin vaikea reagointi noin nopeasti viittaa enemmän siihen, että Heidi tuo suhteeseen painolastia aiemmasta elämästään, eli reagointi ei ole Oskarin aiheuttamaa. Sinä kerrot että aiemmat suhteesi olivat onnistuneet hyvin. Heidi sen sijaan kertoo että kaikki hänen aiemmatkin suhteensa ovat menneet poikki ensimmäisestä riidasta.

Missään ei sanota, että aina tarvitsee olla vuosia ja vuosia. Tämä on muutenkin poikkeuksellisesti etenevä parisuhde tuntemattoman kanssa ja koko Suomen edesdä.

Moni narsistisen tyypin toimintatapa oli omassa suhteessa alusta alkaen, mutta kun se oli niin taitavasti siihen kokonaisuuteen punottuna, ettei sitä paljaalla silmällä kukaan muukaan ympärillä nähnyt.

Minusta sillä toisellakin Heidillä oli jokunen vuosi sitten alttarilla vasta narsistimies, mutta tämä onnistui huonommin peittelemään sen.

Edellisen kauden Heidin Mikko olikin selkeä (narsisti) tapaus, mutta tämä Oskari ei kyllä ole. Enemmänkin näkisin hänen reagoivan vastapuolen arvaamattomaan ja provosoivaan käytökseen.

Vierailija
5327/7445 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selittäkää tyhmälle miten Oskari on mielestänne niin hirveä? Mitä hän on tehnyt väärin? Olen pitkään yrittänyt ymmärtää Heidin ajatuksenkulkua mutta mielikuvitukseni ei siihen riitä.

Sitä ei pysty selittämään.

Se joka ei sitä ymmärrä ei ymmärrä vaikka kuinka selittäisi.

Ja se joka ymmärtää, ymmärtää ihan helposti.

Eli sinulla on tunne, että Oskari on ällöttävä, et osaa perustella mihin se perustuu. perustuisiko se enemmän sinuun ja sinun reaktioon näkemästäsi kuin varsinaisesti tuohon "oskariin", niihin otoksiin mitä miehestä olemme nähneet? Vai uskotko oikeasti, että kykenet aistimaan kuka ihminen on hyvä ja kuka paha vain ihmisten ulkonäön perusteella? Ihan samahan se on mitä me oskareista ja heideistä ajattelemme, mutta tavallaan nuo on mahdollisuuksia oppia itsestä: miksi pidän oskaria hirveänä tai mukavana, miksi heidi on ihana tai hirveä? Usein nuo suuret tunteet meillä johtuu samastumisesta: olen heidimäinen, siipä pidän heidistä ja riidassa menen heidin puolelle tai toisinpäin. Marianna käski paria keskittymään itseensä, omiin reaktioihinsa sen toisen sijasta, tuota mekin voidaan harjoitella seuraavan kerran kun joku tv:ssä näytetty aiheuttaa ison tunnereaktion - miksi tunnen näin?

Vierailija
5328/7445 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elinan teettämä harjoitus oli liikaa Anniinalle ja Villelle, eivät pystyneet tekemään sitä. Muille "pareille" harjoitusta ei edes yritetty teettää. Viimeistään nyt urpoimpienkin katsojien pitäisi tajuta, ettei loputon nauru aina johdu hauskuudesta eikä huumorista vaan kiusaantuneisuudesta tms. Elinakin kysyi "mistä se nauru kumpuaa". Jokin muuri Anniinan ja Villen välillä vielä ylittämättä? 

Onhan se ollut alusta saakka selvää, ettei noista pitkäaikaista avioparia tule, vaikka ohjelman jälkeen jatkaisivatkin. Yhdessäolo on kaikkea muuta kuin luontevaa. Kaikki peitetään hilpeydellä ja naurulla. Kohtaaminen ja luonteva läsnäolo puuttuvat.

Asiantuntijoiden mukaan parisuhteen pituutta eivät ennusta perhoset vatsassa tai iloinen tunnelma, vaan tunne siitä, että on kotona, että toisen vieressä voi olla täysin luonteva heti alusta saakka. Ettei tarvitse puhua, jos ei tee mieli. Ettei tarvitse keksiä tekemistä, jos ei tee mieli. Että voi vain olla ja kokee kuitenkin itsensä hyväksytyksi ja tarvituksi.

Villen ja Anniinan suhde on kaikkea muuta. Se on yhteisen olemisen esittämistä eikä luontevaa olemista.

Minulle taas on kohtalaisen selvää, että heistä tulee pysyvä pari. Olen samaa mieltä siitä, että naureskelu on varmaankin tapa peittää/sietää epävarmuuden tunteita. Mutta eihän tässä ohjelmassa ole realistista odottaakaan, ettei mitään epävarmuutta koskaan tuntisi. Ovathan he menneet naimisiin aivan tuntemattoman ihmisen kanssa. Heillä on hyvä asenne ja he ovat hyvin keskenään yhteensopivia, mutta siitä huolimatta todelliset tunteet kehittyvät vasta ajan kanssa. Niinhän he ovat itsekin sanoneet, että eivät esim. puhu vielä rakkaudesta.

Tämä pari on mielestäni löytänyt toimivan tavan luoda turvallisuutta parisuhteeseensa niin, että se todellinen rakkaus ja lopullinen sitoutuminen saavat kehittyä siellä suojakuoren alla rauhassa. Suojakuori antaa tunteille juuri niin paljon aikaa kasvaa kuin siihen menee. Ja monilla ihmisillä tuo aika ei ole mitenkään lyhyt. Siksi on tärkeää vaalia suhteessa olevaa hyvää, ja elää mahdollisimman miellyttävää arkea toisen kanssa, että kumpikin jaksaa olla tuossa tilanteessa riittävän pitkään eikä esim. lähde emotionaalisesti sulkeutumaan toiselta, kuten molemmilla muilla pareilla on käynyt. 

Vierailija
5329/7445 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän en kyllä usko. Katsopa kun puuhailevat yhdessä. Koskettelevat toisiaan hyvin luontevasti, hakevat katsekontaktia jne. Ja C+ jaksossa kyllä molemmat puhuvat haastatteluissa hyvin kauniisti toisistaan, selvästi arvostavat toisiaan paljon. Ja ovat jo rakastuneet toisiinsa. Kaikkea hyvää heille.

Minä näen tämän ihan samoin. Aistin oikeaa lämpöä ja luontevuutta, vaikka varsinainen rakkauden roihu vielä odottaakin, aika lupaavalta näyttää. 

Vierailija
5330/7445 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos yhdessäolo on luontevaa ja helppoa, mutta kameran edessä oleminen ei ole? Sitä emme tiedä, millaista heillä on yhdessä silloin, kun keskustelevat syvällisesti tulevaisuudesta. Jos vain jännittävät kameran edessä, mikä purkautuu hermostuneena hihittämisenä.

Vierailija
5331/7445 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

6462 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin nyt vähän myöhässä viimeisimmän jakson ja mietin, että Oskaria katsoessa tulee mieleen mun eksä. Ylistämällä alistamista: kato tässä on tää ruusu ja nää karkit sulle, sun pitää nyt ihailla sitä kuinka ihana ja huomaa64vainen mä olen. Ja sit noissa haastattelupätkissä sellaisia puoliksi piilotettuja viestejä, "tällaista ois jaksanut monta kymmentä vuotta sitten" eli vaimo käyttäytyy kuin kakara. "Nyt oli kyllä kerrankin ammattikokki tehnyt parempaa ruokaa kuin minä itse" - olen tosi hyvä muuten siinäkin hommassa, siis parempi kuin 99 % ammattilaisista.

Juuri näin. Tämä on vielä niin epäluonteva tilanne, kun kaikki tapahtuu niin nopeassa tahdissa ja kuvausryhmä pyörii viikkoja menossa mukana. Varmasti jo stressaava kokonaisuus itsessään saati sitten mahdollinen salakavala narsistinen kiusa ja kohtelu siihen päälle.

Sekin kun Oskari tietää, että Heidi haluaa kuulla olevansa kaunis ( hääkuvaa katsellessa) ja sanoo ensin useamman kertan tämän olevan ihan ok ja sitten vasta kaunis.

Mutta mitäpä jos Oskarin mielestä Heidi on ok, ei varsinainen kaunotar. Minäkin sanon miehelleni, että hän näyttää hyvältä, en sano komeaksi. Hän ei nyt suoraan sanottuna ole mikään luomakunnan kruunu, vaan kalju, vähän vatsakas ja vähän itseäni lyhyempi (170 cm). Mutta mun silmissä oikein passeli, mutta ei varsinaisesti komea. Valehdellako pitäisi?

Vierailija
5332/7445 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistihan ei näe narsisteja ympärillään koska hyvin harvoin narsisti tunnistaa itsensä narsistiksi. Hän kieltää sen tai ei edes yritä,mmärrä mistä puhutaan. (hups...)

Koska narsistille käsitettä narsismi ei ole olemassa, niin teoria ei pidä paikkaansa.

No ehkä olen narsisti, onnellisesti pitkässä parisuhteessa elävä, tasapainoinen ja rauhallinen sellainen. Enkä tunne yhtään ihmistä jolla olisi oikeasti annettu tuo diagnoosi. Sen sijaan narsistisia piirteitä on enemmän tai vähemmän hyvin monissa ihmisissä eri elämän vaiheissa, monesti hyvin vanhana saattaa olla paljonkin (dementian hiipiessä nuo piirteet vahvistuvat). Minusta tuollainen narsistiksi leimailu ei ole hirveän hedelmällistä, ajatellaan, että parisuhteessa kaikki syy on siinä pahassa toisessa osapuolessa. Kun katsotaan parisuhteita ja eroja tutkimuksien perusteella, niin aika harvoin erot taitavat johtua toisen osapuolen narsismista, eiköhän vuorovaikutuksessa yleensä ole ongelmia jotka johtuvat luonteiden yhteensopimattomuuksista.  Narsistiksi kumppanin leimaaminen ei jätä itselle mitään vastuuta parisuhteesta, epäonnistuminen toisen syy. OK, on olemassa oikeasti narsisteja, mutta silloinkin suhteen jälkeen peiliin katsominen on enemmän kuin järkevää: miksi aloin suhteeseen narsistin kanssa, miksi jäin suhteeseen. Nuo on hyvä selvittää ettei käy kuin monille alkoholistien läheisille: se puoliso valitaan aina uudestaan oman läheisriippuvan roolin mukaan.

Vierailija
5333/7445 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos yhdessäolo on luontevaa ja helppoa, mutta kameran edessä oleminen ei ole?

Levollisuus heijastuisi myös kameroille, mutta kun nuo ovat kaikkea muuta kuin levollisia. Anniina tulee kyllästymään Villen hevosteluun jossakin vaiheessa.

Ei Anniina ole luonteeltaan samanlainen pinnallinen tyhjännauraja kuin Ville, eikä hän siksi jaksa Villeä loputtomiin katsoa.

Anniina tarvitsisi iloisen ja puheliaan mutta jäsentyneen miehen. Ville on härö.

Vierailija
5334/7445 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein sama juttu. Jos mainitset narsisti-sanan, niin tulet vähätellyksi, väärinymmärretyksi ja itse syytetyksi. Joopa joo, kaikki exät ja k-päät on aina narsisteja...Ne, joilla on omakohtaista kokemusta ja tietoa narsistisesti persoonallisuushäiriöisestä henkilöstä, ymmärtävät sanoittakin mitä se on ja huomaavat asioita laajemmin. Toimivaan parisuhteeseen tarvitaan aina kaksi, kun taas epäterveeseen parisuhteeseen riittää toisinaan vain yksi.

Vierailija
5335/7445 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle taas on kohtalaisen selvää, että heistä tulee pysyvä pari. Olen samaa mieltä siitä, että naureskelu on varmaankin tapa peittää/sietää epävarmuuden tunteita. Mutta eihän tässä ohjelmassa ole realistista odottaakaan, ettei mitään epävarmuutta koskaan tuntisi. Ovathan he menneet naimisiin aivan tuntemattoman ihmisen kanssa. Heillä on hyvä asenne ja he ovat hyvin keskenään yhteensopivia, mutta siitä huolimatta todelliset tunteet kehittyvät vasta ajan kanssa. Niinhän he ovat itsekin sanoneet, että eivät esim. puhu vielä rakkaudesta.

Tämä pari on mielestäni löytänyt toimivan tavan luoda turvallisuutta parisuhteeseensa niin, että se todellinen rakkaus ja lopullinen sitoutuminen saavat kehittyä siellä suojakuoren alla rauhassa. Suojakuori antaa tunteille juuri niin paljon aikaa kasvaa kuin siihen menee. Ja monilla ihmisillä tuo aika ei ole mitenkään lyhyt. Siksi on tärkeää vaalia suhteessa olevaa hyvää, ja elää mahdollisimman miellyttävää arkea toisen kanssa, että kumpikin jaksaa olla tuossa tilanteessa riittävän pitkään eikä esim. lähde emotionaalisesti sulkeutumaan toiselta, kuten molemmilla muilla pareilla on käynyt. 

Tämä vaikuttaa viisaalta oivallukselta. En ollut tullut ajatelleeksi noin.

Vierailija
5336/7445 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen pointti narsismista, että meissä jokaisessa on enemmän tai vähemmän narsistisia puolia. Narsistinen persoonallisuushäiriö taas on paljon vakavampaa eikä sen alle kannata ketään asettaa pelkän tv-esiintymisen takia.

Vierailija
5337/7445 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bolivar kirjoitti:

Mitäs jos Oskari luulikin Heidin jo tietävän hänen olleen Napakympissä, kun Heidin kirjeessäkin hänelle luki "Herra A", eikä sen vuoksi "kertonut" asiaa? 🤔

Tätä minäkin mietin. Varsin kummallinen yhteensattuma kaiken kaikkiaan.

Vierailija
5338/7445 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ymmärrettävää, että Heidi pahoittaa mielensä siitä, että Oskari ei kertonut napiksesta. Tai yhtälailla on ymmärrettävä, että Heidi pahoittaa mielensä "kokonaisuudesta", kuten joku täällä sanoi. Tosin en ymmärrä mikä siinä kokonaisuudessa nyt olisi se huono tai loukkaava juttu. Mutta pointtina, että ihmiset pahoittaa mieltään parisuhteissaan eri asioista, jotkut pienistä, jotkut vasta isommista, ja eri asiat on toisille isoja, eri asiat sitten taas toisille. Eli mielen pahoittaminen parisuhteessa on ymmärrettävää yhtä kaikki. Muiden ei tarvitsekaan ymmärtää ehkä syitä siihen aina. 

Mutta aikuisen ihmisen kilahtelu ei ole ymmärrettävää eikä se ole ok. Mielen pahoitus pitää pystyä aikuisena käsittelemaan aikuismaisesti, rauhallisesti ja asiallisesti.

Vierailija
5339/7445 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen pointti narsismista, että meissä jokaisessa on enemmän tai vähemmän narsistisia puolia. Narsistinen persoonallisuushäiriö taas on paljon vakavampaa eikä sen alle kannata ketään asettaa pelkän tv-esiintymisen takia.

Eikä narsistista persoonallisuushäiriötä pystytä toteamaan kuin hyvin pitkän ajan kuluessa ja lähipiirille tehtyjen kattavien haastattelujen jälkeen.

Narsismia ei todellakaan voi mitenkään aistia. Se paljastuu objektiivisesti mitatuista teoista.

On täysin käsittämätöntä, että joku edes kuvittelee pystyvänsä tunnistamaan narsistin pelkän TV-esiintymisen perusteella.

Tämä on juuri sitä kulttuuria, jossa paikkoja tutkivasta rakennusmiehestä tuli pedofiili. Ihmiset rupeavat tulkitsemaan asioita tunteillaan kuvitellen, että tunteet kertovat totuuden.

Vierailija
5340/7445 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden ihmisen, jolla on ihan oikeasti psykiatrin asettama narsistidiagnoosi. Ja se diagnoosi on hänelle asetettu pitkien ja laajojen tutkimusten ja haastattelujen jälkeen eli ei millään yhdellä käyntikerralla. Hän on ex-miesystäväni. No, siitä huolimatta että hänellä oli narsismi-dg, niin minulle ei jäänyt traumoja seurustelustamme enkä käyttäytynyt ollenkaan kuin Heidi. Eikä hänessä ollut mitään samantapaista kuin Oskarissa tai Oskarin käyttäytymisessä.  

Minusta Oskari ei vaikuta ollenkaan narsistilta. Olen näkevinäni hänessä vähän passiivis-aggressiivista käyttäytymistä kyllä, mutta en sen enempää kuin noin 1/3:lla suomalaisista tuon ikäisistä miehistä (ikävä kyllä se on aika tavallinen piirre suomalaisilla miehillä).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme