Ensitreffit Alttarilla Official 2019
Kommentit (7445)
Vierailija kirjoitti:
Jestas. Valitse taistelusi Heidi, kuten asiantuntijakin vinkkasi. Kamalan vaikeaksi muodostuu niin oma kuin läheisten elämä, jos saa tuollaista draamaa ja aggressiota aikaan tuon mittakaavan asioista ja ihan kaivamalla ja kaivaa ongelmia. Opettele löysäämään vähän ja koita nähdä enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia ;)
Usein se vain on niin että a) kun tunne vie, siinä ei järki enää pelaa ja b) ajatellaan, että nyt on jo heti ekasta pahasta tilanteesta saatava täysin selvyys ja ruodinta, muuten homma luisuu perikatoon. Ei ole ns. uskallusta löysätä yhtään.
Tän päivän Sohvaperunat jaksossa oli hyvää reagointia Heidin käytökseen 😂 Viimeinen ohjelma mitä ne katsoi joten löytyy ihan jakson lopusta, jos kiinnostaa
Katso Sohvaperunat Yle Areenassa:
http://areena.yle.fi/1-50176271
Kaikki oli järkyttyneitä Heidin käytöksestä
Kontrollifiikkeyttä toi on. Vaatia tietää asiat toisen menneisyydestä ja suuttua jos toinen ei kaikkea sattunut kertomaan. Haluaa hallita niin mennyttä, nykyä kuin tulevaa.
Katsoin nyt vähän myöhässä viimeisimmän jakson ja mietin, että Oskaria katsoessa tulee mieleen mun eksä. Ylistämällä alistamista: kato tässä on tää ruusu ja nää karkit sulle, sun pitää nyt ihailla sitä kuinka ihana ja huomaavainen mä olen. Ja sit noissa haastattelupätkissä sellaisia puoliksi piilotettuja viestejä, "tällaista ois jaksanut monta kymmentä vuotta sitten" eli vaimo käyttäytyy kuin kakara. "Nyt oli kyllä kerrankin ammattikokki tehnyt parempaa ruokaa kuin minä itse" - olen tosi hyvä muuten siinäkin hommassa, siis parempi kuin 99 % ammattilaisista.
Mun eksä oli myrkyllinen narsisti, joka aina mitätöi minua ja muita.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin nyt vähän myöhässä viimeisimmän jakson ja mietin, että Oskaria katsoessa tulee mieleen mun eksä. Ylistämällä alistamista: kato tässä on tää ruusu ja nää karkit sulle, sun pitää nyt ihailla sitä kuinka ihana ja huomaavainen mä olen. Ja sit noissa haastattelupätkissä sellaisia puoliksi piilotettuja viestejä, "tällaista ois jaksanut monta kymmentä vuotta sitten" eli vaimo käyttäytyy kuin kakara. "Nyt oli kyllä kerrankin ammattikokki tehnyt parempaa ruokaa kuin minä itse" - olen tosi hyvä muuten siinäkin hommassa, siis parempi kuin 99 % ammattilaisista.
Toi ravintolaruuan kommentointi on ihan perus. Mun lähipiirin kotikokit useinkin mainitsee jos ravintolan ruoka on ollut parempaa kuin itse tekemä. Monet nyt vaan tekee parempaa ruokaa ku perusraflat
Vierailija kirjoitti:
Jestas. Valitse taistelusi Heidi, kuten asiantuntijakin vinkkasi. Kamalan vaikeaksi muodostuu niin oma kuin läheisten elämä, jos saa tuollaista draamaa ja aggressiota aikaan tuon mittakaavan asioista ja ihan kaivamalla ja kaivaa ongelmia. Opettele löysäämään vähän ja koita nähdä enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia ;)
Tämä
Vierailija kirjoitti:
Onko joillekin vaikea uskoa, että Oskarin kaltainen mies aiheuttaa turvattomuutta ja suuttumuksen tunteita ilman, että se toinen on terapian tarpeessa oman persoonansa vuoksi tai häiriintynyt sekopää? Tai ylipäätään vain haluaa erilaisen, puheliaamman, avoimen ja spontaanimman ihmisen rinnalleen. Ei vain kertakaikkiaan viihdy tuollaisessa suhteessa jaa tuollaisen miehen kanssa. Ilman, että ihmisessä on silloin jotain perustavaa laatua olevaa vikaa jos ei tuollaista miestä halua.
Jos joku on tyytyväinen hänentyyppisen miehen kanssa niin olkoon niin, mutta älkää tehkö siitä mitään normia. Tai poista, että jos "Oskari" ei kelpaa tai luonnon, niin siinä ihmisessä pitää silloin ollajotain pielessä. Se on loukkaavaa ja aliarviovaa.
Olen ehkä itsekin terapian tarpeessa ☺, mutta Luoja varjelkoon minua terapeutilta joka saa minut näkemään tuon miestyypin edustajat minulle sopivana kumppanina. Tai että terapian jälkeen jotenkin "valaistuisin" ja alkaisin seurustella ja elää kyseisen miestyypin kanssa. Tai nähdä nämä piirteet positiivisena.Jokaisella on omat kriteerinsä ja arvonsa joiden mukaan parisuhteessa haluaa elää ja tulla kohdelluksi, ilman, että se vaatii terapiaa tai täytyisi mutta omia arvojaan. Joillekin terapia saattaa olla tarpeen, se on eri asia se.
Sallitaan se kriteeri myös Heidille, toki myös Oskarille, valitkoon hänkin mieleisensä ja jonkun muun kuin Heidin, mutta älkää tehkö toisesta pyhimystä ja toisesta paholaista.
En tiedä oliko tämä vastaus ylempään viestiini. Mutta selvennyksenä, ettei terapeutti tarjonnut minulle vaihtoehtoja millainen mies minulle sopisi vaan kokonaisvaltaista ymmärrystä sitä asiaa kohtaan miksi olen niin hukassa itseni kanssa, miksen kontrolloi itseäni tunnekuohuissa tarpeeksi ja miksi teen myös vääriä valintoja vaikkapa miesten suhteen. Ylipäätään kaikella tapaa vääränläisiä valintoja koko elämän suhteen, esim. liian stressaava työ. Tästä ”Oskarin tyylisestä miehestä” olen pitänyt jo useita vuosia, jo ennen terapiaa. Mutta en ehkä tiennyt miten olisin saanut hänen kanssaan suhteen ensin toimimaan. Ja tuskin olisinkaan saanut silloin, koska en tiennyt mikä itselleni sopii. Meille tarjoutui mahdollisuus tutustua kunnolla kun terapia oli jo päättynyt kauan aikaa sitten, molemmat oli vapaita ja muutenkin suht vakaassa elämäntilanteessa. En siis yrittänyt sanoa, että kaikki tuuliajolla olevat mars terapiaan ja omaa Oskaria etsimään. Satuin vaan itse olemaan hyvin viehättynyt tästä omasta rauhallisemmasta miehestä pidemmän aikaa, mutta koska en ollut itse tasapainossa, ei siitä olisi aikaisemmin mitään tullut.
Vaikkei Oskari olisi Heidille se the one, mielestäni hänen reaktiot ovat poikkeuksellisen voimakkaita Oskaria kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee kyllä Oskarista myös aika vahvat narsistivibat. Tai olen vähän kahden vaiheilla: joko hän on todella taitava siinä (Heidin "lietsominen" pahimpaan käytökseen sekä juurikin nuo spiikit kameralle ja viestit rivien välissä) tai sitten vibat on väärät.
Heidi on sitten luku sinänsä. Hyvin rasittavaa käytöstä, mutta narsistin kanssa eläneenä tunnistan kyllä käytöksessä myös sitä, että toinen osaa painaa juuri niitä oikeita nappeja lisätäkseen mm. turvattomuuden ja epävarmuuden tunteita ja saadakseen Heidin näyttämään ehkä vielä sekopäisemmältä mitä muuten olisi. Ja itsensä tyynenä viilipyttynä, joka kaipaa sympatiaa "hullun" puolison vuoksi. Heidi myös myötäili ja mielisteli aika pitkään, kunnes sitten käytös kosahti todella rajusti (tämäkin tyypillistä, jos sitä henkistä peliä on jatkunut tarpeeksi pitkään).
Sitähän narsistin käytös on taitavimmillaan. Ja on ihan huomionarvoinen asia, että täällä on aika moni narsistisessa parisuhteessa elänyt tunnistanut näitä taitavia kuvioita.
En puolustele Heidin käytöstä, mutta näen siinä piirteitä omastani, kun olin vuosia siinä tingelitangelissa. En ollut koskaan käyttäytynyt yhtä päättömästi missään muussa parisuhteessa. Näemme vain osan yhteiselosta, mitä kaikkea jää näkemättä puolin ja toisin. Ei voi tietää.
Mitäs jos Oskari luulikin Heidin jo tietävän hänen olleen Napakympissä, kun Heidin kirjeessäkin hänelle luki "Herra A", eikä sen vuoksi "kertonut" asiaa? 🤔
Ja Sohvaperunoiden reagointi tähän "Napakymppi Gate" -jaksoon oli kyllä hulvaton. 🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joillekin vaikea uskoa, että Oskarin kaltainen mies aiheuttaa turvattomuutta ja suuttumuksen tunteita ilman, että se toinen on terapian tarpeessa oman persoonansa vuoksi tai häiriintynyt sekopää? Tai ylipäätään vain haluaa erilaisen, puheliaamman, avoimen ja spontaanimman ihmisen rinnalleen. Ei vain kertakaikkiaan viihdy tuollaisessa suhteessa jaa tuollaisen miehen kanssa. Ilman, että ihmisessä on silloin jotain perustavaa laatua olevaa vikaa jos ei tuollaista miestä halua.
Jos joku on tyytyväinen hänentyyppisen miehen kanssa niin olkoon niin, mutta älkää tehkö siitä mitään normia. Tai poista, että jos "Oskari" ei kelpaa tai luonnon, niin siinä ihmisessä pitää silloin ollajotain pielessä. Se on loukkaavaa ja aliarviovaa.
Olen ehkä itsekin terapian tarpeessa ☺, mutta Luoja varjelkoon minua terapeutilta joka saa minut näkemään tuon miestyypin edustajat minulle sopivana kumppanina. Tai että terapian jälkeen jotenkin "valaistuisin" ja alkaisin seurustella ja elää kyseisen miestyypin kanssa. Tai nähdä nämä piirteet positiivisena.Jokaisella on omat kriteerinsä ja arvonsa joiden mukaan parisuhteessa haluaa elää ja tulla kohdelluksi, ilman, että se vaatii terapiaa tai täytyisi mutta omia arvojaan. Joillekin terapia saattaa olla tarpeen, se on eri asia se.
Sallitaan se kriteeri myös Heidille, toki myös Oskarille, valitkoon hänkin mieleisensä ja jonkun muun kuin Heidin, mutta älkää tehkö toisesta pyhimystä ja toisesta paholaista.Kyllä Oskarin kaltainen lukkiutuja aiheuttaa monessakin suuttumusta. Mutta miten sitä suuttumusta käsitellään ja miten siitä eteenpäin, niin siinä Heidi on ihan pihalla. Jos luulee, et mököttäminen tai raivoaminen auttaa, niin vähänpä ihmisistä tietää.
Ei kaikille tietenkään sovi Oskarin tyyppinen puolisoksi, mutta voisiko asiaa käsitellä aikuisen tavoin? Vähän kuin Olli ja Katja uusimmissa jaksoissa.
Jaa, siis Heidin pitäisi käsitellä suuttumustaan, mutta Oskarin ei vaikenemistaan?
Kun jutun juoni on se, että eihän Heidi edes ehkä suuttuisi, ellei Oskari häntä siihen provosoisi. Kun sen suuttumuksen syy on Oskarin käytös niin miksi ihmeessä ei saisi silloin suuttua?
Ensin toinen provosoi eikä ole edes pahoillaan ja sitten sen joka suuttuu pitäisikin sitten "osata toimia oikein".
Jos Heidi tuntee, että Oskari toimii väärin niin miksei hän saisi sen ilmaista?
En tiedä onko suuttumuksen ilmaiseminen sen huonompaa kuin mököttäminen, jota O harrastaa.
Ja sitäpaitsi Oskari väheksyy ja mitätöi Heidin tunteita.
Ei se niin mene, että jos minä en näe nyt tässä mitään ongelmaa enkä ymmärrä miksi se on ongelma sinulle niin minun ei sillon tarvitse välittää miltä sinusta tuntuu.
Päinvastoin, voin pyöritellä silmiäni ja jeesustella, että onpahan hankala ihminen.Tämä on juuri tyypillinen tapaus jossa syyllisyys kätevästi kipataankin toisen kontolle onnistuneesti.
Heidin ei tarvitsisi raivota ja suuttua jos Oskari tajuaisi ja myöntäisi mistä se raivo ja sai alkunsa. Ja yrittäisi jatkossa toimia hiukan toisin.
Vaikeaahan se on Oskari-paralle tajuta kun se näyttää olevan vaikeaa niin monelle täälläkin.Eiköhän sinun näkemys asiasta nyt ole tullut selväksi.
Täysin turha kommentti. Keskustelupalsta on keskustelua varten.
Mutta ei jankkaamista, omien mielipiteiden väkisin tyrkyttämistä varten. Se ei ole keskustelua. Lueppa palstan säännöt.
Miksi minun jankkkamiseni on sen kummempaa kuin muidenkaan?
Samaa jankutustahan tässä muutkin käyvät?
Ollin nutturaakin yms. on jankattu moneen kertaan eestaas.
Jokainenhan täällä kirjoittaa omia mielipiteitään ja näkökulmaansa, mitä järkeä edes olisi kirjoittaa jonkun muun. 😮Vai kolahtiko kalikka.
Täällä ei monikaan kirjoita samaa asiaa useaan kertaan, eri ihmiset kommentoivat toki samoja asioita. Sitä ei voi pitää toistona siinä mielessä kuin jos yksi ihminen toistaa samat asiat jokaisessa kommentissaan. Jos ei ole uutta sanottavaa, niin kannattaa hetki kehitellä varmaan uutta eikä hokea samaa mantraa. Jos joku harrastaa nutturasta, taksista tai jostain muusta asiasta tunnistettavaa jankutusta, niin epäilen kyllä samaa ihmistä. Tuskin kovin monella on niin kehittymätöntä argumentaatiotaitoa ja vaikeutta hyväksyä eriäviä mielipiteitä.
Voi kuule, minusta nyt alkaa tuntua, että olet ihan väärällä palstalla noi älykkääksi ihmiseksi.
Jos vaadit noin kehittynyttä argumentaatiotaitoa pystyäksesi lukemaan tätä ketjua, niin turhaannut kyllä moneen kertaan.
Katsos, älymystölle ja korkeatasoisille ihmisille on ihan toiset ketjut kuin tämä Vauva-palsta.Täällä on ihan fiksua keskustelua, pois lukien pari kommunikaatiovajavaista keskustelun väärinymmärtäjää tai tahallista kiusantekijää. Kun ei saa ihmisiä käännytettyä omalle kannalle (mikä on jo lähtökohtaisesti täysin epätodennäköistä), alkaa näiden muiden kommentoijien tai ohjelmaan osallistujan alatyylinen haukkuminen. Omien kommenttien peukuttaminen ja niihin vastaaminen on tässä myös sivutuotteena. En ymmärrä mitä sellaisella tyylillä haetaan, muuta kuin raivopäistä oman näkemyksen ja kenties läheisen puolustamista. Keskustelulle se antaa hyvin vähän. Siis väärä foorumi.
No mikä se olisi se oikea foorumi keskustellaem ohjelmasta? Suoli 24? Voit varmaan aikuisena älykkäänä ihmisenä kuvitella ettei sellaista yleistä kaikelle kansalle tarkoitettua keskustelufoorumia ole olemassakaan missä jokainen kommentti olisi loppuun asti harkittu, rakentava, fiksu jne. Se joka lähtee alunperinkin em kaltaiseen ohjelmaan mukaan ottaa tietoisen riskin että altistaa itsensä monenlaiselle mielipiteelle sekä arvostelulle. Jos luulet että av palsta on joku fiksulapalsta niin väärä foorumi.
En luule, mutta se ei ole ainakaan osallistujien lähipiirille oikea foorumi.
Kyllä kannattaa lähipiirin lopettaa tällä palstalla ramppaaminen jos ovat sitä edes tehneet.. Mielipahaa vaan synnyttää täällä käyty länkytys. No koirat haukkuu, karavaani kulkee ja ken leikkiin lähtee se leikin kestäköön. Täällä palstalla käyminen ei kuitenkaan tuo lohtua kenenkään lähipiirille.
Oskarin mersu kulkee. Pois Heidin luota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee kyllä Oskarista myös aika vahvat narsistivibat. Tai olen vähän kahden vaiheilla: joko hän on todella taitava siinä (Heidin "lietsominen" pahimpaan käytökseen sekä juurikin nuo spiikit kameralle ja viestit rivien välissä) tai sitten vibat on väärät.
Heidi on sitten luku sinänsä. Hyvin rasittavaa käytöstä, mutta narsistin kanssa eläneenä tunnistan kyllä käytöksessä myös sitä, että toinen osaa painaa juuri niitä oikeita nappeja lisätäkseen mm. turvattomuuden ja epävarmuuden tunteita ja saadakseen Heidin näyttämään ehkä vielä sekopäisemmältä mitä muuten olisi. Ja itsensä tyynenä viilipyttynä, joka kaipaa sympatiaa "hullun" puolison vuoksi. Heidi myös myötäili ja mielisteli aika pitkään, kunnes sitten käytös kosahti todella rajusti (tämäkin tyypillistä, jos sitä henkistä peliä on jatkunut tarpeeksi pitkään).
Sitähän narsistin käytös on taitavimmillaan. Ja on ihan huomionarvoinen asia, että täällä on aika moni narsistisessa parisuhteessa elänyt tunnistanut näitä taitavia kuvioita.
En puolustele Heidin käytöstä, mutta näen siinä piirteitä omastani, kun olin vuosia siinä tingelitangelissa. En ollut koskaan käyttäytynyt yhtä päättömästi missään muussa parisuhteessa. Näemme vain osan yhteiselosta, mitä kaikkea jää näkemättä puolin ja toisin. Ei voi tietää.
Joo mutta narsisti saa puolisonsa käyttäytymään kuin heidi vuosien kuluessa. Noi on tuntenu pari viikkoa. Se natsisti ja seonnut narsistin uhri -kuvio vie vuosia että se muodostuu, siis se jota kuvaat. Parisuhteen ekat kuukaudet ja ekat pari vuotta narsistin kanssa on hyvää aikaa, siinä se narsisti ensin pari vuotta koukuttaa sitä uhriaankaikella ihanalla ja vasta parin vuoden päästä paljastuu ne kamalat narsistidet piirteet. Ja vasta sen jälkeen uhri alkaareagoimaan heidimäisesti.
En haluaisi olla Oskarin enkä Heidin lähipiirissä. Oskari vaikuttaa epävarmalta, tylsältä ja kommunikointikyvyttömältä, passiivis-aggressiiviselta ihmiseltä. Heidi taas...huhhuh...ailahtelevalta, keskenkasvuiselta, itseriittoiselta mutta äärimmäisen epävarmalta ihmiseltä. Kummatkin tyypit ovat luotaantyöntäviä. Miten tästä saisi parin, en ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi olla Oskarin enkä Heidin lähipiirissä. Oskari vaikuttaa epävarmalta, tylsältä ja kommunikointikyvyttömältä, passiivis-aggressiiviselta ihmiseltä. Heidi taas...huhhuh...ailahtelevalta, keskenkasvuiselta, itseriittoiselta mutta äärimmäisen epävarmalta ihmiseltä. Kummatkin tyypit ovat luotaantyöntäviä. Miten tästä saisi parin, en ymmärrä.
O piipahtaa tuomassa Heidin kamoja. "Eiks sua kiinnosta tietää, miks mä oon tällanen?" Kysyy H teatraalisen raivona Oskarilta. O ei jaksa, vaan lähtee pois. :-D
Olen katsonut Cmorenkin jakson.
Elinan teettämä harjoitus oli liikaa Anniinalle ja Villelle, eivät pystyneet tekemään sitä. Muille "pareille" harjoitusta ei edes yritetty teettää. Viimeistään nyt urpoimpienkin katsojien pitäisi tajuta, ettei loputon nauru aina johdu hauskuudesta eikä huumorista vaan kiusaantuneisuudesta tms. Elinakin kysyi "mistä se nauru kumpuaa". Jokin muuri Anniinan ja Villen välillä vielä ylittämättä? Ristiriitaiset fiilikset heistä: toisaalta he vaikuttavat EA-historian parhaalta matchilta ja aidosti onnellisilta.
Oskari-saippuasta en saa vieläkään mitään otetta.
Heidin festarivideot olivat karmivia selfie-kestotekohymyineen. Liikutti huuliaan Sannin lyriikoiden mukaan: On toukokuu ja mul ei oo ketään. Taas kaikki muut aamulla herää. Vastahan oli talvi,. Mä en oo vielä valmis tähän.
Heidillä ei ole ketään, ero on tullut. Hän vääntää tekohymyä ja kuvaa menemään. Ei vaikuta kovin tasapainoiselta henkilöltä.
Sitten hän hiukan tajuaa, miten käyttäytyi Mariannan vastaanotolla. Päättää, että eipä erotakaan. Tapaa Oskarin kahvilassa. Kohtelee kuin sinkkua. Tuttu sinkku-Oskari on käynyt jostain syystä katsomassa yli sadan neliön asuntoa, bilekämpäksikö? Sitten Heidi heiluttaa päätään ja näyttää festarivideoita. Vaikutus ei ole toivottu.
Heidi "itki" että Oskari salannut tuollaisen asian ja hän itse ollut niin rehellinen.
Häämatkajaksossa Heidi tosiaan itki liikutuksen kyyneliä ja kertoi, ettei häntä ole kukaan aiemmin ottanut samalla tavalla vastaan ja hyväksynyt. Vaikuttaa siltä, että Heidi on silloin alkumetreillä avautunut joistain (keho?)epävarmuuksistaan ja kipeistä asioistaan, joista ei ole puhunut muille miesystäväkokelaille.
Ja sitten paljastui, että Oskari ei olekaan vastaavasti antanut itsestään mitään eikä paljastanut hänelle yhtään mitään.
Toivottavasti asiantuntijat ottavat vastuun näistä ihmisistä kokeen jälkeen. Ville ja Anniina löysivät rakkauden, mutta löytävätkö loput itsensä? Tuo kai kokeen tarkoitus, ei välttämättä parisuhdetta mutta paljon oppia itsestä. Jotenkin tullut olo, että Ville ja Anniina ovat oppineet myös itsestään tässä avioliitossa, samoin Olli tuntuu pohtivan itseään ja omaa rooliaan. Oskarin sydäntäraastava purkaus terapeutilla antoi ymmärtää, että myös hän on valmis pohtimaan mitä tekee väärin, kokee itse epäonnistuneensa mikä mahdollistaa peiliin katsomisen. Katja ja Heidi - no, jos käyvät itsetutkiskelua sitä ei ole kyllä TVssä näytetty, pelkkä pettyminen kumppaniin ei auta kasvamaan ihmisenä, pitäisi olla oikea halu miettiä omaa käyttäytymistään vuorovaikutuksessa. Molemmat näyttävät toistavan samoja koukkuja elämässään, Katja ei päästä lähelle, inhoaa kosketusta eikä halua avautua (ei pelkästään Ollin kanssa, vaan yleensä), Heidi on hyvin epävarma itsestään ja suojelee suhteilta ristiriitaisesti haastamalla, puhumalla muttei kuuntelemalla ja laittamalla välit poikki ensimmäisen riidan jälkeen (myönsi terpaeutilla tehneensä niin aina ennenkin). Molemmat pakenevat kun pitäisi lähentyä, voi kun hoksaisivat tuon itsessään ja miettisivät asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti asiantuntijat ottavat vastuun näistä ihmisistä kokeen jälkeen. Ville ja Anniina löysivät rakkauden, mutta löytävätkö loput itsensä? Tuo kai kokeen tarkoitus, ei välttämättä parisuhdetta mutta paljon oppia itsestä. Jotenkin tullut olo, että Ville ja Anniina ovat oppineet myös itsestään tässä avioliitossa, samoin Olli tuntuu pohtivan itseään ja omaa rooliaan. Oskarin sydäntäraastava purkaus terapeutilla antoi ymmärtää, että myös hän on valmis pohtimaan mitä tekee väärin, kokee itse epäonnistuneensa mikä mahdollistaa peiliin katsomisen. Katja ja Heidi - no, jos käyvät itsetutkiskelua sitä ei ole kyllä TVssä näytetty, pelkkä pettyminen kumppaniin ei auta kasvamaan ihmisenä, pitäisi olla oikea halu miettiä omaa käyttäytymistään vuorovaikutuksessa. Molemmat näyttävät toistavan samoja koukkuja elämässään, Katja ei päästä lähelle, inhoaa kosketusta eikä halua avautua (ei pelkästään Ollin kanssa, vaan yleensä), Heidi on hyvin epävarma itsestään ja suojelee suhteilta ristiriitaisesti haastamalla, puhumalla muttei kuuntelemalla ja laittamalla välit poikki ensimmäisen riidan jälkeen (myönsi terpaeutilla tehneensä niin aina ennenkin). Molemmat pakenevat kun pitäisi lähentyä, voi kun hoksaisivat tuon itsessään ja miettisivät asiaa.
Ei tätä nyt noin vakavasti tarvi ottaa. Tämähän on hupiohjelma. 😂
Vierailija kirjoitti:
Katsoin nyt vähän myöhässä viimeisimmän jakson ja mietin, että Oskaria katsoessa tulee mieleen mun eksä. Ylistämällä alistamista: kato tässä on tää ruusu ja nää karkit sulle, sun pitää nyt ihailla sitä kuinka ihana ja huomaavainen mä olen. Ja sit noissa haastattelupätkissä sellaisia puoliksi piilotettuja viestejä, "tällaista ois jaksanut monta kymmentä vuotta sitten" eli vaimo käyttäytyy kuin kakara. "Nyt oli kyllä kerrankin ammattikokki tehnyt parempaa ruokaa kuin minä pitse" - olen tosi hyvä muuten siinäkin hommassa, siis parempi kuin 99 % ammattilaisista.
Mulla myös tällainen ex. Kaikkien silmissä hyvä tyyppi, rauhallinen, mukava, huomioonottavainen ja fiksu, mutta salattu todellisuus jotain aivan muuta. Kieltämättä alkanu herätä kysymys, että mitä jos tässäkin on käynyt niin. Mikäli pitää paikkansa se yksi aiempi kommentti, että kavereiden mukaan Oskari ei siedä kuulla mitään negatiivista, vaikeiden asioiden käsittely ei suju ja mustamaalaa...niin ois aika tyypillistä samoin kuin valikoiva hiljaisuus ja tietynlainen kontrollointi.
Me emme tiedä millä tavoin hän mahdollisesti painelee nappeja kun kamera ei käy ja saa omalta osaltaan Heidin reagoimaan niin, että tämä vaikuttaa hysteeriseltä kun taas itse voi paistatella siinä viattomuuden ja normaaliuden valokeilassa ja saa osakseen ymmärryksen ja myötätunnon. Kenties ruusut ja macaronitkin palvelivat jotain muuta tarkoitusta kuin Heidin vilpitöntä ilahduttamista.
Montakos viikkoa noi on tutustuneet toisiinsa, eikö vasta noin viisi? Tuskin se elämä nyt ekasta periksi-annosta menee pieleen.
Et ole tainnut lukea Harville Henrixin parisuhdekirjan "Kaikki se rakkaus mikä sinulle kuuluu"? Nimi on kökkö, mutta sisältö loistava, käänteentekevä minulle ja miehelleni ainakin!
Kirjassa puhtaan siitä, et me jokainen haetaan alitajuisesti puolisosta vanhempaa, joka hoitaa ja rakastaa kaikesta huolimatta. Tämä on alitajuista. Koka olemme aikuisia, on hyvä tiedostaa tuo joku tarve "lapsi- vanhempi"-asetelmasta, mutta ei jäädä siihen vaan sitten on tietoisen suhteen vuoro.
Jos ei ymmärrä edellistä, ei välttämättä tajua, miten todellisia kaikesta keskenkasvuisuudesta huolimatta nuo pelot ja toiveet parisuhteen kaikkivoipaisuudesta on. Mutta minusta suhde on parempi, kun hyväksyn itsessäni ja kumppanissani sen pienen lapsen, joka pelkää hylkäämistä.
Tämän kun tajuaa, haluaa antaa toiselle sitä hän tarvitsee. Tie on tietenkin kaksisuuntainen, myös puolisoni haluaa antaa sitä mitä kipeimmin kaipaan.
Asioiden syvällistä ymmärtämistä toivon SEKÄ Heidille että Oskarille ETTÄ meille kaikille <3