Ensitreffit Alttarilla Official 2019
Kommentit (7445)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli miten oli tv-formaatti, mutta ikävältä tuntuu silti tuo kanteleminen.
Oskari ei tunnu järin mukavalta mieheltä tuon kantelun perusteella, asiat voi sanoa monella tavalla.Anteeksi nyt, mutta vaikutat ihan suhteellisuudentajun menettäneeltä.
Oskari on sanonut, että Heidin tunteet ailahtelevat laidasta laitaan, hänen käytöstään ei pysty ennustamaan, ja Oskaria pelottaa se. Itsekin sanoisin tasan samalla tavalla nämä asiat, Heidin käytöstä tv:stä nähtyäni. Tuo ei ole mitään "kantelua", vaan tilanteen neutraalia kuvailua.
Tällä foorumilla Heidiä on kyllä syytelty ikäväänkin sävyyn, mutta Oskari ei ole niin tehnyt. Hän pitäytyy neutraalissa ilmaisutavassa, siitä huolimatta että vastapuolella heittää täysin yli.
Neutraali ilmaisutapa, joka täynnä piilovihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että Oskari nimeomaan käyttää henkistä väkivaltaa Heidiä kohtaan tommosella asioiden jallittamisella. Että Oskari valitsee milloin ja miten saa puhua. Heidihän sanoin että puhui päälle eikä antanu hänelle suunvuoroa.
Tässäkin, niin kuin monessa kymmenessä muussakin viestissä, puhutaan juuri tästä, mistä Heidikin on niin useasti kertonut tämän raskaan matkan varrella -tukahduttamisesta. Oskari heittelee tälläisiä ylimielisiä ja toisen keskustelun latistavia sanontoja kuten :
"en ymmärrä kysymystäsi"
"voitko kertoa minulle, kun en nyt tiedä mistä kaivat näitä riitoja"
"sano vain ihan suoraan, mitä tarkoitat"
Vaikka jumalauta, Heidi, on juuri sanonut/kysynyt ja selittänyt tämän asian. Eli Oskarin tyyli on turhauttaa toinen ja tehdä toisen puheet vähäpätöiseksi, jotta saa itse oltua tilanteen herrana.
Olisi kyllä maailman raskain keskustelu / seurustelukumppani tuollainen, joka sanoo jokaiseen asiaan "saat kyllä vastauksen, mutta en anna sitä vielä. Minä en halua nyt kertoa sitä" tai, että viime jaksossa käski Heidin vaieta täysin tietyistä asioista koko matkan ajan. Siis mitä ihmettä, saako mielestänne toisen tukahduttaa noin ja määrätä keskustelunaiheet yhteisellä matkalla? Ei mikään ihme, että Heidi sanoi, että jää sinä möllykkä tänne ja hän lähtee.
Oskari kuvitteli polkevansa tämänkin pikkuvaimon maanrakoon, mutta tällä kertaa ei onnistunutkaan narsistin yritys, olikin kovempi vastus, joka vieläpä heitti tämän itsevaltiaaksi pyrkivän taksarin pihalle omistamastaan asunnosta.Asiatonta tuollainen narsistiksi nimittely heti, kun joku käyttäytyy tavalla, joka ei itseä miellytä. Jos yhtään narsismista tiedät, ymmärrät myös, että oikeasti narsistinen ihminen on hieman erilainen kuin Oskari. Alkaa ottaa oikeasti pattiin nämä keskustelut, kun joka ketjussa joku on nykyään joku persoonallisuushäiriöinen.
En ole tuo kirjoittaja, mutta ymmärrän häntä. Täällä on nimittäin linjaus, että varsinkin ohjelman naisia on saanut vapaasti diagnosoida. En ymmärrä, miksei tasapuolisuuden nimissä kaikkia osallistujia voisi epäillä jonkin häiriön sairastajaksi.
Millä tavalla narsistinen ihminen on "hieman erilainen"? Oskari vaikuttaa ohjelmassa mukavalta ja sympaattiselta.
En ymmärrä, miksi ylipäätään ketään pitää, sukupuolesta riippumatta, lähtökohtaisesti epäillä persoonallisuushäiriöiseksi, ellei oikeasti käytös siihen vakavasti viittaa. Sanoin siis, että Oskari ei vaikuta lainkaan narsistiselta juurikin esimerkiksi empatiakykynsä vuoksi. Narsismia luonnehditaan mm näin:
"Narsistiselle persoonallisuudelle ovat ominaisia erilaiset suuruuskuvitelmat, voimakas ihailun tarve ja empatian vähäisyys. Henkilö kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun, on kateellinen tai ylimielinen sekä voi käyttää muita häikäilemättä hyväkseen."
Kuinka monta näistä piirteistä Oskari täyttää? Mielestäni ei yhtäkään. Narsistinen ihminen lisäksi käyttäytyy ristiriitatilanteessa usein olemalla erittäin hyökkäävä, toisin kuin Oskari, joka lähinnä vetäytyy ja tuntuu välttelevän konflikteja.
(TV-)huomiohakuisuus ja syy muissa ovat ainakin narsistisia piirteitä. Onko Oskari mielestäsi empaattinen Heidiä kohtaan?
Nyt vähän jotain rajaa tuohon narsistiksi luonnehtimiseen. Narsisti on hyvin vaikea persoonallisuuden häiriö, eikä Oskarissa ole mitään viitteitä siihen. Se, että haluaa tosi tv-ohjelmaan ei ole minkäänlainen piirre narsismista yksinään. Kuka edes viitsii lähteä toista puolihuolimattomasti nimittelemään narsistiksi, vaikka kyseessä näyttää olevan ihan tavallinen suomalainen mies, jolla toki on jotain ongelmaa vuorovaikutuksessa? Toisaalta kenellä meillä ei olisi...
Narsistiksi kuvaaminen on hyvin loukkaavaa ja julmaa. Sitä sanaa pitää käyttää huolella ja vain silloin, kun kyseessä on joko aidosti diagnosoitu narsisti tai ihmisen tuntee pidemmällä aikavälillä henkiläkohtaisesti. Narsismin piirteitä on monella ihmisellä, eivätkä he silti ole narsisteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
USA:n versiossa kaikki kolme paria tapasivat toisensa kesken prosessin. Söivät ja juttelivat ongelmistaan. Yksikin töksäytti, että heiltä puuttuu intiimiys. Ei ehkä olisi suomalaisisita pareista tällaiseen tuokioon...
Se onkin kummaa, kun USA on perinteisesti hyvin "siveä" eikä näytetä helposti intiimiä alastomuutta , lapsiltakin peitetään tv ym kuvissa intiimialueet, niin ETA: ssä aletaan hyvin pian puhumaan avioliiton käytäntöön laittamisesta.
Oletteko panneet avioliiton käytäntöön? Toiset hoitaneet homman jo hääyönä, toiset myöhemmin, mutta puhuvat avoimesti asiasta. Suomessa nipotetaan eikä kukaan kysy asiaa tai puhu mitään?
No, Suomessa tämä formaatti on kuitenkin toiminut sikäli paremmin, että enemmän pareja on edelleen yhdessä. Ehkä osansa on sillä, ettei hommaa tehdä niin paljon yleisön viihdyttämisen (mm. tuollaiset paljastelut) ehdoilla.
Hyvin vihaisen, tunnemyrskyssä olevan ja räjähdysherkän ihmisen kanssa on aivan sietämätöntä edes yrittää keskustella siitä aiheesta josta hän raivoaa. Ei todellakaan kannata edes yrittää koska järkevä tasavertainen keskustelu siinä kohdin on mahdotonta. Kyllä ihmisten pitää pystyä keskustelemaan ongelmat rauhallisedti ja aikuismaisesti. Tarvittaessa ensin nukutaan yön yli ja rauhotutaan.
Ja sitä keskustelua ei käydä toisen kavereiden edessä eikä kännissä eikä julkusessa ratikassa.
Vierailija kirjoitti:
Oli miten oli tv-formaatti, mutta ikävältä tuntuu silti tuo kanteleminen.
Oskari ei tunnu järin mukavalta mieheltä tuon kantelun perusteella, asiat voi sanoa monella tavalla.
No mitä se Heidi sitten tekee, kun puhuu hyvin painokkaadti, että on koko ajan vaan vihaisempi Oskarille, eikä pysty edes sanomaan hänen nimeään? Ja kun formaattiin kuuluu puhua kameroille suhteen tilasta niin kuin muutkin parit tekevät, mitä ohjelman tekijöille sitten pitäisi sanoa, kun olisi aika kuvata? Että en voi nyt sanoa mitään, kun se on kantelua. Hirveän mielenkiintoinen ohjelma tulis, kun kaikki vaan istuis kameran edessä turpa kiinni.
Mä tunnistan Heudussä hieman sitä, miten reagoin nuorempana riitatilanteisiin ja Oskarissa on paljon sitä, mitä mielessäni on. Minä halusin selvittää ongelmat heti mutta en silti pystynyt oikeasti keskustelemaan asiasta vaan yritän saada oman kantani väkisin läpi. Painostin miestäni puhumaan ja selvittämään asiaa ja hän vetäytyi. Ja se oli itseasiassa oikein.
Hänen mukaansa asiaa oli turha selvittää juuri sillä minuutilla kun olin tuohtunut, vänkäsin vaan asiaa ja lopputulos oli vaan kauhea riita ja itku.
Vähitellen opettelin selvittämään ristiriidat hieman myöhemmin mieheni avustuksella. Kun olen saanut itseni rauhoitettua ja mietittykin asiaa molempien kantilta hetken. Sitten kun olemme molemmat rauhallisia, pystymme miettimään hyvän ratkaisun tilanteeseen tai hyväksymme sen että olemme eri mieltä asiasta.
Mieheni oli aivan oikeassa. Jos hän lähtisi mukaan jankkaamiseeni, asia yltäisi mielettömiin mittasuhteisiin ja lietsoisin itseni raivoon. Nyt 7 vuoden yhdessäolon jälkeen ja 36 vuotiaana osaan ratkaista riidat keskustelemalla.
Heidille ja Oskarilla olisi ollut hyvät mahdollisuudet onnistua ja näen miksi heidät on laitettu pariksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitava stylisti vois antaa Heidille kullanarvoisia vinkkejä, niistä H voisi tehdä omat johtopäätöksensä, kelpaako vai ei. Tällä hetkellä tavoite ja toteutus eivät kohtaa.
Tuli mieleen yksi jenkkistailausohjelma, jossa vintage-vaatteisiin ihastuneen, Heidin ikäisen naisen tyyliin tehtiin hyvin pieniä muutoksia, mutta ne vaikuttivat lopputulokseen merkittävästi. Vähän homssuinen ja vähän överi tyyli muuttui hienostuneemmaksi, mutta ei kuitenkaan tylsäksi tai tavalliseksi.
Vaatesuunnittelija täällä. Ihmettelen miksi Heidin tyyliä haukutaan palstalla. Se on kuitenkin paljon persoonallisempi ja oivaltavampi kuin suurimmalla osalla suomalaisista naisista. Parantamisen varaa on kaikilla tietysti aina, mutta Heidi on jo ihan hyvin onnistunut kehittämään itsensä näköisen ja viehättävän tyylin.
Olen sinänsä samaa mieltä, että tietenkin joku ammattistailisti saisi tuosta hiottua vieläkin paremman kokonaisuuden
Itse ihmettelin esim. sitä, miksi sinänsä oikein kauniin häämekon hartioille piti ripustaa joku pitsiviritelmä, joka sai kokonaisuuden näyttämään homssuiselta ja ylipursuavalta ja lampunvarjostimelta. Mutta ehkä se on niitä kohtia, jotka ammattistailisti olisi saanut hiottua paremmaksi yksinkertaisesti poistamalla sen turhan hörhelön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitava stylisti vois antaa Heidille kullanarvoisia vinkkejä, niistä H voisi tehdä omat johtopäätöksensä, kelpaako vai ei. Tällä hetkellä tavoite ja toteutus eivät kohtaa.
Tuli mieleen yksi jenkkistailausohjelma, jossa vintage-vaatteisiin ihastuneen, Heidin ikäisen naisen tyyliin tehtiin hyvin pieniä muutoksia, mutta ne vaikuttivat lopputulokseen merkittävästi. Vähän homssuinen ja vähän överi tyyli muuttui hienostuneemmaksi, mutta ei kuitenkaan tylsäksi tai tavalliseksi.
Vaatesuunnittelija täällä. Ihmettelen miksi Heidin tyyliä haukutaan palstalla. Se on kuitenkin paljon persoonallisempi ja oivaltavampi kuin suurimmalla osalla suomalaisista naisista. Parantamisen varaa on kaikilla tietysti aina, mutta Heidi on jo ihan hyvin onnistunut kehittämään itsensä näköisen ja viehättävän tyylin.
Olen sinänsä samaa mieltä, että tietenkin joku ammattistailisti saisi tuosta hiottua vieläkin paremman kokonaisuuden
Itse ihmettelin esim. sitä, miksi sinänsä oikein kauniin häämekon hartioille piti ripustaa joku pitsiviritelmä, joka sai kokonaisuuden näyttämään homssuiselta ja ylipursuavalta ja lampunvarjostimelta. Mutta ehkä se on niitä kohtia, jotka ammattistailisti olisi saanut hiottua paremmaksi yksinkertaisesti poistamalla sen turhan hörhelön.
Pukujahan eivät saaneet itse päättää vaan päätöksen teki miss XL, Niina Kuhta, Niinatar liikkeestä.
Älä siis arvostele, kun et selvästi tiedä mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä ymmärrän Heidin reaktion napakymppiin, olisihan asia pitänyt kertoa jo aika alussa koska kuitenkin joku tunnistaa miehen. Tiedän tunteen kun puolisosta paljastuu kautta rantain joku asia vaikkakin vähäpätöinen mutta se miten asiasta kuulee voi saada maan vajoamaan jalkojen alta.
Ja mitkähän kaikki nämä "jotkut asiat, vaikkakin vähäpätöiset" tulisi siis kertoa suhteen alussa? Kai ymmärrät että on aivan mahdotonta kertoa kaikkia tällaisia asioita, koska jokainen tulkitsee eri asiat olennaisiksi. Toisekseen mikä on Oskarin näkökulmaa tähän Napakymppi-menneisyyteen? Asia voi olla hänelle nolo tms. juttu, jota ei halua muistella tai jota ei halua puida tv:ssä tai puida parin viikon tuttavuuksien kanssa.
Omat mielenterveysongelmat, käydyt psykoterapiat, lähisukulaisten sairaudet, koulukiusaamiset ja tietty sitten tv-ura tai että onko esiintynyt lehdissä.
Jaa että tässä tuli sitten kattava lista asioista, jotka on puhuttava ensi tilassa, ettei vain toinen ota avaimia pois? Kerrotko vielä, missä ajassa nämä on otettava esille, alkaen ensitapaamisesta?
Aikuisella iällä ja uudessa suhteessa jokaisella on se menneisyys ja myös siihen liittyvät henkilökohtaiset asiat. Niitä ei ole tarpeen avata välittömästi. Ne avataan, jos haluaa, ajan myötä. Siinä voi mennä vuosiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pukujahan eivät saaneet itse päättää vaan päätöksen teki miss XL, Niina Kuhta, Niinatar liikkeestä.
Älä siis arvostele, kun et selvästi tiedä mistään mitään.
Heidin ystäväkö täällä taas tiedottajan töitä tekee? Menisit nukkumaan, kello on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Osa 2.
Nyt olen uudessa liitossa turvallisen kumppanin kanssa, ihmisen, jolla on itselläänkin ollut turvallinen lapsuus. Hänkin kiihtyy ajoittain ja korottaa ääntään, mutta silti hän on turvallinen. Vaikka vaihtaisimmekin muutaman poikkipuolisen sanan, niin hetken päästä hän kuitenkin tulee syliin, halaa ja kertoo, että olen tärkeä. Hän pitää huolta. Hän hyväksyy sen, että vaikka kokisimme asiat eri tavalla, niin silti kumpikaan ei ole oikeassa tai väärässä vaan kysymys on näkökulma- ja kokemuseroista, joihin voi yhdessä neuvottelemalla ja joustamalla löytää kompromissin.
Kulttuurissamme kulkee edelleen malli, jolla naiselle suodaan oikeus oikutteluun ja miehen tunteiden yli kävelemiseen vetoamalla naisen parempiin tunnetaitoihin, joita ei todellisuudessa ole. Niin ikään kulttuurissamme on malli, jonka mukaan miehen tulee olla tuki ja turva, vakaa ja peloton.
Yllättävän monelle naiselle on vaikeaa kohdata heikko ja haavoittuva mies, joka ei pystykään seisomaan tukena vaan joka itse vaatii tukemista. Vanhat kivettyneet parisuhdemallit voivat edelleen hyvin.
Yllättävän moni nainen myös kuvittelee, että puhuminen on kommunikointia. Ei ole. Kuuntelin Ylen radio-ohjelman, jossa pariterapeutti kertoi, että mies saa usein sanottua yhdellä lauseella enemmän kuin nainen koko session aikana vuolaasti puhumalla. Terapeutti kehotti huomioimaan kommunikoinnin ja tunnepuheen eron. Puhuminen tunteista ei tarkoita samaa kuin avoimuus ja kohtaaminen. Usein yhdellä paperilapulle kirjoitetulla sanalla voi avata ongelmia paljon enemmän kuin jauhamalla tunteista tuntikausia.
Itse kullekin tekisi hyvää pohtia, tahtooko puhua tunteista vai kohdata kumppaninsa. Niin ikään olisi syytä miettiä, onko päättänyt keskustelun kulun jo etukäteen vai pystyykö oikeasti kuuntelemaan toista silloinkin, kun hänen tunteensa ja ajatuksensa uhkaavat omia etuja ja omaa turvallisuutta ja maailmankuvaa.
Pelko on keskeisin tai vähintään yksi keskeisimmistä ihmisen toimintaa ohjaava tunne. Valitettavasti hyvin monissa ulkoisesti sopuisilta näyttävissä parisuhteissa puolisoiden toimintaa ohjaa pelko. Tällöin todellinen kohtaaminen jää puuttumaan ja pullea keskiluokkainen elämä päättyy jossain vaiheessa lauseeseen "kasvoimme erillemme".
Asiantuntijoiden mukaan parisuhde palaa pohjaan vain harvoin. Sen sijaan se herkästi jäätyy. Jäätymistä ei estä se, että puhuu paljon tunteista tai että tekee paljon yhdessä. Täytyy pystyä myös kohtaamaan, ja kohtaamisen perustana on aina luottamus siihen, ettei tule hylätyksi. Siksi se on niin vaikeaa.
Loistavaa tekstiä molemmat osat, kiitos! N50
Vierailija kirjoitti:
Voiko noita jaksoja katsoa netistä ilman että pitää kirjautua johonkin? Mtv3, ava??
Heidin tyyli on suorastaan järkyttävä. Vaatteita ja purnukoita kämppä täynnä. Jotakin ongelmaa paikkailee ja pakenee tuon krääsän shoppailulla. Kirsikkana kakussa se naukuva pikkutyttö ääni.
Katsoin jakson tänään ja täytyy kyllä taas hämmästellä sitä, kuinka eri tavoilla voikaan ihmiset asioita tulkita.
Itse koin, että Oskarin käytös oli raivostuttavaa ja sympatiat meni Heidin puolelle. Totta kai saa loukkaantua, jos toinen ei ole kertonut tuollaista asiaa, vaikka tilaisuuksia olisi ollut vaikka kuinka. Heidihän sanoi, että asia oltaisiin voitu vääntää vitsiksi ja nauraa sille, mutta Oskari ei suostunut asiasta puhumaan. Ei puhu siitä, miten suhde menee, ei puhu Napakympistä, ei puhu yhtään mistään ennen kuin haluaa, mikä voi olla viikon päästä tai ei ehkä koskaan. Ja kameroille värittää, että Heidi olisi joku raivohullu ailahteleva akka, kun mielestäni hän yrittää ihan normaalisti keskustella tavallisista asioista.
Oskari puhuu Heidistä jatkuvasti piilovitt*ilevaan ja arvostelevaan tyyliin, eikä näe omassa toiminnassaan mitään vikaa tai epäloogisuuksia. Ei halua mykkäkoulua, joten saa puolison, joka haluaisi keskustella voimesti, mutta aloittaa mykkäkoulun sitten itse. Hän ei anna mitään arvoa Heidin tuntemuksille, koska ne ovat hänen mielestään tyhmiä, ja hän taitaa ylipäätään pitää Heidiä, ellei kaikkia naisia, tyhmempinä kuin itseään. Normaali ihminen haluaa keskustella aviopuolisonsa kanssa, jos on tahattomasti toista loukannut - ei vähätellä toisen kokemusta siksi, ettei itse koe tehneensä mitään väärää. Hänhän on selvästi tahallaan pitänyt Napakympin salassa, ja siihen lienee jokin syy.
Ei Heidikään täydellinen ole, mutta ymmärrän kyllä että hermot menee, kun toinen ei suostu normaaliin keskusteluun, salailee asioita eikä suostu näkemään toiminnassaan mitään väärää.
Vierailija kirjoitti:
Olen stä mieltä, että ohjelman formaattiin kuuluu valita parit niin, että jännite säilyy.
Tavoitteena lienee 1 hyvä ja onnistuva, toinen so-so ja lopuksi yksi mahdoton tyyliin rahkapetri ja supertiukkis.
Ei pidä paikkaansa, sillä olisi noiden asiantuntijoiden työmoraalin vastaista, ja kun sitä paitsi tekevät leipätyötään muualla (kaksi heistä yksityisenä terapeuttina), niin veisi uskottavuuden ja sitä myötä pohjan ammatinharjoittamiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että Oskari nimeomaan käyttää henkistä väkivaltaa Heidiä kohtaan tommosella asioiden jallittamisella. Että Oskari valitsee milloin ja miten saa puhua. Heidihän sanoin että puhui päälle eikä antanu hänelle suunvuoroa.
Tässäkin, niin kuin monessa kymmenessä muussakin viestissä, puhutaan juuri tästä, mistä Heidikin on niin useasti kertonut tämän raskaan matkan varrella -tukahduttamisesta. Oskari heittelee tälläisiä ylimielisiä ja toisen keskustelun latistavia sanontoja kuten :
"en ymmärrä kysymystäsi"
"voitko kertoa minulle, kun en nyt tiedä mistä kaivat näitä riitoja"
"sano vain ihan suoraan, mitä tarkoitat"
Vaikka jumalauta, Heidi, on juuri sanonut/kysynyt ja selittänyt tämän asian. Eli Oskarin tyyli on turhauttaa toinen ja tehdä toisen puheet vähäpätöiseksi, jotta saa itse oltua tilanteen herrana.
Olisi kyllä maailman raskain keskustelu / seurustelukumppani tuollainen, joka sanoo jokaiseen asiaan "saat kyllä vastauksen, mutta en anna sitä vielä. Minä en halua nyt kertoa sitä" tai, että viime jaksossa käski Heidin vaieta täysin tietyistä asioista koko matkan ajan. Siis mitä ihmettä, saako mielestänne toisen tukahduttaa noin ja määrätä keskustelunaiheet yhteisellä matkalla? Ei mikään ihme, että Heidi sanoi, että jää sinä möllykkä tänne ja hän lähtee.
Oskari kuvitteli polkevansa tämänkin pikkuvaimon maanrakoon, mutta tällä kertaa ei onnistunutkaan narsistin yritys, olikin kovempi vastus, joka vieläpä heitti tämän itsevaltiaaksi pyrkivän taksarin pihalle omistamastaan asunnosta.Asiatonta tuollainen narsistiksi nimittely heti, kun joku käyttäytyy tavalla, joka ei itseä miellytä. Jos yhtään narsismista tiedät, ymmärrät myös, että oikeasti narsistinen ihminen on hieman erilainen kuin Oskari. Alkaa ottaa oikeasti pattiin nämä keskustelut, kun joka ketjussa joku on nykyään joku persoonallisuushäiriöinen.
En ole tuo kirjoittaja, mutta ymmärrän häntä. Täällä on nimittäin linjaus, että varsinkin ohjelman naisia on saanut vapaasti diagnosoida. En ymmärrä, miksei tasapuolisuuden nimissä kaikkia osallistujia voisi epäillä jonkin häiriön sairastajaksi.
Millä tavalla narsistinen ihminen on "hieman erilainen"? Oskari vaikuttaa ohjelmassa mukavalta ja sympaattiselta.
En ymmärrä, miksi ylipäätään ketään pitää, sukupuolesta riippumatta, lähtökohtaisesti epäillä persoonallisuushäiriöiseksi, ellei oikeasti käytös siihen vakavasti viittaa. Sanoin siis, että Oskari ei vaikuta lainkaan narsistiselta juurikin esimerkiksi empatiakykynsä vuoksi. Narsismia luonnehditaan mm näin:
"Narsistiselle persoonallisuudelle ovat ominaisia erilaiset suuruuskuvitelmat, voimakas ihailun tarve ja empatian vähäisyys. Henkilö kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun, on kateellinen tai ylimielinen sekä voi käyttää muita häikäilemättä hyväkseen."
Kuinka monta näistä piirteistä Oskari täyttää? Mielestäni ei yhtäkään. Narsistinen ihminen lisäksi käyttäytyy ristiriitatilanteessa usein olemalla erittäin hyökkäävä, toisin kuin Oskari, joka lähinnä vetäytyy ja tuntuu välttelevän konflikteja.
(TV-)huomiohakuisuus ja syy muissa ovat ainakin narsistisia piirteitä. Onko Oskari mielestäsi empaattinen Heidiä kohtaan?
Huomiohakuisuus ja muiden syyttäminen ovat vahvasti enemmän Heidin piirteitä kuin Oskarin.
Kyllähän Oskari yhtä lailla syyttää Heidiä. Ärsytti myös terapeutin luona kun esitti tyhmää ja sanoi ylimielisesti väheksyen ”en ymmärrä mitä tarkoitat”, kun aivan varmasti ymmärsi.
Oskari kertoo Heidin käyttäytyvän arvaamattomasti, mikä on ihan totta. Heidi puolestaan syyttää Oskaria asioista, jotka ovat enemmän hänen itsensä aiheuttamia, kuten se että pari ei keskustele.
Miten sinä tiedät, mitä Oskari ymmärsi tai ei ymmärtänyt? Et ainakaan kovin suopeasti pyri tulkitsemaan Oskarin käytöstä. Itse pidän todennäköisimpänä, että hän ihan tosiaan ei ymmärtänyt, mitä Heidi tarkoittaa. Silloin on parasta kysyä, jotta keskustelua voidaan jatkaa.
Mistä me oikeasti tiedämme, miksi hän ei puhu?
Joo, vaikea ja tuomitseva käytös ei helpota puhumista, varsinkaan jos se muutenkin on vaikeaa, mutta mikä lopulta syy ja mikä seuraus. Onko toinen hankala jänkkääjä, koska toisesta ei saa mitään irti, vain onko toinen tuppisuu, koska pelkää saavansa nenilleen. Ja kyllä, vastaus olisi eri jos kysyttäisiin Heidiltä tai jos kysyttäisiin Oskarilta. Välttäisin silti netissä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä ja joka tapauksessa tässä molempien pitäisi hellittää: Heidi rauhoittua draamailunsa kanssa ja Oskarin vaan pakottaa itsensä puhumaan tunteistaan ja ajatuksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilisen jakson perusteella itse kyllä melkein pidin Katjasta enemmän kuin Ollista. Katjakin kaipasi sellaista leppoisaa, mukavaa rupattelua ja yhdessäoloa, ei mitään syväluotaavaa itsetutkiskelua koko ajan. Minusta sellainen olisi todella väsyttävää, alussa on tärkeää oppia viihtyykö sen uuden kumppanin kanssa, ei heti tarvitse rääpiä kaikkea niin rikki ja puhki.
Mietin, että ehkä Katjallao n ollut joku edellisten kausien miehistä referenssinä, kun on päättänyt hakea ohjelmaan. Joku sellainen, jonka kaltaisen saaminen olisi tehnyt hänestä onnellisen. Mutta kuka se voisi olla?`Markus, joka oli kärsivällinen, älykäs ja omalla hillityllä tavallaan miehekkään karismaattinen? Tai Vesa, rationaalinen matikanope, jolle nopea intohimon syttyminen ei tuntunut olevan välttämättömyys. Vai peräti Petri, joka it-alan miehenä varmaan osaisi ymmärtää putkiaivologiikkaa, ei rasittaisi liialla analysoinnilla ja jättäisi Katjalle paljon omaa tilaa satsatessaan paljon aikaansa urheiluun.
Minulle tulee mieleen se ykköskauden Olli.
Mietin millainen tausta Katjalla on. Onko sellainen hillityn porvarillinen, johon sopisi että kiinnittää huomiota kauppakassin värin kaltaisiin yksityiskohtiin, eli jotain tyyliäkin pitää olla. Insseissä kun on myös verkkareissa viihtyviä hiippailijoita (ulkoisesti Ollin oloisia), mutta Katja ei taida olla ihan sitä sorttia? Eli joku smart casual -tyylisesti pukeutuva ehkä pitäisi olla hänelle. Ehkä ei sosiaalialalta kuten Markus, ja olisiko Petrillä liian juntti tausta?
Katriina Järviseltä ja Laura Kolbelta ilmestyi juuri kirja Sopivia ja sopimattomia – Lempi, luokka ja suomalainen parisuhde. Tässä hyvä juttu kirjasta, Janin ja Sofian tapaus on mielenkiintoinen:
https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/56d5cff8-e1c9-463b-8e64-adb223dc667d
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katja on terveellinen muistutus jokaiselle miehelle, että ei kannata alkaa tunteelliseksi, feminiiniksi, itkeväksi, eikä kannata ainakaan pitää nutturaa tai ponnaria.
Nainen haluaa machon joka pitää hänet kurissa. Ei mitään kissa-ollia. Kolli-olli tosin menettelisi.
Miksi naiset valittavat sitä, että mies ei puhu tunteistaan (paitsi positiivisista). Käytännön elämässä he eivät sitä halua. Miehen pitäisi olla peruskallio johon nainen saa sitten purkaa kaikki pahatkin fiiliksensä, olla olkapäänä ja ymmärtää, ilman omia tarpeita. Ainahan on poikkeuksiakin, naisia jotka ymmärtävät miehenkin olevan ihminen, mutta peruskaava on tämä - miehen pitää olla vahva ja voimakas ilman inhimillisiä heikkouksia. Mitä tämä kertoo maailman tasa-arvoisimmaksikin mainitusta suomalaisesta naisesta?
Testosteronilla on sellainen turruttava vaikutus, joka tekee miehistä vähän vähemmän herkkiä. Moni trans-nainen on sen kokenut, kuinka testojen blokkaus ja estradiolin lisäys saa tunteet pintaan ihan uudella tavalla.
Vaikuttaa eri tavalla eri tunteisiin. Tuttu transmies kertoi, että kun alkoi ottaa testosteronia, iski "sonnitauti", eli aggressiot ja kilpailunhalu lisääntyivät, ja älytön riskikäyttäytyminen. Esim. menetti nettipeleissä rahaa kun piti näyttää. Sittemmin sanoo rauhoittuneensa ja että tuo oli kai uusi murrosikä.
Jahas, Heidin lähipiiri on taas aktivoitunut palstalla. BFF kenties asialla, kun tekstit (suurin osa) ovat selkeästi yhden ja saman henkilön näppikseltä. Oskarin mollauskampanja käynnissä, toivottavasti mies itse ei eksy lukemaan noita narsisti!!1-viestejä tai ainakin skippaa pahimmat. H:n posse tuntuu jääneen henkisesti yläasteelle..
Sitä sanotaan myös munattomuudeksi.