Järkevin tapa hapankaalien fermentoimiseen?
Olen aina ollut kiinnostunut fermentoimisesta, koska maitohappobakteeri pillerit maksaa aivan tolkuttomasti.
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/eskimo-vetsku-pussi-30l-10kpl-64184…
Luin juuri artikkelin, että eskimon pussejakin voi käyttää hyväksi fermentoimisen suhteen, toisaalta hiukan kyseenalainen olo, että tämän on jäänyt vielä harkinnan alle.
Mistä mahdollisesti saisi järkevään hintaan hapatusruukun tai onko mahdollisesti parempia tapoja hapankaalin luomisen suhteen?
Kommentit (6)
Tilaa amazon saksasta, postikulut yleensä 5e-30e tasoa. Itse astia maksaa noin 20-30e
Lasipurkit sinänsä hankalia, koska pitää päivittäin päästää sitä fermentointi ilmaa pois. Pidemmän päälle aivan järkyttävän vaivalloista.
Ota huomioon, että kämppäsi tulee haisemaan sukkahielle ja ihmiset tulee kaihtamaan, kun fermentoit kaalia.
Vierailija kirjoitti:
Tilaa amazon saksasta, postikulut yleensä 5e-30e tasoa. Itse astia maksaa noin 20-30e
Lasipurkit sinänsä hankalia, koska pitää päivittäin päästää sitä fermentointi ilmaa pois. Pidemmän päälle aivan järkyttävän vaivalloista.
Ota huomioon, että kämppäsi tulee haisemaan sukkahielle ja ihmiset tulee kaihtamaan, kun fermentoit kaalia.
Muutama ilmaus alussa on riittänyt minulla. Viileämpään siirrettäessä hiilidioksidi poistuu rauhallisemmin.
Ei haise sukkahiki meillä.
Kyllä fermentointi haisee, oikeasti.
No kyllä siitä tulee ne kaasut, mutta ellei ole valtavaa määrää kaalia ruukussa tulossa, hajuhaitta ei ole kummoinen. Lähinnä tuntuu alkupäivinä ja ilmatessa. Siirrän itse lasipurkit muutaman päivän jälkeen vanhanaikaiseen ulkoseinään tehtyyn viileäkomeroon, siellä syksyllä lämpötila viilenee pikkuhiljaa.
Teen välillä kesähapankaalin, joka taas saa alun jälkeen käydä jääkaapissa. Käyminen on vähän hitaampaa, mutta ihan hyvä tulee.
Turha pelotella jatkuvalla hikisukan hajulla.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä siitä tulee ne kaasut, mutta ellei ole valtavaa määrää kaalia ruukussa tulossa, hajuhaitta ei ole kummoinen. Lähinnä tuntuu alkupäivinä ja ilmatessa. Siirrän itse lasipurkit muutaman päivän jälkeen vanhanaikaiseen ulkoseinään tehtyyn viileäkomeroon, siellä syksyllä lämpötila viilenee pikkuhiljaa.
Teen välillä kesähapankaalin, joka taas saa alun jälkeen käydä jääkaapissa. Käyminen on vähän hitaampaa, mutta ihan hyvä tulee.
Turha pelotella jatkuvalla hikisukan hajulla.
Ei se turha pelottelu ole. Eikä hapankaali ole kovin suomalainen juttu myöskään.
Ikean patenttikannelliset lasipurkit. Käymisen alussa pidä lautasella ja ilmaa muutaman kerran.
Sisustuspurkkeja ei kannata käyttää, eivät välttämättä kestä painetta.
Muualtakin kuin Ikeasta saa, mutta siellä hieman edullisempia.