Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka normaalipainoiset laihduttavat?

Vierailija
28.08.2019 |

Olen 162cm pitkä ja painan 62kg. Teen fyysisesti raskasta työtä, lenkkeilen, ja syön lautasmallin mukaan, aamuisin kaurapuuron ja perus kotiruokaa, ehkä kerran kuukaudessa käyn ulkona syömässä. En syö karkkia,sipsiä enkä sulkaata, aina juomana vesi ja kahvi. Vain juhlissa syön herkkuja, ja silti olen tämän kokoinen. Nyt projektina olisikin pudottaa 5-10kg. Mutta miten? En jaksaisi ruveta laskemaan kaloreita ja ruuan teen aina perheelle. Kaikki muut tässä perheessä ovat hoikkia, ja syövät samoin kuin minä. Uskaltaako ketoosia tai yleensäkään mitään pussidiettiä aloittaa kun on ”tilastojen” mukaan normaali? Ongelma alueitani ovat reidet ja käsivarret, vyötärö aika kapea.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienennä annoskokoja, korvaa leipä jollain rahkalla. Ei kai kaloreita tosi tarkkaan tarvi alkaa laskemaan mutta suuntaa-antavasti, koska ilman pientä kalorivajetta et laihdu. Nyt monet alkaa suositella varmaan urheilua, joo, ihan hyvä sitäkin on tehdä, mutta laihtuminen tapahtuu pääasiassa ruokavalion korjaamisella.

Vierailija
2/13 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä tuollaiset joutavat projektit. Pieni annoskoon säätö on paras kikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

5:2 toimii mulla kun haluan keventää. Hidasta mutta kuitenkin. Yleensä käytän sitä juhlien jälkeisenä maanantaina että saan ylimääräiset heti pois

Vierailija
4/13 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeasti. Mä oon pätkäpaastonnut nyt jonkin aikaa, 1-2 kg on pudonnut.

Vierailija
5/13 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

lautasmalli ei ole synonyymi terveelliselle ruokavaliolle

Vierailija
6/13 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat nimenomaan laihtua? Olen saman pituinen kun sinä ja n.2kg kevyempi. Syömiset mulla kuulostaa aikalailla samalta kun sulla, tosin pidän joka viikko yhden herkkupäivän. Salilla käyn 4 kertaa viikossa ja vaatekokoni on S. Saliharrastusta on takana nyt noin 5 vuotta ja tässä ajassa on kehonkoostumukseni muuttunut ihan täysin, vaikka paino on oikeastaan noussut muutaman kilon. Suosittelisin ennemminkin aloittamaan salilla käymisen, se tuo kivasti muutosta kroppaan eikä (terveellisen) ruoan syömistä tarvitse ainakaan vähentää :)

Vierailija
7/13 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

5:2. Siinä ei tarvitse kaloreita laskea kuin kahtena päivänä viikossa. Kun saavuttaa tavoitteen, niin katsoo annoskoot kuntoon ja jatkaa niillä. Punnitus joka aamu, niin näkee suunnan.

Itse 162 cm, 64 kg. Muutamassa kuukaudessa 5:2:lla vajaaseen 58 kg:aan. Tuppaa jatkuvasti nousemaan, mutta sitten pieni kurinpalautus ja taas pysyy samoissa lukemissa. Kannattaisi varmaan pitää ylläpitona yksi 500 kalorin päivä viikossa, mutta en ole saanut aikaiseksi.

Vierailija
8/13 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla kuin kaikki muutkin ihmiset. Eli kuluttamalla enemmän kaloreita kuin mitä saat ruoasta.

Vierailija
9/13 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keventänyt simppelisti lisäämällä enemmän erilaisia kasviksia ruokavalioon, ja vähentämällä riisin/pastan/leivän syöntiä. Olen myös lisännyt erilaisia hyviä rasvoja ja öljyjä reilulla kädellä ruokiini. Käyn kerran viikossa syömässä ravintolassa ja syön ainakin 1 sipsipussin ja karkkipussin viikossa. Alkoholia en käytä kuin harvoin, ja muutenkin en juo mehuja. Smoothieita teen, mutta niissäkin ainoa makeuttaja on puolikas banaani. Eli aikalailla sokeria olen vähentänyt perus arkiruokavaliossa. Lihaa en syö.

Vierailija
10/13 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla tavalla kuin kaikki muutkin ihmiset. Eli kuluttamalla enemmän kaloreita kuin mitä saat ruoasta.

Niin, toki varmasti moni ymmärtää, miten laihtuminen fysiologisesti tapahtuu, mutta se, miten saa kehoa laihdutettua terveellisesti niin, ettei aineenvaihdunta hidastu tai tule laihduttaneeksi lähinnä lihasmassasta, ei ole ihan helppoa varsinkaan, kun ei ole enää ihan nuori.

Vierailija
11/13 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen keventänyt simppelisti lisäämällä enemmän erilaisia kasviksia ruokavalioon, ja vähentämällä riisin/pastan/leivän syöntiä. Olen myös lisännyt erilaisia hyviä rasvoja ja öljyjä reilulla kädellä ruokiini. Käyn kerran viikossa syömässä ravintolassa ja syön ainakin 1 sipsipussin ja karkkipussin viikossa. Alkoholia en käytä kuin harvoin, ja muutenkin en juo mehuja. Smoothieita teen, mutta niissäkin ainoa makeuttaja on puolikas banaani. Eli aikalailla sokeria olen vähentänyt perus arkiruokavaliossa. Lihaa en syö.

Tutki kaloritaulukoita. Hyvät rasvat sisältävät yhtälailla paljon kaloreita kuin ns. Huonot rasvat. Tosta hiilareitten vähentämisestä on paha sanoa kun ei tiedä lähtötasoa. Itsekin turvaudun 5:2:een, mulle ihan paras menetelmä pysytellä normaalipainossa.

Vierailija
12/13 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruumiinrakenne vaikuttaa painoon. Pienirintainen ja sirorakenteinen on kevyempi. Lihaksikkaampi on myös painavampi. Geneettiset ominaisuudet ovat ratkaisevia. Voit joutua olemaan nälkäkuurilla, jos elimistössäsi on esim. paljon estrogeeniä joka kerää rasvaa. Toisaalta laihana estrogeeni vähenee ja laihana pysyminen helpottuu.

Jos et pysty terveellisellä ruoalla ja annoskoolla pääsemään hoikaksi, et pysy hoikkana laihdutuskuurin jälkeen. Mitään oikotietä ei ole.

Vierailija
13/13 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saman pituinen, kuin sinä ja ennen omaa laihtumistani paino pyöri samoissa lukemissa. Ongelmapaikat myös tismalleen samat, eli vyötäröltä hoikka, mutta kaikki paino kerääntyy käsivarsiin ja reisiin. Olen laihtunut yhteensä noin 10 kiloa ja saavuttanut tavoitepainoni. Aikoinaan olen koittanut kaikkea urheilusta ruokailujen rajoittamiseen, mutta pysyvää ratkaisua ei ole löytynyt, koska motivatio on aina pikku hiljaa kadonnut. En lähtisi ainakaan sinuna turvautumaan mihinkään pussidieetteihin, koska eivät ainakaan oman kokemukseni mukaan toimi pitkällä tähtäimellä, koska eroavat liikaa tavallisesta ruokavaliosta!

Ainoat laihtumiskikat, jotka ovat omalla kohdallani oikeasti auttaneet ovat olleet ruokailujen ajoittaminen (esimerkiksi itselläni 3 tunnin välein) ja huomattavimpana apuna varmaan kännykkään ladattava Lifesum-sovellus, jonne voi merkitä omat tavoitteensa oli se sitten laihduttaminen, lihasmassan kasvattaminen tai ihan vain painon lisääminen. Olen merkinnyt sovellukseen summittaisesti syömiseni, enkä siis pitänyt niistä mitenkään tarkkaa kirjaa, mutta sovelluksen myötä pääsin oivasti katsomaan miten paljon oikeasti turhaa söin. Auttoi motivaattorina vähentämään esimerkiksi napostelua, vaikka annoskokoja en juuri pienentänytkään (näläntunne jäi aina vaivaamaan). Jos et ole ennen kokeillut, niin voin kyllä itse tätä kyseistä sovellusta suositella, vaikka ei varmasti sovi metodina kaikille. Tavoiteajan painonpudotukselle voi myös itse päättää eikä vaa'allakaan tarvitse käydä kuin silloin, kun itseä huvittaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi