Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulupuvut Suomeen

Vierailija
27.08.2019 |

Mielestäni koulupuvut näyttävät hienolta.

t. opiskelija

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat ekologisia. Lasten ei tartte koulussa päteä kiina-vaatteillaan.

Ja mihin perustat väitteesi ettei koulupukuja valmistettaisi Kiinassa? Kyllä niidenkin valmistus tulee kilpailuttaa, kuten kaikki julkiset hankinnat.

Missä koulu maksaa puvut? Eiköhän se ole vanhempien vastuulla ostaa vaatteet ja luulisin että ihan halpoja eivät ole Vrt kirpparitrikoot.

Vierailija
22/52 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulupuvun etu olisi se, että lapset saataisin helpommin pitämään hyviä kelin mukaisia vaatteita. Pakkasella kaikki laittaisivat toppapuvun, kurakelillä kurahousut jne. eikä tulisi mitään kiusaamista, että tolla on tollaset ja toiselle ei.

Suomen ilmasto vaatisi ihan järjettömän määrän vaatekappaleita, jos pitäisi ulovaatteita myöten olla koulupuvun mukaiset vaatteet.

Me asuttiin maassa, jossa lämpötila ei koskaan laskenut alle nollan  ja kyseisessä koulussa ei ollut edes erityisen tarkka kuri koulupuvuissa - sukkahousut sai esim. hankkia itse, kunhan ne olivat yksiväriset. Silti jouduin ostamaan ihan yhtä lasta kohden:

- Pikee T-paita n. 3-5  kpl

- pitkähihainen pikeepaita, 3-5 kpl

- Slipoveri, 1-2 kpl

- neule 1-2 kpl

- shortsihame 3 kpl

- villakangasmekko 1 kpl / kesämekko 1 kpl

- pitkät housut  2-3 kpl

- liikuntashortsit + T-paita 3 kpl (liikuntaa oli melkein joka päivä)

- uimapuku + uimalakki

- kuoritakki

- villakangastakki

Kerrottuna kolmella. 

Monessa koulussa piti olla vielä tietyt kengät jne. Meillä riitti, että oli tietynlaiset kengät, mm. UGGit oli kielletty, samoin Crocsit. Hanskojen, pipojen, huivien jne. piti olla yksivärisiä, mutta ne piti hankkia itse. Meillä oli varmaan 30 paria mustia sormikkaita noilta ajoilta.

Mieti jos Suomessa vielä pitäis keskitetysti hankkia kaikki kurarukkasista ja kumisaappaista alkaen keskitetysti. Jopa olis armoton valitusvrisi kun ei voi käyttää Kuura-serkun 15 vuotta vanhoja kurahousuja ja Kaneli-serkun Hai saappaita.

No eihän se nyt niin paljoa olisi extraa tuohon luetteloon. Yksi toppahaalari, yksi välikausipuku, yhdet kuravaatteet. Käsineitä topparukkaset, kurarukkaset, välikausirukkaset, neulesormikkaat. Toppasaappaat, kumisaappaat, lenkkarit. Mitä muuta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, Englannissa koulupukuja valmistaa moni yritys ja niitä myyvät monet kaupat, hinnat ovat "tavallisia" vaatteita edullisempia ja esim. housut ovat kestävää kangasta. Poikkeuksena jokaisella koululla voi olla, ja usein onkin, oma pitkähihainen paita, pusero, bleiseri tms. joka tilataan koulun kautta.  Näin siksi, koska jokaisella koululla on oma logo joka painetaan tähän päällyspaitaan. Sen päällyspaidan värit myös vaihtelevat koulujen välillä. Muuten kaikki vaatteet, kenkiä myöten, voi ostaa kaupasta kuin kaupasta, ja niitä myyvät myös heidän "citymarketit". Kengiksi kävi meidän koulussa mustat kengät, eli lenkkaritkin, joita sitten pystyi käyttämään muuallakin. Tämä siis koski julkisia kouluja, yksityiskouluilla usein kaikki vaatteet tilataan koulun kautta, jolloin hinta voi nousta. Aiemmin Englannissa tosiaan oli vain yksi koulupukuja tekevä yhtiö, mutta tämä monopoli purettiin 90-luvulla.

Käytännöllinen juttu, ei tarvinnut miettiä mitä lapset laittavat kouluun ja vaatteisiin perustuva kiusaaminen ainakin poistui. Lisäksi koulupuvut olivat toki erilaiset kesälle ja talvelle. Lapsemme kävivät koulua Englannissa kaksi vuotta ja koulupukuja jäi ikävä. Koulu jota he kävivät oli tavallinen julkinen koulu, missä koulupukuihin suhtauduttiin terveellä järjellä, eli että niiden käyttö tuli edullisemmaksi kuin vastaavien tavallisten vaatteiden: näin kaikilla on niihin varaa, koska ne oikeasti olivat kestäviä, ja kestivätkin isoveljeltä pikkuveljelle. Yksityiset koulut olivat asia erikseen: lehdistä sai lukea ylilyöntejä, joissa kalliista yksityiskoulusta oli lähetetty lapsia talvella kävelemään kotiin kun oli puvusta unohtunut rusetti, tai seisotettu nurkassa kun oli puku puettu väärin... Meille ei vastaavaa sattunut, eikä julkisissa kouluissa ylipäätään ainakaan sillä alueella jossa asuimme.

Ei Suomessa koulupukuja varmasti ikinä hyväksyttäisi, mutta kummatkin maailmat kokeneena on pakko todeta että ne olivat kyllä todella käytännölliset, edulliset ja tosiaan, kaikille koulussa samat - ei vaatteisiin perustuvaa kiusaamista... helpompaa toki jos se kiusaaminen joskus loppuisi.

Vierailija
24/52 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä vaatteista kiusattaisi. Tästähän olisi vain hyötyjä eikä keneltäkään se olisi pois mistään.

Kun vaan kiusataan. Koulupuku pitää itse ostaa ja osa ostaa sen tyyliin tokmanni ja osa stockalta.

Maissa joissa on koulupuvut kiusataan yhä pukeutumisesta.

Vierailija
25/52 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja tulee halvemmiksi vanhemmille.

Ei tule halvemmaksi. Englannissa koulupukuja saa vain yhdestä monopoliliikkeestä ja hinnat ovat todella korkeat. Melkoista rahastusta koko koulupukuhomma.

Höpö höpö. Asun Englannissa. Koulupukuja saa supermarketeista ja halpakaupoista. Eivät ole kalliita paitsi ehkä joidenkin yksityiskoulujen puvut.

Vierailija
26/52 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulupuvun etu olisi se, että lapset saataisin helpommin pitämään hyviä kelin mukaisia vaatteita. Pakkasella kaikki laittaisivat toppapuvun, kurakelillä kurahousut jne. eikä tulisi mitään kiusaamista, että tolla on tollaset ja toiselle ei.

Suomen ilmasto vaatisi ihan järjettömän määrän vaatekappaleita, jos pitäisi ulovaatteita myöten olla koulupuvun mukaiset vaatteet.

Me asuttiin maassa, jossa lämpötila ei koskaan laskenut alle nollan  ja kyseisessä koulussa ei ollut edes erityisen tarkka kuri koulupuvuissa - sukkahousut sai esim. hankkia itse, kunhan ne olivat yksiväriset. Silti jouduin ostamaan ihan yhtä lasta kohden:

- Slipoveri, 1-2 kpl

- neule 1-2 kpl

- shortsihame 3 kpl

- pitkät housut  2-3 kpl

- uimapuku + uimalakki

- kuoritakki

- villakangastakki

Kerrottuna kolmella. 

Monessa koulussa piti olla vielä tietyt kengät jne. Meillä riitti, että oli tietynlaiset kengät, mm. UGGit oli kielletty, samoin Crocsit. Hanskojen, pipojen, huivien jne. piti olla yksivärisiä, mutta ne piti hankkia itse. Meillä oli varmaan 30 paria mustia sormikkaita noilta ajoilta.

Mieti jos Suomessa vielä pitäis keskitetysti hankkia kaikki kurarukkasista ja kumisaappaista alkaen keskitetysti. Jopa olis armoton valitusvrisi kun ei voi käyttää Kuura-serkun 15 vuotta vanhoja kurahousuja ja Kaneli-serkun Hai saappaita.

No eihän se nyt niin paljoa olisi extraa tuohon luetteloon. Yksi toppahaalari, yksi välikausipuku, yhdet kuravaatteet. Käsineitä topparukkaset, kurarukkaset, välikausirukkaset, neulesormikkaat. Toppasaappaat, kumisaappaat, lenkkarit. Mitä muuta?

Itse unohdin jo tuosta listasta talvea varten olleet college-housut ja pitkähihaisen teknisen paidan liikuntaan.

Minkä ikäisiin ajattelit ulottaa tuon haalaripakon? Aika järkkyä jos 3- luokkalaisen olisi vielä pakko mennä jossain välikausihaalarissa.

Ja kun itse mietin tarha- ja kouluikäisten vaatearsenaalia, niin kyllä se sisälsi vähän enemmän kuin yhden toppahaalarin ja yhden välikausihaalarin, oli erilaista villapukua, fleecea, kerrastoa...Hansokoja piti olla useat, pikkukoululaisella ainakin kahdet per päivä.

Mitä jos koulupuvun kengät on eilisten leikkien jäljiltä märät?

Koulupuku oli tavallaan hirmu hyvä, mutta kun ei ollut vaihtoehtoja, sekin ahdisti välillä. Kääk, ei ole yksiäkään puhtaita PE shortseja, muita shortseja olisi ollut vaikka kuinka. Viestiä tuli kyllä heti jos ei ollut liikuntatunnilla just määrätyt vaatteet.

Vierailija
27/52 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytin koulupukua 3 vuotta. Sitten muutimme Suomeen, ja huomasin pikku hiljaa miltä tuntuu, kun luokkatoverit ovat eriarvoisia... toiset varakkaista kodeista, toiset köyhistä.

Vierailija
28/52 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Slipoveri, 1-2 kpl

- neule 1-2 kpl

- shortsihame 3 kpl

- pitkät housut  2-3 kpl

- uimapuku + uimalakki

- kuoritakki

- villakangastakki

Kerrottuna kolmella. 

Itse unohdin jo tuosta listasta talvea varten olleet college-housut ja pitkähihaisen teknisen paidan liikuntaan.

Minkä ikäisiin ajattelit ulottaa tuon haalaripakon? Aika järkkyä jos 3- luokkalaisen olisi vielä pakko mennä jossain välikausihaalarissa.

Ja kun itse mietin tarha- ja kouluikäisten vaatearsenaalia, niin kyllä se sisälsi vähän enemmän kuin yhden toppahaalarin ja yhden välikausihaalarin, oli erilaista villapukua, fleecea, kerrastoa...Hansokoja piti olla useat, pikkukoululaisella ainakin kahdet per päivä.

Mitä jos koulupuvun kengät on eilisten leikkien jäljiltä märät?

Koulupuku oli tavallaan hirmu hyvä, mutta kun ei ollut vaihtoehtoja, sekin ahdisti välillä. Kääk, ei ole yksiäkään puhtaita PE shortseja, muita shortseja olisi ollut vaikka kuinka. Viestiä tuli kyllä heti jos ei ollut liikuntatunnilla just määrätyt vaatteet.

No eihän sen olisi pakko olla haalari, mutta ne olisi kätevä pukea kun mennään monta kertaa päivässä välitunnille. Miksi se olisi järkkyä kolmasluokkalaisella? Eihän se olisi, kun muilla olisi samanlaiset. Jos nyt joku raja pitäisi heittää, niin 1-3 lk käyttää haalareita ja kuriksia, 4-6 lk sitten isompien mallisia.

Märiltä vaatteilta vältytään, kun puetaan tarkasti kelin mukaan. Siis kumpparit jalkaan jos on märkää.

Vierailija
29/52 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä tuon pitäisi mennä niin, että joku opettaja "päivystää" ja laittaa aamulla aikaisin Wilmaan sen päivän varustuksen. Muuten kaikilla olisi aina eri vaatteet... toisella toppaa, toisella välikautta, toisella kumisaappaat, toisella toppasaappaat, toisella sormikkaat, toisella rukkaset...

Vierailija
30/52 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytin koulupukua 3 vuotta. Sitten muutimme Suomeen, ja huomasin pikku hiljaa miltä tuntuu, kun luokkatoverit ovat eriarvoisia... toiset varakkaista kodeista, toiset köyhistä.

Suomessa kaikki yhteiskuntaluokat käyvät samaa peruskoulua.

Vierailija
31/52 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulupukuajatuksen paras puoli olisi kyllä se, että lapsista ei tarvitsisi tehdä yhdessä kesässä pikkuaikuisia. Nythän toukokuussa esikoululainen saa kaikessa rauhassa puuhastella mitä vaan liejuleikkejä kurahousuissaan ja kurakäsineissään, mutta elokuussa tämä on totaalisen no no ja pitää olla iiisooo koululainen koululaisen vaatteissaan.

Vierailija
32/52 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vaimoni on käynyt nunnakoulua jossa kaikki tytöt (oli siis vain tyttöjen koulu) olivat samanlaisissa koulupuvuissa ja vähintään puolet opetuksesta oli uskonnollista. On onnellinen Suomessa kanssani kun omat lapset eivät joudu tuollaista kokemaan.

Vierailija
33/52 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vaimoni on käynyt nunnakoulua jossa kaikki tytöt (oli siis vain tyttöjen koulu) olivat samanlaisissa koulupuvuissa ja vähintään puolet opetuksesta oli uskonnollista. On onnellinen Suomessa kanssani kun omat lapset eivät joudu tuollaista kokemaan.

Luulen, että suurin ongelma tuossa ei ollut koulupuku, vaan se uskonnollinen opetus...

Vierailija
34/52 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja tulee  halvemmaksi vanhemmille.

Vierailija
35/52 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että suurin ongelma tuossa ei ollut koulupuku, vaan se uskonnollinen opetus...

Ehkä. Mutta myös tuo koulupuku on asia jota hän oman kokemuksensa pohjalta jyrkästi vastustaa.

Vierailija
36/52 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei koulussa voida käydä alasti? Silloin ainakin tulisi halvaksi vanhemmille, eikä ketään kiusattaisi vaatteiden takia.

Vierailija
37/52 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kannata koulupukuja sen vuoksi, että ne kuitenkin rajoittavat ihmisen yksilöllisyyttä. Lisäksi tytöillä on usein koulupukuna hame ja monet eivät tykkää niitä pitää ( esim minä), joten olisi kurjaa hameessa tarpoa talvellakin. 

Vierailija
38/52 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en kannata koulupukuja sen vuoksi, että ne kuitenkin rajoittavat ihmisen yksilöllisyyttä. Lisäksi tytöillä on usein koulupukuna hame ja monet eivät tykkää niitä pitää ( esim minä), joten olisi kurjaa hameessa tarpoa talvellakin. 

Mikäänhän ei estä menemästä Suomessa käytännöllisyys edellä, eli sellaiset koulupuvut, joissa on hyvä liikkua ja leikkiä.

Vierailija
39/52 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku lakialoite koulupuvusta tulee esiin, niin kannattajat kyllä lupailisivat kovasti ettei se puku olisi mikään replika 1920-luvun koululaisen asusta, vaan voisi olla ihan nykyaikainen ja ikäluokalle tyypillinen puku. Lopulta jos laki menisi läpi niin lopulta puvuksi juntattaisiin väkisin läpi joku ihan totaalinen pelleilypuku.

Vierailija
40/52 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muka tulee halvemmaksi? Esimerkiksi meillä ei ole erikseen mitään kouluvaatteita vaan noita käytetään ihan vapaa-aikanakin.  Eli joudun joka tapauksessa ostamaan saman määrän vaatteita mutta sen lisäksi myös koulupuvun (neljälle vuodenajalle ja tietenkin kaikkia kaksin kappalein). Tarvitaanhan myös koulupuvussa vaihtovaatteita).

Missä kohtaa se säästö tulee?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme