Fitline -hömpötyksen fläsäri on myrkytysreaktio - HS tänään - varokaa!!!
Maisa osti naiselta ”optimaalisetin”, joka on Fitlinen eräänlainen aloituspaketti. Se maksaa nettikaupan mukaan 122 euroa.
Fitlinen tuotteiden eli veteen sekoitettavien vitamiinijauheiden käyttö opastettiin aloittamaan asteittain.
Kun Maisa pääsi täysannokseen, hän alkoi tuntea kasvoillaan kihelmöintiä, kutitusta ja kuumotusta. Käsiin ja kasvoihin ilmestyi punaisia laikkuja.
”Soittelin paniikissa perheenjäsenilleni ja ajattelin, että pitää lähteä päivystykseen.”
Maisa kysyi reaktiosta myös naiselta, jolta oli ostanut jauheet.
”Hän kertoi, että niin tuotteiden kuuluukin vaikuttaa, ja kertoi reaktion olevan merkki siitä, että tuote vaikuttaa solutasolla asti, menee pintaverenkiertoon ja uudistaa soluja.”
Fitlinen tuotteita mainostavilla on reaktiolle nimikin: fläsäri eli flush-reaktio.
Juhani Knuuti kertoo, että reaktiossa on kyse niasiinin eli B3-vitamiinin haittavaikutuksesta.
”Jos sitä on kerta-annoksena kolmen vuorokausiannoksen verran, kuten Fitlinen tuotteissa on, se aiheuttaa juuri tuollaisen kuvatun haittavaikutuksen. Se aiheuttaa suolistossa ja ihossa mikrosuonten hetkellisen toimintahäiriön.”
Knuuti pitää erikoisena sitä, että haittavaikutus on käännetty Fitlinen tuotteiden tapauksessa jonkinlaiseksi todisteeksi tuotteiden tehosta.
”Näillä ihopunoituksilla yritetään saada se tunne, että ’tämähän toimii, kun veri kiertää naamassa’. Se on se jippo – saadaan todellinen, näkyvä reaktio, niin ihmiset ajattelevat, että näissä on tosiaan jotain erilaista.”
Punoitusreaktiosta on oltu yhteydessä myös Vantaan elintarvikevalvontaan.
Reaktion jälkeen Maisa lopetti tuotteiden käytön. Siihen loppui myös Facebook-ryhmästä alkanut kaverisuhde.
”Se oli mielestäni todella epämiellyttävä tunne, joten tuntui aika hullulta, että he nauttivat siitä.”
Maisaa ärsyttää, ettei hän ikinä saanut kysymyksiinsä tuotteista tarpeeksi selkeitä vastauksia.
”Somessa kysymyksiin ei vastata tai kysyjä blokataan.”
Nyt kolme vuotta myöhemmin Maisa pitää näin aggressiivista suoramarkkinointia hurjana.
”Jäi vähän hyväksi käytetty olo.”
https://www.hs.fi/talous/art-2000006217250.html?share=1cf875b374abbf63a…
Kommentit (1104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaako se kuuluisa optimaalisetti n. 88e/kk?
Oletteko miettineet, että jos ostaisitte vaikka 28 eurolla kuukaudessa vitamiineja, sillä saa jo hyvän määrän laadukkaita lisäravinteita ja saisi jo paljon vähemmälläkin.Ja loput 60 euroa laittaisittekin vaikka sijoitukseen. Vaikka Nordnetin kautta tai S-pankin kautta pääsee todella helposti alkuun ja 60 euroa kuukaudessa on jo hyvä summa. Vuoden päästä teillä olisi sekä vitamiiniasiat kunnossa että rahaa jemmassa ja pesämunana.
Jos käyttäisittekin nyt teidän fitsku"koulutuksiin", kotikutsujen järjestämiseen, tuotteiden tyrkyttämiseen ja aamujuomansekoitus musiikin tahdissa tanssien - videoiden kuvaamiseen menevän ajan vaikka sijoittamisesta opiskeluun? Tai kehittäisitte osaamistanne vaikka avoimessa yliopistossa ja saisitte sitä kautta lisää työmarkkinoilla arvostettavaa osaamista ja itsensä kehittämistä.
Askartelisitte niitä unelmakarttoja sitten vaikka jossain muualla ja etsitte ystäviä ja yhteisöllisyyttä vaikka harrastusten ja muiden uusien itsensä kehittämisen tapojen kautta.
Kertooka mulle, miksi te haluatte haaskata aikanne ja rahanne tuollaiseen hölynpölyyn? Kertokaa, mua ihan vilpittömästi kiinnostaa kuulla.
Lisäksi olisi hauska kuulla, että paljonko tienaa, jos saa rekryttyä tohon vaikka 5 uutta tilaajajälleenmyyjää? Entä 10? Paljon pitää saada tilaajia, että saisi edes omat vitamiinit maksettua?
Huomasit varmaan edellisistä vastauksista, että vastaavia ei saa mistään. Siksi rahat. Olen tehnyt juuri noin kun neuvoit eli vaihtanut iHerbin vitamiineihin ja saanut päälle hirveet närästykset. Tämän ketjun myötä alkanut ikävöimään fitskuja ja tänään jo kävin melkein ostoskorissa. Mutta vielä en raaskinut.
Jos ne iHerbin oli liian puhtaita ja voimakkaita sulle? Jos ne olikin sitä itteensä eikä suurimmaksi osaksi sokeria ja vaikutti siksi solutasolla niin voimakkaasti? Jos kokeilisit ensin vaikka ihan apteekin tuotteita?
Ja vaikka pienemmällä annoksella niin voisi päästä lähemmäs fitskujen sisältämiä määriä?
Vierailija kirjoitti:
"Olen tehnyt juuri noin kun neuvoit eli vaihtanut iHerbin vitamiineihin ja saanut päälle hirveet närästykset."
Moni muukin on tehnyt. Fitlinen laadun huomaa siinävaiheessa kun vaihtaa johonkin halpaan ja tajuaa ettei sitten olekaan tyytyväinen tuotteeseen. Rahaa on mennyt hukkaan kaikenlaisiin kokeiluihin, kun on yritetty säästää.
"jos ostaisitte vaikka 28 eurolla kuukaudessa vitamiineja, sillä saa jo hyvän määrän laadukkaita lisäravinteita ja saisi jo paljon vähemmälläkin."
Melko pienellä rahalla meinaat selvitä. Kaupassa laadukas kalaöljykin maksaa jo 25 euroa tai enemmänkin. Hyvät tuotteet, joihin voi olla tyytyväinen, eivät ole ilmaisia. Kun muutaman hyvän ostaa, niin menee jo paljon rahaa.
"Kertooka mulle, miksi te haluatte haaskata aikanne ja rahanne tuollaiseen hölynpölyyn? Kertokaa, mua ihan vilpittömästi kiinnostaa kuulla."
Nykyisin esimerkiksi puhutaan paljon suoliston merkityksestä hyvinvointiin. Uskon että esim se Fitlinen vahva maitohappobakteerijugurtti ja Basicsin kuidut ja muut osaset hoitavat suolistoa. Uskon ostavani laadukkaita tuotteita ja tukevani tällä terveyttä.
Usko ja lumevaikutus on vahva! Fitlinen kalaöljykin on pelkkää glyseriiniä, tosi laadukasta!
Vierailija kirjoitti:
"Olen tehnyt juuri noin kun neuvoit eli vaihtanut iHerbin vitamiineihin ja saanut päälle hirveet närästykset."
Moni muukin on tehnyt. Fitlinen laadun huomaa siinävaiheessa kun vaihtaa johonkin halpaan ja tajuaa ettei sitten olekaan tyytyväinen tuotteeseen. Rahaa on mennyt hukkaan kaikenlaisiin kokeiluihin, kun on yritetty säästää.
"jos ostaisitte vaikka 28 eurolla kuukaudessa vitamiineja, sillä saa jo hyvän määrän laadukkaita lisäravinteita ja saisi jo paljon vähemmälläkin."
Melko pienellä rahalla meinaat selvitä. Kaupassa laadukas kalaöljykin maksaa jo 25 euroa tai enemmänkin. Hyvät tuotteet, joihin voi olla tyytyväinen, eivät ole ilmaisia. Kun muutaman hyvän ostaa, niin menee jo paljon rahaa.
"Kertooka mulle, miksi te haluatte haaskata aikanne ja rahanne tuollaiseen hölynpölyyn? Kertokaa, mua ihan vilpittömästi kiinnostaa kuulla."
Nykyisin esimerkiksi puhutaan paljon suoliston merkityksestä hyvinvointiin. Uskon että esim se Fitlinen vahva maitohappobakteerijugurtti ja Basicsin kuidut ja muut osaset hoitavat suolistoa. Uskon ostavani laadukkaita tuotteita ja tukevani tällä terveyttä.
Apua,
Niin aivan. Kun nuo öljyt ja jugurtithan ei edes sisälly siihen optimaalisettiin vaan maksavat siihen päälle vielä lisää. Eli teillä menee reilusti yli satanen kuussa Fitlinen tuotteisiin. Kyllä muuten hymyilyttää aivan varmasti noita ylimpien linjojen tyyppejä matkalla pankkiin enkä yhtään ihmettele miksi halutaan hiljentää ja uhkailla ihmisiä.
Paljon maksaa kuussa optimaalisetti, öljy ja jugurtti?
"Jos ne olikin sitä itteensä eikä suurimmaksi osaksi sokeria ja vaikutti siksi solutasolla niin voimakkaasti?"
Ei kannata liikaa lähteä olettamuksia esittämään ihan mutu pohjalta. Kun kertyy pidempään kokemuksia eri tuotteista, niin kyllä sen vain huomaa mikä toimii ja imeytyy ja mikä ei. Itseään ja omaa oloaan sitä eniten uskoo. Kun löytää sopivat niin ei kannata vaihtaa.
Ja siis esim. Puhdistamon kuukauden satsi super omega 3 maksaa n. 20 euroa, paljonko maksaa Fitskun kuukauden annos?
Voi myös miettiä haluaako syödä omega 3 lisäravinteena.
Vierailija kirjoitti:
"Jos ne olikin sitä itteensä eikä suurimmaksi osaksi sokeria ja vaikutti siksi solutasolla niin voimakkaasti?"
Ei kannata liikaa lähteä olettamuksia esittämään ihan mutu pohjalta. Kun kertyy pidempään kokemuksia eri tuotteista, niin kyllä sen vain huomaa mikä toimii ja imeytyy ja mikä ei. Itseään ja omaa oloaan sitä eniten uskoo. Kun löytää sopivat niin ei kannata vaihtaa.
Haha. Eikö siinä silloin juuri mennä mutu-tuntumalla eikä millään muulla?
Oletteko miettineet, että jos ostaisitte vaikka 28 eurolla kuukaudessa vitamiineja, sillä saa jo hyvän määrän laadukkaita lisäravinteita ja saisi jo paljon vähemmälläkin.
Ja loput 60 euroa laittaisittekin vaikka sijoitukseen. Vaikka Nordnetin kautta tai S-pankin kautta pääsee todella helposti alkuun ja 60 euroa kuukaudessa on jo hyvä summa. Vuoden päästä teillä olisi sekä vitamiiniasiat kunnossa että rahaa jemmassa ja pesämunana.
Jos käyttäisittekin nyt teidän fitsku"koulutuksiin", kotikutsujen järjestämiseen, tuotteiden tyrkyttämiseen ja aamujuomansekoitus musiikin tahdissa tanssien - videoiden kuvaamiseen menevän ajan vaikka sijoittamisesta opiskeluun? Tai kehittäisitte osaamistanne vaikka avoimessa yliopistossa ja saisitte sitä kautta lisää työmarkkinoilla arvostettavaa osaamista ja itsensä kehittämistä.
Askartelisitte niitä unelmakarttoja sitten vaikka jossain muualla ja etsitte ystäviä ja yhteisöllisyyttä vaikka harrastusten ja muiden uusien itsensä kehittämisen tapojen kautta.
Kertooka mulle, miksi te haluatte haaskata aikanne ja rahanne tuollaiseen hölynpölyyn?
Kertokaa, mua ihan vilpittömästi kiinnostaa kuulla.
Lisäksi olisi hauska kuulla, että paljonko tienaa, jos saa rekryttyä tohon vaikka 5 uutta tilaajajälleenmyyjää? Entä 10? Paljon pitää saada tilaajia, että saisi edes omat vitamiinit maksettua?
Ja lisäyksenä vielä, että mielenkiinnosta kuulisin paljonko teidän kaikki käyttämänne fitskut maksavat kuukaudessa? Kun tuossa tuli ilmi, että se optimaalisettk ei sittenkään ole se optimaalisin tai riittävä vaan lisäksi syödään fitline-jugurttia ja omegaöljyjä? Mitä vielä tarvitaan ennen kuin saavutetaan se optimaalinen hyvinvointi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko miettineet, että jos ostaisitte vaikka 28 eurolla kuukaudessa vitamiineja, sillä saa jo hyvän määrän laadukkaita lisäravinteita ja saisi jo paljon vähemmälläkin.Ja loput 60 euroa laittaisittekin vaikka sijoitukseen. Vaikka Nordnetin kautta tai S-pankin kautta pääsee todella helposti alkuun ja 60 euroa kuukaudessa on jo hyvä summa. Vuoden päästä teillä olisi sekä vitamiiniasiat kunnossa että rahaa jemmassa ja pesämunana.
Kertooka mulle, miksi te haluatte haaskata aikanne ja rahanne tuollaiseen hölynpölyyn? Kertokaa, mua ihan vilpittömästi kiinnostaa kuulla.
Huomasit varmaan edellisistä vastauksista, että vastaavia ei saa mistään. Siksi rahat. Olen tehnyt juuri noin kun neuvoit eli vaihtanut iHerbin vitamiineihin ja saanut päälle hirveet närästykset. Tämän ketjun myötä alkanut ikävöimään fitskuja ja tänään jo kävin melkein ostoskorissa. Mutta vielä en raaskinut.
Jos ne iHerbin oli liian puhtaita ja voimakkaita sulle? Jos ne olikin sitä itteensä eikä suurimmaksi osaksi sokeria ja vaikutti siksi solutasolla niin voimakkaasti? Jos kokeilisit ensin vaikka ihan apteekin tuotteita?
Ja vaikka pienemmällä annoksella niin voisi päästä lähemmäs fitskujen sisältämiä määriä?
Vaihdoin iHerbit apteekkituotteidin kun DHL velvoitti yli 60€ tullausmaksuja. Ongelma on siinä että nyt niitä pitää syödä 10 eri purkista ja koska mulla on tää jonkun täällä naurama kynsisieni (kilpirauhasen vajaatoiminta) niin pitää olla tarkka mm. jodipitoisuuksista.
Vierailija kirjoitti:
Siis te jotkut olette ihan tosissanne, että vastaavia ja yhtä hyviä lisäravinteita kun fitskut ei saa mistään? Ihan, ihan tosissanne?
Et kuitenkaan sinäkään osannut heittää vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Ja siis esim. Puhdistamon kuukauden satsi super omega 3 maksaa n. 20 euroa, paljonko maksaa Fitskun kuukauden annos?
Voi myös miettiä haluaako syödä omega 3 lisäravinteena.
Omegaa tosiaan ei kannata syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikka pienemmällä annoksella niin voisi päästä lähemmäs fitskujen sisältämiä määriä?Vaihdoin iHerbit apteekkituotteidin kun DHL velvoitti yli 60€ tullausmaksuja. Ongelma on siinä että nyt niitä pitää syödä 10 eri purkista ja koska mulla on tää jonkun täällä naurama kynsisieni (kilpirauhasen vajaatoiminta) niin pitää olla tarkka mm. jodipitoisuuksista.
Lisään vielä että joku noista nyt nauttimistani vitskuista on väsyttävä, kaikki on pannassa kunnes oon selvittänyt mikä se on. Fitskuissa tätäkään ongelmaa ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä että olen 50v ja tunnen kroppani. Jos joku voimakkaasti närästää vs. vie närästyksen mennessään niin kumpi lie kropalle parempi? Harmi vaan että fitskut on turhan kallis närästyslääke.
Markkinoilla on muitakin laadukkaita luonnollisia ravintolisiä, mutta 150e menee todella helposti kuukaudessa eikä tarvitse ostaa kuin tärkeimmät tuotteet ja voi mennä enemmänkin, kun usein tarvitaan jotain vähän reilumpia annoksia. Kaikki hyvät tuotteet joihin olen ollut tyytyväinen, on poikkeuksetta olleet tosi kalliita käyttää. Moni ihminen tuntuu kuitenkin olevan valmis sellaisenkin summan hyvinvointiin laittamaan kuukaudessa. Nämähän ovat valinta kysymyksiä, maksamaan moni vielä enemmän esim tupakoinnista.
Kun puhutaan Fitlinen Basicin kuiduista, niin mites kun ovat jauhetta, niin onks nää kuidut sit yhtä hyvii kun vaikka vihanneksista saadut kuidut?
Vierailija kirjoitti:
kertokaa minkä alan ihmiset näitä myy ja/tai käyttää ?
onko suurin osa perus duunareita ilman kriittistä ajattelua ?
On siel ainakin sairaanhoitajia, markkinoinnin tradenomeja...
alemman sos. luokan juttuja siis, ei turhia ajatella ,uskotaan mitä joku sanoo.
Vierailija kirjoitti:
alemman sos. luokan juttuja siis, ei turhia ajatella ,uskotaan mitä joku sanoo.
Toivottavasti et itse oleta, että uskomme mitä sinä sanot. Varsinkin, kun oma tyylisi kirjoittaa oli suoraan samasta luokasta.
Basic jauheen päiväannoksessa on kuitua 5,0g.
Fitskukielellä, yhden omenan verran!