Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko koskaan saanut kulttuurishokkia?

Vierailija
27.08.2019 |

Missä ja minkälaisissa tilanteissa?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo suomensuomalaisten dokauskulttuurista. En pysty käsittämäänkään että istuttaisiin pöydän ympärille dokaamaan,

Vierailija
2/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinassa kun en maaseudulla missään voinut nostaa rahaa tai maksaa kortilla. Käteistäkin vieroksuttiin joissain paikoissa kun käyttävät siellä wechatiä maksamiseen. Lisäksi taksin virkaa siinä kaupungissa toimitti golfkärryt tai sitten joku hotellin työntekijöistä heitti kohteeseen autollaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Pohjanmaalla pesäpallopitäjässä.

Vierailija
4/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Miehen sukulaisten kanssa Itä-Suomessa. Täydellistä elämänhallinnan, älyn, sivistyksen ja tasa-arvon puutetta keskellä käsittämätöntä sotkua. Eikä mongerruksesta saa mitään selvää!

Vierailija
5/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesassa käydessäni ihmiset puhuivat jostain ihmeen stadista

Vierailija
6/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Interreilasin Länsi-Saksassa 70-luvun lopulla ja päätin käydä Reinin toisella puolella Strasbourgissa. Lähdin pieneltä Kehlin asemalta, joka siisteydessään muistutti laboratoriota. Hetkeä myöhemmin olin Ranskan puolella. Meteli, tuoksut, kirjava väenpaljous ja holtiton liikenne löivät naamalle kuin pesismaila. Näkymä oli kuin persialaiselta torilta. Menin kahvilaan, jossa minua huijattiin triplaamalla hinnat. Palasin samana päivänä siistiin ja turvalliseen Saksaan. Ihan uskomaton sätky parikymppiselle.

Vierailija
7/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsi-Afrikan Beninissä. Kukaan ei haukkunut eikä huudellut perään vaikka olen valkoinen. Viidakon halki voi mennä yksin torille.

Vierailija
8/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinassa kun en maaseudulla missään voinut nostaa rahaa tai maksaa kortilla. Käteistäkin vieroksuttiin joissain paikoissa kun käyttävät siellä wechatiä maksamiseen. Lisäksi taksin virkaa siinä kaupungissa toimitti golfkärryt tai sitten joku hotellin työntekijöistä heitti kohteeseen autollaan.

Taisin just nyt kokea kulttuurishokin lukiessani kommentin, jossa on menty Kiinan maaseudulle kuvitellen, että siellä on kaikki kuten länsimaissa. 

Vierailija
9/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin kaksi vuotta Malawissa. En ollut koskaan käynyt Afrikassa ennen tuonne muuttoa. Se köyhyys ja rähjäisyys ahdisti ihan täysillä heti matkalla lentokentältä asunnolle. Vaikka kuinka tiesi ja yritti varautua, niin ei auttanut. Ekat kaksi viikkoa vaan mietin, että haluan pois. Sitten siihen vaan tottui...

Kuwaitissa aurinkolaseja ostaessa miesmyyjä puhui minulle mieheni kautta. Tunsin oloni loukatuksi ja olin kiukkuinen. Oli muuten ainoa kerta, kun noin kävi, vaikka tuollakin tuli pari vuotta asuttua.

Vierailija
10/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, en tuollaista havainnut siellä enää 2012. Nyt 2019 Sisiliassa iski eritoten liikenne kuin halolla päähän, täysin hullua.

voyager57 kirjoitti:

Interreilasin Länsi-Saksassa 70-luvun lopulla ja päätin käydä Reinin toisella puolella Strasbourgissa. Lähdin pieneltä Kehlin asemalta, joka siisteydessään muistutti laboratoriota. Hetkeä myöhemmin olin Ranskan puolella. Meteli, tuoksut, kirjava väenpaljous ja holtiton liikenne löivät naamalle kuin pesismaila. Näkymä oli kuin persialaiselta torilta. Menin kahvilaan, jossa minua huijattiin triplaamalla hinnat. Palasin samana päivänä siistiin ja turvalliseen Saksaan. Ihan uskomaton sätky parikymppiselle.

Vierailija
11/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvitti kun lukioikäisenä koulukaverini oli vuoden vaihto-oppilaana Jenkeissä, ja kun tuli takaisin Suomeen niin kertoi, että "oli kulttuurishokki kun täällä piti taas riisua kengät jalasta". 

Ei mulla muuta.

Vierailija
12/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisin just nyt kokea kulttuurishokin lukiessani kommentin, jossa on menty Kiinan maaseudulle kuvitellen, että siellä on kaikki kuten länsimaissa. 

En olettanut että siellä on kaikki niikuin täällä mutta koska kyseessä oli työreissu niin en ollut samalla tavalla varautunut/ottanut selvää. Lisäksi alunperin meidän piti olla isossa kaupungissa koko kaksi viikkoa mutta paikanpäällä ilmoittivat että lähdetään 8 päiväksi sinne maaseudulle. Sain ensi matkaa varten wechatin puhelimeen ja neuvottiin miten sinne siirtää rahaa ostoksia varten.

Vierailija
13/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 3 viikkoa Thaimaassa ja palasin takaisin Suomeen. Oli lokakuun alku. Siis se kylmyys oli aivan järkyttävä shokki, vaikka tiesin, että Suomessa on kylmä ja olen asunut aina täällä. Mutta se järkytti. 

Vierailija
14/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puotinharjun ”ostarilla”. Luulin, että se paikka kuuluu Suomeen.

Vierailija
15/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvitti kun lukioikäisenä koulukaverini oli vuoden vaihto-oppilaana Jenkeissä, ja kun tuli takaisin Suomeen niin kertoi, että "oli kulttuurishokki kun täällä piti taas riisua kengät jalasta". 

Ei mulla muuta.

En ole itse käynyt jenkeissä, mutta tosiaan sielläpäin ihmiset pitää kenkiä sisällä! :D Kuulin tuosta ekan kerran joltain youtube- kanavalta jossa joku kertoi asuneensa 4 vuotta suomessa ja kertoi, että amerikassa ihmiset pitää kenkiä sisällä... Ja mikä pahinta vielä kokolattiamatot alla :D

Vierailija
16/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käänteisen kulttuurishokin muuttaessamme takaisin Suomeen.

Kun muutimme ulkomaille, odotin alussa koko ajan jotain shokkia, mutta sitä ei koskaan tullut, vaikka moni juttu oli tosi omituinen ja paljon huumoria kaikista käytännön pienistä ongelmista väännettiinkin.

Mutta en odottanut, että Suomeen muutettuamme ahdistuisin. Jotenkin omituisesti sitä koki, että mikään ei olisi "saanut" muuttua kun olin poissa. Sitten vanhat tutut ajoreitit oli muuttuneet, bussiaikataulut oli joku pirulainen mennyt rukkaamaan uusiksi, naapuritaloon oli tullut uudet asukkaat, työpaikalla oli tehty uusia järjestelyjä. Ihan idioottimaiselta kuulostavia harmituksen aiheita, mutta siinä tilanteessa todellisia, kun ne tulivat eteen ihan yhtäkkiä. Ei sillä lailla että kas, tuohon aletaan rakantamaan kerrostaloja ja nyt niitä tuossa rakennetaan ja kohtahan ne on valmiit. Vaan että ne on vaan putkahtaneet kuin sienet sinä aikana kun olit pois.

Ajankohta oli lisäksi hyvin ahdistava henkiseltä ilmapiiriltään, vuoden 2015 syksy, jolloin työttömyys ja turvik set olivat keskusteluissa ja oloa leimasi jonkinlainen toivottomuus.

Vierailija
17/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

2007 Thaimaahan reissasin ensimmäistä kertaa, päädyin Bangkokissa siihen aikaan aika tuntemattomalle alueelle, olin siellä ainoa länkkäri. Kaupungin suuruus ja "vaikeus" ensialkuun oli "shokkaavaa".

Ikävä vain, että tuokin paikka on nyt modernisoitunut ja turistien valloittama sekä turistien inflatoima. Noita aikoja ei saa enää ikinä takaisin.

Vierailija
18/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla 50-v. miestä luultiin lapsen isoisäksi. V*ttu oikeesti...

Vierailija
19/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on poissa pitkiä aikoja täältä, niin palatessa ihmettelee Suomen toimivuutta. Vaikka poliitikot yrittävät tehdä kaikkensa, ettei täälläkään enää toimi.

Vierailija
20/58 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

voyager57 kirjoitti:

Samantyyppinen kokemus 80-luvun alusta: Ruotsin läpi muutamaksi päiväksi Länsi-Saksaan ja Sveitsiin, sitten Italiaan, jossa joka puolella mölyttiin, kaahattiin, vihelleltiin, huijattiin ja kerjättiin. Tarkoitus oli mennä Espanjaan, mutta lähdimme kiireen vilkkaa takaisin pohjoista kohti.

En edelleenkään pidä Välimeren rantavaltioiden kulttuurista, vaikka siedän sitä kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme