Tietääkö kukaan paljonko esim. päivässä kaikki maailman lomalennot aiheuttavat päästöjä?
Kommentit (29)
Ei olekkaan muita kuin loma ja rahtilennot
Mitä jos lopetettaisiin tämä lennoista hysterisointi ja keksittäisiin joku toinen tapa hillitä päästöjä? Minusta on hienoa että nykyään voi lennellä minne haluaa ja nähdä maailmaa. Matkailu avartaa ja antaa jaksamista arkeen. Varsinkin näin suomalaisena on tosi kiva päästä talvella lämpöön tai katsomaan suurkaupungin menoa mitä täällä ei missään ole.
Musta esim hupiristeilyt Tallinnaan ja Ruotsiin missä ei mennä edes maihin voisi lopettaa kokonaan. Niistä tulee paljon turhia päästöjä, ryypätä voi ihan maissakin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos lopetettaisiin tämä lennoista hysterisointi ja keksittäisiin joku toinen tapa hillitä päästöjä? Minusta on hienoa että nykyään voi lennellä minne haluaa ja nähdä maailmaa. Matkailu avartaa ja antaa jaksamista arkeen. Varsinkin näin suomalaisena on tosi kiva päästä talvella lämpöön tai katsomaan suurkaupungin menoa mitä täällä ei missään ole.
Jonkun toisen mielestä joku muu saastuttava asia on kivaa, ja pitäisi keksiä joku muu tapa hillitä päästöjä.
Eli jospa ei keksitä.
Lennot (kaikki tarkoitukset): 2,45 milj. tonnia/pv
vertailun vuoksi:
maanviljelys (kasviperäinen ruokatuotanto): 0,03 milj. tonnia/pv
autoilu, sis. joukkoliikenne, rekat jne. maaliikenteen: 15,12 milj. tonnia/pv
meret, sis. merieläimet ja veden alainen tuliperäinen toiminta: 0,03 milj. tonnia/pv
tulivuoret: 0,55 milj. tonnia/pv
teollinen tuotanto (tavarat/hyödykkeet): 65,75 milj. tonnia/pv
CO2
Lähteet: ScienceAlert, Nature.com, ATAG, ScientificAmerican
Ole hyvä.
Muuta en tiedä mutta todella paljon lentäminen aiheuttaa päästöjä. Jos 4 hengen perhe lentää thaimaaseen lomalle niin se vastaa samoja päästöjä mitä suomessa keskimäärin auton päästöt on 10:ssä vuodessa.
Mutta lentokoneita ei määrällisesti ole kovinkaan paljoa verrattuna autoihin niin siksi kokonaiskuvassa lentokoneiden päästöt ovat melko pienet.
Voidaan siis sanoa että ne ihmiset ketkä käyttävät lentokonetta niin niiden ihmisten hiilijalanjälki on valtava niihin ihmisiin verrattuna ketkä ei lentokonetta käytä.
Eli lentokone aiheuttaa päästöjä todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Muuta en tiedä mutta todella paljon lentäminen aiheuttaa päästöjä.
No et kyllä tiedä tuotakaan.
Jos 4 hengen perhe lentää thaimaaseen lomalle niin se vastaa samoja päästöjä mitä suomessa keskimäärin auton päästöt on 10:ssä vuodessa.
Paskat vastaa. Lopeta klikkihuorausotsikoiden perässä juokseminen ja opettele käyttämään peruskoulussa varta vasten opetettuja laskutaitoja.
Päästöt Hki-Bangkok-Hki per henkilö: 1 029 kg eli 1,029 tonnia.
https://www.finnair.com/fi/fi/emissions-calculator
Vertaa tätä:
"Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keskimääräinen CO2-päästö oli vuoden 2018 lopussa 157,6 g/km (NEDC)."
"Keskimäärin henkilöautoilla ajettiin 13 794 kilometriä vuodessa"
Päästöjä autosta 10 vuodessa: 21,74 tonnia.
Päästöjä 4 henkilön matkasta Thaimaaseen ja takaisin: 4,12 tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos lopetettaisiin tämä lennoista hysterisointi ja keksittäisiin joku toinen tapa hillitä päästöjä? Minusta on hienoa että nykyään voi lennellä minne haluaa ja nähdä maailmaa. Matkailu avartaa ja antaa jaksamista arkeen. Varsinkin näin suomalaisena on tosi kiva päästä talvella lämpöön tai katsomaan suurkaupungin menoa mitä täällä ei missään ole.
Se, että kysyy paljonko tulee päästöjä lomalennoista on hysterisointia? Okei.
Jostain muistan kuulleeni, että miljoona ihmistä on jatkuvasti ilmassa joka hetki, En muista tarkalleen menikö se noin, mutta jotenkin jäi mieleen.
Yksinkertaisesti se menee niin että mitä enemmän ihminen kuluttaa(eli ostaa tavaraa tai matkustelee) niin sitä enemmän päästöjä hän aiheuttaa.
Suomessa toki talvi nostaa päästöjä koska lämmitys aiheuttaa myös päästöjä. Jossain afrikassa yhden ihmisen päästöt ovat minimaalliset suomalaiseen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti se menee niin että mitä enemmän ihminen kuluttaa(eli ostaa tavaraa tai matkustelee) niin sitä enemmän päästöjä hän aiheuttaa.
Suomessa toki talvi nostaa päästöjä koska lämmitys aiheuttaa myös päästöjä. Jossain afrikassa yhden ihmisen päästöt ovat minimaalliset suomalaiseen verrattuna.
Yksinkertaisuutesi on täysin väärin. Ei kuluttaminen niitä päästöjä aiheuta, vaan fossiiliset energialähteet.
Lentomatka Thaimaaseen ja takaisin päästelee sen reilun tonnin hiilidioksidia, koska polttoaineena toimii fossiilinen kerosiini. Jos sen sijaan saman lentämisen, eli kulutuksen, hoitaisi sähkölentokoneella, ei noita päästöjä syntyisi (riippuen sähköntuotantomenetelmästä toki).
Lämmitys ei aiheuta päästöjä laisinkaan sekään, vaan fossiilisten polttoaineiden käyttäminen lämmönlähteenä. Suomessahan ollaan sähkö saatu jo 80 %:sesti vähäpäästöiseksi ja kaukolämpökin jotain 60+ % vähäpäästöiseksi ja aina vain kasvavat nämäkin luvut.
En suostu ahdistumaan lentämisestä. Lennän paljon ja maksan jokaisesta lennostani CO2-kompensaation.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti se menee niin että mitä enemmän ihminen kuluttaa(eli ostaa tavaraa tai matkustelee) niin sitä enemmän päästöjä hän aiheuttaa.
Suomessa toki talvi nostaa päästöjä koska lämmitys aiheuttaa myös päästöjä. Jossain afrikassa yhden ihmisen päästöt ovat minimaalliset suomalaiseen verrattuna.Yksinkertaisuutesi on täysin väärin. Ei kuluttaminen niitä päästöjä aiheuta, vaan fossiiliset energialähteet.
Lentomatka Thaimaaseen ja takaisin päästelee sen reilun tonnin hiilidioksidia, koska polttoaineena toimii fossiilinen kerosiini. Jos sen sijaan saman lentämisen, eli kulutuksen, hoitaisi sähkölentokoneella, ei noita päästöjä syntyisi (riippuen sähköntuotantomenetelmästä toki).
Lämmitys ei aiheuta päästöjä laisinkaan sekään, vaan fossiilisten polttoaineiden käyttäminen lämmönlähteenä. Suomessahan ollaan sähkö saatu jo 80 %:sesti vähäpäästöiseksi ja kaukolämpökin jotain 60+ % vähäpäästöiseksi ja aina vain kasvavat nämäkin luvut.
Älä puhu paskaa.
Kuluttaminen aiheuttaa päästöjä, vai luuletko että kulutustavara tuodaan vaikka kiinasta tänne suomeen sähköautolla?
Huom! Myös sähköauton rakentaminen aiheuttaa päästöjä.
Viime tai toissavuonna (en tiedä tämän kesän osalta) tehtiin kesäkuun lopussa ennätys kaupallisia matkustajalentoja per päivä, luokkaa yli 200 000 lentoa päivässä. Löpöä kuluu luokkaa litra per sekunti, keskiverto lennon kesto kenties tunti? Ihmiskunnan keskiluokka on turistiluokassa subventoituna matkalla kohteeseen, joka ei ole paratiisi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti se menee niin että mitä enemmän ihminen kuluttaa(eli ostaa tavaraa tai matkustelee) niin sitä enemmän päästöjä hän aiheuttaa.
Suomessa toki talvi nostaa päästöjä koska lämmitys aiheuttaa myös päästöjä. Jossain afrikassa yhden ihmisen päästöt ovat minimaalliset suomalaiseen verrattuna.Yksinkertaisuutesi on täysin väärin. Ei kuluttaminen niitä päästöjä aiheuta, vaan fossiiliset energialähteet.
Lentomatka Thaimaaseen ja takaisin päästelee sen reilun tonnin hiilidioksidia, koska polttoaineena toimii fossiilinen kerosiini. Jos sen sijaan saman lentämisen, eli kulutuksen, hoitaisi sähkölentokoneella, ei noita päästöjä syntyisi (riippuen sähköntuotantomenetelmästä toki).
Lämmitys ei aiheuta päästöjä laisinkaan sekään, vaan fossiilisten polttoaineiden käyttäminen lämmönlähteenä. Suomessahan ollaan sähkö saatu jo 80 %:sesti vähäpäästöiseksi ja kaukolämpökin jotain 60+ % vähäpäästöiseksi ja aina vain kasvavat nämäkin luvut.
Älä puhu paskaa.
Kuluttaminen aiheuttaa päästöjä, vai luuletko että kulutustavara tuodaan vaikka kiinasta tänne suomeen sähköautolla?
Huom! Myös sähköauton rakentaminen aiheuttaa päästöjä.
Kuluttaminen ei niitä päästöjä aiheuta, vaan esim. rahtilaivan käyttämä bunkkeriöljy. Se rahtilaiva voisi käyttää myös biokaasua halutessaan, jolloin päästöjä ei edes olisi, mutta kulutus pysyisi ennallaan. Kyse ei siten ole kulutuksesta, vaan energialähdevalinnoista
Sähköauton rakentamisesta aiheutuu päästöjä VAIN, jos se tehdään fossiilisten polttoaineiden avustuksella, kuten toki vielä nykyään monesti tehdäänkin. Ne päästöt kuitenkin tippuvat sitä mukaan kun esim. sähköntuotanto puhdistuu. Yksikin ennuste on, että sähköauton valmistuksen päästöt tippuvat tästä syystä 3/4 vuoteen 2050 mennessä.
Sähköautoja ja kulutusta tulee olemaan vielä kauan sen jälkeenkin, kun päästöt niiden tuotannosta on pyöreä nolla.
Eiköhän ne pelkät lomalennot ole nykyään jo aika harvassa? Joka koneessa kulkee myös joku työmatkalainen, tms. Väittävät että kaikki maailman konesalit ja niiden sähkön ja jäähdytyksen tehontarve aiheuttavat enemmän päästöjä, kuin lentokoneet? Mekin tässä palstaillessamme aiheutamme päästöjä. Piereskelevät lehmät, jne. aiheuttavat myös kovasti päästöjä? Alkaa vaan tulla tämä pallo niin täyteen elämää ja toimintaa, että päästöt näkyy ja tuntuu.
Up