Miten toimii ruokaostosten teko kerran viikossa?
Siinä kun muka säästää. Jos esim meidän perheelle ostaa jokaiselle jugurtin per päivä, leipää ja leikkeleitä kokoviikoksi jne. niin mies ja teinit hotkii jääkaapin tyhjäksi parissa päivässä. Missä kohtaa oli se säästö?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Miten tällä kerta viikossa kauppaan systeemillä leipä? Kiinnostaisi tuo, mutta kun leipähän menee muutamassa päivässä huonoksi niin sittenkö pitäisi olla vain ilman leipää. Vai syökö kerran viikossa kaupassa käyvät pakasteleipää? Omaan makuuni leipä menee pakasteessa niin pilalle etten halua syödä.
:D
14 jatkaa vielä että meillä lapsilla ja nuorilla on ollut aina vapaus ottaa jääkaapista mitä haluavat mutta ei meillä kukaan rohmua mitään. Syövät kyllä aika paljon koska ovat kovia liikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten tällä kerta viikossa kauppaan systeemillä leipä? Kiinnostaisi tuo, mutta kun leipähän menee muutamassa päivässä huonoksi niin sittenkö pitäisi olla vain ilman leipää. Vai syökö kerran viikossa kaupassa käyvät pakasteleipää? Omaan makuuni leipä menee pakasteessa niin pilalle etten halua syödä.
Leivon kahdesti viikossa pataleivän. Pakastimessa on lisäksi aina paahtoleipää ja kuivakaapissa näkkäriä.
Saako mies ja teinit kunnon ruokaa ollenkaan, kun pitää nälkään vetää koko viikon jogurtit ja leivät?
Mä ainakin varmaan sanoisin, että tän ruokasatsin pitää kestää koko viikon nyt. Jos silti söisivät kaikki pois, niin uutta en hakisi ennen seuraavan viikon ostosreissua. Siinäpä oppisivat kantapään kautta säästelemään eväitä muillekin päiville. Varalla pitäisin kaapissa kaurahiutaleita ja sanoisin että niitä saa itsellensä keittää jos tulee nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas olen kokenut niin, että ehtii kuivahtaa helposti. Siksi aina pakastan osan leivästä ja esillä on vain se mikä päivässä menee. Meillä menee aika vähän leipää, kun lapset on pieniä ja me vanhemmat emme paljon syö sitä.
Tosin kuivahtaneesta ruisleivästäkin saa ihan maukkaan, kun paahtaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä säilytät leivän jos kerran parissa päivässä menee huonoksi?
Meillä ainakin kestää helposti sen viikon, leipä kuin leipä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leivon kahdesti viikossa pataleivän. Pakastimessa on lisäksi aina paahtoleipää ja kuivakaapissa näkkäriä.
Mäkin teen aina pataleipää, kun kaupan leipiä en pysty syömään. Paitsi näkkäriä.
No meillä tuo leipä ei ole ongelma kun käymme tosiaan 2 kertaa viikossa kaupassa. Leivästä riippuen pakastan yleensä osan ja ei ole kyllä maku kärsinyt. Jos leipä loppuu niin leivomme itse peltileipää tai sämpylöitä. Ja jääkaapin vihanneslootassa kyllä vihreät säilyy ihan ok. Pari viikkoa sitten löysin "salaatinlehtipussit" ja nyt salaattikin pysyy rapeana/tuoreena 4 päivää kun ruukkusalaatit aina meillä nahistuu.
Meillä ei oikein tahdo onnistua. Käyn tekemässä kerran viikossa isot ostokset ja pyrin, että siinä olisi viikon ruoat. Käytän hyväksi pakastinta ja katson, että kuiva-aineita olisi tarpeeksi. Silti aika vaikeaa on ihan aidosti pitäytyä siinä, että toista kertaa ei kävisi kaupassa. Usein viikonlopuksi tulee joku mielihalu, minkä vuoksi sitten sinne kauppaan lähtee vaikka karkkipussia hakemaan ja samalla ostaakin jotain muuta.
Periaatteessa hyvällä suunnittelulla voisi onnistua, jos samalla pystyy siihen, ettei anna mielihaluille valtaa. Lisäksi jos jokin juttu loppuu, niin sitten vain on ilman sitä. Esimerkiksi maidon loppumista varten hätävarana voisi olla kauramaitoa, jonka säilyvyys on paljon parempi.
Tuskin tässäkään nyt liika fanaattisuus on tarpeen. Ei ole kuolemaksi vaikka kävisi toisenkin kerran viikossa kaupassa hakemassa vaikka sen karkkipussin ja jotain muuta tarpeellista mikä onkin loppunut tai unohtunut ostaa. Elämästä saa nautiakin ja jos ei voi yhtään joustaa niin mennään toiseen ääripäähän.
Mekin käytämme hyla- tai eilatuotteita niin säilyvyys on hyvä/pitkä.
En kyllä ymmärrä miten kerran viikossa kaupassa käymällä säästää. Itse teen niin, mutta en muun kuin vaivan säästön vuoksi. Automarkettiin ja pari kassillista ruokaa konttiin. Saman verran sitä ruokaa menee riippumatta ostoskertojen määrästä.
Kaikki muu säilyy oikein mukavasti sen viikon paitsi tuore leipä. Vaaleampi varsinkin tuppaa kuivumaan, ruisleipä ei niinkään. Huushollissa ei olla mitään varsinaisia leivänsyöjiä, joten ei ole oikeasti ongelma. Toki tuoreen leivän voi kipaista hakemaan läheisestä paistopisteestä, jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miten kerran viikossa kaupassa käymällä säästää. Itse teen niin, mutta en muun kuin vaivan säästön vuoksi. Automarkettiin ja pari kassillista ruokaa konttiin. Saman verran sitä ruokaa menee riippumatta ostoskertojen määrästä.
Kaikki muu säilyy oikein mukavasti sen viikon paitsi tuore leipä. Vaaleampi varsinkin tuppaa kuivumaan, ruisleipä ei niinkään. Huushollissa ei olla mitään varsinaisia leivänsyöjiä, joten ei ole oikeasti ongelma. Toki tuoreen leivän voi kipaista hakemaan läheisestä paistopisteestä, jos siltä tuntuu.
Säästää aikaa, mekin yrittäjiä joten aika on oikeasti meille rahaa. Ja säästää myös bensaa.
Plus että suunnittelee oikeasti ne ruoat.
Vierailija kirjoitti:
Paistopisteestä "tuoretta leipää" :D:D:D
Mulla on 2 teiniä ja oikein hyvin toimii kerran viikossa kaupassa käynti, lapset kun on ulkona/treeneissä ym nii tuo sitten tullessaan maitoa esim, jos loppuu
Meillä ei kyllä oo kukaan mikään ylensyöjä, eli ei oo jääkaappi tyhjäksi syöjiä
Vierailija kirjoitti:
Mä ostan Prismasta ruislimppuviipaleita, tosi hyvää ja säilyy hyvin mulla sen viikon. Vaaleaa leipää kannattaa pitää jääkaapissa, säilyy paremmin näin lämpimällä säällä.
Vierailija kirjoitti:
Mekin käytämme hyla- tai eilatuotteita niin säilyvyys on hyvä/pitkä.
Eilen 26.8. ostetussa vapaan lehmän maitotölkissä on 12.9. päiväys. Ei tarvitse olla mitään hylaa tai vastaavaa, jotta säilyy normaalin käyttösyklin puitteissa riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästää aikaa, mekin yrittäjiä joten aika on oikeasti meille rahaa. Ja säästää myös bensaa.
Plus että suunnittelee oikeasti ne ruoat.
En kyllä suunnittele. Kierrän kaupan ja poimin mukaan vähän fiiliksen ja tarjousten mukaan jotain sopivalta tuntuvaa. Kuivakaapissa on aina riittävästi tavaraa, jolla jonkin unohduksen saa paikattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paistopisteestä "tuoretta leipää" :D:D:D
Onko leipomon jossain muussa kaupungissa leipoma, pussittama ja tänne kuljettama leipä sitten jotenkin tuoreempaa, vai itsekö pitäisi leipoa?
No laita ne jääkaappiin!